Brussel,
12
oktober
2021
|
08:44
Europe/Brussels

Mercedes-Maybach en Virgil Abloh luiden nieuw tijdperk van ontdekkingen in

Samenvatting

Project MAYBACH: Mercedes-Benz en Virgil Abloh creëren wederom een nieuwe maatstaf in creatieve samenwerking en in uitwisseling auto- en modedesign

Na de samenwerking van vorig jaar, waarbij de iconische Mercedes-Benz G-Klasse opnieuw werd geïnterpreteerd, is Virgil Abloh terug om een tweede hoofdstuk toe te voegen aan het succesverhaal van Mercedes-Benz ditmaal met Mercedes-Maybach. De veelzijdig kunstenaar, architect, creatief directeur en modeontwerper gaat samen met Gorden Wagener, Chief Design Officer bij Mercedes-Benz AG, een elektrische showauto ontwerpen. Deze zal op 1 december 2021 gelijktijdig met Art Basel Miami Beach worden onthuld. Anders dan alles wat men tot nu toe van Mercedes-Benz heeft gezien, en losgekoppeld van eerdere designs en productiespecificaties, zal deze showauto een volledig nieuw design tonen.

Project MAYBACH wordt gerealiseerd 100 jaar nadat Karl Maybach en zijn vader Wilhelm de eerste Maybach W 3 presenteerden. Met de ambitie om daarmee het ‘beste van het beste’ te presenteren legden ze het fundament om Mercedes-Maybach uit te laten groeien tot een van de meest exclusieve automerken van vandaag. Mercedes-Maybach is altijd trouw gebleven aan zijn oorspronkelijke ambitie en inspireert sindsdien koningshuizen en staatshoofden, maar ook dromers, kenners en supersterren om verder te kijken dan het heden en nieuwe niveaus van luxe design te verkennen. In navolging van deze traditie zal de samen met Virgil Abloh ontworpen elektrische showauto een nieuw tijdperk van ontdekking symboliseren.

Met zijn achtergrond in civiele techniek en architectuur zorgt Virgil Ablohs geheel eigen benadering van luxe design voor de perfecte balans tussen vorm en functie. Gecombineerd met Gorden Wageners jarenlange ervaring en enorme knowhow van luxe autodesign, zal het dynamische duo de grenzen van functie, stijl en gezamenlijke creativiteit opnieuw verkennen. De showauto die uit die creatieve samenwerking ontstaat, zal qua design de huidige tijdgeest weerspiegelen en daarmee ook de Maybach-mythe voortzetten.

Vandaag de dag is Mercedes-Maybach een merk dat de auto voorbij is en is uitgegroeid tot een symbool voor generatie- en branche-overstijgende status, innovatie en kwaliteit”, aldus Bettina Fetzer, Vice President Communications & Marketing bij Mercedes-Benz AG. “De combinatie van de technische perfectie van Mercedes-Benz en de exclusiviteit van Maybach maakt Mercedes-Maybach tot een unieke ervaring voor onze meest veeleisende klanten. We zijn verheugd om samen met onze vertrouwde partner Virgil Abloh zowel bestaande als nieuwe doelgroepen te inspireren – en ze uit te dagen om alles wat ze dachten te weten over dit iconische merk te heroverwegen.”

“De Maybach ‘legacy’ staat symbool voor ontdekking, het stimuleert creativiteit om nieuwe wegen in te slaan en de status quo te bevragen. Met het tweede hoofdstuk van onze samenwerking omarmen we deze idealen: we brengen het erfgoed van Mercedes-Maybach naar de toekomst en nodigen toekomstige generaties uit om samen met ons dit icoon te eren”, aldus Virgil Abloh. "Samen zullen we een nieuw tijdperk van ontdekkingen inluiden."

“Met Project MAYBACH definiëren we het volgende niveau in luxe”, aldus Gorden Wagener, Chief Design Officer bij Mercedes-Benz AG. “Na 100 jaar transformeren we het merk naar een luxe, elektrische toekomst. Samen met Virgil bepalen we de nieuwe spelregels voor Mercedes-Maybach.”

Over Virgil Abloh

Virgil Abloh, geboren in Rockfort (Illinois), is kunstenaar, architect, engineer, creatief directeur en modeontwerper. Na het behalen van een graad in civiele techniek aan de Universiteit van Wisconsin-Madison voltooide hij een masterstudie in architectuur aan het Illinois Institute of Technology (IIT) in Chicago. Op het IIT, waar hij oorspronkelijk een door Ludwig Mies van der Rohe ontwikkeld leerplan volgde, legde hij de basis voor zijn artistieke werk. Het Museum of Contemporary Art in Chicago presenteerde in de zomer van 2019 een retrospectief van zijn werk, ontworpen als een reizende tentoonstelling. Het was een van de best bezochte tentoonstellingen in de geschiedenis van het museum. Momenteel is Abloh Chief Creative Director en oprichter van het Off-White label en artistiek directeur van de Louis Vuitton herenkledingcollectie.

Over Gorden Wagener

Gorden Wagener, geboren in Essen, is sinds 2016 Chief Design Officer bij Daimler Group en Chief Design Officer bij Mercedes‑Benz AG. Na zijn studie Industrial Design aan de Universiteit van Essen specialiseerde hij zich in Transportation Design aan het Royal College of Art in Londen. Hij werkt al meer dan twee decennia bij Mercedes-Benz. In 2008 werd hij benoemd tot Hoofd Design bij Daimler AG. Alle huidige modellen van het modellenportfolio van Daimler Group dragen de handtekening van Wagener, van alle Mercedes-Benz personen- en bestelwagens tot alle truck- en busmerken die tegenwoordig tot Daimler Trucks AG behoren. Hij ontving talloze onderscheidingen voor zijn baanbrekende werk, waaronder een eredoctoraat aan de Moholy-Nagy Universiteit of Art and Design in Boedapest (2009) en een eredoctoraat aan de Technische Universiteit van Sofia (2010).