Brussel,
26
maart
2018
|
12:31
Europe/Brussels

Mercedes-Benz noodoproepsysteem

Meer dan 3,5 miljoen auto’s voorzien van Mercedes-Benz noodoproepsysteem

Samenvatting

Volgens EU-voorschrift 2015/758 dienen alle nieuwe personenauto’s die na 31 maart 2018 een typegoedkeuring krijgen, standaard te zijn voorzien van een EU eCall-systeem. Mercedes-Benz levert een dergelijk systeem al langer. Het Mercedes-Benz noodoproepsysteem werd geïntroduceerd in 2012 en behoort bij alle modelseries tot de standaarduitrusting sinds Mercedes me werd gelanceerd in september 2014. Het Mercedes-Benz noodoproepsysteem is op dit moment beschikbaar in 35 landen. Handig in geval van pech in het buitenland: de communicatie vindt niet plaats in de taal van het land waarin de auto zich bevindt, maar in de taal die de bestuurder heeft ingesteld in het infotainmentsysteem.

Iedereen is bang om betrokken te raken bij een aanrijding. De gedachte om geen hulp te kunnen krijgen en niet gevonden te worden is nog angstaanjagender. Elke seconde telt immers na een zware aanrijding. Het Mercedes-Benz noodoproepsysteem kan de reddingsdiensten razendsnel automatisch inschakelen na een aanrijding, waarbij de exacte GPS-positie van de auto en andere belangrijke informatie wordt doorgegeven, zoals het vastgestelde aantal mensen in de auto (aan de hand van het aantal vastgemaakte gordels) en de richting waarin de auto reed.

Alle actuele Mercedes-Benz modellen zijn standaard voorzien van het Mercedes-Benz noodoproepsysteem. De noodoproep kan gedurende de gehele levenscyclus van de auto kosteloos worden gebruikt. Hij kan automatisch worden ingeschakeld of door het indrukken van een knop in de auto. De handmatige inschakeling dient om een aanrijding door te geven waar de bestuurder getuige van is geweest of om hulp in te schakelen als een inzittende van de auto medische hulp nodig heeft, bijvoorbeeld bij een hartaanval.

De noodoproep wordt automatisch ingeschakeld als een van de pyrotechnische gordelspanners of een airbag in de auto wordt geactiveerd. De auto brengt dan een spraakverbinding met de Mercedes-Benz noodoproepcentrale tot stand. Als de noodoproepcentrale geen antwoord krijgt, wordt onmiddellijk de dichtstbijzijnde reddingsdienst ingeschakeld.

De Mercedes-Benz noodoproepcentrales die de Europese markt bedienen, zijn gevestigd in Maagdenburg, Berlijn en Barcelona, terwijl Mercedes-Benz rijders in Azië worden geholpen vanuit Tokio, Shanghai en Manila. Meer dan 3,5 miljoen auto’s van Mercedes-Benz zijn op dit moment voorzien van het systeem. De auto’s die in de VS rondrijden, zijn niet meegerekend. In de VS behoort het Mercedes-Benz noodoproepsysteem al sinds 1998 tot de standaarduitrusting van alle personenauto’s.

Het Mercedes-Benz noodoproepsysteem is op dit moment beschikbaar in 35 Europese landen. Hiertoe behoren ook landen waarin de service niet verplicht is gesteld per 31 maart 2018.

Mercedes-Benz introduceerde de noodoproep in 2012 in combinatie met COMAND Online. De met de mobiele telefoon werkende variant werd in september 2014 opgevolgd door een vast geïnstalleerd systeem in combinatie met Mercedes me. In deze huidige versie wordt de data overgebracht via de Mercedes me-communicatiemodules met geïntegreerde simkaart, er hoeft zodoende geen mobiele telefoon te zijn verbonden met de auto.

De Europese Mercedes-Benz noodoproepcentrales ontvangen elke maand circa 20.000 noodoproepen. Volgens de Europese Commissie kan de onmiddellijke melding via eCall in combinatie met het doorsturen van de locatie waar het ongeval heeft plaatsgevonden de responstijd van de reddingsdiensten met 50 procent verminderen in stedelijke gebieden en met 40 procent in landelijke gebieden. Dit zou ertoe kunnen leiden dat het aantal verkeersdoden in Europa met maximaal 2.500 personen daalt.

Het Mercedes-Benz noodoproepsysteem biedt extra functies naast die van het verplichte eCall-systeem. Zo wordt de noodoproep niet uitgevoerd in de taal van het betreffende land, maar in de taal die de bestuurder heeft ingesteld in het infotainmentsysteem. Dit is handig als er een aanrijding in het buitenland plaatsvindt, bijvoorbeeld tijdens een vakantie in Spanje. De noodoproepcentrales van Mercedes-Benz schakelen in een dergelijk geval de dichtstbijzijnde reddingsdienst in.

Een andere speciale feature van het Mercedes-Benz systeem is het feit dat naast de data-overdracht via de Mercedes me-communicatiemodule de data over de aanrijding ook via sms wordt verzonden naar de Mercedes-Benz noodoproepcentrale om zeker te stellen dat de informatie wordt ontvangen.

POST-SAFE-functies: hulp na een aanrijding

De modellen van Mercedes-Benz behoren tot de veiligste auto’s ter wereld. Toch kan niet worden uitgesloten dat ze betrokken raken bij een aanrijding of stil komen te staan met pech. Ook in een dergelijke situatie bieden talrijke systemen bestuurders en hun passagiers ondersteuning.

Deze maatregelen worden al naargelang het soort en de ernst van het ongeval getroffen, teneinde de gevolgschade te reduceren en de inzittenden snel hulp te bieden:

  • Inschakeling van het Mercedes-Benz noodoproepsysteem om de locatie en de omstandigheden van de aanrijding door te geven aan de reddingsdiensten en het reddingsproces in gang te zetten. De data-overdracht vindt plaats via een communicatiemodule met eigen simkaart.
  • Uitschakeling van de motor en onderbreking van de brandstoftoevoer om brand en ongewenste bewegingen van de auto te voorkomen.
  • Uitschakeling van het hoogvoltagesysteem (extra maatregel bij hybride en elektro-auto’s).
  • Inschakeling van de noodknipperlichtinstallatie om de auto goed zichtbaar te maken en een aanrijding met de stilstaande auto te voorkomen.
  • Inschakeling van de interieurnoodverlichting, zodat de inzittenden en de hulpverleners zich beter kunnen oriënteren.
  • Opening van de voorste zijruiten indien er een airbag is geactiveerd; dit zorgt voor ventilatie van het interieur en helpt inzittenden hun coördinatie te hervinden.
  • Ontgrendeling van de portieren om de hulpverleners toegang te geven tot de auto.
  • Verhoging van de elektrisch verstelbare stuurkolom (indien aanwezig); dit maakt het uitstappen eenvoudiger en maakt het voor hulpverleners makkelijker om de bestuurder uit de auto te bevrijden.
  • Verhoging en verlichting van de gordelsloten op de achterbank (in combinatie met de optionele gordelaanreiker in de S-Klasse), zodat de gordel eenvoudiger losgemaakt kan worden.
  • Tussen de spatschermen en de portieren zijn crashvoegen geïntegreerd, zodat de portieren eenvoudiger geopend kunnen worden na een frontale aanrijding.
  • Verzenden van een pech- of ongevalssituatie naar de Car-to-X Communication, om andere weggebruikers hiervoor te waarschuwen.