Brussel,
07
april
2020
|
11:35
Europe/Brussels

Mercedes-Benz GLE 350 de 4MATIC Coupe, plug-in hybride van de derde generatie

Mercedes-Benz GLE 350 de 4MATIC: na de SUV nu ook de Coupé te bestellen.

Samenvatting

De GLE 350 de Coupe overtuigt met zijn grote volledig elektrisch actieradius: dankzij een accu met een capaciteit van 31,2 kWh is hij in staat om meer dan 100 kilometer (volgens NEDC) te rijden met een bijpassende rijstijl. Bovendien heeft hij een topsnelheid van 160 km/h met uitsluitend een ingeschakelde elektromotor. De ultramoderne viercilinder dieselmotor is eveneens zeer efficiënt. De basisprijs voor de GLE 350 de 4MATIC Coupe bedraagt € 78.400,00 excl. BTW of € 94.864,00 incl. BTW (64.900,00 excl. Btw en 78.529 incl. btw voor de SUV). De GLE 350 de 4MATIC Coupe heeft dezelfde aandrijflijn zoals gekend van bij de GLE SUV. Dankzij een batterijcapaciteit van 31,2 kWh en een leeggewicht van 2.690 kg is deze GLE Coupé, net zoals de SUV, eveneens 100% fiscaal aftrekbaar voor bedrijven.

Het aanzienlijk grotere bereik van de GLE 350 de 4MATIC Coupe in vergelijking met andere plug-in hybriden effent de weg naar een nog fijnere e-rijervaring. Een speciaal ontwerp aan de achterkant en een aangepaste achteras creëren ruimte voor de grote accu. Er zit geen drempel in de bagageruimte, gaande van 655 liter tot een maximale inhoud van 1710 liter nog steeds royaal is (1.915 liter voor de GLE SUV) . Het aandeel elektrisch rijden wordt niet alleen vergroot door de grote actieradius, maar ook door de mogelijkheid om onderweg snel te laden. Daartoe beschikt de Coupé over een gecombineerde laadstekker voor het laden met wisselstroom (AC) en gelijkstroom (DC). Deze bevindt zich in de linker zijwand, symmetrisch met de tankklep aan de rechterkant van het voertuig. Bij de betreffende DC laadstations kan de accu in circa 20 minuten worden opgeladen (10-80 procent laadtoestand (SoC)) of in ongeveer 30 minuten (10-100 procent SoC).

Als grootste lid van de EQ Power-familie profiteert de GLE 350 de 4MATIC Coupe extra van de allernieuwste technologie. Hiertoe behoort ook het grote potentieel dat mogelijk wordt gemaakt door de recuperatie op alle vier de wielen, met een maximaal recuperatiekoppel van 1.800 Nm. In deze modus kan de snelheid in de meeste rijsituaties worden verlaagd door simpelweg het gaspedaal los te laten. Bovendien heeft de GLE als plug-in hybride een onbeperkt trekvermogen tot 3.500 kg. De aanhanger-manoeuvreerassistent maakt het manoeuvreren met een aanhanger ook voor onervaren mensen eenvoudig. Deze assistent regelt de stuurhoek van het trekkende voertuig automatisch.

Belangrijke gegevens:

· Elektrische actieradius van 106 km (NEDC)

· Elektrisch vermogen 100 kW

· Systeemvermogen 235 kW/320 pk

· Systeemkoppel 700 Nm

· Topsnelheid tot 160 km/u (elektrisch)/210 km/u (totaal)

· Acceleratie van 0-100 km/h in 6,8 seconden

· De aerodynamica van de GLE Coupé is sterk verbeterd. Geoptimaliseerde spoilers, wielkasten en speciale aerovelgen dragen bij aan een verbeterde luchtweerstand en bieden een cw-waarde van 0,32.

· De achterzijde van de GLE Coupe biedt veel ruimte. De beenruimte is dankzij de langere wielbasis groter dan bij de voorganger. De uitrusting van het achtercompartiment kan aan de individuele behoeften van de passagiers worden aangepast

· Anders dan bij de SUV maakt de DC on-board charger (gelijkstroom laden, 60 kW) bij de GLE Coupé reeds deel uit van de standaarduitrusting.

Mercedes me Charge helpt bij het opladen onderweg

De nieuwe ingebouwde lader verdubbelt de laadcapaciteit van 3,6 kW naar 7,4 kW en is een ideaal compromis tussen grootte, gewicht en laadcapaciteit. Een ontladen accu kan zo in 1,5 uur volledig worden opgeladen met een wallbox, bijvoorbeeld comfortabel vanuit je eigen huis. Hetzelfde is mogelijk in ongeveer vijf uur tijd met een conventioneel stopcontact.

Naast het gebruik van het elektriciteitsnet thuis, bijvoorbeeld met een Mercedes-Benz Wallbox, is het ook mogelijk om comfortabel en ongecompliceerd op te laden tijdens het rijden. Het MBUX-infotainmentsysteem (Mercedes-Benz User Experience) helpt de bestuurder namelijk bij het vinden van laadstations. Het MBUX-systeem begrijpt de natuurlijke spraak, zodat de bestuurder eenvoudigweg kan zoeken door te zeggen: “Hey Mercedes, vind laadstations in de buurt”.

Via Mercedes me Charge kunnen bestuurders van een plug-in hybride model optioneel toegang krijgen tot één van de grootste oplaadnetwerken ter wereld, met alleen al in Europa meer dan 300 verschillende laadpuntexploitanten (gemeenten, parkeergarages, autosnelwegen, winkelcentra, enz.). Dankzij de navigatie kunnen Mercedes-Benz-klanten deze laadstations gemakkelijk vinden en gemakkelijk toegang krijgen tot de laadpunten met de Mercedes me Charge-kaart, de Mercedes me App of direct vanuit de auto. Hiervoor zijn geen afzonderlijke contracten nodig: naast de eenvoudige authenticatie profiteren klanten van een geïntegreerde betaalfunctie met eenvoudige facturering na een eenmalige registratie van hun betaalmethode. Elke laadprocedure wordt automatisch geboekt. Op een maandelijkse factuur worden de afzonderlijke laadprocessen duidelijk weergegeven.