Brussel,
18
juni
2020
|
00:05
Europe/Brussels

Omvangrijke update voor de Mercedes-AMG E 63 4MATIC+ Limousine en Estate

Een opvallender design, verbeterde aerodynamica en meer comfort

Samenvatting

Sinds de legendarische ‘Hammer’ uit 1986 behoort de sportiefste uitvoering van de E-Klasse tot de kernmodellen van Mercedes-AMG. In de nieuwste generatie wordt de sportieve dynamiek van de performance-modellen uit Affalterbach gecombineerd met aanzienlijk meer comfort en aangevuld met een uitgebreide designupdate. De centrale koelluchtinlaat in de volledig gerestylde voorzijde is aanzienlijk groter dan voorheen en omvat nu ook de speciale AMG-grille met twaalf verticale lamellen en een centraal geplaatste ster, die eveneens groter is. Samen met de plattere full led-Multibeam koplampen, de karakteristieke wielkasten die verder naar buiten steken en de afgeronde motorkap met powerdomes zorgen deze zaken voor een compleet nieuw, aanzienlijk dynamischer uiterlijk. De vernieuwde voorbumper met jet wing design inclusief drie grote, functionele luchtinlaten en een frontsplitter vormt een belangrijk aspect in het algehele design van de auto en vermindert ook de opwaartse druk op de vooras aanzienlijk. Het interieur is eveneens grondig vernieuwd: de widescreen cockpit, het nieuwe AMG Performance stuurwiel en het MBUX infotainmentsysteem met AMG-specifieke functies en displays onderstrepen dat dit model tot de AMG-familie behoort.

Het nieuwe uiterlijk van de E 63 4MATIC+ modellen (gemiddeld brandstofverbruik 11,9-11,6 l/100 km, gemiddelde CO2-emissie 273-265 g/km)[1], dat al bij de eerste oogopslag direct in het oog springt, is ook voor een groot deel voortgevloeid uit technische redenen. Om een optimale luchttoevoer richting de 4,0-liter V8-biturbomotor met laadluchtkoeling te garanderen, zijn de buitenste luchtinlaten in de jet wing niet alleen bijzonder groot, maar leiden ze met behulp van twee dwarslamellen de lucht ook doelgericht naar de plaats waar deze nodig is.

“Dankzij onze efficiënte V8-motor en de volledig variabele vierwielaandrijving biedt de E 63 4MATIC+ uitstekende prestaties en rijdynamiek op het hoogste niveau. Bovendien hebben we bij de meest recente facelift van de Limousine en de Estate ook het comfortniveau aanzienlijk verhoogd, met behoud van het kenmerkende AMG-karakter. In combinatie met de uitgebreide designupdate, die ook de aerodynamica van de E-Klasse uit Affalterbach verder verbetert, krijgen onze klanten nu een nog aantrekkelijker totaalpakket”, aldus Tobias Moers, voorzitter van de Raad van Bestuur van Mercedes-AMG GmbH.

Ontwerpers en aerodynamicaspecialisten hebben bij de ontwikkeling nauw samengewerkt. Hun inzichten resulteerden niet alleen in het opvallende AMG-design, maar ook in de geoptimaliseerde aerodynamische balans - voor wendbare rijeigenschappen op provinciale wegen en een optimale rijstabiliteit bij hoge snelheid op de snelweg. De aerodynamica-experts waren ook in staat om de luchtweerstand nog verder terug te dringen.

Een ander opvallend visueel kenmerk is het harmonieus geïntegreerde profiel in hoogglans zwart dat zich over de gehele voorbumper uitstrekt, doorloopt tot aan de buitenste rand van de jet wing en aan de zijkant naar binnen wijkt. De frontsplitter is ofwel in carrosseriekleur uitgevoerd (basismodel), dan wel in de kleur Silver Shadow (S-model), in hoogglans zwart (in het geval van het optionele AMG Night-pakket) of in koolstofvezel (bij het optionele AMG Exterieur Carbon-Fibre pakket I). De wielkasten, die er krachtiger uitzien en 27 millimeter breder zijn, bieden plaats aan de grotere spoorbreedte en grotere wielen op de vooras - ook een functioneel voordeel.

Nieuw design achterzijde zorgt voor meer elegantie en lichtvoetige uitstraling.

Aan de achterzijde van de Limousine springen de twee nieuwe, vlakkere achterlichten met twee secties direct in het oog. Ze lopen nu door in de achterklep, waar ze visueel met elkaar verbonden zijn via een sierstrip in hoogglans chroom aan de bovenkant. Bij de Estate loopt deze sierstrip nog verder door tot aan het uiteinde van de buitenste achterlichten. De vorm van die achterlichten is ongewijzigd gebleven, maar ze hebben een nieuw binnenwerk gekregen met een vergelijkbare vorm als bij de Limousine. De spoilerrand op de achterklep van de Limousine is in de carrosseriekleur van de auto uitgevoerd of in het geval van het optionele AMG Exterieur Carbon-Fibre pakket II in koolstofvezel.

De vernieuwde achterbumper benadrukt de breedte bij de Limousine en Estate en heeft tevens een positief effect op de aerodynamica. Het onderste deel is uitgevoerd in hoogglans zwart en is elegant gestructureerd met een sierstrip in de kleur Silver Shadow. Die stript loopt door over de gehele breedte van de auto en highlight de contouren van de nieuw vormgegeven dubbele uitlaatsierstukken. Als optie is deze sierstrip verkrijgbaar in hoogglans zwart in het geval van het optionele AMG Night-pakket of in koolstofvezel (AMG Exterieur Carbon-Fibre pakket I). De afgeronde 90 mm trapeziumvormige dubbele uitlaatsierstukken zijn verchroomd bij het basismodel en op het S-model hebben ze een nieuw ontwerp in titanium mat met gleuven aan de binnen- en buitenzijde. De finishing touch aan de achterzijde is de eveneens gerestylde, hoogglans zwarte diffuser met twee in lengterichting geplaatste lamellen.

Aerodynamisch geoptimaliseerde wielen en individuele designpakketten

De nieuwe 19 inch 10-spaaks lichtmetalen velgen zijn aerodynamisch geoptimaliseerd en naar keuze uitgevoerd in matzwart of hoogglans zwart of in hoogglans tantaalgrijs. Het S-model is standaard uitgevoerd met nieuwe 20 inch 5-dubbelspaaks lichtmetalen velgen, eveneens aerodynamisch geoptimaliseerd en voorzien van een bredere aerodynamische velgrand, naar keuze in matzwart of hoogglans tantaalgrijs gelakt. Als nieuwe carrosseriekleuren zijn grafietgrijs metallic, hightech zilver metallic en ook briljantblauw magno verkrijgbaar. Deze laatste kleur was voorheen voorbehouden aan de AMG GT-familie en is als specifieke AMG-kleur in de E-Klasse-familie uitsluitend verkrijgbaar voor de modellen uit de 63-serie.

Met het optionele Night-pakket kunnen nog meer individuele accenten worden toegevoegd. De buitenspiegelbehuizingen, raamomlijstingen, sierlijsten in de langsprofielen en sierelementen in de voor- en achterbumper zijn in dit geval in hoogglans zwart uitgevoerd. Tot het pakket behoren tevens uitlaatsierstukken in zwart chroom. De AMG-specifieke grille is ook verkrijgbaar in een donkere uitvoering. Het AMG Exterieur Carbon-Fibre pakket I is exclusief verkrijgbaar voor de modellen uit de 63-serie en bestaat uit een koolstofvezel frontsplitter en een sierelement in het langsprofiel, plus een sierelement in de achterbumper in hetzelfde materiaal. Het AMG Exterieur Carbon-Fibre pakket II voegt individuele highlights toe met spiegelkappen en een spoilerrand op de achterklep (Limousine) in koolstofvezel.

Hoogwaardig interieur met een sportieve touch en een hoogstaand comfort tijdens lange ritten

Het interieur combineert een prettige sfeer en hoogwaardige materialen met het kenmerkende AMG-prestatieniveau. De AMG-stoelen zijn bekleed met nappaleder, combineren een veilige zijdelingse ondersteuning met een hoogstaand comfort tijdens lange ritten en ze zijn voorzien van speciale AMG-stoelbekleding met een ‘AMG’-badge in de rugleuning van de voorstoelen. Andere ledervarianten zijn optioneel verkrijgbaar. AMG Performance-stoelen met geïntegreerde hoofdsteunen en een nog betere zijdelingse ondersteuning zijn eveneens tegen meerprijs leverbaar. De ontwerpers hebben het interieur van de S-versie verder verfijnd, inclusief nappalederen bekleding voor het dashboard en veiligheidsgordels in kristalgrijs. Nappaleder in zwart/titaniumgrijs parelmoer met gele contrasterende stiksels is als nieuwe AMG-specifieke bekleding in het programma opgenomen. Individueel instelbare ambianceverlichting is eveneens standaard.

Een andere highlight is het MBUX infotainmentsysteem met touchscreen en touchpad en intelligente spraakbesturing inclusief AMG-specifieke displays en instellingen. De twee displays voor het combi-instrument en de multimediadisplays gaan visueel samen onder een gemeenschappelijke glazen afdekplaat en vormen zo de widescreen cockpit. In het basismodel hebben de displays een diameter van 10,25 inch, bij het S-model zijn standaard 12,25 inch displays aan boord. Voor de weergave van het combi-instrument kan worden gekozen uit de drie AMG-displays ‘Modern Classic’, ‘Sport’ en ‘Supersport’. De ‘Supersport’-modus is bijzonder opvallend, met een centrale, ronde toerenteller en horizontale displays die links en rechts van de toerenteller in perspectief worden gepresenteerd daarmee en een ruimtelijke dieptewerking creëren. Via het AMG-menu kan de bestuurder verschillende speciale AMG-displays oproepen, zoals Engine Data, versnellingsindicator, Warm-up, Set-Up, G-Meter en RACETIMER. Met individuele AMG-displays zoals visualisatie van de rijprogramma’s of telemetriegegevens benadrukt het touchscreen-multimediadisplay eveneens de dynamische configuratie.

‘Hey Mercedes’ met extra functies

Uiteraard behoort ook de baanbrekende spraakbesturing - die met de woorden ‘Hey Mercedes’ wordt geactiveerd - tot de standaarduitrusting. Dankzij de kunstmatige intelligentie herkent en begrijpt MBUX bijna alle zinnen op het gebied van infotainment en voertuigbediening, zelfs als ze indirect worden uitgesproken. In veel landen richt MBUX zich nu tot de klant met de vertrouwde 'jij'-vorm in plaats van meer formeel. Het is de verwachting dat dit de emotionele band tussen de klant en MBUX als persoonlijke assistent zal helpen versterken. Nieuw is ook de mogelijkheid om de weersverwachting voor bepaalde regio's voor te laten lezen - in vrijwel alle talen.

Nieuw AMG Performance-stuurwiel in tweespaaksdesign

Met een onderscheidend tweespaaksdesign en naadloos geïntegreerde knoppen zorgt het nieuwe AMG Performance-stuurwiel voor een nog nauwere band tussen mens en machine. De drie afgeronde dubbele spaken combineren stabiliteit met lichtheid en de stuurwielrand heeft een kenmerkend autosportdesign. Bij de bekleding kan worden gekozen uit leder, DINAMICA-microvezel of een combinatie van leder en DINAMICA-microvezel, op verzoek met stuurwielverwarming. In de stuurwielrand bevindt zich ook een sensormat met ‘hands-on’ detectie. Als de bestuurder gedurende een bepaalde tijd zijn handen niet op het stuurwiel heeft, wordt een waarschuwingstraject gestart, waarbij uiteindelijk de noodremassistent wordt geactiveerd als de bestuurder geen actie onderneemt.

Naadloos geïntegreerde knoppen

De nieuwe knoppen - die naadloos zijn geïntegreerd in het oppervlak van de horizontale dubbele spaken - hebben een zeer elegante uitstraling. Haptische sensoren rond de symbolen maken de bediening gemakkelijker. Het combi-instrument wordt bediend via het linker sensorvlak op de bovenste stuurwielspaken, het mediadisplay via het rechter sensorvlak. De onderste spaken bevatten de bedieningselementen voor de cruise control/DISTRONIC (links) en telefoon/handsfree systeem/volumeregeling (rechts). De AMG-stuurwieltoetsen (standaard bij het S-model, optioneel voor de basisvariant) voor de bediening van de rijprogramma's en andere, individueel definieerbare functies, bevatten nog meer heldere displays met nieuwe pictogrammen. De displays zijn nu beide rond.

De AMG SPEEDSHIFT MCT 9G-transmissie kan met de hand worden bediend via de aluminium schakelpaddels die links en rechts achter de stuurwielrand zijn geplaatst. Voor nog nauwkeurigere schakelcommando's zijn de paddels nu iets groter en verder naar beneden geplaatst.

De middenconsole bevat een AMG-specifieke bedieningsunit met extra schakelaars voor het instellen van de rijprogramma's, het volume van het mediasysteem, het 3-traps ESP®, de handmatige transmissiemodus, het adaptieve dempersysteem, het optionele AMG Performance-uitlaatsysteem, de ECO-start/stop-functie en de achteruitrijcamera. Naast de geborsteld RVS AMG-sportpedalen met rubberen noppen accentueren dorpelpanelen en zwarte vloermatten met ‘AMG’-signatuur de sportieve look. Voor een verdere individualisering van het interieur is een breed scala aan hoogwaardige interieurafwerkingselementen beschikbaar. AMG-sierelementen in koolstofvezel geven het interieur een bijzonder sportief tintje.

AMG 4,0-liter V8-biturbomotor met twin-scroll-turbo's

De AMG 4,0-liter V8-biturbomotor in de E 63 S 4MATIC+ (gecombineerd brandstofverbruik 11,9-11,6 l/100 km; gecombineerde CO2-emissie 273-267 g/km) levert als vanouds 450 kW/612 pk en een maximumkoppel van 850 Nm. Dit koppel is beschikbaar in een breed toerentalbereik van 2.500 tot 4.500 tpm, waardoor het gevoel van moeiteloze superioriteit bij elke gaspedaalstand wordt overgebracht. Het E 63 4MATIC+ basismodel (gecombineerd brandstofverbruik 11,8-11,6 l/100 km; gecombineerde CO2-emissie 270-265 g/km) heeft een vermogen van 420 kW/571 pk en een koppel van 750 Nm. De S-versie van de Limousine voltooit de sprint van 0 tot 100 km/u in 3,4 seconden en in 3,5 seconden als basisvariant. De waarden voor de Estate zijn respectievelijk 3,5 seconden (S-versie) en 3,6 seconden (basisvariant).

Om te zorgen voor een optimaal vermogen en een directe respons van de AMG 4,0-liter V8-motor zijn de twee uitlaatgasturbo's voorzien van twin-scroll-technologie. Deze vermindert de uitlaatgastegendruk en optimaliseert de gascyclus. Dankzij de standaard cilinderuitschakeling en andere maatregelen zijn de performance-modellen zeer efficiënt. Wanneer de bestuurder het rijprogramma ‘Comfort’ heeft gekozen, is het cilinderuitschakelsysteem beschikbaar over een breed toerentalbereik van 1.000 tot 3.250 tpm. Een speciaal display in het combi-instrument geeft aan of het cilinderuitschakelsysteem in gebruik is en of de motor momenteel in de vier- of achtcilindermodus draait. De overgang tussen deze twee bedrijfstoestanden is direct, snel en koppelneutraal, zodat de inzittenden op comfortgebied geen concessies hoeven te doen.

De S-versie is de enige auto in dit competitieve segment die is voorzien van dynamische motorsteunen. Deze spelen in op tegenstrijdige doelstellingen door een zo zacht mogelijke verbinding met de aandrijflijn te realiseren voor een hoog comfortniveau, én een zo stijf mogelijke verbinding voor een optimale rijdynamiek. De dynamische motorsteunen kunnen snel en variabel hun stijfheid aanpassen aan de rijomstandigheden en de vereisten. Deze maatregelen verhogen de precisie van de auto bij dynamisch rijden, terwijl de zachte instelling het comfortniveau merkbaar verhoogt.

Korte schakeltijden, hoge efficiëntie: AMG SPEEDSHIFT MCT 9-transmissie

De AMG SPEEDSHIFT MCT 9-transmissie is speciaal afgestemd op het karakter van de performance-modellen. De autonome software maakt extreem korte schakeltijden en snel meervoudig terugschakelen mogelijk, terwijl de dubbele koppeling zorgt voor een emotionele schakelervaring. Een natte meerplaats wegrijdkoppeling vervangt de koppelomvormer. Dit bespaart gewicht en optimaliseert de reactie, vooral bij het accelereren of loslaten van het gaspedaal.

Tot de highlights van de transmissie behoren:

- aanpassing van de schakelkarakteristieken aan het geselecteerde AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma

- in de handmatige modus 'M' reageert de transmissie direct op handmatige schakelcommando’s van de bestuurder - de aandrijflijn voert de commando's vrijwel onmiddellijk uit

- de tijdelijke M-modus maakt een onmiddellijke omschakeling naar de handmatige modus ‘M’ mogelijk - door simpelweg de schakelpaddles te gebruiken

- automatisch double-clutching bij het terugschakelen: dit effect is automatisch actief in de rijprogramma's ‘Sport’, ‘Sport+’ en ‘RACE’ (standaard in de S-variant)

- de ECO start-/stopfunctie is automatisch ingeschakeld in het rijprogramma ‘Comfort’.

- de functie ‘zeilen’ kan worden geactiveerd in de modus ‘Individual’.

Speciaal ontwikkelde vering voor maximale zijdelingse en langsdynamiek met verbeterd comfort

De lichtvoetigheid en de zeer dynamische zijwaartse acceleratie van de nieuwe modellen zijn ook te danken aan de AMG RIDE CONTROL+-vering met volledig ondersteunende meerkamer-luchtvering en de adaptief instelbare demping ADS+ (Adaptive Damping System), die zorgt voor een uitzonderlijk hoge mate van camberstabiliteit, rijdynamiek en stuurprecisie. Bij de recente modelupdate zijn de comfortkenmerken van de vering dankzij de nieuwe afstelling en de herziene elastokinematica merkbaar verbeterd.

De vooras met vier draagarmen maakt gebruik van gesmede aluminium onderdelen met wishbones, veerpoten en veerstangen. Onafhankelijke wielcontrole en wielophangingselementen maken een hoge mate van zijwaartse acceleratie mogelijk met een minimaal torque steer - ook een comfortfeature. De achteras is eveneens onafhankelijk en voorzien van een speciale afstelling. De vering koppelt zo het kenmerkende comfort van de Mercedes E-Klasse aan de hoge mate van precisie en rijdynamiek van AMG.

Dankzij een speciale veer- en demperopstelling en het Adaptive Damping System combineert het nieuwe driekamer luchtveringssysteem een voorbeeldige rijdynamiek met uitstekende afrol- en vibratie-eigenschappen van de banden. De stijfheid van de luchtvering kan door het in- of uitschakelen van de afzonderlijke luchtkamers over een groot bereik worden ingesteld, waardoor het comfort en de wegligging merkbaar worden verbeterd. Er zijn drie niveaus van veertuning, afhankelijk van het gekozen rijprogramma en de actuele rijsituatie. De vering wordt automatisch straffer afgesteld in geval van plotselinge veranderingen qua belasting, in snelle bochten, bij stevig accelereren of bij hard remmen, waardoor rollen en duwen effectief worden verminderd en het performance-model wordt gestabiliseerd.

Het Adaptive Damping System kan in drie stappen worden ingesteld – ‘Comfort’, ‘Sport’ en ‘Sport+’ - voor ontspannen comfort op lange ritten of een maximale sportiviteit. De rebound- en compressieniveaus worden onafhankelijk van elkaar ingesteld en de vrij programmeerbare mappen maken een grote spreiding mogelijk tussen de minimale en maximale dempingskracht. Het verschil tussen de comfortabele en sportieve vering is verfijnd en duidelijk voelbaar.

AMG Performance 4MATIC+ variabele vierwielaandrijving met Drift Mode

Alle E 63-varianten zijn standaard voorzien van de AMG Performance 4MATIC+ vierwielaandrijving. Dit intelligente systeem combineert de voordelen van verschillende aandrijfconcepten: de koppelverdeling op de voor- en achteras, die voor het eerst volledig variabel is, zorgt voor een optimale tractie op elke ondergrond. De bestuurder kan vertrouwen op een hoge mate van veiligheid bij het rijden. Een elektromechanisch gestuurde koppeling verbindt de permanent aangedreven achteras variabel met de vooras. De best mogelijke koppelverdeling wordt continu berekend. Het performance-model kan dus op een volledig variabele wijze worden aangestuurd, van een op een maximale tractie gerichte vierwielaandrijving tot volledig achterwielaangedreven. Naast de tractie en zijwaartse dynamiek verbetert de vierwielaandrijving ook de dynamiek in lengterichting voor een nog krachtigere acceleratie.

Dankzij de volledig variabele koppelverdeling is het nog steeds mogelijk om te driften. De standaard in de S-modellen geïntegreerde driftmodus is hiervoor ideaal. Deze kan in het rijprogramma 'RACE' met de schakelpaddles worden geactiveerd, mits ESP® gedeactiveerd is en de transmissie zich in de manuele modus bevindt. Als de Drift Mode is geactiveerd, wordt de E 63 S 4MATIC+ een puur achterwielaangedreven voertuig. De Drift Mode blijft ingeschakeld tot de bestuurder deze weer deactiveert.

Achteras-sperdifferentieel: optimale tractie

Voor een betere tractie en rijdynamiek zijn de prestatiemodellen uitgerust met een elektronisch geregeld sperdifferentieel op de achteras. Dit vermindert de slip van het binnenste wiel in de bochten, zonder remingrepen. De bestuurder kan sneller en krachtiger uit de bochten accelereren. De auto blijft stabieler bij het remmen vanaf hoge snelheden, terwijl het sperdifferentieel de tractie bij het wegrijden verbetert. Het grootste voordeel van het elektronische achteras-sperdifferentieel is de nog gevoeligere en pro-actievere regeling, met hogere drempels. Het rijden in het grensbereik wordt vergemakkelijkt. Het drietraps ESP® met de instellingen 'ESP ON', 'ESP SPORT Handling Mode' en 'ESP OFF' werkt nauw samen met het achteras-sperdifferentieel en de vierwielaandrijving en zijn optimaal afgestemd op maximale dynamiek.

Direct en met duidelijke feedback: de snelheidsafhankelijke besturing van AMG

De elektromechanische, snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging heeft een variabele overbrenging en overtuigt met zijn precieze, authentieke terugkoppeling. De stuurbekrachtiging wordt bij hoge snelheden gereduceerd en bij lagere snelheden continu verhoogd. Dit betekent dat bij lage snelheden relatief weinig stuurkracht nodig is, terwijl bij hoge snelheden een optimale controle over de auto mogelijk is. De stuurassistentie is afhankelijk van de verschillende standen van het AMG DYNAMICS systeem. De comfortabele besturing is ingesteld in 'Basic'. In 'Advanced' en 'Master/Pro' krijgt de bestuurder dankzij een sportievere stuurafstelling stapsgewijs meer feedback over de rijstatus.

Goede controle, bestand tegen fading: AMG high-performance remsysteem

Het daadkrachtige compound remsysteem is betrouwbaar, snel en fading-bestendig, zelfs bij hoge belastingen. Het systeem beschikt over van binnenuit geventileerde en geperforeerde compound remschijven met een diameter van 360 x 36 mm met vaste zes zuiger-remklauwen aan de voorzijde en 360 x 26 mm remschijven met zwevende remklauwen met één zuiger op de achteras. De S-versie beschikt over nog grotere compound remschijven op de vooras met een diameter van 390 x 36 mm. Daarnaast is er als optie een AMG Carbon Ceramic-remsysteem beschikbaar, met remschijven in de maat 402 x 39 mm op de vooras en 360 x 32 mm op de achteras.

Voor een gepersonaliseerde ervaring: AMG DYNAMIC SELECT en AMG DYNAMICS

Met de zes DYNAMIC SELECT-rijprogramma's 'Slippery', 'Comfort', 'Sport', 'Sport+', 'Individual' en 'RACE' (standaard in de S-versie) zijn de rijeigenschappen van de nieuwe modellen met één druk op de knop te beïnvloeden. Het beschikbare aanbod loopt uiteen van efficiënt en comfortabel tot zeer sportief. De modi wijzigen de belangrijkste parameters, zoals de reactie van de motor, de transmissie, het onderstel en de besturing. Onafhankelijk van de DYNAMIC SELECT-rijprogramma's heeft de bestuurder de mogelijkheid om direct naar de handmatige modus over te schakelen, waarbij uitsluitend met de schakelpaddels op het stuurwiel wordt geschakeld. Ook de ophangingsconfiguraties kunnen naar behoefte specifiek worden geselecteerd.

De AMG DYNAMICS voertuigdynamiekcontrole is geïntegreerd in de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma's. In de modi ‘Basic’, ‘Advanced’, ‘Pro’ en ‘Master’ heeft het invloed op de besturingsstrategieën van bijvoorbeeld het ESP® (elektronisch stabiliteitsprogramma) of de vierwielaandrijving. De intelligente aansturing anticipeert op het gewenste voertuiggedrag op basis van de handelingen van de bestuurder en de sensorgegevens. Het spectrum varieert van uiterst stabiel tot zeer dynamisch. Via de AMG-stuurwielknoppen kunnen ook de AMG DYNAMICS-functies individueel worden geselecteerd.

De voor het rijden relevante parameters - zoals de reactie van de motor en de ophanging, de besturingsstrategie van de vierwielaandrijving en de controledrempels van het ESP® - worden op intelligente wijze aangepast aan het rijprogramma. Het spectrum reikt van extreem veiligheidsgericht tot zeer dynamisch. De in het RACE-rijprogramma opgeslagen ‘Master’-modus zorgt voor optimale wendbaarheid en laat het grote rijdynamische potentieel optimaal tot zijn recht komen - bijvoorbeeld met een hogere giersnelheid en een snellere reactie van het gaspedaal, de transmissie, het elektronisch gestuurde achteras-sperdifferentieel of de remkrachtverdeling van de vierwielaandrijving.

Het nieuwe AMG Dynamic Plus-pakket is optioneel verkrijgbaar voor de basisversie. Het omvat het rijprogramma RACE inclusief Drift Mode, het krachtige compound remsysteem van het S-model met rood gelakte remklauwen en het AMG Performance stuurwiel dat is bekleed met DINAMICA microvezel en is voorzien van AMG-stuurwielknoppen.

Overzicht van de technische gegevens

 

E 63 4MATIC+ Limousine

E 63 S 4MATIC+ Limousine

Motor

4,0-liter V8-biturbomotor met directe inspuiting

4,0 liter-V8-biturbomotor met directe inspuiting

Cilinderinhoud

3.982 cc

3.982 cc

Max. vermogen

420 kW/571 pk tussen 5.750-6.500 tpm

450 kW/612 pk tussen 5.750-6.500 tpm

Max. koppel

750 Nm tussen 2.250-5.000 tpm

850 Nm tussen 2.500-4.500 tpm

Aandrijflijn

Vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ met volledig variabele koppelverdeling

Vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ met volledig variabele koppelverdeling en Drift Mode

Transmissie

AMG SPEEDSHIFT MCT 9G (met natte wegrijdkoppeling)

AMG SPEEDSHIFT MCT 9G (met natte wegrijdkoppeling)

Gemiddeld brandstofverbruik

11,6 l/100 km*

11,6 l/100 km*

Gemiddelde CO2-emissie

265 g/km

267 g/km

Energielabel

G

G

Acceleratie 0-100 km/u

3,5 s

3,4 s

Topsnelheid

250 km/u**

300 km/u***

* De vermelde waarden zijn vastgelegd volgens de voorgeschreven meetmethode. Het gaat om de NEDC-CO2-waarden in overeenstemming met Art. 2 Nr. 1 van de Durchführungsverordnung (EU) 2017/1153. De brandstofverbruikscijfers zijn berekend aan de hand van deze waarden.

** Elektronisch begrensd, met AMG Driver's pakket 300 km/u

*** Elektronisch begrensd

 

E 63 4MATIC+ Estate

E 63 S 4MATIC+ Estate

Motor

4,0-liter V8-biturbomotor met directe inspuiting

4,0-liter V8-biturbomotor met directe inspuiting

Cilinderinhoud

3.982 cc

3.982 cc

Max. vermogen

420 kW/571 pk tussen 5.750-6.500 tpm

450 kW/612 pk tussen 5.750-6.500 tpm

Max. koppel

750 Nm tussen 2.250-500 tpm

850 Nm tussen 2.500-4.500 tpm

Aandrijflijn

Vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ met volledig variabele koppelverdeling

Vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ met volledig variabele koppelverdeling en Drift Mode

Transmissie

AMG SPEEDSHIFT MCT 9G (met natte wegrijdkoppeling)

AMG SPEEDSHIFT MCT 9G (met natte wegrijdkoppeling)

Gemiddeld brandstofverbruik

11,8 l/100 km*

11,9 l/100 km*

Gemiddelde CO2 emissie

270 g/km

273-271 g/km

Energielabel

G

G

Acceleratie 0-100 km/u

3,6 s

3,5 s

Topsnelheid

250 km/u**

290 km/u***

* De vermelde waarden zijn vastgelegd volgens de voorgeschreven meetmethode. Het gaat om de NEDC-CO2-waarden in overeenstemming met Art. 2 Nr. 1 van de Durchführungsverordnung (EU) 2017/1153. De brandstofverbruikscijfers zijn berekend aan de hand van deze waarden.

** Elektronisch begrensd, met AMG Driver's pakket 290 km/u

*** Elektronisch begrensd

[1] De vermelde waarden zijn vastgelegd volgens de voorgeschreven meetmethode. Het gaat om de NEDC-CO2-waarden in overeenstemming met Art. 2 Nr. 1 van de Durchführungsverordnung (EU) 2017/1153. De brandstofverbruikscijfers zijn berekend aan de hand van deze waarden.