Brussel,
12
oktober
2020
|
16:36
Europe/Brussels

Mercedes-Benz S-Klasse kan binnenkort geautomatiseerd en zonder bestuurder parkeren op de luchthaven van Stuttgart

Apcoa, Bosch en Mercedes-Benz werken aan 's werelds eerste commerciële en geautomatiseerde valet parkeerservice op niveau 4.

Samenvatting
  • In de toekomst kunnen via een commando via een smartphone auto’s worden geparkeerd in de P6-parkeergarage van Stuttgart Airport.
  • De nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse is uitgerust met de technologie om automatisch parkeren zonder bestuurder mogelijk te maken (SAE-niveau 41)
  • Voor AVP gebruikt Bosch voor het eerst een camera-gebaseerde infrastructuur om rijstroken en obstakels te detecteren.
  • Apcoa, exploitant van parkeergarages, test slagboom- en betalingsfuncties als basis voor geautomatiseerde valet parking, mogelijk gemaakt door het digitale mobiliteitsplatform APCOA FLOW.

Stuttgart. Geautomatiseerd parkeren voor minder stress op luchthavens: Bosch, Mercedes-Benz en Apcoa, de exploitant van parkeergarages, willen in de toekomst op de luchthaven van Stuttgart een in hoge mate geautomatisseerde parkeerservice zonder bestuurder introduceren. Het door Bosch en Mercedes-Benz gezamenlijk ontwikkelde automatische valetparkeersysteem (AVP) wordt momenteel gereed gemaakt voor commerciële toepassingen.

De nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse is ’s werelds eerste productieauto die klaar is voor toekomstige op infrastructuur gebaseerde AVP. Met de optionele INTELLIGENT PARK PILOT is de S-Klasse voorbereid om zelfstandig naar een gererveerde parkeerplaats te rijden via een opdracht per smartphone. "Met de nieuwe S-Klasse is niet alleen rijden een luxe, maar ook parkeren", zegt Dr. Michael Hafner, hoofd geautomatiseerd rijden bij Mercedes-Benz AG. Parkeergarage P6 op de luchthaven van Stuttgart zal dienen als pilot voor de geplande commerciële en geautomatiseerde parkeerservice. Hier gaan de deelnemende bedrijven testen hoe de voertuigtechnologie aan boord van de S-Klasse communiceert met de intelligente Bosch-infrastructuur en APCOA FLOW, het digitale platform van parkeergaragebeheerder Apcoa. Dit platform maakt het hele parkeerproces ticketloos en zonder cashbetalingen. "Apcoa, Bosch, Mercedes-Benz en de luchthaven van Stuttgart willen samenwerken om parkeren volledig automatisch te maken", zegt Christoph Hartung, lid van het uitvoerend management van Connected Mobility Solutions bij Bosch. In de parkeergarage van de luchthaven worden momenteel voorbereidingen getroffen om de geplande geautomatiseerde parkeerservice te gaan testen. Het doel van de pilot met de nieuwe S-Klasse op de luchthaven van Stuttgart is ervoor te zorgen dat de interactie tussen de auto, de infrastructuurtechnologie en de exploitant van de parkeergarage soepel verloopt en is geoptimaliseerd voor de klant.

De eerste Level 4 parkfunctie ter wereld in een productieauto

In juli 2019 ontvingen Bosch en Mercedes-Benz 's werelds eerste speciale vergunning om AVP te exploiteren met een vloot speciale uitvoeringen van de E-Klasse. De test vond plaats in de garage van het Mercedes-Benz Museum in Stuttgart met gemengd parkeergarageverkeer en zonder een bestuurder. Uitgerust met de juiste voorbereiding voor de INTELLIGENT PARK PILOT, is de nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse de eerste productieauto met AVP-technologie, waardoor hij zonder bestuurder kan parkeren. Dit is echter alleen mogelijk wanneer parkeergarages de juiste infrastructuur bieden en de nationale wetgevers AVP groen licht geven. Deze technologie maakt de Mercedes-Benz S-Klasse tot 's werelds eerste auto met een pre-installatie voor een automatische rijfunctie van SAE Level 4, het op een na hoogste automatiseringsniveau. "Met de geautomatiseerde valet parking laat Mercedes-Benz zien dat parkeren zonder bestuurder binnenkort mogelijk wordt", zegt Hafner.

Om deze nieuwe parkeerfunctie beschikbaar te maken, wordt er direct achter de ingang van parkeergarage P6 een ruime drop-off en pick-up zone ingericht, zodat AVP-gebruikers hun auto makkelijk kunnen achterlaten. Terwijl ze zich in alle comfort naar de terminal begeven en inchecken, parkeert hun S-Klasse zichzelf in de kelder, op basis van informatie die door de infrastructurele technologie wordt verstrekt. Met andere woorden, gebruikers hoeven zich geen zorgen meer te maken over het manoeuvreren of het uit de auto moeten wringen wanneer de gevonden parkeerplek te klein blijkt te zijn. "Geautomatiseerde valet parking verhoogt het comfort en gemak van onze passagiers en bespaart hen tijd, vooral wanneer ze haast hebben en hun auto gewoon snel op de luchthaven willen parkeren", zegt Walter Schoefer, woordvoerder van het management van Flughafen Stuttgart GmbH. Voor de testfase die op het punt staat te starten, zijn er in P6 in eerste instantie twee plaatsen beschikbaar voor zelfparkerende auto’s. Er worden meer parkeerplaatsen toegevoegd wanneer parkeren zonder bestuurder in de toekomst definitief wordt ingevoerd en de vraag naar deze dienst toeneemt.

Intelligente infrastructuur en digitale platforms

De pilot in de parkeergarage op de luchthaven van Stuttgart is een primeur voor de nieuwe videocamera’s van Bosch die lege parkeerplaatsen kunnen identificeren, de rijbaan en de omgeving kunnen bewaken en obstakels of mensen die zich op de rijbaan bevinden kunnen detecteren. Hiervoor zijn tot nu toe alleen lidarsensoren gebruikt. Een speciaal controlecenter in de parkeergarage berekent vervolgens de route die de auto’s moeten nemen om een beschikbare parkeerplek te bereiken. "Onze intelligente parkeergarage-infrastructuur vormt de basis voor de toekomst van zelfparkeren", zegt Hartung. Dankzij de informatie die de camera's bieden, is het ook mogelijk dat auto’s zelf in de parkeergarage rijden - zelfs op smalle hellingen, waardoor ze zich ook tussen verschillende verdiepingen kunnen verplaatsen. De in-vehicle technologie zet de informatie van de infrastructuur autonoom om in rijmanoeuvres. Als de camera's bijvoorbeeld een onverwacht obstakel detecteren, voert het voertuig veilig een noodstop uit.

APCOA FLOW, het digitale platform van Apcoa, gaat ook een sleutelrol spelen bij het zelf parkeren op de luchthaven van Stuttgart. Het platform wordt momenteel al door autorijders gebruikt om parkeren gemakkelijker te maken. De diensten variëren van het reserveren van een parkeerplaats tot het contactloos inrijden in de parkeergarage of het volledig geautomatiseerd betalen, factureren en contactloos uitrijden. Het systeem herkent de auto van de klant en de slagbomen gaan automatisch open, waardoor een kaartje en het wachten bij een betaalautomaat overbodig worden. "We willen de eerste parkeergarage-exploitant zijn die geautomatiseerde parkeerdiensten op basis van AVP-technologie volledig ondersteunt", zegt Frank van der Sant, chief commercial officer bij Apcoa Parking Holdings GmbH.

Meer auto’s, meer parkeergarages

Zodra parkeergarages zijn uitgerust met de juiste infrastructuur en de nationale wetgeving AVP toestaat, kunnen klanten gaan genieten van zelfrijdende parkeerdiensten. De drop-off en ophaalservice bespaart tijd en voorkomt lange looproutes naar de auto. Bosch en Mercedes-Benz effenen de weg hiervoor met 's werelds eerste infrastructuurgebaseerde oplossing voor SAE niveau 4 geautomatiseerde valet parking in gemengd parkeergarageverkeer. Uniforme standaarden en interfaces zorgen voor een snelle communicatie tussen de auto’s en de infrastructuur. Het doel van Bosch is om in de toekomst steeds meer parkeergarages uit te rusten met AVP-infrastructuurtechnologie. Als Europa's grootste exploitant van parkeergarages heeft Apcoa ook een strategisch belang bij het aanbieden van innovatieve premiumdiensten zoals AVP in meer van zijn parkeergarages. "In de toekopmst willen we AVP openstellen voor meer klanten op geselecteerde Apcoa-locaties", zegt van der Sant. Het bedrijf beheert ongeveer 1,5 miljoen individuele parkeerplekken op meer dan 9.500 locaties in 13 Europese landen. Door de beschikbaarheid van zelfrijdende en volledig geautomatiseerde parkeerservices te vergroten, zou dezelfde hoeveelheid ruimte tot 20 procent meer auto’s kunnen faciliteren. Bovendien is zelfparkeren zonder bestuurder vooral geschikt voor krappe, afgelegen en daardoor onaantrekkelijke parkeerterreinen die mensen anders zouden vermijden.

  1. SAE-niveau 4: De auto kan onder bepaalde omstandigheden autonoom alle verkeerssituaties aan (bijv. op geselecteerde wegen, niet in alle weersomstandigheden). Er is geen chauffeur vereist.