Brussel,
08
februari
2022
|
14:52
Europe/Brussels

Mercedes-Benz kiest voor CO2-neutrale acculogistiek via DB Cargo

Samenvatting

Mijlpaal voor CO2-neutrale transportlogistiek: opening van het ultramoderne Automotive Logistics Center (ALC) voor Mercedes-Benz in Bremen door Jörg Burzer, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group AG, verantwoordelijk voor Production & Supply Chain Management, en Sigrid Nikutta, lid van de raad van bestuur van Deutsche Bahn AG, verantwoordelijk voor Güterverkehr. 

Klimaatneutrale transportoplossingen voor de productie van elektrische voertuigen van Mercedes-Benz: Jörg Burzer, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group AG voor Production & Supply Chain Management, en Sigrid Nikutta, lid van de raad van bestuur van DB AG voor Güterverkehr, hebben vandaag het ultramoderne Automotive Logistics Center (ALC) in de directe omgeving van de Mercedes-Benz fabriek in Bremen officieel geopend. Het center voor acculogistiek vormt de spil in het klimaatneutrale logistieke concept voor de accusystemen van het nieuwe Mercedes-EQ model EQE. Vanaf dit jaar gaat DB Cargo deze systemen op CO2-neutrale wijze van de Mercedes-Benz fabriek in Hedelfingen (Stuttgart) over een afstand van zo’n 650 km naar Bremen transporteren, om ze daar on-demand en eveneens CO2-neutraal af te leveren aan de montageband in de Mercedes-Benz fabriek. Het ALC stelt DB Cargo in staat treinen langs de montagehallen te rangeren en daar te lossen. De lithium-ion-accu’s worden tijdelijk opgeslagen in een container en een accuhal en daar gereedgemaakt voor levering aan de montageband. Elektrisch aangedreven trekkers worden gebruikt om de ladingen te verplaatsen.

Jörg Burzer, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group AG voor Production & Supply Chain Management: “Het continu verder terugdringen van CO2 door de hele waardeketen is de claim die we hebben geformuleerd in onze Ambition 2039. CO2-neutrale transportlogistiek is voor ons een belangrijke stap op weg naar een klimaatneutraal modellengamma en de productie daarvan. Voor ons wereldwijde productienetwerk vertrouwen we op een duurzame en milieuvriendelijke transportmix. De intelligente combinatie van duurzame transportoplossingen, zoals in het logistic center voor accu’s in Bremen, is hiervoor een belangrijke voorwaarde.”

Dr. Sigrid Nikutta, lid van de raad van bestuur van DB AG voor Güterverkehr: “Eén enkele goederentrein kan 52 truckladingen vervoeren en bespaart automatisch 80 tot 100% CO2-uitstoot in vergelijking met wegvervoer. We zijn er trots op dat Mercedes-Benz ons niet alleen de aflevering van nieuwe voertuigen aan alle Europese landen toevertrouwt, maar ook de belevering van de fabrieken met het nieuwe hart van elektroauto’s: de accu’s. Accu’s zijn niet bepaald licht en moeten voorzichtig worden behandeld en vervoerd tot aan de montageband. Een DB Cargo-trein is uiteraard het klimaatvriendelijke transportmiddel bij uitstek!”

De transformatie van de auto-industrie naar elektromobiliteit heeft impact op alle productieprocessen. Aan- en aflevertrajecten via het spoor krijgen een geheel nieuwe rol, waarbij het transport van lithium-ion-accu’s bijzondere eisen stelt. Ook het gereedmaken van de componenten voor montage op de productielijn is een nieuwe taak voor raillogistiek dienstverlener DB Cargo. De raillogistiek moet betrouwbaar worden aangepast aan de productiecyclus van de auto-industrie – spoor, transport en montageband moeten in de pas lopen. De directe spoorverbindingen van veel Mercedes-Benz fabrieken vormen al vele jaren de basis voor klimaatvriendelijke autologistiek.

Mercedes-Benz vertrouwt volledig op klimaatneutrale raillogistiek. ‘Eco plus’ is de naam van het aanbod waarmee DB Cargo de logistieke ketens van de premiumfabrikant volledig CO2-neutraal inricht. Dit geldt voor de levering van alle voertuigonderdelen per spoor naar de Mercedes-Benz fabrieken en ook voor de aflevering van nieuwe voertuigen.

Mercedes-Benz Group in één oogopslag

Mercedes-Benz Group AG is een van 's werelds meest succesvolle automobielondernemingen. Met Mercedes-Benz AG behoort de autofabrikant tot de grootste aanbieders van premium en luxe personen- en bestelwagens. Mercedes-Benz Mobility AG biedt financiering, lease, auto-abonnementen en autoverhuur, wagenparkbeheer, digitale services rondom laden en betalen, verzekeringsbemiddeling en innovatieve mobiliteitsservices. De oprichters Gottlieb Daimler en Carl Benz schreven geschiedenis met de uitvinding van de auto in 1886. Als pionier in de autobouw is het voor Mercedes-Benz zowel een motivatie als een verplichting om de toekomst van mobiliteit veilig en duurzaam vorm te geven. De focus van de onderneming ligt op innovatieve en groene technologieën en op veilige en hoogwaardige voertuigen die fascineren en inspireren. Mercedes-Benz investeert consequent in de ontwikkeling van efficiënte aandrijvingen en zet koers naar een volledig elektrische toekomst: het merk streeft ernaar volledig elektrisch te worden, daar waar de marktomstandigheden dit toelaten. Met dit strategische doel van ‘Electric first’ naar ‘Electric only’ versnelt Mercedes-Benz de transformatie naar een emissievrije en softwaregestuurde toekomst. Daarnaast versnelt de onderneming de intelligente connectiviteit van zijn voertuigen, autonoom rijden en nieuwe mobiliteitsconcepten, want Mercedes-Benz beschouwt het als zijn ambitie en verplichting om zijn verantwoordelijkheid jegens de samenleving en het milieu na te komen. Mercedes-Benz verkoopt voertuigen en services in bijna elk land ter wereld en heeft fabrieken in Europa, Noord- en Latijns-Amerika, Azië en Afrika. Tot het merkenportfolio behoren naast Mercedes-Benz, ‘s werelds meest waardevolle luxe automerk (bron: Interbrand studie van 20 oktober 2021), Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ en Mercedes me ook de merken van Mercedes-Benz Mobility: Mercedes-Benz Bank, Mercedes-Benz Financial Services en Athlon. De onderneming is genoteerd aan de beurzen van Frankfurt en Stuttgart (beursafkorting MBG). In 2020 verkocht het concern met in totaal circa 288.500 medewerkers 2,8 miljoen voertuigen. De omzet bedroeg € 154,3 miljard en de EBIT € 6,6 miljard.