11
maart
2013
|
01:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz Vans: vijf nieuwe rijhulpsystemen die de bestelwagens met de ster nog veiliger maken

Met vijf nieuwe rijhulp- en veiligheidssystemen bevestigt Mercedes-Benz Vans opnieuw zijn rol als nummer één op het vlak van innovatie bij de fabrikanten van bestelwagens. Drie van de vijf systemen zijn wereldpremières in deze voertuigcategorie: Crosswind Assist (zijwindhulpsysteem), Collision Prevention Assist (hulpsysteem om aanrijdingen te voorkomen) en Blind Spot Assist (dodehoekhulpsysteem). Gisteren werden ze door de automobielproducent, die zijn hoofdzetel in Stuttgart heeft, voor het eerst voorgesteld, als onderdeel van een Mercedes-Benz Vans TecForum dat plaatsvond op het testcircuit van Boxberg. De verwachting is dat de nieuwe systemen binnen amper een paar maanden op de bestelwagens met de ster zullen worden ingevoerd.

Vijf nieuwe rijhulpsystemen – drie wereldpremières
Ongevallen moeten in de eerste plaats voorkomen worden, dat is belangrijker dan de gevolgen nadien verzachten – actieve veiligheid is primordiaal voor Mercedes-Benz Vans. De vijf nieuwe rijhulpsystemen zullen het hoge veiligheidsniveau van de Mercedes-Benz bestelwagens zelfs nog verruimen.Het Crosswind Assist-systeem (zijwindhulpsysteem) zorgt ervoor dat de bestelwagen bij felle windstoten keurig op koers blijft. Het Collision Prevention Assist-systeem waarschuwt de bestuurder als zijn voertuig te dicht bij zijn voorligger of aan het einde van een file komt, en het Blind Spot Assist-systeem waarschuwt de bestuurder die van rijstrook wil veranderen als andere voertuigen in de rijstrook naast de zijne gevaarlijk dichtbij komen. Deze drie systemen vieren hun wereldpremière in de klasse van de bestelwagens. De twee andere nieuwe systemen zijn de Lane Keeping Assist (rijstrookhulpsysteem) en de Highbeam Assist (grootlichthulpsysteem).Volker Mornhinweg, Head of Mercedes-Benz Vans: “Als het op veiligheid aankomt, hebben wij altijd al een pioniersrol gespeeld met onze voertuigen en nu beginnen wij een nieuw tijdperk op het gebied van hulp- en veiligheidssystemen voor bestelwagens. Deze systemen assisteren de bestuurder en helpen ongevallen te voorkomen, waardoor ze ervoor zorgen dat onze bestelwagens maximaal beschikbaar zijn.” Mercedes-Benz Vans heeft een lange traditie als pionier op het vlak van hulp- en veiligheidssystemen: het introduceerde reeds in 1995 als eerste merk in deze sector het Antilock Brake System ABS op zijn vlaggenschip, de Sprinter. Daarna, in 2002, volgde het Electronic Stability Program ESP. In 2006 verlegde Mercedes-Benz Vans opnieuw de grenzen met de verdere ontwikkeling van dit systeem, dat ADAPTIVE ESP gedoopt werd. Dit systeem houdt rekening met het reële gewicht en het zwaartepunt van het voertuig bij het berekenen van de controleparameters. Beide generaties van het ESP-systeem hebben bijgedragen aan het drastisch terugdringen van het aantal ongevallen.Globaal genomen lijkt de manier waarop ongevallen gebeuren waarbij bestelwagens betrokken zijn heel erg op de manier waarop ongevallen met personenwagens gebeuren. Dit is aangetoond door een recent onderzoeksrapport dat onder meer werd opgesteld door ongevallenonderzoekers die namens verzekeringsmaatschappijen werken en door het Duitse Bundesanstalt für Straßenwesen (BASt). Wanneer daarbij ook naar de kilometerstand gekeken werd, stelden de onderzoekers bij de bestelwagens zelfs een lager ongevallenrisico vast dan bij de personenwagens.Bij het ontwikkelen van deze nieuwe rijhulpsystemen kon Mercedes-Benz Vans profiteren van de unieke expertise die beschikbaar is in de GroupResearch-afdeling van het bedrijf en van de ervaring die opgedaan is door zijn personen- en bedrijfsvoertuigenafdelingen. Dr Sascha Paasche, Head of Development bij Mercedes-Benz Vans: “Wij hebben het geluk dat wij kunnen profiteren van een heel speciaal netwerk en van de kennisoverdracht binnen de Daimler Group. Ook dat is één van de vele redenen waarom wij aan de top staan als het gaat om veiligheids-engineering.”