Brussel,
20
mei
2022
|
10:09
Europe/Brussels

Mercedes-Benz presenteert langetermijndoelen als ’s werelds meest waardevolle luxe automerk

Samenvatting

·      Winstgevende groei: nieuwe indeling van het portfolio met focus op de drie productcategorieën Top-End Luxury, Core Luxury en Entry Luxury; meer dan 75 procent van investeringen bestemd voor de twee hoogste segmenten

·      Top-End Luxury: het aandeel in de totale verkoop van topmodellen stijgt tegen 2026 naar verwachting met zo’n 60 procent; productoffensief van Maybach, AMG en G-Klasse met specifieke EV-kenmerken en meer individualisering; ‘MYTHOS-serie’ van zeer exclusieve collector’s items

·      Core Luxury: de nieuwe E-Klasse creëert vanaf 2023 nieuwe maatstaven op het gebied van digitale klantervaring; nog een elektrisch model op het EVA2-platform speciaal voor de Chinese markt

·      Entry Luxury: focus op vier modelvarianten met een hogere positionering dan nu het geval is, het instapmodel van het merk wordt opnieuw gedefinieerd; toekomstige modellen zullen worden uitgerust met VISION EQXX EV-technologie en MB.OS-software

·      Brand management: iconische communicatie en geselecteerde samenwerkingen met aanbieders van luxeproducten; uitbreiding van directe verkoop en speciale ‘Brand Experience Centers’ voor topmodellen

·      Financiële performance: Mercedes-Benz wordt geherpositioneerd om de doelstelling van structureel hogere winstgevendheid en lagere volatiliteit te bereiken; strategische margedoelstelling als pure-play onderneming in het luxesegment vanaf het midden van dit decennium verhoogd tot ongeveer 14 procent onder gunstige marktomstandigheden; productmix en prijsstelling als belangrijkste drijfveren

Mercedes-Benz (beurscode: MBG) maakte vandaag verdere details van zijn strategie bekend tijdens het evenement ‘The Economics of Desire’ aan de Côte d'Azur. Dit ‘Economics of Desire’ evenement schetste de toekomst van Mercedes-Benz als een toegewijde pure-play producent van luxe automodellen. Ook werden tijdens de presentatie details gegeven over de strategische koers van de onderneming. De onderneming zal zich nog meer richten op het luxesegment, het productportfolio verder upgraden, de weg naar een volledig elektrische toekomst versnellen en een structureel hogere winstgevendheid nastreven.

Daartoe zal Mercedes-Benz de structuur van zijn productportfolio herzien en in de toekomst meer dan 75 procent van zijn investeringen toewijzen aan de ontwikkeling van voertuigen in de meest winstgevende marktsegmenten. Als onderdeel van deze aangescherpte strategie streeft Mercedes-Benz naar een groei van het verkoopaandeel van zijn topmodellen met ongeveer 60 procent tegen 2026 ten opzichte van 2019. Ook wordt gestreefd naar een forse verhoging van de winstgevendheid en een grotere financiële weerbaarheid. Mercedes-Benz streeft ernaar om tegen het midden van het decennium een winstmarge van circa 14 procent onder gunstige marktomstandigheden te bereiken. Door zich te concentreren op de bovenkant van de markt, verwacht de onderneming een sterk financieel resultaat te behalen, zelfs onder uitdagende marktomstandigheden. De strategische beslissing van de onderneming om tegen 2030 volledig elektrisch te gaan – daar waar de marktomstandigheden dat toelaten – en de ambitie om tegen 2039 klimaatneutraal te zijn, zullen de link tussen luxe en duurzaamheid verder versterken.

“Wat altijd de kern van ons merk is geweest, is nu ook de kern van onze strategie: het luxesegment. We scherpen de focus van ons bedrijfsmodel en productportfolio verder aan om het potentieel van Mercedes-Benz ook onder uitdagende omstandigheden te maximaliseren. De focus ligt op het streven om de meest gewilde auto’s ter wereld te bouwen”, aldus Ola Källenius, voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group AG.

Verbeterde en hoogwaardige productmix – toekomstige focus op drie productcategorieën

De verhoogde focus op luxeproducten volgt op de toenemende vraag van klanten in dit segment. In 2021 liet de Mercedes-Benz S-Klasse een verkoopstijging van 40 procent zien en ook Mercedes-AMG en Mercedes-Maybach vestigden nieuwe records. Mercedes-Benz wil de kracht van het merk nog effectiever inzetten in een groeiend luxesegment. De onderneming voorziet voor de toekomst een onevenredige groei in het topsegment en grijpt deze kans aan om zijn productportfolio te herzien.

Mercedes-Benz gaat zich in de toekomst op drie productcategorieën concentreren: Top-End Luxury, Core Luxury en Entry Luxury. Het portfolio van Top-End Luxury omvat:

·      alle modellen van de merken Mercedes-AMG en Mercedes-Maybach.

·      de topmodellen van Mercedes-EQ, waaronder de EQS Limousine en de EQS SUV.

·      de modellen van de Mercedes-Benz S-Klasse en G-Klasse, alsmede de GLS.

·      limited editions en exclusieve modellen die in samenwerking met partners zijn ontwikkeld.

Op de avond van 19 mei geeft de onderneming met de onthulling van de Vision AMG een kijkje in de volledig elektrische toekomst van Mercedes-AMG. Een speciale architectuur voor volledig elektrische AMG-modellen (AMG.EA) vormt de basis voor het studiemodel. Alle componenten van de aandrijflijn van de Vision AMG zijn volledig nieuw ontwikkeld: niet alleen het AMG.EA-platform zelf, maar ook de speciale high-performance HV-accu en de revolutionaire aandrijftechnologie. Het krachtige hart van de Vision AMG wordt gevormd door de innovatieve axial flux motor, die is ontwikkeld door YASA, een dochteronderneming van Mercedes-Benz. Met zijn compacte en lichtgewicht ontwerp levert hij aanzienlijk meer vermogen dan conventionele elektromotoren.

Mercedes-Maybach breidt zijn productaanbod in het Top-End Luxury-segment uit, onder meer met de Mercedes-Maybach EQS SUV, waarvan de introductie komend jaar gepland staat. Daarnaast laat de preview van een Mercedes-Maybach SL het toekomstige potentieel van het meest exclusieve merk van de onderneming zien.

De consequente elektrificatie wordt ook weerspiegeld in de legendarische ‘G’. In de volledig elektrische G-Klasse zal Mercedes-Benz de ultramoderne accucelchemie van Sila Nanotechnologies als optie aanbieden. Daarnaast gaf de onderneming aan dat de G-familie mogelijk wordt uitgebreid.

Mercedes-Benz zal ook zijn aanbod van limited editions en exclusieve samenwerkingsmodellen uitbreiden. Helemaal bovenaan het productportfolio bevindt zich een speciale editie van de Mercedes-Maybach S-Klasse, bekend als de Limited Edition Maybach by Virgil Abloh. Dit model, gelimiteerd tot 150 stuks, is geïnspireerd op de showcar ‘Project MAYBACH’, die eveneens tot stand kwam in samenwerking met de overleden kunstenaar en modeontwerper. Mercedes-Benz plant nog meer exclusieve collector’s editions, zowel voor het merk Maybach als de nieuwe ‘MYTHOS-serie’. De voertuigen in dit ultra-exclusieve programma worden in beperkte aantallen alleen aangeboden aan de trouwste Mercedes-Benz liefhebbers en verzamelaars. Elk model van de MYTHOS-serie streeft ernaar een plaats te krijgen in de lange rij van Mercedes-Benz iconen.

“De meeste luxemerken bouwen hun portfolio op het fundament van een of twee echte iconen. Mercedes-Benz heeft het geluk meerdere iconische producten en merken aan de bovenkant van zijn portfolio te hebben, zoals de S-Klasse, de SL, de G en de merken AMG en Maybach. We zien hier een groot potentieel om onze topmodellen uit te breiden met nóg exclusievere producten voor onze klanten”, aldus Ola Källenius over de nieuwe portfoliostrategie.

Core Luxury staat voor de kern van het merk en omvat van oudsher de bijzonder goed verkopende Mercedes-Benz C-Klasse en E-Klasse en hun afgeleiden. In het Core Luxury-segment wil de onderneming de elektrificatie verder versnellen, gebruikmakend van het EVA2-platform (EQE, EQE SUV) en later de MB.EA-architectuur. De nieuwe E-Klasse komt volgend jaar op de markt en wijst de weg voor het segment. Het segment wordt ook uitgebreid met een extra model op basis van het EVA2-platform dat specifiek is ontworpen voor de Chinese markt.

Met de volgende generatie modellen wordt het nieuwe instapmodel van het Mercedes-Benz portfolio opnieuw gedefinieerd. In het Entry Luxury-segment gaat Mercedes-Benz het aantal carrosserievarianten terugbrengen van zeven naar vier en tegelijkertijd de technologische basis van deze producten aanzienlijk verbeteren. Zo wordt in 2024 met het volgende compacte MMA-platform het nieuwe besturingssysteem MB.OS (Mercedes-Benz Operating System) gelanceerd. Het eerste model op het nieuwe platform wijst de weg. Met deze veranderingen gaat Mercedes-Benz zich opnieuw in het segment positioneren en nog preciezer inspelen op de wensen van veeleisende klanten.

Nieuwe inrichting en positionering voor structureel hogere winstgevendheid

In oktober 2020 presenteerde Mercedes-Benz in het kader van de nieuwe bedrijfsstrategie nieuwe financiële doelstellingen. Deze omvatten een absolute verlaging van de vaste kosten, een aanzienlijke verbetering van de prijsstelling en verhoging van de winstgevendheid onder alle marktomstandigheden. Mercedes-Benz is direct met de implementatie van de strategie begonnen en heeft financiële resultaten behaald die ver boven de verwachtingen lagen. Deze resultaten werden weliswaar door enkele gunstige marktomstandigheden ondersteund, maar hebben desondanks de effectiviteit van de gekozen strategie en de winstkracht van het merk Mercedes-Benz aangetoond. Daarmee is de weg vrijgemaakt voor een verdere positieve ontwikkeling van de gemiddelde verkoopprijs in alle segmenten.

Met de verdere ontwikkeling en opwaardering van de luxestrategie mikt Mercedes-Benz nu op een verdere verhoging van de structurele winstgevendheid, waarbij wordt gestreefd naar een winstmarge van circa 14 procent tegen het midden van het decennium onder gunstige marktomstandigheden. De onderneming streeft naar marges van circa 8 procent onder zeer ongunstige, circa 10 procent onder ongunstige en circa 12 procent onder gunstige marktomstandigheden. Uiteraard kunnen onvoorziene geopolitieke of macro-economische veranderingen en grondstofprijzen invloed hebben, maar Mercedes-Benz richt de onderneming opnieuw in om ook in een uitdagende marktomgeving een ​​hoge winstgevendheid te garanderen. De focus blijft liggen op een sterke cashflow en een aanzienlijk rendement voor de aandeelhouders.

Klantbeleving – naadloos op alle kanalen en met alle zintuigen

De klant staat centraal. Dat is voor Mercedes-Benz altijd al regel nummer één geweest en dat zal in de toekomst nog belangrijker worden. Vooral in het luxesegment spelen de aankoop- en klantbeleving een centrale rol. Met dit in het achterhoofd heeft de onderneming nieuwe verkoopkanalen – online en offline – opgezet en verdere maatregelen gepland die een naadloze klantervaring bieden en maximale gebruiksvriendelijkheid combineren met uitzonderlijke belevingswaarde op elk contactpunt – te beginnen met de digitale communicatie. De onderneming gaat ervan uit dat tegen 2025 meer dan 80 procent van de verkoop in Europa uit directe verkoop zal bestaan.

Bundeling van uitrustingspakketten vereenvoudigt de configuratie en verlaagt de kosten

Bij de configuratie van het voertuig kunnen klanten in de toekomst kiezen uit verschillende uitrustingspakketten op basis van voorkeur en regionale vereisten. Dit vereenvoudigt en versnelt de online configuratie en leidt ook tot een snellere en hogere beschikbaarheid voor de klant en een aanzienlijke vermindering van de complexiteit voor de onderneming. De bundeling van optiepakketten gaat naar verwachting ook een positief effect hebben op de restwaarde van het voertuig, aangezien ook voor de basisvarianten een hoger uitrustingsniveau beschikbaar is.

Parallel daaraan optimaliseert Mercedes-Benz de activiteiten in de fysieke verkoopvestigingen. Belangrijke voorbeelden hiervan zijn de AMG Store in Dubai, die in december 2021 zijn deuren opende, en het Maybach Atelier in Shanghai, dat over een paar maanden zijn deuren opent. Het persoonlijk contact met de klant blijft de ruggengraat van de aanwezigheid en de verkoop van het merk. Voor klanten van Mercedes-Benz is de ‘real-life experience’ – een nieuw voertuig met alle zintuigen ervaren en ermee rijden – van cruciaal belang.

Strategische pijlers zorgen voor duidelijke oriëntatie

Mercedes-Benz wil de meest gewilde auto’s ter wereld bouwen. Eind 2020 presenteerde de onderneming zijn aangescherpte strategie, die uit zes pijlers bestaat, en zette daarmee koers naar winstgevende groei in het luxesegment. Duurzaamheid, integriteit en diversiteit vormen daarbij het strategische fundament.