Brussel,
05
januari
2018
|
08:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz lanceert digitaal fleetmanagement in België

•Met het merk ‘connect business’ biedt Mercedes-Benz voor het eerst connectiviteitsdiensten aan voor fleet- en businessklanten

Samenvatting

Mercedes-Benz introduceert nieuwe connectiviteitsdiensten voor bedrijfswagenparken. Om de expertise inzake fleetconnectiviteit te bundelen werd Mercedes-Benz Connectivity Services GmbH (gevestigd in Duitsland) opgericht als een specifieke dochteronderneming van Daimler AG. Op operationeel niveau zal de nieuwe onderneming worden beheerd door Daimler Financial Services.

“De toekomst van de mobiliteitsdiensten is digitaal en connectiviteit speelt daarbij een belangrijke rol. Door de nieuwe ‘connect business’-diensten toe te voegen aan de vertrouwde connectiviteitsdiensten van Mercedes me richten we ons tot het segment van de fleet- en businessklanten en concentreren we ons op hun specifieke vereisten,” aldus Franz Reiner, CEO van Mercedes-Benz Bank en lid van de Raad van Bestuur van Daimler Financial Services, verantwoordelijk voor Europa. “Daimler baseert zijn strategische focus op de vier pijlers van het CASE-concept: ‘Connected’, ‘Autonomous’, ‘Shared & Services’ en ‘Electric Drive’. Door fleetvoertuigen te connecteren zetten we een nieuwe stap in Daimlers evolutie van autoconstructeur naar leverancier van mobiliteitsdiensten.”

Nieuw merk in fleetmanagement

3 betalende connectiviteitsdiensten zijn onmiddellijk beschikbaar onder het ‘connect business’-merk, en dat voor alle fleet- en businessklanten, van individuele ondernemers tot grote wagenparken van multinationals. Een van die diensten draagt de naam ‘Vehicle Monitoring & Maintenance’. Hiermee kunnen Fleetmanagers hun wagenpark beheren via het webportaal ‘connect business’ waarin ze een compleet overzicht van alle fleetparameters kunnen opvragen, 24 uur per dag, 7 dagen op 7. Met de hulp van intelligente analyse- en rapporteringsinstrumenten voor alle statische en dynamische voertuiggegevens, kunnen de voertuigen worden beheerd volgens de noden van de gebruiker. Zo kan onderhoudswerk nauwkeuriger op voorhand worden gepland en neemt de kans op onnodige onderbezettingsgraad af. ‘connect business’ ondersteunt een proactieve aanpak, helpt de bestaande processen te optimaliseren en de efficiëntie te verhogen. Met de dienst ‘Vehicle Logistics’ biedt ‘connect business’ dan weer kaart- en gps-ondersteunde functies die de huidige locatie van voertuigen in zakelijke modus visualiseert op een gestructureerde kaart. Dit kan bijdragen tot een efficiëntere dienstverlening naar de B2B klant, maar ook tot het opsporen van verloren of gestolen voertuigen.

De intern ontwikkelde app maakt deel uit van de dienst ‘Digital Driver’s Log’ en biedt bestuurders een geautomatiseerd digitaal rittenlogboek. Dat beschermt de privacy van de gebruikers aangezien ze op elk moment kunnen overschakelen op een private modus. Tegelijk geniet de fleetmanager een grotere transparantie wat zakelijke ritten betreft. De dienst biedt bovendien mogelijke belastingvoordelen voor ondernemers door een transparante registratie van het aantal zakelijke kilometers.

Christoph Ludewig, Hoofd van Mercedes-Benz Connectivity Services, legt uit: “We gebruiken en optimaliseren de knowhow van de Daimler-groep op het gebied van connectiviteit en aanverwante diensten. Met ‘connect business’ kunnen fleet- en businessklanten op comfortabele en gepersonaliseerde wijze gebruik maken van een moderne connectiviteitsoplossing die het mogelijk maakt om een tastbare meerwaarde te creëren, zoals de optimalisering van de proceskosten door het realtime doorgeven van kilometerstanden en een doorgedreven transparantie.”

Gegevensbescherming en integratie

Alle Mercedes-voertuigen hebben uitgekiende beveiligings- en antidiefstalsystemen. Gegevensbeveiliging, privacy en antidiefstalbescherming vormen dan ook een belangrijk onderdeel van onze onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten. Deze en andere maatregelen dienen om persoonsgegevens te beschermen tegen ongeoorloofde toegang of illegale verwerking en publicatie. Ze maken deel uit van ons informatiebeveiligingsbeheersysteem en worden voortdurend aangepast aan de technische en organisationele ontwikkelingen.

De nieuwe ‘connect business’-service kan in bestaande IT-omgevingen worden geïntegreerd als web-based frontend of via een gestandaardiseerde interface. Gegevens zullen worden overgedragen door een communicatiemodule, die tijdens het productieproces in de auto wordt ingebouwd.

Na de lancering in Duitsland lanceert Mercedes-Benz Connectivity Services GmbH zijn services in andere Europese markten, te beginnen met België op 5 januari 2018. Meer informatie is beschikbaar op www.connectivity.mercedes-benz.com