Brussel,
28
augustus
2019
|
00:05
Europe/Brussels

Nieuw: Mercedes-Benz GLE Coupé en Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ Coupé

Meer luxe, meer coupé

Samenvatting

De nieuwe GLE Coupé van Mercedes-Benz en Mercedes-AMG combineert de sportieve elegantie van een coupé met de engineering van de nieuwe grote premium SUV-modelserie van Mercedes-Benz. Bij introductie zijn krachtige zescilinder dieselmotoren, de 350 d en 400 d (gecombineerd brandstofverbruik van 8,0-7,5 l/100 km, gecombineerde CO2-uitstoot van 221-197 g/km)[1] eerst beschikbaar. Samen met de nieuwe 4MATIC met veel koppel en een wielbasis die 60 mm korter is dan bij de GLE SUV, zorgen ze voor een plezierige, dynamische rijervaring. De benzine-uitvoering die vanaf de introductie beschikbaar is, is de Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ Coupé (gecombineerd brandstofverbruik van 9,3 l/100 km, gecombineerde CO2-uitstoot van 212 g/km)1. We werken ook aan een plug-in hybride-uitvoering van de GLE SUV met een praktisch, lokaal emissievrij bereik.

[1] De vermelde waarden zijn de NEDC-CO2-waarden conform Art. 2 lid 1 van de Uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153. De waarden van het brandstofverbruik zijn op basis van deze waarden bepaald. Een hogere waarde is mogelijk van toepassing als basis voor het berekenen van de motorrijtuigenbelasting. Meer informatie over de voertuigen, waaronder de WLTP-waarden, zijn voor elk land te vinden op www.mercedes-benz.com

De nieuwe GLE Coupés van Mercedes-Benz en Mercedes-AMG worden voor het eerst aan het publiek getoond op de Internationale Autosalon, IAA Frankfurt (12 t/m 22 september 2019) en staan in het voorjaar van 2020 bij de dealer. Op de volgende pagina vindt u de highlights op een rijtje. Voor meer informatie over de Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ Coupé, leest u pagina 7 en verder.

De highlights van de Mercedes-Benz GLE Coupé:

· Het exterieurdesign legt de nadruk op de elegantie en sportiviteit van de coupé.

· Verbeterde aerodynamica verlagen de luchtweerstand met 9 % ten opzichte van zijn voorganger, zonder de oppervlakte van de voorzijde te wijzigen.

· Het chassis met optionele AIRMATIC luchtvering en E-ACTIVE BODY CONTROL actieve wielophanging met 48 V voldoet aan de strengste eisen inzake rijdynamiek en comfort, zowel op als naast de weg. Het is speciaal afgesteld voor autodynamiek, door middel van een directere stuuroverbrenging dan bij andere modellen in deze serie.

· Het interieur combineert moderne luxe met een sportieve inslag, en biedt meer ruimte dan zijn voorganger.

· Het voertuig is voorzien van de nieuwste generatie van het MBUX (Mercedes-Benz User Experience) infotainmentsysteem, met zijn intuïtieve bediening, mooie graphics en hoge visuele kwaliteit.

· De nieuwe zes-in-lijn diesels van Mercedes-Benz bieden vermogen en motorcomfort.

De highlights van de Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ Coupé

· De AMG zes-in-lijn motor met twin turbocharging en EQ-Boost levert 320 kW (435pk) en een aanvullende tijdelijke 16 kW (22pk) elektrisch vermogen. Het voertuig is ook voorzien van hybridefuncties zoals overrun.

· De AMG-specifieke radiotorafwerking met 14 verticale ribben geeft het voertuig een unieke uitstraling.

· AMG RIDE CONTROL+ luchtvering met AMG ACTIVE RIDE CONTROL elektromechanische rolstabilisatie en continu variabele instelbare demping.

· AMG DYNAMIC SELECT met zeven rijprogramma's: Slippery, Comfort, Sport, Sport+, Individual, Trail en Sand.

· De aandrijving en wielophanging van de Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ Coupé zijn speciaal afgesteld volgens de unieke AMG prestatie- en autodynamiek van Affalterbach.

De nieuwe Mercedes-Benz GLE Coupé

Een coupé voor de veeleisende klant

De nieuwe GLE Coupé is wederom een voorbeeld van de strategie van Mercedes-Benz om op gerichte wijze tegemoet te komen aan de wensen van klanten in het premium SUV-segment. Het segment van SUC's, of SUV-coupés, is in korte tijd van kleine niche uitgegroeid tot een trend binnen een trend. Met de vernieuwing van de premium SUV-familie tilt Mercedes-Benz de GLE Coupé naar een hoger technisch plan.

"De GLE Coupé combineert het indrukwekkende vermogen van een offroadvoertuig met de emotionele aantrekkelijke sportiviteit en elegantie van een coupé," aldus Gorden Wagener, Chief Design Officer van Daimler AG, "De combinatie van geraffineerd en verfijnd design met robuustheid vormt een uniek designstatement."

De GLE Coupé die deel uitmaakt van de grote premium SUV-familie, wordt gefabriceerd in Tuscaloosa, Alabama, net als de GLE en GLS. In totaal biedt Mercedes-Benz nu acht SUV-modellen aan: de GLA, GLC, GLC Coupé, G-Klasse en de nieuwe GLB. De SUV's, momenteel goed voor ongeveer een derde van alle sales, vormen een van de belangrijkste pijlers van het productaanbod van Mercedes-Benz, en dragen veel bij aan de groei van het merk. Meer dan zes miljoen klanten over de hele wereld hebben tot nu toe al gekozen voor een SUV van Mercedes-Benz.

Exterieurdesign: krachtige aanwezigheid

De nieuwe GLE Coupé heeft imposante afmetingen: 4.939 mm lang en 2.010 mm breed (39 mm langer en 7 mm breder dan zijn voorganger). De wielbasis is 20 mm langer dan zijn voorganger, maar blijft 60 mm korter dan dat van de GLE, dat zijn sportieve besturing en uiterlijk ten goede komt. De proporties onderstrepen dus de dynamiek van de GLE Coupé.

De voorkant combineert de kenmerken van de SUV-familie van Mercedes-Benz met duidelijke coupé-eigenschappen: de ruitvormige radiatorgrille met de enkelvoudige horizontale lamel doet denken aan andere coupés in het aanbod van Mercedes-Benz. De openingen in het lamel verraden het SUV-karakter, net als de hoogglans chromen bodembeschermingsplaat. Met de AMG Line verbreedt de grille zich naar beneden in een A-vorm, en zijn diamond grille uitgevoerd.

De koplampen zijn standaard voorzien van volledige ledtechnologie.

Dankzij de schuiner geplaatste voorruit ziet het voertuig er niet alleen dynamischer uit; het sluit ook beter aan op de aflopende daklijn en zorgt voor een harmonieuze elegantie. De onderrand aan de zijde heeft bewust een zachte vorm en is geaccentueerd, en laat daardoor de grote wielen (19 tot 22 inch) beter tot hun recht komen. De zwarte plastic bekleding op de wielkasten (bij de AMG Line in carrosseriekleur gespoten) en de optionele treeplank tussen de wielkasten benadrukken het SUV-karakter.

De dynamiek van de coupélijn komt met name tot uiting in het design van de achterkant. Een krachtige welving steekt uit onder de C-stijl aan de zijkant van het voertuig, en loopt vanaf de achterdeur tot aan de achterlichten. Deze welving geeft de GLE Coupé zijn krachtige, strijdbare uitstraling. Samen met de ranke en verlengde achterlichten onderstreept de welving de breedte van de achterkant. De unieke, tweedelige achterlichten passen binnen het karakteristieke dag-en-nachtdesign van de SUV's van Mercedes-Benz, met hun kenmerkende slank omlijnde blokken. De vloeiende overgang van de kofferruimte naar de bumper, de nummerplaat in de bumper boven de hoogglans chromen bodembeschermingsplaat en de afwerking van de geïntegreerde uitlaatpijpen ronden de samensmelting van coupé en SUV af.

Interieurdesign: een glossy coupé

Het interieur van de nieuwe GLE Coupé toont veel overeenkomsten met de andere modellen in het premium SUV-aanbod, met een duidelijke nadruk op het sportieve aspect. De moderne cockpit met twee grote beeldschermen van 12,3 inch/31,2 cm en het opvallend vormgegeven instrumentenpaneel, horizontaal gescheiden door een sierelement, dat naadloos overgaat in de deurbekleding zien er vertrouwd uit. Het bovenste oppervlak is in de GLE Coupé standaard afgewerkt met ARTICO kunstlederen bekleding. De sportieve inslag is te danken aan de standaard aanwezige sportstoelen met ARTICO-bekleding die uitstekende zijwaartse steun bieden, en het nieuwe sportstuur met nappalederen afwerking, ook standaard geleverd in de coupé.

De hoge middenconsole met opvallende handvatten zorgt voor een SUV-uitstraling. De hoogwaardige styling en afwerking van alle oppervlaktes en onderdelen en de indrukwekkende ergonomie geven het voertuig een moderne en luxe uitstraling. Uiteraard zijn er vele mogelijkheden om het voertuig te personaliseren met betrekking tot decoratieve onderdelen en materialen, die het sportieve element in de GLE Coupé naar een ander plan kunnen tillen door de ambachtelijke kwaliteit van luxeproducten te tonen. Lederen/nappalederen stoelbekleding en deurpanelen in de kleurencombinatie klassiek rood/zwart zijn exclusief beschikbaar voor de coupé.

Het interieur: sportief en ruimtelijk

De lijn van de vierdeurs coupécarrosserie is met opzet strakker vormgegeven dan bij de GLE en biedt meer ruimte dan zijn voorganger, zodat tot wel vijf inzittenden over voldoende ruimte beschikken. Dit is mogelijk omdat de wielbasis 60 mm korter is dan op de GLE SUV, maar 20 mm langer dan de vorige coupé; dit komt met name ten goede aan de zit- en beenruimte van de inzittenden. De deuropening is zelfs 35 mm ruimer. Deze jongste aanwinst in de Mercedes-familie biedt op veel plekken verbeterde interieurafmetingen, die samen een veel ruimer gevoel geven. De capaciteit van de opbergruimtes in het interieur is verhoogd tot 40 liter. Kortom, naast de sportieve uitstraling is het comfort niet vergeten. Daarnaast is het zicht rondom verbeterd, en het optioneel verkrijgbare schuifdak is groter gemaakt.

In deze uitvoering is de laadruimte die standaard ruim 655 liter kan bevatten, bedekt met een hoogwaardige, opvouwbare en verwijderbare afdekking, bevestigd met magneten. De rugleuning van de achterstoelen klapt neer in een verhouding van 40:20:40 en verhoogt de opbergruimte tot wel 1.790 liter - 70 liter meer dan zijn voorganger en uniek in dit segment. Het vergroot de vlakke laadbodem tot meer dan twee meter lang en minimaal 1.080 mm breed - verbeteringen van respectievelijk 87 en 72 mm ten opzichte van zijn voorganger. De laaddrempel is, zoals dat hoort bij een coupé, hoger dan bij een conventionele SUV - maar ook hier is de nieuwe GLE Coupé 60 mm beter dan het vorige model. Indien voorzien van AIRMATIC, kan de achterkant met een druk op de knop zelfs 50 mm verlaagd worden.

Ervaar het zelf: de Mercedes-Benz User Experience

De GLE Coupé is voorzien van de nieuwste generatie van het MBUX (Mercedes-Benz User Experience) infotainmentsysteem. De informatie op het instrumentenpaneel en mediaweergave zijn goed leesbaar op de grote beeldschermen met hoge resolutie. Een sensitieve presentatie met mooie graphics onderstreept de begrijpelijkheid van de intuïtieve bediening.

Het voertuig is uiteraard ook voorzien van de vertrouwde LINGUATRONIC online stembesturing en het zelflerend vermogen van MBUX, samen met vele comfortopties en apps voor MBUX.

Muziek streamen met Amazon Music

In de loop van 2020 integreert Mercedes-Benz de streamingservice Amazon Music in de nieuwe SUV-modellen. Indien de klant een Amazon Music-abonnement heeft afgesloten, heeft deze de mogelijkheid muziek te streamen met de Mercedes me "Online Music"-service. Losse nummers, afspeellijsten of muziek van het gekozen genre kunnen via aanraking of stembesturing afgespeeld worden. Amazon Prime-leden hebben toegang tot twee miljoen nummers, abonnees van “Amazon Music Unlimited” hebben toegang tot 50 miljoen nummers. De streamingservice TIDAL blijft ook beschikbaar.

Krachtige zescilinder diesel voor Europa

De bestuurdersgerichte, sportieve eigenschappen van de nieuwe Mercedes-Benz GLE Coupé komen ook duidelijk naar voren in het motorenaanbod. De basismotoren vanaf lancering zijn zescilinder dieselmotoren met veel koppel.

De twee GLE Coupé-uitvoeringen met dieselmotoren worden aangedreven door de OM 656, de zes-in-lijn dieselmotor uit het huidige motorenaanbod. Deze motor is beschikbaar in twee uitvoeringen: de GLE Coupé 350 d 4MATIC met 200 kW (272pk) en 600 Nm (gecombineerd brandstofverbruik: 8,0-7,5 l/100 km, gemiddelde CO2-uitstoot: 211-197 g/km)[1] en de GLE Coupé 400 d 4MATIC met 243 kW (330pk) en 700 Nm koppel (gecombineerd brandstofverbruik: 8,0-7,5 l/100 km, gemiddelde CO2-uitstoot: 212-198 g/km)1. In beide uitvoeringen voldoet de krachtige motor aan de Euro 6d-norm (RDE of "Real Driving Emissions" stap 2), zelfs onder veeleisende rijomstandigheden.

Dit is onder andere gerealiseerd dankzij een SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) met een ASC-katalysator (Ammonia Slip Catalyst) in de uitlaat van de GLE Coupé. Zo kan er AdBlue® toegevoegd worden in doseringen die beter aansluiten op de individuele rij-eigenschappen omdat overmatig ammoniak verder wordt afgebroken in de tweede SCR-katalysator.

Standaard sportief: de engineering van de aandrijflijn

Koppelvermogen is ook de kernwaarde van de versnellingsbak. Alle uitvoeringen van de nieuwe GLE Coupé zijn standaard voorzien van een verdeelbak met een elektronisch beheerde koppeling met meerdere platen achter de 9G‑TRONIC automatische versnellingsbak. Zo kan het koppelvermogen variabel van 0-100 procent verdeeld worden tussen de assen. In bochten kan het de gierkoppel op gerichte wijze beïnvloeden naar over- en onderstuur van het voertuig, en samen met de kortere wielbasis maakt dit de GLE Coupé soepeler.

Vering: AIRMATIC of E-ACTIVE BODY CONTROL op aanvraag

De nieuwe GLE Coupé is standaard voorzien van de stalen wielophanging met sportievere en strakkere tuning. In vergelijking met de vorige generatie profiteert de wielophanging van stevigere bevestigingspunten en verbeterde geometrie. Ook biedt het nog nauwkeurigere wiellocatie en betere bescherming tegen trillingen veroorzaakt door oneffen wegdek. De verbeterde luchtvering AIRMATIC met sportieve tuning is optioneel verkrijgbaar. De adaptieve en regelbare demping gebruikt zeer complexe sensorsystemen en algoritmes om de dempingseigenschappen in realtime aan te passen aan het wegdek en de rijomstandigheden. Ongeacht de lading houdt de luchtvering het voertuig altijd vlak, en het kan de bodemspeling aanpassen - automatisch of met een druk op de knop, op basis van de rijsnelheid en -omstandigheden.

De E-ACTIVE BODY CONTROL zorgt samen met de AIRMATIC luchtvering voor nog meer verbetering. Dit is het enige systeem op de markt dat de vering en demping van elk wiel individueel kan reguleren. Dit betekent niet alleen dat het systeem rollen tegengaat, maar ook pitching en squat. Samen met ROAD SURFACE SCAN en het bochtenstabilisatiesysteem CURVE, zorgt E-ACTIVE BODY CONTROL dat het voertuig zich vastgrijpt in het wegdek en veel comfort biedt, en het ondersteunt de claim van Mercedes-Benz om 's werelds meest intelligente SUV-wielophanging te ontwikkelen.

E-ACTIVE BODY CONTROL heeft een voltage van 48 V, en is optioneel verkrijgbaar. Op slecht wegdek kan het systeem zelfs energie recupereren, waardoor het systeem tweemaal zo zuinig is als het systeem in de S-Klasse. De hydropneumatica genereert dynamische krachten die de luchtveringskrachten opvangen en de carrosserie actief ondersteunen en dempen, bijv. tijdens lineaire en laterale acceleratie of rijden op oneffen wegdek.

Rijassistentiesystemen: superieure ondersteuning, met name in files

Ter ondersteuning van de bestuurder beschikt de nieuwe GLE Coupé over de nieuwste generatie rijassistentiesystemen van Mercedes-Benz. Dit leidt toteen uitzonderlijk hoge mate van veiligheid. De nieuwe GLE Coupé is standaard uitgerust met Active Braking Assist, dat kop-staartbotsingen en aanrijdingen met overstekende voetgangers en voertuigen kan voorkomen.

Sommige Intelligent Drive-functies, beschikbaar in segmenten boven het SUV-segment, zijn optioneel verkrijgbaar, zoals Active Distance Assist DISTRONIC met Route-Based Speed Adjustment. Indien de bestuurder dit systeem inschakelt, kan de GLE Coupé reageren op informatie van Live Traffic, zelfs voordat de bestuurder of de radar en camerasensoren de verkeersobstructie zien. Wanneer een file wordt herkend, remt het voertuig uit voorzorg af tot ongeveer 100 km/u, tenzij de bestuurder ingrijpt.

Tijdens het filerijden op de snelweg kan Active Stop-and-Go Assist de rijbaan volgen en een veilige afstand bewaren bij snelheden tot ongeveer 60 km/u. het voertuig kan tot een minuut na stilstand automatisch weer wegrijden. Op meerbaanswegen, kan Active Steering Assist de bestuurder ondersteunen met de emergency corridor function. Op snelwegen bij snelheden onder de 60 km/u houdt het voertuig wegmarkeringen in de gaten en past het ‘swarm intelligence’ toe om zijn positie te bepalen op basis van de andere voertuigen op de weg. Als dergelijke markeringen of voertuigen niet herkend worden, bepaalt de GLE Coupé zijn positie op basis van voorliggend verkeer.

Meer informatie over Mercedes-Benz vindt u online:www.media.daimler.com, https://media.mercedes-benz.com en www.mercedes-benz.com

De nieuwe Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ Coupé

Dynamisch en atletisch op alle terreinen

Affalterbach. De nieuwe Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ Coupé (gecombineerd brandstofverbruik:9,3 l/100 km; gecombineerde CO2-uitstoot: 212 g/km)[2] combineert op unieke wijze sportieve elegantie en krachtige prestaties met uitstekende offroadeigenschappen. Dankzij de 320 kW (435 pk) 3.0-liter zes-in-lijn met 48 volttechnologie, volledig variabele AMG Performance 4MATIC+ vierwielaandrijving, de AMG SPEEDSHIFT TCT 9G-transmissie en de 60 mm kortere wielbasis in vergelijking met de SUV-uitvoering is het voertuig indrukwekkend soepel. De verbeterde rijdynamiek is ook te danken aan de AMG-specifieke rijprogramma's en de AMG RIDE CONTROL+ luchtvering met stabiliserende, elektromechanische AMG ACTIVE RIDE CONTROL. De AMG-specifieke radiatorgrille maakt duidelijk dat de Coupé onderdeel is van de AMG-familie. Bovendien biedt de prestatiegerichte Coupé alle voordelen van een Mercedes SUV: voldoende ruimte voor passagiers en bagage, uitgebreide veiligheidsfuncties en superieure tractie op nat of zanderige oppervlaktes en in winterse rijomstandigheden.

"De nieuwe GLE 53 4MATIC+ Coupé voegt nog meer stijl en elegantie toe aan ons SUV-aanbod, samen met de kenmerkende AMG-eigenschappen zoals de merkspecifieke radiatorgrille. De aantrekkelijke coupélijnen omhullen verfijnde wielophangingstechnologie en onze krachtige zes-in-lijn motor met 48 volttechnologie. Beide zorgen voor een spannende rijervaring wat betreft longitudinale en laterale dynamiek", aldus Tobias Moers, CEO van Mercedes-AMG GmbH.

Exterieurdesign - expressief, gespierd en dynamisch

De vormgeving van het exterieur geeft uiting aan de kenmerkende AMG Driving Performance. Het is in één oogopslag duidelijk dat het voertuig onderdeel is van de AMG-familie dankzij de AMG-specifieke radiatorgrille. Het stijlvolle en opvallende coupésilhouet creëert een zelfverzekerd voorkomen, met designlijnen die passie voor prestaties uitstralen. De prominente, krachtige welvingen van de motorkap dragen hier ook aan bij. Elegante details zoals de Mercedes-ster in de dubbele ring, de slanke koplampen en de opvallende "A-vleugel" aan de voorkant accentueren het scherpere design.

De AMG-neus heeft modelspecifieke eigenschappen, zoals sportieve luchtinlaten, voorzien van twee lamellen in zilver en chroom, en zwarte flics. Net als de lamellen van de luchtinlaten en de afwerking van de A-vleugel, is de splitter aan de voorkant uitgevoerd in zilveren chroom. De AMG-zijskirts en de spoilerlip op de achterklep zijn in de carrosseriekleur gespoten. De brede wielkasten bieden ruimte voor de grote wielen – het voertuig is standaard voorzien van 20-inch lichtmetalen wielen met AMG-belettering. Op verzoek zijn zes andere wielen van 20- tot 22-inch beschikbaar.

De nieuwe achterkant met AMG-specifieke details zoals een opvallende diffuser en een sierlijst in zilver chroom onderstreept de solide basis van het voertuig. Het speciale AMG-uitlaatsysteem met twee ronde afwerkingen rondom de dubbele uitlaatpijpen in hoogglans chroom ronden de sportieve, dominante uitstraling af. Meer individualisatiemogelijkheden zijn beschikbaar in het AMG Night-pakket, zoals warmte-isolerende, getinte ruiten en de splitter aan de voorzijde, afwerking van de voorzijde, diffuser en buitenste luchtinlaten, spiegelkappen en sierelementen rondom de ruiten en uitlaatpijpen in chique zwart.

Interieurdesign – elegante vooruitgang en robuuste look

De unieke uitstraling van het merk komt ook tot uiting in de hoogwaardige afwerking van het interieur. Kenmerkende kleuraccenten zoals de contrasterende rode stiksels op de bekleding en rode gordels geven het voertuig een sportieve look met een dynamische en exclusieve touch. De AMG-stoelen in zwart ARTICO kunstleder/DINAMICA microfiber bieden optimale zijwaartse steun en hebben een AMG-specifiek patroon met "AMG"-badges op de rugleuningen van de voorstoelen.

AMG-specifieke interieureigenschappen en bedieningselementen creëren de karakteristieke AMG-feel in de stuurcabine en ondersteunen de sportieve, nauwkeurige besturing. Het nieuwste generatieAMG-stuurwiel met drie spaken en aluminium schakelpaddles valt op met zijn optimale bestuurdersgerichte ergonomie, terwijl de AMG-sportpedalen in geborsteld aluminium met rubberen noppen, instaplijsten en zwarte vloermatten met "AMG"-belettering de sportieve uitstraling van het voertuig verder benadrukken.

Verdere individualisering van het interieur is mogelijk middels een aantal lederen bekledingsvarianten en een breed aantal kwalitatieve sierelementen. AMG-sierelementen in koolstofvezel zorgen voor een extra sportieve look van het interieur.

Soepel en nauwkeurig: AMG ACTIVE RIDE CONTROL rolstabilisatie

De AMG RIDE CONTROL+ luchtvering, nieuw ontwikkeld in Affalterbach, zorgt voor een rijervaring die zich kenmerkt door comfort tijdens lange ritten en geweldige souplesse, neutraal bochtengedrag en maximale tractie.

Één nieuwe functie in het bijzonder draagt bij aan de speciaal voor AMG ontwikkelde instelling voor optimale rijdynamiek: het actieve rolstabilisatiesysteem ACTIVE RIDE CONTROL met twee onafhankelijke elektromechanische actuators bij de voor- en achteras. Dit systeem zorgt niet alleen voor minder rollen in bochten, maar ook voor nauwkeurigere beheersing van het bochtengedrag bij verschillende ladingen. Dit systeem verhoogt bovendienhet rijcomfort op rechte stukken omdat hobbels in het wegdek worden opgevangen. Carrosseriebewegingen kunnen actief en optimaal aangepast worden aan de rijomstandigheden, voor een intensere rijervaring.

Een ander voordeel ten opzichte van de gebruikelijke hydraulische systemen is de signficant snellere reactietijd. De AMG ACTIVE RIDE CONTROL kan tot wel 1000 aanpassingen per seconde uitvoeren. De bemonsteringsfrequentie is dus slechts een duizendste van een seconde. De componenten zijn ook lichter dan bij gebruikelijke oplossingen.

Voor nog meer sportiviteit: luchtvering met continu instelbare demping

De AMG RIDE CONTROL+ luchtvering met een sportieve vering/demping-instelling en het adaptief instelbare ADS+ (Adaptive Damping System) zorgen voor een combinatie van uitstekende rijdynamiek en hoog rijcomfort. Er zijn drie verschillende instellingen beschikbaar voor de dempingseigenschappen, “Comfort", "Sport" en "Sport+”, voor opvallend waarneembare differentiatie tussen uitstekend langeafstandscomfort en sportieve rijdynamiek. Bovendien zijn er twee nieuwe instellingen voor offroadgebruik: "Trail" en "Sand".

Dankzij de all-round pneumatische hoogtecontrole is de GLE 53 4MATIC+ Coupé altijd waterpas, ongeacht de belasting. De hoogte van het voertuig is 15 mm lager in de AMG DYNAMIC SELECT rijprogramma's "Sport" en "Sport+". In het rijprogramma "Comfort" wordt het voertuig met 15 mm verlaagd vanaf 120 km/u. Dit verbetert de aerodynamische eigenschappen en verlaagt dus het brandstofverbruik. De besturing is ook stabieler dankzij het lagere zwaartepunt. Voor meer bodemspeling op slecht wegdek of op hellingen kan de wielophanging met een druk op de knop tot wel 55 mm verhoogd worden wanneer de motor loopt - zowel wanneer de motor stationair draait als bij maximaal 70 km/u.

Optimale besturing: sportief sturen en prestatiegericht remsysteem

De elektromechanische snelheidsgevoelige stuurbekrachtiging is variabel. Dit zorgt voor indrukwekkende directe besturing en nauwkeurige feedback. De mate van stuurbekrachtiging wordt aangepast aan de instellingen "Comfort" en "Sport+". De instelling wordt automatisch geactiveerd gebaseerd op het gekozen AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma. Instellingen kunnen ook te allen tijde gepersonaliseerd worden met het rijprogramma "Individual".

Zelfs als er veel van het systeem gevraagd wordt, is het prestatiegerichte remsysteem de Coupé betrouwbaar met korte remafstanden. De remmen aan de voorzijde hebben intern geventileerde en geperforeerde geïntegreerde remschijven met een diameter van 400 mm, met vaste remklauwen met 2 zuigers in zilver met zwarte AMG-belettering. De remmen aan de achterzijde beschikken over intern geventileerde geïntegreerde remschijven met een diameter van 345 mm, met zwevende remklauwen met 1 zuiger.

Zescilinder motor met dubbele turbocharging

De geëlektrificeerde 3.0-liter motor met dubbele turbocharging door één turbolader en een extra elektrische compressor vormen de basis van de unieke AMG-autodynamiek. De zes-in-lijn motor produceert 320 kW (43 pk) en levert maximaal 520 Nm koppel. De EQ Boost starter-alternator levert voor een korte periode een aanvullende 16 kW (22pk) en 250 Nm koppel, en drijft het 48 volt elektrische systeem aan.

De EQ Boost starter-alternator combineert een startmotor en alternator in een krachtige elektrische motor en is tussen de motor en versnellingsbak bevestigd. Deze innovatie en het intelligente opladen via een extra elektrische compressor en een uitlaatgasturbolader hebben allemaal hetzelfde doel: de unieke AMG-prestaties en -rijdynamiek verbeteren, maar ook het brandstofverbruik en de uitstoot verminderen. De GLE 53 4MATIC+ Coupé accelereert van 0 tot 100 in slechts 5,3 seconden, en heeft een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u.

Extra vermogen dankzij een extra elektrische compressor en een 48 voltnetwerk

De extra elektrische compressor bouwt zonder vertraging veel extra druk op totdat de grote uitlaatgasturbolader in werking treedt. De 3.0-liter motor reageert dan ook extreem spontaan en biedt een dynamische respons zonder turbovertraging. De verdere verfijning van de zes-in-lijn draagt hier ook aan bij.

Maar dat is niet alles waar de EQ Boost starter-alternator goed voor is. EQ Boost levert ook de elektriciteit aan het 48 V elektrische systeem. Het conventionele 12 V elektrische systeem is ook aangesloten op het nieuwe netwerk via een DC/DC-converter. De 48 V-accu verhoogt de totale accucapaciteit van het voertuig, zodat er meer elektrische energie beschikbaar is. Een aanvullend voordeel: hetzelfde vermogen vereist slechts een kwart van de stroom van een conventioneel systeem. Elektrische bedrading is dan ook dunner en lichter, wat bijdraagt aan lager brandstofverbruik. Het bestaande 12 V-systeem levert stroom voor zaken zoals de verlichting, stuurcabine en infotainmentbeeldschermen en -computers.

Buitengewoon efficiënt: de EQ Boost starter-alternator

De EQ Boost starter-alternator is een belangrijk onderdeel van het 48 V-systeem, en fungeert niet alleen als een alternator, maar is ook verantwoordelijk voor hybridefuncties. Dit maakt brandstofbesparingen mogelijk die voorheen alleen mogelijk waren met hybridetechnologie met hoge spanning. Voor het eerst is de EQ Boost starter-alternator ook verantwoordelijk voor het beheren van de stationaire snelheid.

De hybridefuncties omvatten boosting, recuperatie, aanpassen van het zwaartepunt, rollen en het vrijwel onmerkbaar herstarten van de motor met de start/stop-functie.

Omdat er geen riemaandrijving voor aanvullende onderdelen aan de voorkant van de motor nodig is, is de nieuwe zescilinder motor significant korter dan conventionele zescilinder motoren. Dit maakt ruimte vrij voor een nabehandelingssysteem voor uitlaatgassen bij de motor, zodat dit systeem bijzonder efficiënt is. Het partikelfilter is het enige onderdeel van het uitlaatbeheersysteem dat onder de vloer bevestigd is.

Het optionele AMG Performance uitlaatsysteem zorgt voor een speciale akoestische ervaring. De variabele regelbare uitlaatkleppen kunnen het geluid van het voertuig met een druk op de knop veranderen. De geluidseigenschappen lopen uiteen van discreet tot gevoelig, afhankelijk van het rijprogramma.

Maximale tractie: volledig variabele 4MATIC+ vierwielaandrijving

De nieuwe GLE 53 4MATIC+ Coupé is uitgerust met volledig variabele AMG Performance 4MATIC+ vierwielaandrijving voor maximale tractie en dynamiek. De intelligente besturing koppelt de permanent aangedreven achteras aan de vooras en berekent continu de optimale koppelverdeling - gebaseerd op de rijomstandigheden en de wensen van de bestuurder. De vierwielaandrijving verbetert dus de longitudinale dynamiek, de tractie en laterale dynamiek. Dit resulteert in nog krachtigere acceleratie uit stilstand en optimale tractie in bochten en op gladde oppervlaktes.

Nog meer dynamiek en gevoeligheid: AMG SPEEDSHIFT TCT 9G

De AMG SPEEDSHIFT TCT 9G-transmissie (TCT = "Torque-Clutch Transmission") zorgt voor gevoelig schakelen met extreem korte schakeltijden. De transmissie is optimaal afgestemd op de motor en zorgt voor het lenige optrekken dat zo typisch is voor AMG, gecombineerd met snel schakelen - automatisch, of handmatig met de schakelpaddles op het stuur. Op- of terugschakelen is extreem snel. De transmissie is met name in het rijprogramma Sport+ en in handmatige modus zeer responsief. Meerdere keren terugschakelen maakt snelle tussensprints mogelijk.

Intelligent elektronisch beheer: AMG DYNAMIC SELECT

De GLE 53 4MATIC+ Coupé beschikt over zeven rijprogramma's: "Slippery", "Comfort", "Sport", "Sport+" en "Individual", aangevuld door twee instellingen voor offroad, "Trail" en "Sand". AMG DYNAMIC SELECT past belangrijke parameters zoals de responsiviteit van de motor en transmissie, de eigenschappen van het gaspedaal en de besturing, de demping of zelfs het geluid van het voertuig aan. De programma's worden weergegeven in het instrumentenpaneel en op het multimediabeeldscherm, en kunnen ingesteld worden met de schakelaar op de middenconsole of de optionele AMG-bediening op het stuur,

· "Slippery": geoptimaliseerd voor gladde rijomnstandigheden, met minder vermogen en een vlakke koppelcurve voor een stabiele rijervaring.

· "Comfort": comfortabel en zuinig rijden, onder meer door vroegtijdig opschakelen. Het onderstel en de besturing zijn afgestemd op comfort.

· "Sport": sportieve eigenschappen dankzij een soepelere reactie op het gaspedaal van de bestuurder, kortere schakeltijden, sneller terugschakelen en duidelijk gevoeliger schakelen door dubbele ontkoppeling. Een meer dynamische wielophanging en stuurinrichting.

· ’Sport+’: extreem sportieve eigenschappen dankzij een nog soepeler gasrespons, een markanter motorgeluid bij de dubbele ontkoppeling tijdens het terugschakelen en een gedeeltelijke cilinderuitschakeling voor optimale schakeltijden. Verhoogd stationair toerental voor sneller optrekken. Een nog dynamischer instelling voor wielophanging, besturing en aandrijving.

· "Individual": individuele aanpassingen voor de aandrijving, transmissie, AMG DYNAMICS, wielophanging en uitlaatsysteem.

· "Trail": veilig rijden met maximale prestaties op zachte, modderige of gladde ondergrond.

· "Sand": sportieve instelling voor optimale grip en besturing op zanderige hellingen en woestijnduinen.

AMG DYNAMICS is geïntegreerd in de AMG DYNAMIC SELECT rijprogramma's. Op de instellingen "Basic", "Advanced" en "Pro" beïnvloedt het bijvoorbeeld de controlestrategieën van het ESP® (Electronic Stability Program) of de vierwielaandrijving. De intelligente controle anticipeert het gewenste gedrag van het voertuig gebaseerd op de handelingen van de bestuurder en sensorgegevens. Het spectrum varieert van extreem stabiel tot zeer dynamisch. Als ESP® is uitgeschakeld, zijn de instellingen "Traction" en "Slide" beschikbaar in de offroad rijprogramma's "Trail" en "Sand".

Met AMG-specifieke beeldschermen: het MBUX infotainmentsysteem

De innovatieve infotainmentbeeldschermen en -computers van MBUX zijn standaard beschikbaar in de GLE 53 4MATIC+ Coupé, en zijn voorzien van verscheidene AMG-specifieke functies. Met de Widescreen Cockpit lijken het instrumentenpaneel en het touchscreen multimediabeeldscherm uit één stuk te bestaan. Verscheidene functies kunnen ook geactiveerd worden via de intelligente stembesturing "Hey Mercedes".

Het instrumentenpaneel is voorzien van specifieke details zoals het AMG-opstartmenu en de vier instelbare stijlen: "Classic", "Sport", het AMG-exclusieve "Supersport" en "Discreet". Wanneer de AMG-specifieke DYNAMIC SELECT rijprogramma's "Trail" en "Sand" geactiveerd zijn, kunnen offroadspecifieke instellingen zoals helling en niveau geselecteerd worden en weergegeven worden op het instrumentenpaneel. Met schakelaars op de middenconsole kunnen de rijprogramma's, de transmissie, wielophanging, ESP® en het uitlaatsysteem ingesteld worden.

Niet los te laten zo prettig: het AMG Performance stuurwiel

Het AMG Performance stuurwiel met zwart nappaleder, contrasterende rode stiksels en rode markeringen op 12 uur combineert maximale functionaliteit, hoogwaardige haptiek en perfecte ergonomie. Naast de aluminium schakelpaddles, imponeert het stuurwiel ook door de intuïtieve Touch Control-knoppen. Het volledige infotainmentsysteem kan bediend worden met een vegende vingerbeweging.

De optioneel verkrijgbare innovatieve knoppen op het stuurwiel verbeteren het stuurwiel met een ronde controller met een geïntegreerd beeldscherm onder de rechterspaak, plus twee verticale kleurenbeeldschermknoppen met schakelaars onder de linkerspaak. Hiermee kunnen de AMG-rijprogramma's rechtstreeks geactiveerd worden, en ook andere AMG-functies zijn gebruiksvriendelijk aanwezig op het stuurwiel.

Uw persoonlijke race-engineer: AMG TRACK PACE

Het optioneel verkrijgbare AMG TRACK PACE is een virtuele engineer voor MBUX die tot wel 80 autospecifieke gegevens en tijden op een gesloten circuit (dus niet in het reguliere verkeer) kan opnemen en analyseren. Veel van deze waarden kunnen in realtime op de Widescreen Cockpit of op het optionele head-updisplay weergegeven worden. Na enkele snelle ronden kan de bestuurder de gegevens gebruiken om zijn rijvaardigheid te analyseren en, indien nodig, te verbeteren. Daarnaast kunnen versnellings- en vertragingswaarden (bijv. 0-100 km/u, ¼ mijl, 100-0 km/u) worden gemeten en opgeslagen.

De bestuurder kan gegevens opnemen op bekende circuits en zelf samengestelde trajecten en bewaren. Dankzij een nieuw ontwikkeld algoritme dat de positie van het voertuig zo nauwkeurig mogelijk bepaalt, detecteert AMG TRACK PACE zelfs wanneer het circuit is verlaten of ingekort. Dit gebeurt met behulp van GPS-gegevens en de in het voertuig beschikbare sensoren (acceleratie, gyroscoop, stuurhoek, stuurhoek, wielsnelheden).

De aanvullende smartphone app verbetert AMG TRACK PACE op deze circuits met functies zoals video-opnames van de reis, personalisatie van de opgenomen video's en foto's, en integratie met sociale netwerken.

Technische gegevens in een oogopslag

 

Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ Coupé

Cilinders/vorm

6/in lijn

Cilinderinhoud (cc)

2999

Vermogen van verbrandingsmotor (kW/pk)

320/435

bij t/min

6100

Vermogen van EQ Boost (kW/pk)

16/22 pk

Maximumkoppel van verbrandingsmotor (Nm)

520

bij t/min

1800-5800

Maximumkoppel van EQ Boost (Nm)

250

Gecombineerd brandstofverbruik (l/100 km)

9,3*

Gecombineerde CO2-emissies (g/km)

212*

Energielabel

C

Acceleratie 0-100 km/u (s)

5,3

Topsnelheid km/u

250**

* De vermelde cijfers zijn vastgesteld in overeenstemming met de voorgeschreven meetmethode.Dit zijn de "NEDC CO2-waarden" conform Art. 2 lid 1 van de Uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153.De waarden van het brandstofverbruik werden op basis van deze cijfers bepaald.** Elektronisch begrensd

[1] De vermelde waarden zijn de NEDC-CO2-waarden conform Art. 2lid 1 van de uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153. De waarden van het brandstofverbruik zijn op basis van deze waarden bepaald. Een hogere waarde is mogelijk van toepassing als basis voor het berekenen van de motorrijtuigenbelasting.

[2] De vermelde cijfers zijn vastgesteld in overeenstemming met de voorgeschreven meetmethode. Dit zijn de "NEDC CO2-waarden" conform Art. 2 lid 1 van UItvoeringsverordening (EU) 2017/1153. De waarden van het brandstofverbruik zijn op basis van deze waarden bepaald.