Brussels,
10
april
2024
|
18:00
Europe/Brussels

Uitgebreide update: EQS nu met staande ster en nog grotere actieradius

Samenvatting

·      Nog statusbewuster met een nieuwe grille met chroomapplicaties en staande ster

·      Nog geschikter voor lange afstanden dankzij grotere accucapaciteit

·      Nog veelzijdiger dankzij een trekgewicht tot 1.700 kg voor de 4MATIC-versies

·      Nog voortreffelijker uitgerust met de special edition MANUFAKTUR Selection

Sinds de introductie heeft Mercedes-Benz de EQS en zijn broers continu doorontwikkeld. Onafhankelijk van modelupdates en sneller dan ooit zijn er innovaties in de seriemodellen van de EQS, EQE, EQS SUV en EQE SUV verwerkt. Met talrijke productupgrades heeft het merk sneller dan ooit op feedback van de markt en klanten gereageerd. De EQS krijgt nu voor het huidige modeljaar 2024 een zeer uitgebreid updatepakket. Het elektrische topmodel wordt geleverd met 82 km meer actieradius, een nieuwe grille met chroomapplicaties, een staande Mercedes-ster op de motorkap en nog meer comfort achterin.

De EQS was in het segment van de elektroauto’s al een van de modellen met de grootste actieradius. In de toekomst kunnen klanten nog meer kilometers afleggen zonder te hoeven stoppen om te laden. Dankzij een verhoogde accucapaciteit van 108,4 naar 118 kWh wordt de maximale actieradius van de EQS 450 4MATIC (WLTP: energieverbruik gecombineerd: 20,9-17,0 kWh/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 0 g/km0 g/km, CO2-klasse: A)[1]) verhoogd van 717 naar 799 km. De EQS 450+ doorbreekt met een actieradius van 683-822 km zelfs de grens van 800 km. (WLTP: energieverbruik gecombineerd: 19,9-16,3 kWh/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 0 g/km, CO2-klasse: A)1. Ook is de EQS 350 (WLTP: energieverbruik gecombineerd: 16,5 -19,4 kWh/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 0 g/km, CO2-klasse: A) toegevoegd aan het modellengamma, het instapmodel heeft een actieradius van 642-683 km.

Mercedes-Benz heeft het trekgewicht voor de EQS en EQE Limousines met 4MATIC verhoogd van 750 naar 1.700 kg. Daarmee bereiken ze een vergelijkbaar niveau als de SUV-derivaten. Klanten kunnen nu bijvoorbeeld ook een paardentrailer trekken.

Een andere technische maatregel: door het hoge aandeel recuperatie in het dagelijks gebruik worden de remschijven minder vaak gebruikt dan in modellen met verbrandingsmotor. Voortaan wordt het remsysteem onderhouden door een speciale functie die van tijd tot tijd automatisch de remblokken tegen de schijven aandrukt.

De nieuwe EQS kan vanaf 25 april 2024 worden besteld. Ondanks de verbeterde standaarduitrusting blijven de basisprijzen ongewijzigd. 

Avantgardistische EQ-look gecombineerd met de iconische Mercedes-ster: de nieuwe grille

Hét kenmerk van de Mercedes-EQ modellen is de diepzwarte grille (Black Panel), die naadloos aansluit op de koplampen. De designers hebben dit onderscheidende ‘gezicht’ nu verfijnd voor de EQS: het elektrische vlaggenschip is in de Electric Art Line standaard voorzien van een nieuwe grille met chroomapplicaties. De verchroomde en verzonken lamellen vormen een elegant contrast met de diepzwarte omgeving. Deze grille wordt gecombineerd met een staande ster op de motorkap en verenigt de avantgardistische EQ-look met het iconische, statusbewuste Mercedes-Benz symbool.

Het oog voor hoogwaardige details komt ook terug in het interieur: de luchtuitstroomopeningen op de B-stijlen hebben nu een rand van gegalvaniseerd chroom. Het extra kussen achterin heeft een bies van nappaleder gekregen.

Voortdurende verbeteringen wat betreft het comfort achterin

EQS-modellen die zijn uitgerust met het optionele comfortpakket plus achter met executivestoelen[2] hebben nu een speciale schuine voetensteun aan de rechterkant. Deze is tussen de rails van de voorstoel geplaatst en verhoogt het comfort voor de achterpassagier aanzienlijk.

Eveneens nieuw in dit pakket zijn de naar voren neerklapbare voorpassagiersstoel en de tot 38 graden verstelbare achterbankleuning. Dit zorgt voor meer ruimte. Het optionele pakket omvat ook stoelverwarming plus en nek- en schouderverwarming achter alsmede pneumatisch verstelbare zittingdiepte. Aan de achterkant van de voorstoelen is een verlicht sierdeel geïntegreerd.

Mercedes-Benz heeft het comfort achterin de EQS al eerder verhoogd, zo is het stoelenpakket achter al enige tijd standaard. Met één druk op de knop is de hoek van de rugleuning te verstellen van 27 tot 36 graden. De gelaagde look van de stoelbekleding benadrukt het individuele karakter van de stoel. Een dik gevoerde rugleuning en de van de zijwangen losgemaakte bekleding zorgen voor nog meer zitcomfort.

Automatische rijstrookwissel op tweebaanswegen

Met de functie ‘automatische rijstrookwissel’ biedt Mercedes-Benz nu ook in Europa een intelligente doorontwikkeling van rijassistentiesystemen op het gebied van SAE Level 2[3]. De automatische rijstrookwissel wordt ondersteund op snelwegen met twee structureel gescheiden rijstroken met een snelheidslimiet van 140 km/h. In de EQS van modeljaar 2024 is deze functie af fabriek ingebouwd.

De automatische rijstrookwissel is onderdeel van de actieve afstandsassistent DISTRONIC met actieve stuurassistent. Bij een langzamere voorligger kan het voertuig zelf de rijstrookwissel initiëren binnen een snelheidsbereik van 80 tot 140 km/h. Als de radars voldoende ruimte detecteren en rijstrookmarkeringen worden herkend, kan het voertuig de langzamere voorligger volledig automatisch inhalen. De voorwaarden: het moet gaan om een snelweg met ten minste twee rijstroken met een snelheidslimiet en het voertuig moet zijn uitgerust met MBUX navigatie. Het systeem heeft geen verdere input van de bestuurder nodig om de automatische rijstrookwissel uit te voeren. De verantwoordelijkheid voor het besturen van het voertuig blijft bij de bestuurder liggen.

De rijstrookwissel moet daarom voortdurend worden gemonitord. Mercedes-Benz biedt de automatische rijstrookwissel al voor sommige modelseries in de VS en Canada aan.

Wist u dat …

... het MBUX Hyperscreen inmiddels standaard is op de EQS? Daarbij lopen drie displays bijna naadloos in elkaar over, waardoor een beeldschermrand ontstaat van meer dan 141 cm breed.

... de inmiddels standaard warmtepomp het klimaatcomfort en de efficiëntie verhoogt? De restwarmte van de elektrische aandrijving (omvormer en elektromotor) en de HV-accu kan worden gebruikt om het interieur te verwarmen. Dit vermindert de behoefte aan accustroom voor de verwarming enorm en vergroot de actieradius.

... de zogenoemde Disconnect Unit (DCU) in de 4MATIC-uitvoeringen de elektromotor op de vooras automatisch ontkoppelt, afhankelijk van de rijsituatie en de vereiste prestaties? Bij lage belasting schakelt de DCU over naar de 4x2-rijmodus. Dan worden de elektromotor en de transmissie op de vooras uitgeschakeld. Dit vergroot de actieradius.

... het recuperatieniveau van de EQS is verhoogd? De grotere vertraging (tot 3 m/s2) betekent meer teruggewonnen energie en dus een grotere actieradius. Mercedes-Benz heeft nu ook het remsysteem geoptimaliseerd: het biedt een beter pedaalgevoel dankzij een aangepaste remkrachtcilinder.

... veel updates voor de EQS zijn uitgevoerd met behulp van over-the-air technologie (OTA)? Hiertoe behoren bijvoorbeeld DolbyÒ Atmos, de YouTube-webapp en een digitale reisgids.

... de onderhoudsservice in Duitsland nu in principe standaard is op alle EVA 2-modellen (EQS, EQE, EQS SUV, EQE SUV)? Dit omvat al het vereiste onderhoud tot zes jaar of 90.000 km (afhankelijk van wat het eerst komt). Mercedes-Benz zal dit in het tweede kwartaal van 2024 in alle andere Europese landen invoeren.

... de EQS eenvoudig gestart en vergrendeld kan worden met het KEYLESS GO-comfortpakket met voorbereiding voor de digitale voertuigsleutel[5] (standaard) als de bestuurder over een geschikt eindapparaat beschikt[6]? Key-sharing is ook mogelijk: familieleden of bekenden kunnen digitaal worden uitgenodigd om het voertuig te gebruiken.

... de bestuurders van een EQS en EQS SUV een jaar lang gratis stroom kunnen krijgen bij de IONITY-laadstations? Dit geldt vanaf activering van IONITY Unlimited via Mercedes me Charge[7]. In totaal brengt Mercedes me Charge meer dan 1,5 miljoen laadpunten van meer dan 1.300 laadaanbieders wereldwijd samen, waarmee het momenteel een van de grootste openbare laadnetwerken ter wereld is.

... ook de andere modellen met de volledig elektrische architectuur van de luxe- en topklasse (EVA 2: EQE, EQS, EQS SUV, EQE SUV) gaan profiteren van veel van de verbeteringen die in dit persbericht uiteen worden gezet? De verkoop van die modellen start eveneens op 25 april 2024.


 


[1] De vermelde waarden zijn bepaald volgens de voorgeschreven WLTP-meetprocedure (Worldwide harmonised Light vehicles Test Procedure). De vermelde waarden hebben betrekking op de Europese markt. Het energieverbruik en de CO2-emissie van een personenwagen zijn niet alleen afhankelijk van het efficiënte gebruik van de brandstof of energiebron door de personenwagen, maar ook van de rijstijl en andere niet-technische factoren.

[2] Alleen in combinatie met het stoelenpakket plus achter of ENERGIZING-pakket achter en bekleding nappaleder of bekleding nappaleder AMG.

[3] De rijassistentie- en veiligheidssystemen van Mercedes-Benz zijn hulpmiddelen en ontnemen de bestuurder niet zijn of haar verantwoordelijkheid. Zij dienen de informatie in de bedieningshandleiding en de daar beschreven systeemgrenzen in acht te nemen.

[4] AMG-styling bestaat uit: een AMG-specifieke voorbumper in carrosseriekleur met A-wing in hoogglanzend zwart en sierelement in chroom, een frontsplitter in hoogglanzend chroom evenals flics en vinnen aan de luchtinlaten links en rechts in hoogglanzend zwart met sierelement in chroom; een AMG-specifieke achterskirt in carrosseriekleur met accenten in diffusorlook in hoogglanzend zwart, een dubbele sierlijst in chroom en flics aan de luchtuitlaten links en rechts in generfd zwart, dorpelverbreders in hoogglanzend zwart met accenten in chroom.

[5] Om gebruik te kunnen maken van de Mercedes me connect-services zijn een persoonlijke Mercedes me-ID en instemming met de gebruiksvoorwaarden voor de Mercedes me connect-services vereist. Bovendien moet het voertuig gekoppeld zijn aan het bijbehorende gebruikersaccount. Na afloop van de eerste termijn kunnen de services tegen betaling worden verlengd, mits ze op dat moment nog voor het betreffende model worden aangeboden. De eerste activering van de services is mogelijk binnen een jaar na de eerste voertuigregistratie of ingebruikname door de klant, afhankelijk van wat het eerst komt. Het gebruik van de digitale voertuigsleutel vereist een apart klantspecifiek contract met een app-aanbieder.

[6] Bij de introductie is de digitale voertuigsleutel geschikt voor de iPhone 11 en hoger (behalve iPhone SE) en de Apple® Watch 6 (behalve Apple® Watch SE). Voorwaarde is UWB-capaciteit. Mercedes-Benz werkt gestaag aan de uitbreiding van de geschiktheid voor andere apparaten.

[7] Om gebruik te kunnen maken van de Mercedes me connect-service ‘Mercedes me Charge’ is een apart laadcontract met een geselecteerde derde aanbieder vereist waarmee de betaling en facturering van de laadprocessen plaatsvindt. Voor het gebruik van de Mercedes me connect-services is een persoonlijke Mercedes me-ID vereist en dient akkoord te worden gegaan met de gebruiksvoorwaarden voor de Mercedes me connect-services.