Brussels,
25
april
2024
|
09:02
Europe/Brussels

Retro Classics 2024 – showmodellen van Mercedes-Benz Classic en AMG Classic

Samenvatting

·      Mercedes-Benz SLR McLaren ‘Stirling Moss’ en Silver Arrow W 25 uit 1934 als photo point

·      Successen op Spa-Francorchamps: AMG toont legendarische ‘Rote Sau’ uit 1971 en winnende Mercedes-Benz SLS AMG GT3 uit 2013

·      Mercedes-Benz Classic: unieke expertise voor klassiekers van Mercedes-Benz

·      Tal van merkenclubs aanwezig op Retro Classics

·      Van 25 t/m 28 april 2024 in Stuttgart: de grootste klassiekerbeurs van Zuid-Duitsland

Een thuiswedstrijd voor Mercedes-Benz Classic: tijdens de vakbeurs Retro Classics in Stuttgart presenteert de Heritage-divisie van het merk zijn unieke expertise op het gebied van klassieke voertuigen van Mercedes-Benz. Dit jaar wordt de stand in hal 5 van de Messe Stuttgart gedeeld door Mercedes-Benz Classic en AMG Classic. De focus van de deelname aan de grootste oldtimerbeurs van Zuid-Duitsland ligt op voertuigen uit 130 jaar autosport en een exclusieve supersportwagen. Direct naast de stand bevindt zich de grote expositieruimte van de officieel erkende Mercedes-Benz merkenclubs. De wereldwijde community kenmerkt zich door een passie voor de geschiedenis en de modellen van Mercedes-Benz.

‘Made in Affalterbach’ sinds 1967 – AMG Classic staat stil bij het succesverhaal

Mercedes-Benz viert dit jaar 130 jaar deelname aan de autosport. Een jubileum gekenmerkt door spannende events, historische hoogtepunten en baanbrekende successen bij nationale en internationale races – toen en nu. Het begon allemaal met de eerste autorace van Parijs naar Rouen op 22 juli 1894. Het merk is momenteel niet alleen actief in de autosport met het AMG Petronas Formula One Team, maar ook in de Duitse DTM-klantenraces en vele andere raceseries met de Mercedes-AMG GT-racewagens. Twee autosportliefhebbers, Hans Werner Aufrecht en Erhard Melcher, richtten in 1967 het ingenieursbureau AMG op. Sindsdien behaalde het high-performance merk AMG tal van successen in de autosport. AMG Classic houdt deze geschiedenis in stand.

Racewagens en supersportwagens

Mercedes-Benz Classic presenteert tijdens Retro Classics de zeldzame Mercedes-Benz SLR McLaren ‘Stirling Moss’ en ook een showmodel van de eerste Zilverpijl, de W 25 uit 1934, staat klaar om door de

bezoekers te worden gefotografeerd. AMG Classic haalt met twee voertuigen herinneringen op aan de successen op het uitdagende Grand Prix-circuit van Spa-Francorchamps: in 1971 maakte een Mercedes-Benz AMG 300 SEL 6.8 het jonge AMG plotseling wereldwijd bekend met een tweede plaats in het algemeen klassement en een klasse-overwinning in de 24-uursrace. Ook de Mercedes-Benz SLS AMG GT3 won deze vermaarde langeafstandsrace in 2013, en de Mercedes-AMG GT3 zegevierde in 2022. Beide modellen zetten het succesverhaal van de AMG 300 SEL 6.8 voort en getuigen van het autosport-DNA van AMG.

Levendige scene van de merkenclubs

De geschiedenis kan alleen in leven gehouden worden door de mensen die zich daarvoor inzetten. Tot de grote liefhebbersschare van klassieke Mercedes-Benz voertuigen behoren de circa 130.000 leden van 80 officieel erkende merkenclubs over de hele wereld. Zij hebben een passie voor de unieke geschiedenis van het merk. De community speelt een centrale rol in het actieve behoud van het erfgoed van Mercedes-Benz. Op Retro Classics presenteren tal van clubs zich in de directe omgeving van Mercedes-Benz Classic en AMG Classic.

Topservice voor Mercedes-Benz klassiekers

Mercedes-Benz Classic presenteert tijdens Retro Classics zijn verregaande expertise op het gebied van services voor de klassieke voertuigen van het merk. Het uiteindelijke doel is om klanten de grootst mogelijke originaliteit te bieden. De service van Mercedes-Benz Classic Originele Onderdelen symboliseert deze claim: er zijn ongeveer 160.000 verschillende onderdelen beschikbaar voor de klassieke modellen. Deze worden geproduceerd volgens de specifieke normen van het merk. Dit garandeert de hoogste mate van authenticiteit, kwaliteit en veiligheid.

In de werkplaats van het Classic Center vindt het onderhoud en de restauratie plaats van historische voertuigen die teruggaan tot de uitvinding van de automobiel door Carl Benz en Gottlieb Daimler in 1886. Mercedes-Benz Classic heeft onlangs ook onderdelen van het voormalige Kienle Automobiltechnik GmbH overgenomen. Hierdoor kond de werkplaatscapaciteiten aanzienlijk worden uitgebreid. Er zijn extra mogelijkheden voor fabrieksrestauratie, reparaties en onderhoud gecreëerd voor Mercedes-Benz klassiekers uit alle tijdperken.

Het Classic Center biedt bovendien een bijzondere service: dankzij de fabrikantexpertise kan tot in detail de originaliteit van bijzonder hoogwaardige klassiekers van het merk worden aangetoond. Bij de inspectie van het voertuig gebruiken de specialisten moderne test- en meetmethoden en verifiëren ze tal van kenmerken van het voertuig, van het matchen van voertuignummers tot authentieke onderdelenspecificaties en materialen. Door de informatie te koppelen aan de resultaten van archiefonderzoek ontstaat een gedetailleerd totaalbeeld van de expertise.

Speciale aanbieding van het Mercedes-Benz Museum voor beursbezoekers

Bezoekers van Retro Classics kunnen 20 procent korting krijgen op de toegangsprijs van het Mercedes-Benz Museum. De korting is te verkrijgen via een grote QR-code op de stand.

De showmodellen van Mercedes-Benz Classic en AMG Classic op Retro Classics 2024

Mercedes-Benz F1-racewagen van 750 kg (W 25), 1934

Showcar als photo point

De W 25 was de eerste Mercedes-Benz racewagen voor de nieuwe Grand Prix-formule, die in 1934 van kracht werd. Het voertuiggewicht was beperkt tot 750 kg, exclusief vloeistoffen en banden. Op deze manier wilden de organisatoren de prestaties van de racewagens en daarmee de mogelijke topsnelheden beperken. De constructeurs bij Mercedes-Benz kozen voor een klassiek voertuigconcept met een voorin geplaatste motor en achterwielen die worden aangedreven volgens het transaxle-principe. De achtcilinder lijnmotor had aanvankelijk een cilinderinhoud van 3,4 liter en was uitgerust met een compressor. In juni 1934 won Manfred von Brauchitsch de eerste race met de W 25 en vestigde daarmee het succesverhaal van de Zilverpijlen. In 1935 hielp de W 25 Rudolf Caracciola aan de titel Europees Kampioen en in 1936 aan twee Grand Prix-overwinningen.

Technische gegevens Mercedes-Benz F1-racewagen van 750 kg (W 25)
Inzet: 1934 tot 1936
Motor: 8/lijn
Cilinderinhoud: 3.364 cm3
Max. vermogen: 260 kW (354 pk)
Topsnelheid: 280 km/h

Mercedes-Benz AMG 300 SEL 6.8 ‘Rote Sau’ (W 109), 1971

De 300 SEL 6.8 maakte AMG internationaal bekend. Op 15 juli 1971 behaalden Hans Heyer en Clemens Schickentanz met deze racetoerwagen een klasse-overwinning tijdens de 24 Uur van Spa-Francorchamps en eindigden ze als tweede in het algemeen klassement. Het was het eerste grote succes voor het in 1967 door Hans Werner Aufrecht en Erhard Melcher opgerichte ingenieursbureau AMG. Zelfs het landelijke Duitse televisiejournaal ‘Tagesschau’ deed verslag van het nieuws. AMG had de luxe limousine van Mercedes-Benz van de 109-serie ingrijpend herzien. Hierdoor was het gewicht met 195 kg verlaagd tot 1.635 kg. Het maximumvermogen van de achtcilindermotor, dat was vergroot van 6,3 naar 6,8 liter, was met 315 kW (428 pk) 131 kW (178 pk) hoger dan dat van de 6.3-uitvoering. Na het succes in België werd de racetoerwagen, later bekend als de ‘Rote Sau’, verregaand gemodificeerd en omgebouwd, om vervolgens te worden verkocht aan het Franse bedrijf Matra, waar hij werd ingezet als testvoertuig voor hogesnelheidsbanden voor vliegtuigen. Het originele voertuig is vermoedelijk verloren gegaan in de loop der tijd. Omdat deze legendarische racetoerwagen zoveel heeft bijgedragen aan de populariteit van AMG, hebben de specialisten in Affalterbach hem getrouw naar het origineel nagebouwd op basis van een Mercedes-Benz 300 SEL 6.3.

Technische gegevens Mercedes-Benz AMG 300 SEL 6.8 (W 109)
Inzet: 1971
Motor: V8
Cilinderinhoud: 6.635 cm3
Max. vermogen: 315 kW (428 pk)
Topsnelheid: meer dan 265 km/h

Mercedes-Benz SLR McLaren ‘Stirling Moss’ (Z 199), 2009

De high-performance sportwagen Mercedes-Benz SLR McLaren maakte zijn debuut in 2004. Het model werd ontwikkeld in samenwerking met de toenmalige F1-partner McLaren. Het ontwerp met vleugeldeuren en stijlelementen van de F1-Zilverpijlen verbindt de tweezitter met de legendarische SLR racewagens uit de jaren vijftig en de McLaren-Mercedes racewagens uit een recenter tijdperk, waarmee Mika Häkkinen in 1998 en 1999 F1-wereldkampioenwerd. Het voertuig is voorzien van racewagentechnologie, waaronder de geavanceerde aerodynamica voor een hoge downforce bij snelheden van meer dan 300 km/h, een luchtrem aan de achterzijde, een lichtgewicht constructie met carboncomposietmaterialen, een monocoque passagierscompartiment, een aluminium onderstel en keramische remschijven. Mercedes-AMG ontwikkelde de 5,5 liter V8-compressormotor en de AMG SPEEDSHIFT-transmissie. Een speciale uitvoering bekroonde de modelfamilie in 2009: een tweede open variant op basis van de Roadster – noch dak, voorruit of zijruiten beschermden de bestuurder en voorpassagier tegen de elementen. Het speciale model is een eerbetoon aan de Britse coureur Sir Stirling Moss (1929-2020) die in 1955 tweede werd in het F1-wereldkampioenschap met Mercedes-Benz en in hetzelfde jaar de Mille Miglia won met de Mercedes-Benz 300 SLR (W 196 S). Het aantal exemplaren dat van dit speciale model werd gebouwd, was gelimiteerd tot 75. Alle Mercedes-Benz SLR McLarens werden geproduceerd in Woking nabij Londen. Tot december 2009 werden circa 2.000 SLR McLarens geproduceerd, aanzienlijk meer dan andere supersportwagens in deze categorie.

Technische gegevens Mercedes-Benz SLR McLaren ‘Stirling Moss’ (Z 199)

Bouwjaar: 2009

Motor: V8

Cilinderinhoud: 5.439 cm3

Max. vermogen: 478 kW (650 pk) bij 6.500 t/min

Topsnelheid: 350 km/h

Mercedes-Benz SLS AMG GT3 (C 197), 2011

De SLS AMG was het eerste voertuig dat volledig bij AMG in Affalterbach werd ontwikkeld. Deze supersportwagen debuteerde in 2009 tijdens de IAA in Frankfurt/Main. Het model viel op door zijn uiterlijk en indrukwekkende prestaties. De autosportversie SLS AMG GT3 werd ontwikkeld voor sprint- en langeafstandsraces volgens de FIA-reglementen voor GT3-voertuigen. Bernd Schneider, vijfvoudig DTM-kampioen, was een van de testrijders bij de ontwikkeling van de SLS AMG GT3. In 2013 stuurde Schneider het model met vleugeldeuren naar de overwinning in een van de bekendste langeafstandsklassiekers, de 24 Uur van Spa-Francorchamps, samen met Maximilian Buhk en Maximilian Götz. De SLS AMG GT3 bouwde daarmee voort op het succes van de Mercedes-Benz 300 SE van de Belgen Robert Crevits en Gustave Gosselin in de 24-uursrace van 1964, zestig jaar geleden, en de tweede plaats in het algemeen klassement van de 300 SEL 6.8 in 1971.

Technische gegevens Mercedes-Benz SLS AMG GT3 (C 197)
Inzet: 2011
Motor: V8
Cilinderinhoud: 6.208 cm3
Max. vermogen: 404 kW (550 pk)
Topsnelheid: meer dan 300 km/h