Brussel,
12
september
2018
|
12:34
Europe/Brussels

Mercedes-Benz GLE: nieuwe generatie van de SUV-trendsetter

Samenvatting

De nieuwe Mercedes-Benz GLE zit boordevol innovaties. Het actieve onderstel E-ACTIVE BODY CONTROL op 48-voltbasis is een wereldprimeur, terwijl er op het gebied van rijassistentiesystemen een stap voorwaarts wordt gezet met de actieve file-assistent. Het interieur is nog ruimer en comfortabeler, een derde zitrij is als optie leverbaar. Het infotainmentsysteem beschikt over grotere displays, een fullcolour head-up display met een resolutie van 720 x 240 pixels en de MBUX-interieurassistent, die hand- en armbewegingen herkent en de bedieningsintenties ondersteunt. Het exterieurdesign straalt niet alleen kracht en onverzettelijkheid uit, het creëert ook nieuwe maatstaven op aerodynamicagebied in het SUV-segment. De GLE beschikt bij zijn marktintroductie begin 2019 over een compleet nieuw motorengamma. De nieuwe 4MATIC zorgt voor dynamiek op de weg en onovertroffen prestaties in het terrein. Later wordt een plug-in hybrid met bijzonder grote actieradius toegevoegd aan het modellengamma. De prijzen van de nieuwe GLE worden bij de verkoopstart bekendgemaakt, die tegen het einde van de herfst gaat plaatsvinden.

In 1997 legde Mercedes-Benz de basis voor het premium SUV-segment met de introductie van de M-lasse. Sinds herfst 2015 draagt deze modelserie de naam GLE, waarmee zijn positie als SUV van de E‑Klasse wordt verduidelijkt. Op dit moment is Mercedes-Benz in het SUV-segment bijzonder succesvol vertegenwoordigd met zeven modellen (GLA, GLC, GLC Coupé, GLE, GLE Coupé, GLS en G-Klasse). De nieuwe GLE beleeft zijn publieksdebuut tijdens de Mondial de l’Automobil in Paris (4 t/m 14 oktober 2018). Hij staat begin 2019 bij de dealers in de VS en Europa en vanaf voorjaar 2019 in China. De GLE wordt geproduceerd in Tuscaloosa (Alabama/VS).

De vijf belangrijkste innovaties van de nieuwe GLE:

  • E-ACTIVE BODY CONTROL: volledig gekoppeld hydropneumatisch, actief onderstel op 48-voltbasis, voor het eerst in combinatie met de eveneens nieuw ontwikkelde luchtvering. Dit is het enige systeem op de markt waarbij de veer- en demperkrachten individueel kunnen worden geregeld bij elk wiel. Dit compenseert knik- en duikbewegingen.

  • Actieve file-assistent: dit rijassistentiesysteem stelt de GLE in staat om een stilstaande rij auto’s vroegtijdig te herkennen en de bestuurder actief te ondersteunen in stop-and-go verkeer tot een snelheid van 60 km/h, het helpt zelfs bij het vormen van een rijbaan voor de hulpdiensten.

  • Afslagfunctie van de actieve remassistent: als er een aanrijding dreigt met een tegenligger bij het afslaan over een tegemoetkomende rijbaan, kan de GLE worden afgeremd tot snelheden die gebruikelijk zijn bij zulke manoeuvres.

  • < > voor het eerst leverbaar voor zes- en achtcilinders en de plug-in hybrid: volledig variabele vierwielaandrijving (Torque on Demand, TonD). Dit systeem regelt de koppelverdeling over de voor- en achteras van 0‑100%, afhankelijk van het geselecteerde rijprogramma. Met het optionele offroad-pakket is een eveneens volledig variabele vierwielaandrijving (TonD) met Low Range en High Range voorhanden. Deze wereldprimeur maakt de GLE nog terreinvaardiger.< > de nieuwe GLE heeft een veel langere wielbasis (plus 80 mm), en zodoende een ruimer interieur. Voor extra comfort zorgt vooral de optionele volledig elektrisch verstelbare tweede zitrij – een derde zitrij is als optie leverbaar.

    Exterieurdesign: krachtige uitstraling

    De esthetische aantrekkingskracht van de GLE komt voort uit de harmonieuze interactie tussen emotie en intelligentie. Het design is van een tijdloze schoonheid, een combinatie van hightech en ambachtelijk vakmanschap, en gereduceerd tot het wezenlijke.

    Moderne luxe, op de weg en in het terrein: dat is de designboodschap van de nieuwe GLE. De proporties van de auto met een lange wielbasis, korte overhangen en grote velgen die de wielkasten goed opvullen laten er geen twijfel over bestaan dat deze auto zich in elk terrein thuis voelt en dat hij overal een goed figuur slaat. De GLE is ontworpen volgens de designstrategie van sensuele puurheid en het aantal lijnen is gereduceerd om de royale oppervlakken beter tot hun recht te laten komen. De oppervlakken worden afgewisseld met nauwkeurige grafische elementen.

    Het front van de GLE straalt onverzettelijkheid en kracht uit door de rechtopstaande grille met achthoekige SUV-vorm, de prominente verchroomde bodembeschermingsplaat en de motorkap met twee powerdomes. Deze uitstraling wordt benadrukt door het kenmerkende koplampdesign overdag en ’s nachts.

    Het ULTRA RANGE-grootlicht van de MULTIBEAM LED-koplampen beschikt over de maximale lichtintensiteit die wettelijk is toegestaan, de helderheid van het grootlicht blijft boven de referentiewaarde van 1 lux over een afstand van meer dan 650 meter.

    Van opzij bekeken zorgen de brede C-stijlen die typerend zijn voor de GLE voor een soevereine uitstraling. De grote velgen in de maat 18 tot 22 inch vullen de markante wielkasten goed op. Dit onderstreept het robuuste SUV-karakter van de GLE, net als de dakreling en de optionele verlichte treeplanken opzij. De verchroomde zijruitframes verwijzen daarentegen eerder naar een premiumlimousine.

    De GLE oogt ook van achteren bijzonder dynamisch. Hiervoor zorgt met name de gespierde schouderpartij, die zich uitstrekt van de C-stijlen tot de achterlichten. De reflectoren zijn verder naar onder geplaatst, waardoor de achterlichten smaller ogen. Ze zijn opgedeeld in twee delen. Dit laat de achterzijde niet alleen breder ogen, het zorgt ook voor een onmiskenbaar nachtdesign met de verlichte blokken die kenmerkend zijn voor de SUV’s van Mercedes-Benz, in dit geval met verlichte rand. De finishing touch aan de achterzijde vormt de verchroomde bodembeschermingsplaat.

 

 

Het volledige persdossier is in bijlage terug te vinden.