Brussel,
17
november
2020
|
13:04
Europe/Brussels

Mercedes-Benz EQC kan sneller laden

Vol vermogen het nieuwe modeljaar in

Samenvatting

Stuttgart. De elektrisch aangedreven auto’s van Mercedes-Benz worden steeds populairder. In totaal leverde het merk in het derde kwartaal van 2020 wereldwijd zo’n 45.000 elektrische auto’s en plug-in-hybrids (xEV's) af, waaronder in september ongeveer 2.500 exemplaren van de EQC. Mercedes-Benz verbetert nu de technische specificaties van de EQC 400 4MATIC (gecombineerd stroomverbruik NEDC: 20,1-21,5 kWh/100 km; WLTP: 25,5-22,3 kWh/100 km; gecombineerde CO2-uitstoot: 0 g/km)1: het model beschikt per direct over een af-fabriek watergekoelde boordlader (on-board charger OBC) met een vermogen van 11 kW. Dit nieuwe systeem verkort de tijd voor het opladen met wisselstroom (AC) aanzienlijk. De wereldwijde productielocaties van Mercedes-Benz in Duitsland en China hebben daarnaast gereageerd op de toenemende vraag naar batterijsystemen: de capaciteit is op beide lokaties sinds het begin van de productie stap voor stap verhoogd.

De EQC 400 4MATIC, een mijlpaal van de Ambition 2039-strategie, is de eerste auto van het merk Mercedes-Benz EQ. Met een krachtigere boordlader van 11 kW krijgt de EQC nu een technologische upgrade en kan daarmee veel sneller worden opgeladen met een Wallbox thuis of bij openbare laadpalen met wisselstroom. Dit betekent dat de 80 kWh-batterij in 6 uur en 30 minuten kan worden opgeladen van 10 naar 100 procent SoC (State of Charge / laadstatus), terwijl het voorheen 11 uur duurde met een laadvermogen van 7,4 kW.

Bij laadpalen met gelijkstroom (DC) gaat het laden natuurlijk nog sneller. Via Mercedes me Charge kunnen klanten probleemloos gebruik maken van het momenteel grootste laadnetwerk ter wereld. Dit netwerk telt momenteel meer dan 350.000 AC- en DC-laadpunten in 26 landen. Met slechts een simpele registratie krijgen klanten gemakkelijk toegang tot laadstations van een groot aantal leveranciers, zelfs over de landsgrenzen heen. In de auto of via de Mercedes me-app ontvangen de klanten de relevante prijsinformatie van de leveranciers al vóór er wordt gestart met laden.

De EQC was in mei 2019 de eerste volledig elektrische auto die samen met reguliere modellen wordt gebouwd in de fabriek van Mercedes-Benz te Bremen. Hij wordt daar geproduceerd op dezelfde lijn als de C-Klasse Limousine en Estate, evenals de GLC en GLC Coupé. De accu’s voor de in Bremen geproduceerde EQC worden geproduceerd in Kamen (nabij Dresden) door de volle dochteronderneming van Mercedes Benz, Accumotive. De EQC die wordt verkocht in China, wordt in Bejing geproduceerd. De auto én de bijbehorende batterijsystemen worden daar sinds eind 2019 gebouwd door de joint venture Beijing Benz Automotive Co.Ltd (BBAC). De capaciteit van beide fabrieken is sinds de start van de productie stap voor stap verhoogd.

Het groeiend aanbod van modellen van Mercedes-Benz met een extern oplaadbare batterij (xEV) wordt zeer goed ontvangen door klanten: de vraag naar deze emissievriendelijke modellen wordt steeds groter. Van juli tot september werden er maandelijks meer dan 10.000 xEV's geleverd, dit was het eerste kwartaal boven deze grens. In totaal werden in het derde kwartaal wereldwijd 45.000 xEV's geleverd, waaronder in september zo'n 2.500 exemplaren van de EQC. Het wereldwijde productportfolio van Mercedes-Benz omvat nu vijf volledig elektrische modellen en meer dan 20 verschillende plug-in hybrides.

Maximum elektrisch rijbereik EQC 400 4MATICWLTP (km): 411

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer dan 173.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens, bestelwagens en services. Bovendien streeft de onderneming naar connectiviteit, autonoom rijden en alternatieve aandrijvingen met zijn toekomstgerichte innovaties. Het productportfolio van Mercedes-Benz Cars omvat de merken Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach en Mercedes me, alsmede het merk smart en het product- en technologiemerk EQ voor elektromobiliteit. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2019 werden bijna 2,4 miljoen auto’s en meer dan 438.000 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met meer dan veertig fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid betekent voor Daimler het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Daimler. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.

1) Het stroomverbruik werd bepaald op basis van Verordening (EG) nr. 692/2008 van de Commissie. Het stroomverbruik is afhankelijk van de voertuigconfiguratie. Meer informatie over het officiële brandstofverbruik en de officiële specifieke CO2-uitstoot van nieuwe personenauto's is te vinden in de "Leitfaden über den Kraftstoffverbrauch, die CO2-Emissionen und den Stromverbrauch neuer Personenkraftwagen" [Gids voor brandstofverbruik, CO₂-uitstoot en stroomverbruik van nieuwe personenauto's], die gratis verkrijgbaar is bij alle verkooppunten en bij Deutsche Automobil Treuhand GmbH op www.dat.de.