Brussel,
29
augustus
2019
|
00:05
Europe/Brussels

Ongeëvenaard in zijn klasse: de nieuwe GLB 35 4MATIC combineert een hoge mate van flexibiliteit en veel ruimte met puur rijplezier.

De nieuwe Mercedes-AMG GLB 35 4MATIC

Samenvatting

Affalterbach. Met zijn gepassioneerde, opvallende design, hoge mate van functionaliteit, en dynamiek en ruimte voor maximaal zeven inzittenden, is de nieuwe Mercedes-AMG GLB 35 4MATIC (gecombineerd brandstofverbruik: 7.6-7.5 l/100 km; gecombineerde CO2-uitstoot: 173-171 g/km)[1] een ongeëvenaard alternatief in het compacte SUV-segment. De 2,0-liter viercilindermotor met turbo levert een vermogen van 225 kW (306 pk) en garandeert indrukwekkend rijplezier in combinatie met de AMG SPEEDSHIFT DCT 8G-transmissie en de variabele AMG Performance 4MATIC-vierwielaandrijving (acceleratie van 0-100 km/h in 5,2 seconden). Om nog maar te zwijgen van de voordelen van het SUV-concept: een verhoogde zitpositie, veel ruimte voor passagiers en bagage en uitgebalanceerde off-roadprestaties.

[1] De genoemde waarden zijn de NEDC-CO2-waarden zoals bedoeld in Art. 2 lid 1 Uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153. De waarden van het brandstofverbruik werden op basis van deze waarden bepaald. Voor meer informatie over het genoemde model, inclusief de WLTP-cijfers, in uw land kunt u kijken op www.mercedes-benz.com

“Met de nieuwe GLB 35 4MATIC breiden we onze productportfolio uit met een zeer aantrekkelijk model voor een actieve doelgroep die veelzijdigheid hoog in het vaandel heeft staan. Dit omvat ook de optionele zevenzits-mogelijkheid van onze nieuwe compacte SUV, maar daarvoor worden de typische genen van een AMG niet opgeofferd, want in zijn segment voldoet onze GLB 35 ook aan onze merkbelofte van Driving Performance”, zegt Tobias Moers, CEO van Mercedes-AMG GmbH.

Responsief en emotioneel: de AMG 2,0-liter 4-cilinder lijnmotor met turbo

De 2,0-liter twinscroll turbomotor met 225 kW (306 pk) overtuigt door zijn grote reactievermogen op bewegingen van het gaspedaal, zijn hoge koppel (max. 400 Nm vanaf 3.000 tpm) en zijn levendige karakter. Het carter van hoogwaardig, lichtgewicht gegoten aluminium reduceert het voertuiggewicht op de plek waar het voor de rijdynamiek het belangrijkst is. De turbolading van de uitlaatgassen combineert een optimaal reactievermogen bij lage motortoerentallen met een sterke vermogenstoename bij hogere snelheden.

Het hoge technologische niveau wordt ook onderstreept door de CAMTRONIC variabele kleptiming, die voor een laag brandstofverbruik zorgt. Intelligent thermisch management zorgt voor een snellere en efficiëntere opwarming van de motor en de olie. En de compacte piëzo-injectoren spuiten de brandstof uiterst nauwkeurig in voor een hoger rendement.

Snel en dynamisch: AMG SPEEDSHIFT DCT 8G transmissie met dubbele koppeling

De transmissie ondersteunt een snelle acceleratie en een sportieve rijstijl, maar zorgt tegelijkertijd voor comfort bij lange ritten. Tijdens het opschakelen zorgt een gedeeltelijke ontstekingsonderbreking voor een indrukwekkende geluidservaring, terwijl de dubbele koppelingsfunctie tijdens het terugschakelen het schakelcomfort ten goede komt. De functie synchroniseert de motor- en transmissiesnelheden, minimaliseert ongewenste gascyclusreacties en stabiliseert de auto, bijvoorbeeld bij het remmen voor bochten. Dit ondersteunt ook een bijzonder dynamische rijstijl.

De nieuwe Mercedes-AMG GLB 35 4MATIC toont zijn volledige sprintpotentieel met de standaard RACE START-functie. Een hoger motortoerental bij het starten, in combinatie met geoptimaliseerde schakelpunten, zorgt voor de best mogelijke tractie en maximale acceleratie. RACE START blijft actief zolang het gaspedaal volledig wordt ingetrapt.

Rijplezier in vijf vormen: AMG DYNAMIC SELECT en AMG DYNAMICS

De vijf AMG DYNAMIC SELECT-rijmodi – Slippery, Comfort, Sport, Sport+ en Individual – zorgen voor een zeer gevarieerde rijervaring met een breed scala aan mogelijkheden, van sereen comfort tot wendbaar en sportief. De programma's wijzigen belangrijke parameters, zoals de reactie van de motor, de transmissie, de vering en de besturing.

- De nieuwe ‘Slippery’-rijmodus is geoptimaliseerd voor wegomstandigheden met weinig grip, met minder vermogen en een vlakke koppelcurve. Soepel schakelen, eerder schakelen en het ECO start-/stopsysteem zorgen voor een op stabiliteit gerichte rijervaring.

- Het ‘Comfort’-programma staat voor comfortabel en zuinig rijden, bijvoorbeeld dankzij de zeer vroege opschakelacties. De vering en de besturing zijn nadrukkelijk op comfort gericht, het ECO start-/stopsysteem is actief.

- ‘Sport’ en ‘Sport+’ leggen de nadruk op wendbaarheid en rijplezier met een sportieve motor- en transmissieafstemming. Het ECO start-/stopsysteem is gedeactiveerd.

- De rijmodus ‘Individual’ maakt het mogelijk om de individuele parameters naar eigen voorkeur te selecteren en op te slaan. Bovendien is de zeilfunctie beschikbaar in de rij-instellingen ‘Reduced’ en ‘Moderate’.

De rijmodi zijn gekoppeld aan de AMG DYNAMICS dynamiekcontrole, waardoor de handlingeigenschappen nog beter kunnen worden afgestemd op de verschillende wensen en rijomstandigheden.

In de GLB 35 4MATIC beschikt AMG DYNAMICS over de dynamische functies ‘Basic’ en ‘Advanced’ en deze functies worden automatisch geactiveerd door het betreffende aandrijfprogramma. Relevante parameters zoals de koppelverdeling van de vierwielaandrijving, de stuurkarakteristieken of de interventiegrenzen van het volledig nieuw ontwikkelde ESP® (Electronic Stability Program) zijn intelligent aangepast aan de rijmodus.

- ‘Basic’ is gekoppeld aan de rijmodi ‘Slippery’ en ‘Comfort’. In dit geval heeft de GLB 35 4MATIC een uiterst stabiele handling met een sterke demping van gierbewegingen.

- In het programma ‘Sport’ is ‘Advanced’ geactiveerd. De GLB 35 4MATIC rijdt dan neutraal en evenwichtig. De beperktere gierdemping, de kleinere stuurhoeken en de grotere wendbaarheid ondersteunen een dynamische rijstijl – bijvoorbeeld op bochtige landwegen.

Optimale tractie: variabele AMG Performance 4MATIC 4MATIC vierwielaandrijving

De prestatiegerichte vierwielaandrijving zorgt continu voor een optimale verhouding tussen dynamiek, tractie en efficiency. Een meervoudige platenkoppeling met AMG-specifieke elektromechanische regeling maakt een variabele koppelverdeling mogelijk, die afhankelijk van de rijsituatie direct kan worden gewijzigd. Dit varieert van pure voorwielaandrijving tot een 50:50 procent verdeling over de voor- en achteras, bijvoorbeeld bij dynamische rijmanoeuvres of op sneeuw of ijs. De invloedrijke factoren voor de koppelverdeling zijn niet alleen de rijsnelheid, de laterale en longitudinale acceleratie en de stuurhoek, maar ook het verschil in draaisnelheid tussen de afzonderlijke wielen en de gekozen versnelling.

De vierwielaandrijving wordt afhankelijk van het gekozen niveau van het 3-traps elektronisch stabiliteitsprogramma ESP® aangestuurd – van veiligheidsgericht en toch sportief tot zeer dynamisch. Het dynamische 4ETS handlingcontrolesysteem verbetert de veiligheid en wendbaarheid nog verder, vooral op gladde oppervlakken of op oppervlakken met verschillende wrijvingscoëfficiënten. Het systeem maakt gebruik van reminterventies om te voorkomen dat individuele aangedreven wielen bij het starten of accelereren spinnen. Tegelijkertijd maakt het differentieelblokkeereffect het mogelijk om het aandrijfkoppel af te geven naar de wielen die niet spinnen.

Een hoge mate van dwarsdynamiek en comfort op lange afstand: het onderstel

De AMG-ophanging is gericht op hoge bochtsnelheden met beperkte overhelneigingen. Hierdoor kan het dynamische potentieel van de GLB 35 4MATIC volledig worden benut. De hoge reserves aan de kritische grenzen garanderen puur rijplezier – terwijl de auto te allen tijde veilig en voorspelbaar blijft. De compleet nieuwe afstelling van alle wielgeleidende componenten, zoals de fusees en dwarsbalken aan de vooras, evenals het modelspecifieke subframe en de wieldragers aan de achteras, dragen bij tot een nog directere besturing en verhogen de zijdelingse dynamiek. Tegelijkertijd zorgden de onderstelontwikkelaars van Mercedes-AMG voor een evenwichtig comfort op lange afstanden.

Volledige controle: snelheidsgevoelige stuurbekrachtiging en een krachtig remsysteem.

De elektromechanische, snelheidsgevoelige stuurbekrachtiging heeft een variabele verhouding en overtuigt door zijn nauwkeurige en authentieke feedback. De stuurbekrachtiging wordt bij hoge snelheden gereduceerd en bij lagere snelheden continu verhoogd. Dit betekent dat er relatief weinig stuurkracht nodig is bij lage snelheden, terwijl de best mogelijke controle over de auto behouden blijft bij hoge snelheden. Afhankelijk van het rijprogramma dat de bestuurder heeft geselecteerd, zorgt het voor een strak en sportief of comfortabeler stuurgedrag.

Het AMG-remsysteem met zilveren remklauwen en zwarte AMG-letters op de voorzijde zorgt voor een vertraging die past bij het hoge prestatieniveau. De vertraging is nauwkeurig controleerbaar, met een hoge fading-weerstand, zelfs onder zware belasting. Dit wordt onder andere gegarandeerd door de grote remschijven, die inwendig geventileerd en rondom geperforeerd zijn. De vooras is uitgerust met remklauwen met vier zuigers en gietijzeren remschijven in de maat 350 x 34 mm, terwijl de achteras is voorzien van remklauwen met één zuiger en gietijzeren remschijven in de maat 330 x 22 mm.

 

Design: kenmerkende AMG expressiviteit met individualiseringspotentieel

Met de AMG Line als basis is de nieuwe GLB 35 4MATIC te herkennen aan tal van modelspecifieke designkenmerken. De AMG-specifieke grille wordt voor het eerst gebruikt in een 35-serie model en benadrukt dat dit model deel uitmaakt van de AMG-familie. De frontsplitter, de opvallende spoilerrand onder de achterbumper met twee ronde, enkelvoudige uitlaten en de AMG-dakspoiler in de carrosseriekleur staan eveneens garant voor een hoge herkenningsfactor.

De 19-inch AMG 5-spaaks lichtmetalen wielen in tantalumgrijs met een hoogglans afwerking en het AMG-remsysteem met zilveren remklauwen en zwarte AMG-belettering aan de voorzijde vormen verdere visuele highlights. Drie andere wielvarianten van 19 tot 21 inch zijn op aanvraag verkrijgbaar, beide in twee kleuren.

Het optionele AMG Night-pakket met designkenmerken zoals de frontsplitter en de spoilerrand onder de achterbumper in hoogglans zwart, plus zwart verchroomde uitlaatsierstukken, zorgen voor opvallende accenten. Afhankelijk van de gekozen lakkleur levert dit sterke contrasten of vloeiende overgangen op.

Sportief en veelzijdig interieur dat aanpasbaar is aan de wensen van de klant

Het feit dat dit model deel uitmaakt van de AMG-familie, wordt visueel onderstreept door de sportstoelen, die zijn bekleed met zwart ARTICO kunstleder/DINAMICA microvezel met rode dubbele stiksels en rode veiligheidsgordels. Twee optionele lederpakketten met een keuze uit tweekleurige bekleding, bijvoorbeeld in klassiek rood/zwart, en stiksels op het bovenste gedeelte van de portierpanelen en het dashboard, laten het interieur nog fraaier ogen.

Met AMG-specifieke displays: het MBUX-infotainmentsysteem

Het innovatieve besturings- en displayconcept MBUX zorgt voor een nog nauwere band tussen het voertuig, de bestuurder en de passagiers. Tegelijkertijd draagt de nieuwste versie van het infotainmentsysteem bij aan het praktische gebruiksgemak van de nieuwe GLB 35 4MATIC. Speciale displays, zoals de bijzonder opvallende Supersport-modus met een centrale, ronde toerenteller en informatie in staafdiagram-stijl, onderstrepen de exclusiviteit.

Of de bediening nu plaatsvindt via het touchpad, de TouchControl-toetsen op het stuurwiel of de spraak- of gebarenbesturing: het bedieningsconcept is veelzijdig en flexibel. Dankzij de innovatieve spraakbesturing – die wordt geactiveerd met het trefwoord ‘Hey Mercedes’ – herkent en begrijpt de AI-software vrijwel alle gebruikelijke commando's op het gebied van infotainment- en voertuigbesturing – ook al worden commando’s indirect gegeven.

Met de drie AMG-specifieke displaystijlen ‘Classic’, ‘Sportief’ of ‘Supersport’ worden de voertuigfuncties direct zichtbaar aan de linkerkant van het instrumentenpaneel en op het touchscreen aan de rechterkant. Visueel passen de twee displays onder één gemeenschappelijke glazen afdekking in de widescreen cockpit en benadrukken zo als centraal element de horizontale oriëntatie van het interieurdesign.

Voert elke taak snel uit: multifunctioneel sportstuurwiel

Het multifunctionele sportstuur dat is bekleed met nappaleder zorgt voor een eersteklas ergonomie en een intuïtieve bediening. De stuurwielrand met een afgeplatte bodem, geperforeerd leer in het gripgebied en rood contrasterend stiksel is zowel aantrekkelijk gestileerd als aangenaam om aan te raken. De gegalvaniseerde schakelpeddels van het stuurwiel maken een nog sportievere rijstijl bij het handmatig schakelen mogelijk. Het optionele AMG Performance-stuurwiel en de bijbehorende AMG-stuurknoppen zijn zichtbaar en voelbaar geconfigureerd voor topprestaties. Dit maakt een snelle en betrouwbare bediening van specifieke dynamische functies mogelijk – voor een gerichte, geconcentreerde en prestatiegerichte rijstijl.

Ruimte voor twee extra passagiers met de optionele derde zitrij

De nieuwe GLB 35 4MATIC is het eerste compacte model van Mercedes-AMG dat optioneel verkrijgbaar is met een derde zitrij, die bestaat uit twee extra individuele zitplaatsen, plus een tweede zitrij die in lengterichting is te verstellen en de EASY-ENTRY-functie. De tweede zitrij heeft een 40:60-verdeling. De stoelen op de derde rij bieden comfortabel plaats aan passagiers met een maximale lengte van 1,68 meter. De stoelen kunnen worden omgeklapt zodat ze vlak boven de vloer van de bagageruimte komen te liggen. Dit zorgt voor een grotere bagageruimte.

Het comfortniveau op de derde zitrij wordt verhoogd door twee bekerhouders tussen de stoelen en twee opbergvakken links en rechts in de bekleding van de bagageruimte, die met rubber zijn bekleed. Beide opbergvakken zijn voorzien van USB-aansluitingen. De uitgebreide veiligheidsuitrusting draagt bij aan de hoge mate van praktisch gebruiksgemak. Deze omvat uitschuifbare hoofdsteunen, veiligheidsgordels met gordelspanners en spanrachtbegrenzers, een windowairbag die ook de passagiers op de derde zitrij beschermt, en i-Size/ISOFIX- en Top-Tether-bevestigingen voor geschikte kinderzitjes.

Nog meer dynamiek: de AMG RIDE CONTROL wielophanging

De optioneel verkrijgbare AMG RIDE CONTROL wielophanging garandeert superieure prestaties. De adaptieve, elektronisch gestuurde demping zorgt voor een breed scala aan afstellingen, van comfortabel tot zeer sportief. De demping wordt voor elk wiel afzonderlijk afgesteld en is afhankelijk van de rijstijl, het wegdek en de gekozen veringsinstelling.

De best mogelijke afstelling wordt altijd geselecteerd op basis van tal van gegevens, zoals acceleratie en de gereden snelheid. De veringeigenschappen worden aangepast door eenvoudigweg één van de rijprogramma's Comfort, Sport of Sport+ te selecteren.

Overzicht van de technische gegevens

 

Mercedes-AMG GLB 35 4MATIC

Motor

2,0-liter 4-cilinder in lijn met uitlaatgasturbo

Cilinderinhoud

1.991 cc

Max. vermogen

225 kW (306 pk) bij 5.800-6.100 tpm

Max. koppel

400 Nm bij 3.000-4.000 tpm

Aandrijflijn

Volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC

Transmissie

AMG SPEEDSHIFT DCT 8G transmissie met dubbele koppeling

Brandstofverbruik, gemiddeld

7.6/7.5 l/100 km*

Gemiddelde CO2 emissie

173-171 g/km*

Energieklasse

C

Acceleratie 0-100 km/h

5.2 s

Topsnelheid

250 km/h**

* De waarden zijn volgens de voorgeschreven meetmethodes bepaald. Het gaat om de NEDC-CO2-waarden zoals bedoeld in Art. 2 lid 1 Uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153. De waarden van het brandstofverbruik werden op basis van deze waarden bepaald.

** Elektronisch begrensd