Brussel,
04
juli
2019
|
13:01
Europe/Brussels

De supersportwagen in de compacte klasse

De nieuwe Mercedes-AMG A 45 4MATIC+ en CLA 45 4MATIC+

Samenvatting

Affalterbach. Uitmuntende prestaties, de ultieme rijdynamiek, expressief ontwerp ‑ de nieuwe Mercedes-AMG compacte sportwagens, deA 45 4MATIC+/ A 45 S 4MATIC+ en CLA 45 4MATIC+/ CLA 45 S 4MATIC+, onderstrepen hun leiderspositie in hun segmenten. Ze volgen daarmee in de succesvolle (band)sporen van hun voorgangers, terwijl ze ook meerdere nieuwe normen neerzetten. De volledig nieuw ontwikkelde 2,0-liter motor is verkrijgbaar in twee vermogens- en koppelvarianten en is de krachtigste viercilinder turbomotor ter wereld die in serie wordt geproduceerd. Zelfs het basismodel met 285 kW (387 pk) heeft meer power dan zijn voorganger. De S-variant met 310 kW (421 pk) kan zich meten met auto’s uit aanzienlijk hogere klassen. De nieuwe AMG SPEEDSHIFT DCT-8G transmissie met dubbele koppeling en acht versnellingen garandeert soepel schakelen binnen enkele milliseconden in alle rijsituaties. De actieve, volledig variabele AMG Performance 4MATIC+ vierwielaandrijving verdeelt het koppel variabel over de achteras met behulp van AMG TORQUE CONTROL, wat zorgt voor optimale tractie en de spectaculaire Drift-modus. Dit is mogelijk dankzij een nieuw achterasdifferentieel met een multidisckoppeling op elk achterwiel.

Met haar nieuwe compacte sportmodellen laat Mercedes-AMG opnieuw zien hoe sterk het bedrijf is in ontwikkeling: “We hebben onze ‘45’-modellen totaal opnieuw ontworpen, vanaf de motor en transmissie via het chassis, de complexe aandrijflijnen tot en met de carrosserie en uiteraard ook het design zelf. Dat alles met één doel voor ogen: de rijdynamiek en de sportieve rij-ervaring op een niveau brengen dat tot nu toe ondenkbaar was in de compacte klasse. Met de presentatie van onze krachtigste en meest dynamische compacte sportwagen verhogen we ook het belang van dit segment in onze groeistrategie,” vertelt Tobias Moers, voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-AMG GmbH.

Exterieurdesign: nog duidelijker een AMG-telg

De nieuwe Mercedes-AMG A 45 4MATIC+ en CLA 45 4MATIC+ modellen zijn nog opvallender dan hun voorgangers. Het exterieur ademt rijplezier, zelfs bij stilstand. Voor het eerst is de compacte klasse nu ook voorzien van de voor AMG kenmerkende grille met een bredere, lagere lijst en twaalf verticale lamellen, waarmee dit model duidelijk deel uitmaakt van de AMG Performance-familie. De markante‘shark nose’, slanke koplampen met opvallende lijsten en de vlakke, aerodynamische motorkap met powerdomes verlagen het front optisch en verbeelden de extreme dynamiek.

Deze indrukwekkende aanwezigheid wordt verder benadrukt door de bredere voorpanelen met uitgebouwde wielkasten. Hiermee wordt de spoorbreedte vergroot en wordt de atletische look geaccentueerd. Het gespierde uiterlijk is zelfs geprononceerder bij de A 45 4MATIC+ dan bij de CLA 45 4MATIC+ omdat de basis-CLA al een breder front heeft waardoor de zijpanelen minder konden verbreed.

Aparte accenten als onderscheidende kenmerken

De voorskirt is eveneens kenmerkend. Bij de A 45 4MATIC+ hebben deze de vorm van een vliegtuigvleugel. Horizontale vinnen in de luchtuitlaten en de verlengde, lager geplaatste luchtinlaat verbreden het front optisch. De CLA 45 4MATIC+ heeft een nog expressievere uitstraling met de buitenste luchtinlaten in vliegtuigvleugelvorm, die duidelijk verwijzen naar de AMG GT 4-deurs Coupé. De voorsplitter loopt naadloos over in de luchtopeningen voor de voorwielen, die de luchtstroom optimaliseren en zo de aerodynamische prestaties en weerstandscoëfficient (Cd) verbeteren.

Gezien vanaf de zijkant verlagen de bredere AMG-zijskirts deze compacte sportwagens optisch, zodat ze nog lager op de weg lijken te liggen. Als wordt gekozen voor het Silver Chrome-pakket zijn de sierstukken uitgevoerd in zilverkleurig chroom en met het AMG nightpakket zijn ze hoogglans zwart. De buitenspiegels zijn op het portier gemonteerd en weerspiegelen daarmee de look van Mercedes-AMG coupés en sportwagens. Dit oogt niet alleen heel sportief, het verbetert ook de aerodynamica.

De basisversies zijn standaard voorzien van 8,5 J x 18” lichtmetalen wielen met 10 dubbele spaken, die aerodynamisch geoptimaliseerd zijn, in de kleur tantalum grey zijn gespoten en voorzien zijn van bandenmaat 245/40 R 18.

De S-modellen hebben 19” lichtmetalen wielen met 5 dubbele spaken ‑ die 8,5” breed zijn voor de A 45 S 4MATIC+ en 9” voor de CLA 45 S 4MATIC+. De aantrekkelijke aluminium velgranden zijn aerodynamisch geoptimaliseerd en uitgevoerd in de kleur tantalum grey (hoogglans); de banden zijn respectievelijk 245/35 R 19 en 255/35 R 19 (CLA 45). Bij de basisversies heeft het AMG high-performance remsysteem grijs gespoten remklauwen met wit AMG-logo. De S-modellen zijn herkenbaar aan de grotere, rood gespoten 6-zuiger remklauwen met zwart AMG-logo.

Ronde dubbele uitlaat voor Performance-versie van de compacte modellen

De achterzijde wordt gekenmerkt door twee ronde dubbele uitlaatpijpen (diameter 82 mm) en een breed achterskirt. De S-modellen vallen op door de grotere uitlaatpijpen van 90 mm met interne demping en AMG-logo. De brede uitstraling van de achterzijde wordt benadrukt door de slanke, tweedelige achterlichtunits. De diffuser met twee verticale vinnen verhoogt de aerodynamica (CLA 45: vier aparte vinnen) en is verder voorwaarts naar het midden van de auto geplaatst waardoor hij efficiënter werkt. Het effect is compleet met de in carrosseriekleur gespoten spoilerrand op de dakspoiler of op de achterklep (CLA 45).

De belangrijkste optionele features voor de buitenzijde:

  • AMG Aerodynamic-pakket voor geoptimaliseerde aerodynamische balans, inclusief gemodificeerde voorsplitter en extra flics op de voorspoiler, een extra diffuserblad, spoilerranden op de zijkant van de achterskirt en de achterspoiler (A 45) of een grotere spoilerrand (CLA 45) in hoogglans zwart. Deze features vergroten de neerwaartse kracht en daarmee de handling en de stabiliteitslimieten

  • 19” lichtmetalen velgwielen met 5 dubbele spaken, aerodynamisch geoptimaliseerd, gespoten in hoogglans tantalum grey of matzwart met hoogglans velgrand

  • 19” gesmede velgen met kruisspaken, gespoten in hoogglans titanium grey of matzwart met hoogglans velgrand en gesimuleerde aluminium slotbout[CT1] 

  • AMG-nightpakket met hoogglans zwarte details, ‑bijvoorbeeld de voorsplitter of sierstukken in de zijskirts ‑ en zwart verchroomde uitlaatpijpen

  • Silver Chrome-pakket met voorsplitter en sierstukken in de zijskirts in zilverchroom

    Carrosserie: uitgebreid verstevigd

    De AMG-ontwikkelaars hebben de carrosserie uitgebreid verstevigd omdat deze de basis vormt voor de precieze, zelfsturende karakteristieken, en de stabiliteit van de spoorbreedte en de wielvlucht, ook bij hoge snelheden. Een lichtgewicht aluminium plaat die onder de motor is vastgeschroefd, verhoogt de torsiestijfheid aan de voorzijde van de auto. Ook inbegrepen zijn een steunbrace tussen de voorste veerpoten en pistoolvormige ‘shotguns’ ‑ extra zijbalkverbindingen die de bewegingen van het voorste deel tot een minimum beperken. Diagonaal geplaatste stangen aan de voor- en achterkant van het subframe verbeteren de stijfheid verder. Daardoor reageert het gehele onderstel zelfs op de fysieke grenzen zeer nauwkeurig, waardoor de bestuurder duidelijke feedback krijgt - met aanzienlijk minder torsie rond de lengte- en dwarsas, en minder rollen en stampen in bochten, bij het remmen en tijdens laadcycli.

    Aandrijving: nieuwe, krachtige viercilinder turbomotor

Met een maximumvermogen van 310 kW (421 pk) is de volledig nieuw ontwikkelde 2,0 liter motor de krachtigste in serie geproduceerde viercilinder turbomotor ter wereld. Met deze motor heeft Mercedes-AMG het vermogen van zijn voorganger met 30 kW (40 pk) weten te overtreffen. Het maximumkoppel is eveneens verhoogd, van 475 naar 500 newtonmeter. Met een specifiek vermogen tot 155 kW (211 pk) overtreft de nieuwe Mercedes-AMG turbomotor zelfs motoren van vele gerenommeerde supersportwagens. De nieuwe, zeer efficiënte krachtbron wordt geproduceerd op de innovatieve productielijn in Affalterbach, volgens het principe ‘‘One Man, One Engine’.

In de 45-versies levert de viercilinder motor bijzonder indrukwekkende prestaties met twee vermogensvarianten: 310 kW (421 pk) in het zogenoemde S-model en 285 kW (387 pk) in de basisversie. Deze productfilosofie is reeds succesvol gebleken bij de AMG Performance-modellen met V8-motor en sluit goed aan op de wensen van klanten. De nieuwe compacte sportwagens trekken in een recordtijd van nul tot 100 km/u: de A 45 S 4MATIC+ heeft daar slechts 3,9 seconden voor nodig (CLA 45 S 4MATIC+: 4,0 seconden), terwijl het A 45 4MATIC+ basismodel dit in 4,0 seconden voor elkaar krijgt (CLA 45 4 MATIC+ in 4,1 seconden). De topsnelheid van de basisversies is elektronisch begrensd op 250 km/u, terwijl de S-modellen af fabriek een topsnelheid van 270 km/u hebben. Met het optionele AMG Driver‘s Package kan de topsnelheid ook voor de basisversies worden verhoogd tot 270 km/u.

Afgezien van de vermogenscijfers maakt de nieuwe motor ook indruk met zijn onmiddellijke respons Om deze te kunnen bieden, werd de koppelkromme met grote nauwkeurigheid gevormd (‘torque shaping’): het maximumkoppel van 500 Nm (480 Nm bij de basisversie) is beschikbaar over een toerenbereik van 5.000-5.250 t/min (4.750-5.000 t/min bij de basisversies). Met deze configuratie hebben de engineers van AMG een vermogensafgifte gerealiseerd die vergelijkbaar is met die van een atmosferische motor. De motorontwikkelaars wisten eveneens een dynamisch stijgende koppelkromme te realiseren in het lagere toerenbereik, wat de souplesse van de motor verbetert. Het toenemende koppel bij hogere toerentallen zorgt ervoor dat de motor gemakkelijker toeren maakt. Daarnaast benadrukt het hoge maximale toerental (tot 7.200 t/min) dat het een sportmotor is.

Motordesign: intelligente details

De nieuwe motor beschikt over tal van intelligente constructiedetails. In tegenstelling tot de eveneens overdwars geplaatste viercilinder in de ‘35’-modellen, roteert de nieuwe motor rond zijn verticale as onder een hoek van 180°. Dit betekent dat de turbo en het uitlaatspruitstuk nu aan de achterzijde zijn geplaatst, aan de kant van het schutbord. Het inlaatsysteem is zodoende aan de voorzijde geplaatst. Deze configuratie maakt een zo vlak en aerodynamisch mogelijk frontdesign mogelijk. Daarnaast maakt deze lay-out een luchtcirculatie met kortere afstanden en minder verstoringen mogelijk – zowel aan de inlaat- als uitlaatzijde.

Turbo: rollagers verlagen mechanische wrijving

De nieuwe twinscroll-turbo koppelt een optimale respons bij lage toerentallen aan een hoog vermogen in het bovenste toerenbereik. Daarnaast is de turbinebehuizing onderverdeeld in twee stroomgedeelten die parallel lopen. Samen met de eveneens gescheiden poorten in het uitlaatspruitstuk, wordt het hierdoor mogelijk om de uitlaatstroom separaat naar de turbine te geleiden. Dit moet ervoor zorgen dat de afzonderlijke cilinders geen negatieve invloed op elkaar hebben tijdens de laadcycli, ook wordt de gascyclus verbeterd. Dit zorgt voor een hoger koppel bij lagere toerentallen en een extreem goede respons.

Daarnaast beschikken de assen van de compressor en de turbine voor het eerst over rollagers, ‑ net als de sterkste uitvoering van de AMG 4,0 liter V8-motor die leverbaar is voor de AMG GT 4-Door Coupé. De rollagers beperken de mechanische wrijving in de turbo tot een minimum. Hierdoor reageert de lader sneller en wordt de topsnelheid sneller bereikt - met maximaal 169.000 t/min.

Elektronische laaddrukregeling maximaliseert de respons

Met een maximale laaddruk van 2,1 bar (1,9 bar bij de basisversie) biedt de 2,0 liter viercilinder turbomotor ook topprestaties op dit vlak. De elektronisch geregelde overdrukklep zorgt ervoor dat de laaddruk nog nauwkeuriger en flexibeler kan worden aangepast, met name tijdens het accelereren onder deellast. Bij dit proces is rekening gehouden met tal van parameters. Bij dit proces is rekening gehouden met tal van parameters. De voornaamste inputsignalen voor de regeleenheid van de overdrukklep zijn de laaddruk, de positie van de gasklep en de klopneiging. Er worden aanpassingen gedaan op basis van de temperatuur van de inlaatlucht, de motortemperatuur, het toerental en de luchtdruk in de omgeving Hierdoor kan ook de laaddruk tijdelijk worden verhoogbd (overboost) tijdens het accelereren.

Er is naast olie en water ook frisse lucht nodig voor het koelen van de turbo. Die wordt direct van de grille, via de motorafdekking die ook werkt als luchtgeleider, en openingen onder de motorkap naar de turbo geleid. Het concept is gebaseerd op de wijze waarop de aan de binnenzijde van de motor geplaatste turbo’s van de huidige AMG 4,0 liter V8-motoren, die in 2014 debuteerde in de AMG GT, worden gekoeld. Daarnaast is de turbinebehuizing voorzien van een geïntegreerde isolatie.

Motorcarter: geheel aluminium met uitmuntende eigenschappen

Het volledig aluminium carter is gevormd door middel van coquillegieten en kenmerkt zich door uitmuntende materiaaleigenschappen. In dit proces wordt het gesmolten aluminium in de metalen vorm gegoten met behulp van de zwaartekracht. Dankzij de goede thermische geleidbaarheid maakt de watergekoelde mal snel afkoelen en uitharden van het gesmolten materiaal mogelijk. Dit levert een fijnkorrelige structuur op die tot een optimale sterkte leidt. Met behulp van gesloten zandkernen kan een complexe inwendige geometrie worden gerealiseerd.

De zogenoemde gesloten dekselconstructie – een constructie uit de autosport ‑ zorgt voor een uitstekende stijfheid in combinatie met een laag gewicht en het maakt een maximale verbrandingsdruk van 160 bar mogelijk. De gedeelten rond de cilinders zijn grotendeels massief en de afdekplaat is slechts voorzien van kleine openingen voor de koeling en de motorolie. De carterconstructie met een lichtgewicht krukas van gesmeed metaal en zuigers van gesmeed aluminium met geoptimaliseerde zuigerringen combineert een lage frictie met een maximale sterkte. Het maximale toerental is 7.200 t/min en het maximale vermogen wordt geleverd bij 6.750 t/min. De carterpan is voorzien van keerplaten, zodat er ondanks het grotere formaat en zelfs tijdens intensief accelereren altijd voldoende motorolie aanwezig is om alle relevante componenten te smeren.

Cilinderwanden met NANOSLIDE coating

Om de frictie tussen de zuigers en de cilinders te verminderen, zijn de cilinderwanden gecoat met behulp van de gepatenteerde NANOSLIDE-technologie. Dit geeft de cilinderwanden een spiegelachtig oppervlak voor een minimale frictie. Het materiaal is twee keer zo hard als conventionele cilinderwanden van gietijzer en biedt zodoende een veel langere levensduur. NANOSLIDE is ontwikkeld door Daimler AG en wordt beschermd door meer dan 90 patentfamilies en meer dan 40 patenten. De coating werd voor het eerst toegepast bij de AMG-motor M 156, daarna profiteerden ook andere AMG-motoren ervan en de bewerkingstechniek werd eveneens toegepast in de Formule 1-motor van Mercedes AMG Petronas Motorsport.

Uitlaatkleppen: grotere afmetingen voor snellere gascycli

Door de injectiemonden en het bougiesysteem in de cilinderkop te herpositioneren en onder een kleine hoek te plaatsten, was het mogelijk om de uitlaatkleppen veel groter te maken dan bij de vorige motor. De grotere dwarsverbindingen in het uitlaattraject zorgen ervoor dat de gassen uit de verbrandingskamers stromen met beperkte verliezen. Ook de mate van zuigerontluchting kon worden gereduceerd.

Twee bovenliggende nokkenassen sturen de 16 kleppen aan via lichtgewicht rolnokvolgers. De nokkenasverstelling aan de inlaat- en de uitlaatzijde zorgen voor een uitstekende respons en een optimalisatie van de gascyclus onder alle omstandigheden. De variabele klepbediening CAMTRONIC aan de uitlaatzijde is een andere feature, met twee nokken per klep. De nokken hebben een verschillende geometrie zodat de uitlaatkleppen, afhankelijk van de nokinstelling die het beste past bij de rijomstandigheden, kort of lang kunnen worden geopend – voor een nog betere respons bij lage toerentallen, zuinig en comfortabel rijden bij middelhoge toerentallen en een volledige vermogensafgifte in het hoge toerenbereik.

Brandstofinjectie: twee fases voor optimaal vermogen

Turbotechniek met directe injectie met een straalgeleid verbrandingsproces zorgt niet alleen voor een hoge vermogensopbrengst, maar het verbetert ook de thermodynamische efficiëntie en reduceert zodoende zowel het brandstofverbruik als de uitlaatemissie.

Voor het eerst is de nieuwe high-performance viercilinder voorzien van tweevoudige benzine-inspuiting. In de eerste fase zorgen de zeer snel en nauwkeurig werkende piëzo-injectoren ervoor dat de brandstof in de verbrandingskamers wordt gespoten onder een druk tot 200 bar. Dit is deels een meervoudig proces dat wordt aangestuurd door het motormanagement.

In de tweede fase vindt er extra indirecte inspuiting plaats via het inlaatspruitstuk met behulp van magneetkleppen. Dit is noodzakelijk om het hoge specifieke vermogen van de motor te realiseren. De elektronisch geregelde brandstoftoevoer werkt onder een druk van 6,7 bar.

Koeling: geavanceerd systeem voor motor, turbo en laadlucht

Het hoge vermogen vereist een intelligent koelsysteem. Dit systeem is zo ontworpen dat de cilinderkop en het carter tot verschillende temperatuurniveaus kunnen worden gekoeld. Met deze innovatieve maatregel kan een koude cilinderkop maximum vermogen bieden en een efficiënte ontstekingstiming en kan een warm carter interne wrijving beperken.

De koelvloeistof wordt naar de cilinderkop geleid door een mechanische waterpomp, terwijl het motorblok wordt gekoeld via een tweede, elektrische, high-performance waterpomp. Na een koude start blijft deze pomp uitgeschakeld tot de motor is opgewarmd. Ingeschakeld wordt de pomp door de regeleenheid van de motor bestuurd zodat het motorblok altijd gepast gekoeld wordt.

De pomp kan ook worden in- of uitgeschakeld al naargelang de omstandigheden, bijvoorbeeld als er rustig wordt gereden met lage toerentallen. Daarnaast zorgt de elektrische waterpomp ervoor dat het volledige motorvermogen beschikbaar is over het gehele toerenbereik, met een optimale warmteafvoer. De pomp biedt ook bescherming tegen thermische schade bij stationaire motorloop bij zeer hoge buitentemperaturen.

Daarnaast beschikt de motor over een olietemperatuurregelaar die tijdens de opwarmfase de motorolietemperatuur flexibel regelt. Hiermee komt de motor sneller op bedrijfstemperatuur en worden wrijving en slijtage geminimaliseerd. Een bijkomend milieuvoordeel is dat het brandstofverbruik en koude start-emissie ook worden verlaagd.

De hoge mate van compressie van de motor vereist een krachtige intercooler. Zodat de laadlucht ondanks de extreme hoeveelheden warmte dicht bij de omgevingstemperatuur kan worden gekoeld, is er voor het eerst een indirecte intercooler met 2 standen ontwikkeld. Het werkt in combinatie met het airconditioningsysteem en wordt gebruikt in de S-modellen waar het is geïntegreerd in het lagetemperatuurcircuit. Hiervoor was het nodig om de configuratie van de condensor aan de voorkant volledig opnieuw te ontwerpen. Eén condensor bevindt zich in de wielkast en een tweede bevindt zich in de eerste rij van de centrale koelmodule. De afzonderlijke condensor- en radiatorconfiguratie en thermomanagement, specifiek ontworpen om te voldoen aan (alledaagse) vereisten en (race) prestaties, zorgen voor efficiënte en gecoördineerde koelprestaties.

Functies als het dynamomanagement, het ECO start-stopsysteem met snelle herstarts, de ‘zeil’-functie en het benzinepartikelfilter maken allemaal deel uit van het technologiepakket van de nieuwe AMG-viercilinder.

Digitale en ‘smart hand’-productie: ‘One man, one engine’, oftewel één man, één auto.

De nieuwe motor wordt geheel met de hand geassembleerd. Op de eerste verdieping van de AMG-motorenfabriek in Affalterbach werd een geheel nieuwe productielijn geïnstalleerd waarmee Mercedes-AMG het ‘One Man, One Engine’-principe naar een nieuw niveau brengt. Ook wordt gewerkt volgens de Industry 4.0-methodes waarbij de nieuwste inzichten op het gebied van ergonomie, de omgang met materialen, kwaliteitsborging, duurzaamheid en efficiëntie worden toegepast. Als stap richting de implementatie van Industry 4.0 vindt de handmatige assemblage bij AMG plaats volgens het principe ‘smart production’. Dat kenmerkt zich door een maximale flexibiliteit, het is transparant en bijzonder efficiënt. Het garandeert en verbetert het kwaliteitsniveau van de motoren en de productieprocessen met behulp van innovatieve en digitale technologieën.

AMG SPEEDSHIFT DCT 8G-transmissie met dubbele koppeling: soepel en responsief

De AMG SPEEDSHIFT DCT 8G-transmissie met dubbele koppeling draagt ook bij aan het soepele en dynamische karakter van de auto. De overbrengingsverhoudingen zijn zo ingesteld dat de bestuurder bij alle snelheden snel kan accelereren. Bovendien zorgt dit voor korte schakeltijden en het optimale toerental bij het opschakelen. Afhankelijk van de gekozen AMG DYNAMIC SELECT modus wordt een specifieke rijconfiguratie aangeboden met andere acceleratie- en schakelfeatures.

Bestuurders die graag zelf schakelen, kunnen in elke rijmodus de handmatige transmissiemodus selecteren. In de M-modus kan razendsnel worden geschakeld met de schakelpaddles aan het stuurwiel.

Met de standaard RACE START-functie kan vanuit stilstand maximaal worden geaccelereerd en dat is een geweldige ervaring. Dat geldt ook voor de motorsound met tijdelijke ontstekingsonderbreking bij het opschakelen en automatische dubbele ontkoppelingsfunctie bij het terugschakelen. Natuurlijk is er rekening gehouden met de efficiëntie: in de ‘Comfort’-modus is de ECO start/stopfunctie actief; de ‘zeil’-functie kan worden geselecteerd in de ‘Individual’-modus.

AMG Performance 4MATIC+ vierwielaandrijving met AMG TORQUE CONTROL

De bijzonder dynamische rij-ervaring in een compleet nieuwe dimensie wordt vergroot door de volledig variabele vierwielaandrijving, die standaard wordt geleverd. Het geheim is de AMG TORQUE CONTROL in het nieuwe achterasdifferentieel: dit is voorzien van twee elektronisch bestuurde multidisckoppelingen die beide zijn verbonden met een aandrijfas achter. Zo kan het aandrijfvermogen niet alleen volledig variabel worden verdeeld tussen de voor- en achterwielen maar ook variabel tussen het linker- en rechterachterwiel. Dit betekent dat het motorkoppel naargelang de rijmodus en stiuatie afzonderlijk naar beide achterwielen kan worden gedistribueerd.

Het resultaat is consistent optimale trekkracht, zelfs onder slechte wegomstandigheden en extreem bochtenwerk, bijvoorbeeld op het circuit. Daarnaast biedt deze geavanceerde oplossing een Drift-modus (standaard in de S-modellen en onderdeel van het optionele AMG DYNAMIC PLUS-pakket voor de basismodellen), wat ‘powersliding’ mogelijk maakt en daarmee het rijplezier extra vergroot. De Drift-modus kan worden geactiveerd in de ‘RACE’-rijmodus met de schakelpaddles mits ESP® is uitgeschakeld en de versnellingsbak op handmatig staat.

Elektromechanische regeling: snelle reactie ongeacht het motortoerental

De verdeling van het aandrijfkoppel over de voor- en achteras en tussen de twee achterwielen wordt elektromechanisch geregeld. De factoren die van invloed zijn op de koppelverdeling zijn niet alleen de rijsnelheid, de langs- en dwarsacceleraties en de stuurhoek, maar ook het verschil in aantal omwentelingen tussen de afzonderlijke wielen, de gekozen versnelling en de positie van het gaspedaal.

De voordelen van een elektromechanische regeling ten opzichte van een elektro-hydraulisch systeem gelden vooral voor de rijdynamiek, met name door de aanzienlijk snellere respons en de toerentalonafhankelijke bediening van de schijven over het hele verstelbereik.

De besturing van de vierwielaandrijving is afhankelijk van het gekozen rijprogramma en de geselecteerde AMG DYNAMICS-modus. In ‘Basic’ en ‘Advanced’ staat het 4MATIC-systeem in de ‘Comfort’-modus. In ‘Pro’ en ‘Master’ (alleen S-modellen) schakelt het 4MATIC-systeem over naar de ‘Sport’-modus voor een nog soepeler handling en nog hogere stabiliteitslimieten.

Het drietraps ESP® heeft individuele bedieningsstrategieën in de SPORT HANDLING MODE die grotere drifthoeken toestaat voordat het systeem ingrijpt, wat een sportieve rijstijl mogelijk maakt. Bij het insturen in een bocht reageren de ‘45’-modellen met nog meer souplesse door remingrepen bij het achterwiel dat zich aan de binnenzijde van de bocht bevindt ‑afhankelijk van de geselecteerde AMG DYNAMICS-modus of het gekozen rijprogramma.

Onderstel: specifieke componenten voor buitengewoon dynamische handling

De nieuwe AMG-ophanging met specifieke veerelementen en de nieuwe, frequentie-selectieve schokdempers zorgt voor een goede rechtuitstabiliteit en een dynamisch bochtengedrag met een lage rolneiging van de carrosserie. Tegelijkertijd is het comfort verbeterd ten opzichte van het vorige model. De dynamiek in langs- en dwarsrichting zijn perfect gecoördineerd. Alle onderstelcomponenten zijn doorontwikkeld voor een hogere mate van laterale acceleratie in combinatie met een goede voertuigcontrole in het grensbereik.

De vooras bestaat uit een constructie met McPherson-veerpoten. De wielgeleiding verloopt aan beide zijden door middel van een dwarsgeplaatste draagarm onder de wielas, een veerpoot en een spoorstang. De speciale asgeometrie vermindert de invloeden van de aandrijving op de besturing – en zorgt voor veel comfort en een uitstekende wendbaarheid. De nieuwe dwarsgeplaatste draagarmen van aluminium beperken de ongeveerde massa en maken zo een gevoeliger respons van de vering mogelijk. De remzadels bij de vooras zijn radiaal geschroefd, een technologie afkomstig uit de autosport. De drager van de vooras kenmerkt zich door een extra stevige bevestiging en levert zodoende een bijdrage aan de stijfheid van de voorzijde.

De achteras met vier draagarmen is via een draaistel star met de carrosserie verbonden voor een zeer hoge mate van torsiestijfheid. De achterwielen zijn voorzien van drie dwarsgeplaatste draagarmen en een in lengterichting geplaatste draagarm plus specifieke lagers Dit garandeert een hoge mate van rijstabiliteit en souplesse.

 Adaptief verstelbare demping AMG RIDE CONTROL met drie modi

Deze optioneel leverbare adaptief verstelbare demping AMG RIDE CONTROL biedt de bestuurder keuze uit drie afstellingen van het onderstel, variërend van comfortabel tot sportief. Het systeem werkt volledig automatisch en past de dempingskracht al naargelang de rijsituatie, op elk wiel aan het wegdek en de rijsituatie aan. Dat gebeurt binnen milliseconden traploos in een breed dempingskenveld. Het resultaat: het afrolcomfort en de souplesse nemen in gelijke mate toe.

High-performance remsysteem: betrouwbaar en fadingvrij vertragen

Het high-performance remsysteem zorgt voor een fadingvrije vertraging en korte remwegen. In de basismodellen werken de vast op de vooras gemonteerde monoblok-remzadels met vier zuigers met 350 x 34 mm grote schijven en is de achteras voorzien van vuistzadels met één zuiger en 330 x 22 mm grote remschijven. De schijven zijn inwendig geventileerd en geperforeerd om de warmte beter af te voeren en remfading, ook bij extreme belasting, te voorkomen. De grijze remklauwen zijn voorzien van een wit AMG-logo.

De S-modellen hebben een nog ruimer bemeten remsysteem met vaste remzadels met zes zuigers en 360 x 36 mm schijven op de vooras. Hier zijn de remzadels rood en voorzien van een wit AMG-logo.

Stuurbekrachtiging met speciale tandheugel en variabele verhouding

De snelheidsafhankelijke, elektromechanische sportparameter-stuurbekrachtiging past met zijn directe instuurkarakteristiek perfect bij een sportief rijgedrag. De stuurbekrachtiging is uitgevoerd met een speciale tandheugel met variabele verhouding en twee kenvelden: afhankelijk van het gekozen rijprogramma zorgt dit voor een sportief-straf of een meer comfortabel stuurgevoel. De starre bevestiging aan de integraaldrager verbindt de stuurbekrachtiging nog beter met de carrosserie en zorgt zo voor nog meer stuurprecisie.

AMG-uitlaat met uitlaatklep voor geluidsmodulatie

Het uitlaatsysteem heeft standaard een uitlaatklep die automatisch wordt geregeld afhankelijk van het motortoerental en de belasting. Afhankelijk van het gekozen rijprogramma wordt de sound daarmee ingesteld, van harmonieus-bescheiden (in de rijmodi ‘Slippery’, ‘Comfort’ en ‘Sport’) tot emotioneel-sportief (in ‘Sport+’).

Zes rijprogramma’s: grote spreiding van de voertuigkarakteristiek

De zes AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma's ‘Slippery’, ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport+’, ‘Individual’ en ‘RACE’ (standaard voor S-modellen, inbegrepen in het optionele AMG DYNAMIC PLUS-pakket voor de basismodellen) maken een grote spreiding van de voertuigkarakteristiek van comfortabel tot dynamisch mogelijk. Daarbij worden tal van relevante parameters veranderd:

  • Aandrijflijn: afstelling van het gaspedaal, schakeltijden en timingpunten, geluidsinstellingen in de stijlen Reduced, Moderate, Sport, Dynamic

  • Transmissie: automatisch of handmatig

  • AMG DYNAMICS: dynamiekverhogende functies zoals vierwielaansturing, stuurkarakteristiek en extra ESP®-functies in de stijlen Basic, Advanced, Pro of Master (alleen voor S-models)

  • Uitlaatsysteem: geluid en aard van de geluidsfuncties, Balanced of Powerful

  • Onderstel (bij optioneel AMG RIDE CONTROL-onderstel): in Comfort, Sport, Sport+

    De rijprogramma’s bieden een persoonlijke rijervaring, afgestemd op de rijomstandigheden en de wensen van de bestuurder.

  • ‘Slippery’: optimale afstemming op een glad wegdek, met gereduceerd vermogen en een vlakke koppelcurve. Slepende versnellingswisselingen en eerder opschakelen ondersteunen het rijgedrag dat is gericht op stabiliteit.

  • ‘Comfort’: comfortabel en zuinig rijden, onder meer door zeer vroegtijdig opschakelen. Het onderstel en de besturing zijn afgestemd op comfort. Daarnaast is het ECO start-stopsysteem actief.

  • ‘Sport’: sportieve eigenschappen dankzij een soepeler reactie op het gaspedaal van de bestuurder, kortere schakeltijden, sneller terugschakelen en duidelijk gevoeliger schakelen door dubbele ontkoppeling. Een meer dynamische vering en stuurinrichting.

  • ’Sport+’: extreem sportieve eigenschappen dankzij een nog soepeler gasrespons, een markanter motorgeluid bij de dubbele ontkoppeling tijdens het terugschakelen en een gedeeltelijke cilinderuitschakeling voor optimale schakeltijden. Verhoogd stationair toerental voor sneller optrekken. Een nog dynamischer opstelling voor vering, besturing en aandrijving.

  • ’RACE’: voor zeer dynamisch rijden op gesloten circuits. Bij dit rijprogramma worden alle parameters ingesteld op maximaal presteren.

  • ‘Individual’: met dit rijprogramma kan de bestuurder naar eigen voorkeur een aantal parameters selecteren en deze instellingen opslaan. Bovendien staat met de transmissie-afstellingen ‘Reduced’ en ‘Moderate’ een ‘zeil’-functie ter beschikking

AMG DYNAMICS: meer souplesse bij een hoge stabiliteit

Als feature van de AMG DYNAMIC SELECT rijmodi zijn de nieuwe 45 modellen voorzien van AMG DYNAMICS. Deze geïntegreerde rijdynamiekregeling breidt de stabiliserende functies van het ESP® uit met souplesse-verhogende ingrepen op de vierwielaandrijving, stuurkarakteristieken en extra ESP®-functies. Bij een snel genomen bocht zorgt een kortstondige remingreep aan het achterwiel aan de binnenzijde van de bocht voor een gedefinieerd giermoment om de hoogteas, waardoor het insturen in de bocht spontaan en zeer nauwkeurig verloopt.

Het spectrum varieert van extreem stabiel tot zeer dynamisch. Op het multimediadisplay wordt bij de keuze van de rijprogramma’s het nieuwe AMG DYNAMICS-symbool met de bijpassende extra informatie weergegeven.

  • ‘Basic’ is gekoppeld aan de rijprogramma’s ‘Slippery’ en ‘Comfort’. In dit geval vertonen de compacte sportauto's een zeer stabiel rijgedrag met een hoge mate van demping van de gierverhouding.

  • ‘Advanced’ is ingeschakeld in het ‘Sport’-rijprogramma. De 45 modellen behouden een neutrale balans. De beperktere mate van gierdemping, de directe stuuroverbrenging en de verbeterde souplesse helpen bij dynamische manoeuvres, zoals bij het rijden op bochtige landweggetjes.

  • ‘Pro’ (afkorting voor 'Professional') behoort tot het ‘Sport+’ programma. In ‘Pro’ krijgt de bestuurder nog meer hulp bij dynamische rijmanoeuvres, terwijl de wendbaarheid en de feedback van de weg bij het nemen van bochten verder worden verbeterd.

  • ‘Master’ is gekoppeld aan het ‘RACE’-rijprogramma. De ‘Master’-modus is bedoeld voor bestuurders die dynamiek en rijplezier willen ervaren op afgesloten racecircuits. De ‘Master’-modus biedt een voertuigbalans met licht overstuur, een lage stuurhoek en een soepeler besturing. Op deze manier zorgt deze modus voor maximale wendbaarheid en komt het dynamische rijgedrag van de S-modellen volledig tot zijn recht. Om de ‘Master’-modus te activeren, moet de bestuurder met een knop op de middenconsole het ESP® naar de ESP® SPORT-handlingmodus omzetten of het ESP® uitschakelen.

    In rijprogramma ‘Individueel’ kan de bestuurder zelf de AMG DYNAMICS-niveaus ‘Basic’, ‘Advanced’, ‘Pro’ en ‘Master’ instellen.

    Interieur: symbiose tussen mens en machine

    Met de sportieve uitrusting en het MBUX-infotainmentsysteem creëert het hoogwaardige interieur een nauwe, persoonlijke band tussen mens en machine. De bestuurder en de voorpassagier zitten actief op voorgevormde sportstoelen met stevige zijdelingse steun. De standaardbekleding met een combinatie van zwarte lederlook ARTICO en microvezel DINAMICA is tijdloos en hebben typische AMG-accenten met de dubbele, rode sierstiksels. Het kleurenschema wordt weerspiegeld door de rode designo veiligheidsgordels en de dashboard steunrand in zwart microvezel DINAMICA met rode sierlijst. Ook de verchroomde ventilatieroosters zijn voorzien van een rode lijst. Als alternatief kan worden gekozen voor een bekleding in lederlook ARTICO in neva grijs/zwart met middengrijze dubbele sierstiksels en een licht, in de lengterichting geslepen aluminium lijst.

    S-modellen: gele accenten die het autosporterfgoed benadrukken

    De A 45 S en CLA 45 S gaan nog een stap verder: in het hele interieur zien we gele accenten die het autosportkarakter van deze snelle jongens benadrukken. Tot de standaarduitrusting behoren ook het AMG Performance-stuurwiel in nappaleder/microvezel DINAMICA met contrasterende gele sierstiksels, een gele 12-uur markering, AMG-stuurknopen en AMG-logo, plus sfeerverlichting.

    Alle modellen hebben standaard een hoogglans zwarte middenconsole met touchpad en bovendien een bedieningspaneel met extra schakelaars voor de bediening van de 3-traps ESP®, de handmatige schakelmodus, de optionele adaptief verstelbare demping AMG RIDE CONTROL en het optionele AMG Performance uitlaatsysteem. In combinatie met het optionele lederpakket is de rand van de middenconsole uitgevoerd in zilverchroom.

    De karakteristieke, sportieve AMG-ambiance wordt ook onderstreept door de sportpedalen van geborsteld rvs met rubber bekleding, zwarte vloermatten met AMG-logo en rand in nubucklederlook, de interieurhemel van zwarte stof en de AMG-instaplijsten van geborsteld rvs voorin met AMG-logo.

    MBUX infotainmentsysteem met AMG-specifieke displays

    De combinatie van een sportief design en verfijnde details komt ook naar voren in het MBUX infotainmentsysteem met zijn innovatieve bedienings- en weergaveconcept. MBUX zorgt voor een nog sterkere verbinding tussen auto, bestuurder en passagiers. Emotionele weergavestijlen onderstrepen de begrijpelijkheid van de bedieningsstructuur en worden gekenmerkt door briljante 3D-graphics met maximale resolutie. Optisch versmelten beide displays onder een gemeenschappelijk afdekglas tot een widescreen cockpit en benadrukken daarmee als centraal element de horizontale structuur van het interieurdesign.

    Bij het combi-instrument is er keuze uit de drie AMG-weergavestijlen ‘Klassiek’, ‘Sport’ en ‘Supersport’. Bijzonder markant is de ‘Supersport’-modus met een centrale, ronde toerenteller en aanvullende informatie in de vorm van staafdiagrammen links en rechts van de toerenteller. Het perspectief lijkt tot in de diepte van de achtergrond tot een kunstmatige horizon te reiken. De snelheidsmeter heeft een schaalverdeling tot 300 km/u om het prestatiepotentieel weer te geven.

Via het AMG-menu kan de bestuurder verschillende speciale weergaven oproepen:

  • Schakelaanduiding ‑ met geel ‘M’-symbool in de handmatige modus

  • Warm-up menu ‑ temperatuur van motor- en transmissieolie

  • Set-up menu ‑ AMG DYNAMIC SELECT-instellingen

  • G-meter – langs- en dwarskrachten

  • RRacetimer – stopwatch, ronde- en sectortijden

  • Motorgegevens – vermogen en koppel, temperatuur van motor- en transmissieolie

    Ook het multimediadisplay met touchscreen benadrukt het dynamische karakter met individuele AMG-weergaven zoals de visualisering van de rijprogramma’s, AMG TRACK PACE en telemetriegegevens.

    En natuurlijk ontbreekt ook de baanbrekende stembesturing die wordt ingeschakeld met de woorden ‘Hey Mercedes’ niet. Dankzij kunstmatige intelligentie herkent en begrijpt MBUX nagenoeg alle zinnen op het gebied van infotainment en voertuigfuncties, ook al zijn ze omschrijvend ze omschreven.

AMG Performance-stuurwiel: met optionele bedieningstoetsen

De bestuurder wordt perfect met de auto verbonden via het met nappaleder beklede, multifunctionele sportstuur dat aan de onderzijde is afgevlakt en voorzien is van geperforeerd leder op het greepgedeelte en afhankelijk van de bekleding is voorzien van rode of zwarte sierstiksels en een zilveren afdekplaatje. De gegalvaniseerde stuurschakelpaddles maken door handmatig schakelen een nog sportiever rijgedrag mogelijk.

De actieve afstandsassistent DISTRONIC en de TEMPOMAT-cruisecontrol kunnen worden bediend via de toetsen op de linkerkant van het stuur. Via de rechter toetsen worden de spraakbediening en telefoon bediend alsmede het geluidsvolume, de muziekselectie en andere functies van het infotainmentsysteem.

De S-modellen zijn standaard uitgerust met een AMG Performance stuurwiel bekleed met nappaleder/microvezel DINAMICA (optioneel voor basismodel). Met de AMG-stuurwieltoetsen (standaard bij de S-modellen, optioneel bij de basisversies in combinatie met het Performance-stuurwiel) zijn de AMG-rijprogramma's binnen handbereik en kunnen ook andere AMG-functies direct vanaf het stuur gemakkelijk worden bediend.

Individule opties voor het interieur: nog intensievere betrokkenheid voor de bestuurder

Talrijke opties zijn beschikbaar om de nieuwe ‘45’-modellen aan te passen aan de individuele wensen van de klant. Deze omvatten het volgende:

  • lederpakket en AMG-lederpakket met tweekleurige bekleding, bijvoorbeeld classic rood/zwart, plus dashboard in lederlook ARTICO

  • AMG Performance-stuurwiel in nappaleder

  • AMG Performance-stuurwiel in nappaleder/microvezel DINAMICA (standaard voor S-modellen)

  • AMG Performance-stuurwiel in microvezel DINAMICA inclusief AMG-stuurwieltoetsen

  • instaplijsten van geborsteld rvs met opschrift ‘AMG’, verlicht

  • AMG Performance-stoelenpakket

  • AMG Performance-stoelenpakket Advanced

  • AMG Performance-stoelenpakket High-End

  • AMG DYNAMIC PLUS pakket voor de basisversies, met AMG RIDE CONTROL onderstel, ruimer bemeten AMG high-performance remsysteem met rode, vaste remzadels met zes zuigers en 360 x 36 mm remschrijven voor, AMG-stuurwieltoetsen, ‘RACE’-rijprogramma en Drift-modus

AMG TRACK PACE: Datalogger voor gebruik op het circuit

AMG TRACK PACE, de virtuele race-ingenieur, is de standaarduitrusting voor de S-modellen en is verder optioneel verkrijgbaar in combinatie met HDD-navigatie en het mediascherm: De software maakt deel uit van het MBUX-infotainmentsysteem en bewaakt bij racen op een circuit continu meer dan 80 voertuigspecifieke gegevens (bijv. snelheid, acceleratie). Daarnaast worden ook ronde- en sectortijden weergegeven alsook het verschil tussen een reële en een referentietijd. Omdat specifieke weergaves in groen of rood worden weergegeven, kan de bestuurder in één oogopslag zonder cijfers te lezen zien of er momenteel sneller of langzamer wordt gereden dan beste tijd.

Na enkele snelle ronden kan de bestuurder de gegevens gebruiken om zijn rijvaardigheid te analyseren en, indien nodig, te verbeteren. Daarnaast kunnen versnellings- en vertragingswaarden (bijv. 0-100 km/h, ¼ mijl, 100-0 km/h) worden gemeten en opgeslagen. Dankzij een nieuw ontwikkeld algoritme dat de positie van het voertuig zo nauwkeurig mogelijk bepaalt, detecteert AMG TRACK PACE zelfs wanneer het circuit is verlaten of ingekort. Dit gebeurt met behulp van GPS-gegevens en de in het voertuig beschikbare sensoren (acceleratie, gyroscoop, stuurhoek, stuurhoek, wielsnelheden).

De gegevens worden weergegeven op het multimediadisplay, in het instrumentenpaneel en op het optionele head-up display. Bekende circuits, zoals bijvoorbeeld de Nürburgring of Spa Francorchamps, zijn al opgeslagen. Verder is het ook mogelijk om eigen circuits te registreren. De kaartweergave kan worden omgeschakeld van 2D naar 3D en online worden bijgewerkt.

De MBUX Augmented Reality-functie maakt het ook mogelijk om de ideale lijn van een opgeslagen racecircuit weer te geven op het multimediascherm of het optionele head-up display, zodat de bestuurder de rondetijden kan verbeteren met een virtuele instructeur aan boord.

Technische gegevens in een oogopslag

 

Mercedes-AMG A 45 4MATIC+

Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+

Motor

2,0-liter 4 in-lijn twinscroll turbo met rollagers

2,0-liter 4 in-lijn twinscroll turbo met rollagers

Cilinderinhoud

1991 cc

1991 cc

Max. vermogen

285 kW (387 pk) bij 6.500 t/min

310 kW (421 pk) bij 6.750 t/min

Max. koppel

480 Nm bij 4.750-5.000 t/min

500 Nm bij 5.000-5.250 t/min

Aandrijving

AMG Performance 4MATIC+ volledig variabele kopelverdeling met AMG TORQUE CONTROL

AMG Performance 4MATIC+ volledig variabele kopelverdeling met AMG TORQUE CONTROL

Transmissie

AMG SPEEDSHIFT DCT 8G-transmissie met dubbele koppeling

AMG SPEEDSHIFT DCT 8G-transmissie met dubbele koppeling

Acceleratie 0-100 km/h

4.0 sec

3.9 sec

Topsnelheid

250 km/h**

270 km/h***

** elektronisch begrensd met AMG Driver‘s Pakket tot 270 km/h; *** elektronisch begrensd

 

Mercedes-AMG CLA 45 4MATIC+

Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+

Motor

2,0-liter 4 in-lijn twinscroll turbo met rollagers

2,0-liter 4 in-lijn twinscroll turbo met rollagers

Cilinderinhoud

1991 cc

1991 cc

Max. vermogen

285 kW (387 pk) bij 6.500 t/min

310 kW (421 pk) bij 6.750 t/min

Max. koppel

480 Nm bij 4.750-5.000 t/min

500 Nm bij 5.000-5.250 t/min

Aandrijving

AMG Performance 4MATIC+ volledig variabele kopelverdeling met AMG TORQUE CONTROL

AMG Performance 4MATIC+ volledig variabele kopelverdeling met AMG TORQUE CONTROL

Transmissie

AMG SPEEDSHIFT DCT 8G-transmissie met dubbele koppeling

AMG SPEEDSHIFT DCT 8G-transmissie met dubbele koppeling

Acceleratie 0-100 km/h

4.1 sec

4.0 sec

Topsnelheid

250 km/h**

270 km/h***

** elektronisch begrensd bij AMG Driver‘s Pakket tot 270 km/h; *** elektronisch begrensd