Brussels,
19
september
2023
|
10:58
Europe/Brussels

Met speciale bril voor kleurenblinden: beleef het Mercedes-Benz Museum in nog krachtiger kleuren

Samenvatting

·      Verhuur van visuele hulpmiddelen voor volwassenen en kinderen met een verminderde kleurwaarneming

·      Geniet van de tentoonstelling met meer kleur en contrast

·      Gratis aanbod voor een nog kleurrijker museumbezoek

De automobielgeschiedenis is divers en kleurrijk. Dit kan ook letterlijk worden opgevat, zoals de fascinerende kleuren, schakeringen en contrasten in de tentoonstelling van het Mercedes-Benz Museum laten zien. Veel mensen hebben echter last van kleurenblindheid (kleurzienstoornis) en kunnen niet alle tinten en schakeringen waarnemen. Vaak betreft het rood-groenkleurenblindheid, door experts ‘afwijkende trichromie’ genoemd, die bij 1 op de 12 mannen (8 procent) en 1 op de 200 vrouwen (0,5 procent) voorkomt.

Voor bezoekers met deze beperking biedt het Mercedes-Benz Museum nu een speciale bril aan van het bedrijf EnChroma. Deze filtert met grote nauwkeurigheid een klein deel van het kleurenspectrum uit het zichtbare licht, waardoor het mogelijk wordt om een uitgebreid spectrum van heldere, levendige kleuren te zien. Het resultaat is een veel kleurrijkere en contrastrijkere waarneming van de omgeving. Volwassenen en kinderen kunnen deze speciale hulpmiddelen bij het waarnemen van kleuren nu gratis lenen om de tentoonstelling te bezoeken.

“Het is voor ons erg belangrijk dat bezoekers de tentoonstelling zonder beperkingen kunnen bekijken. Ik ben erg blij dat mensen met een kleurenhandicap het felle rood van de Mercedes-Benz 300 SL Roadster of het krachtige groen metallic van de Mercedes-Benz 300 S Cabriolet A met behulp van deze speciale bril nu op een heel nieuwe manier kunnen ervaren. Met dit aanbod willen we een pionier zijn onder de musea in Duitsland.”

Bettina Haussmann, Hoofd Mercedes-Benz Museum

“Mercedes-Benz is een gerenommeerde pionier in de auto-industrie en geeft opnieuw het goede voorbeeld: het Mercedes-Benz Museum stelt eerste in Duitsland een EnChroma-bril ter beschikking voor kleurenblinde bezoekers. Duizenden gasten kunnen er nu van genieten dat de kleuren van de elegante, iconische Mercedes-Benz voertuigen voor hun ogen tot leven komen. We bedanken het Mercedes-Benz Museum voor het mogeljik maken van de kleurbeleving voor alle bezoekers.”

Erik Ritchie, CEO EnChroma

Het bedrijf EnChroma uit Berkeley, Californië (VS) ontwikkelde de gepatenteerde bril bijna vijftien jaar geleden en heeft hiermee verschillende prijzen gewonnen. De innovatieve bril wordt wereldwijd door meer dan tweehonderd organisaties gebruikt, waaronder meer dan honderd musea. Hiertoe behoren het Centre Pompidou in Parijs (Frankrijk), het Van Gogh Museum in Amsterdam en het Eric Carle Museum of Picture Book Art in Amherst, Massachusetts (VS). De bril wordt ook gebruikt op scholen en universiteiten, zoals de Universiteit van Hamburg en de Rheinisch-Westfälische Technische Hogeschool (RWTH) in Aken.

Deskundigen schatten dat alleen al in Duitsland ongeveer 3,5 miljoen mensen last hebben van een beperkte kleurwaarneming, zoals afwijkende trichromie. In heel Europa wordt het aantal geschat op 30 miljoen mensen en wereldwijd op 350 miljoen. Mensen die rood-groenkleurenblind zijn, zien slechts ongeveer 10 procent van de tinten die mensen met een normale kleurwaarneming zien.

Contact info:

Bastien Van den Moortel, +32 (0)479 51 52 16,  Bastien.van_den_moortel@mercedes-benz.com

Press info BeLux:

https://media.mercedes-benz.be

Brochures & prijslijsten:

https://www.mercedes-benz.be/nl_BE/passengercars/buy/pricelist-brochures.html

Mercedes-Benz Group Media (Global)

https://group-media.mercedes-benz.com

Mercedes MeMedia

https://media.mercedes-benz.com/

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met circa 170.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse en producten van het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van luxe personenwagens. In 2022 werden circa 2 miljoen personenwagens en 415.300 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Mercedes-Benz Group. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en kijkt daarbij naar de gehele waardeketen. Als internationale onderneming behoren gelijke kansen, diversiteit, openheid en respect tot de fundamentele overtuigingen van Mercedes-Benz. Dat laten we zien in onze manier van denken, handelen en communiceren. In principe gelden alle gekozen termen uiteraard voor alle geslachten en identiteiten.