26
februari
2019
|
13:46
Europe/Brussels

OM 654 doet zijn intrede in de E-Klasse 200d Berline & Break

Mercedes-Benz blijft het dieselaanbod verbeteren en uitbreiden met de komst van de OM 654 1.600 cc in de E-Klasse Berline en Break.

Samenvatting

Vanaf maart worden de E-Klasse 200d Berline en Break uitgerust met de nieuwe 1.6 dieselmotor (OM 654). Deze compacte 4-cilinder werd vorig jaar geïntroduceerd in de C-Klasse en is een afgeleide van het bestaande blok OM 654 D20 met 1.950 cc en een vermogen van 143kW (195 pk). Deze variant met een exacte cilinderinhoud van 1.598cc paart een vermogen van 118 kW (160 pk) aan een maximaal koppel van 360Nm. Ondanks de kleinere cilinderinhoud ten opzichte van de vorige E-Klasse 200d levert hij dus 10pk meer en slaagt hij tegelijkertijd in om het verbruik en dus ook de CO2-uitstoot te doen dalen – met 8g CO2. Concreet betekent dit voor de Berline een daling van 122g naar 114g CO² en van 129g naar 121g voor de Break.

De voordelen in termen van verbruik waren het gevolg van het verbrandingsproces met getrapte uitsparingen/gleuven/groeven, dat werd aangepast aan de kleinere verbrandingskamer, van wrijvingsreducerende maatregelen en van een verder ontwikkelende turbo en zeer lage pompverliezen. Het motorconcept maakt gebruik van de modulaire componenten van de OM 654/656. Bovendien werden er ook verdere verbeteringen aangebracht met het oog op de vermindering van de frictie binnen de motor.

Dankzij de gerealiseerde daling in CO2-uitstoot scoort de E-Klasse Berline 200d ook in termen van fiscaliteit met een aftrekbaarheid van 80% in vergelijking met 75% van zijn voorganger. Bovendien worden in Vlaanderen de BIV en de rijtaks positief beïnvloed terwijl in Wallonië en Brussel de VAA en de verkeersbelasting er wel bij varen.

Kortom, de introductie van de 1.6 liter variant in de E-Klasse leidt tot betere prestaties en een lagere CO2-uitstoot en dat zonder aan de basisprijs te raken; 48.400 en 50.820 euro BTW incl. voor respectievelijk de berline en de breakversie.