Brussel,
26
augustus
2020
|
11:04
Europe/Brussels

Ongevalsstudies dragen bij tot technologische vooruitgang

Samenvatting
  • De voorbije vijftig jaar hebben de ongevalsstudies van Mercedes-Benz Trucks herhaaldelijk bijgedragen tot nieuwe normen
  • Diverse veiligheidsinnovaties in de vrachtwagens van Mercedes-Benz Trucks steunen op bevindingen van ongevalsstudies
  • In de toekomst zullen echt gebeurde ongevallen worden gereconstrueerd in crashsimulaties om de systemen verder te optimaliseren

Stuttgart – Wie betrokken raakt bij een ongeval met een vrachtwagen, loopt al snel ernstige of zelfs dodelijke letsels op. De zwakkere partij – of het nu om een automobilist, een fietser of een voetganger gaat om slechts de drie meest voorkomende gevallen te noemen – maakt door het verschil in massa immers geen kans tegen de veel ‘sterkere’ vrachtwagen. Maar ook botsingen tussen twee vrachtwagens kunnen ernstige gevolgen hebben voor de betrokkenen. Mercedes-Benz Trucks heeft zich dan ook altijd als doel gesteld om dit scenario in de mate van het mogelijke helemaal te vermijden of ten minste de gevolgen ervan te beperken. Daarom ontwikkelen we voortdurend nieuwe veiligheids- en rijhulpsystemen en stemmen we de bestaande systemen af op elke vrachtwagen. De afdeling ‘Commercial Vehicle Accident Research’ van de groep speelt daarbij een belangrijke rol. Met haar ongevalsstudies legt ze de fundamenten voor de constante verbetering van onze voertuigen. “We zijn van mening dat deze studies onmisbaar zijn om het gedrag van een vrachtwagen bij echt gebeurde ongevallen te evalueren,” benadrukt Kay Morschheuser, Head of Commercial Vehicle Accident Analyses bij Mercedes-Benz Trucks.

Constant ontwikkelingsproces

Deze procedure is intussen uitgegroeid tot een traditie: sinds 1972 hebben de onderzoekers van Mercedes-Benz Trucks bepaalde ongevallen met de vrachtwagens van Mercedes-Benz Trucks in heel Duitsland onderzocht aan de hand van alle bestaande en verifieerbare informatie. Het verloop van de ongevallen, de betrokken voertuigen en de schade worden gedocumenteerd en aangevuld met relevante informatie van de hulpdiensten en experts van de politie. “We zoeken ook naar verdachte aspecten die betrekking hebben op de frequentie van bepaalde ongevaltypes, bepaalde patronen van gebeurtenissen of vaak voorkomende letsels bij de betrokkenen,” legt Kay Morschheuser uit. Terwijl in het begin vooral aandacht werd besteed aan passieve-veiligheidssystemen zoals de cabinestructuur, de gordelsystemen, de onderrijbescherming voor- en achteraan en de zijdelingse bescherming, werd die focus in de loop der jaren – en in het licht van de technologische ontwikkeling van de voertuigen – uitgebreid naar actieve-veiligheidssystemen en geïntegreerde systemen. Voorbeelden daarvan zijn het antiblokkeerremsysteem (ABS), het elektronische remsysteem (EBS) en de elektronische stabiliteitsregeling (ESP) maar ook Proximity Control Assist en Lane Keeping Assist, evenals Active Brake Assist (ABA), Sideguard Assist en Active Drive Assist.

Op basis van hun analyses bepalen de ongevalsonderzoekers de noodzakelijke aanpassingen in nauwe samenwerking met de ontwikkelingsafdeling. Die aanpassingen liggen op hun beurt aan de basis van nieuwe vereisten bij Mercedes-Benz. Zo ontstond jaren geleden ook het idee voor Sideguard Assist, een systeem dat sinds 2016 af fabriek wordt aangeboden op diverse vrachtwagenmodellen van Mercedes-Benz Trucks en dat – binnen de grenzen van het systeem – kan helpen om ongevallen met voetgangers en fietsers te voorkomen. Active Drive Assist, dat deels autonoom rijden (niveau 2) voor het eerst mogelijk maakt in een vrachtwagen, is nog een voorbeeld van de samenwerking tussen de afdelingen Accident Research en Development van Mercedes-Benz Trucks, net als de MirrorCam, die de klassieke hoofd- en breedbeeldspiegels vervangt.

Ook crashtests geven waardevolle informatie voor een veiligheidsgerichte ontwikkeling van de auto’s

De analyses van Accident Research gaan tevens hand in hand met de crashtests die al jarenlang systematisch worden uitgevoerd. In dat opzicht hebben de ontwikkelaars en veiligheidsexperts van Daimler Truck AG regelmatig hun eigen normen en tests uitgewerkt, die steeds gericht zijn op echt gebeurde ongevallen en die zo de tests voor cabinestijfheid volgens EU-norm ECE R29 aanvullen. Een van de voornaamste crashtests is bijvoorbeeld de impact tegen een nagebootst platformvoertuig, dat de typische kop-staartaanrijding tussen twee vrachtwagens op de snelweg reproduceert. “In de toekomst zullen we reële ongevallen op de computer reconstrueren als aanvulling op de crashtests,” aldus Kay Morschheuser, die zijn blik duidelijk op de toekomst richt. De combinatie van crashsimulaties en ongevalsreconstructies biedt de mogelijkheid om ongevallen gerichter en grondiger te onderzoeken met vrij te selecteren parameters, om zo meer inzicht te krijgen in de mechanismen van het eigenlijke ongeval. “Vooral de omstandigheden die tot het ongeval leiden zijn belangrijk voor ons,” voegt Kay Morschheuser toe. Met het oog op de toekomstige evolutie van zelfrijdende voertuigen, en dus de behoefte om de bijbehorende systemen zodanig af te stellen dat ze de meest uiteenlopende verkeerssituaties het hoofd kunnen bieden, is dat een doorslaggevend voorbeeld.

Als ‘kers op de taart’ van een solide ontwikkelingsstrategie op het gebied van veiligheid, vormen de crashtests en ongevalsstudies een duurzame tandem. Deze benadering volgt tevens het holistische concept van ‘geïntegreerde veiligheid’, dat nu meer dan ooit actueel is bij Mercedes-Benz. In het kader van dat concept kunnen passieve- en actieve-veiligheidssystemen in vier fasen ondersteuning bieden: tijdens het rijden, in geval van gevaar, bij een ongeval en na een ongeval.

Een blik op de algemene ongevalsstatistieken geeft aan hoe efficiënt dat concept is, en met name hoe sterk het samen met tal van andere maatregelen bijdraagt tot de verkeersveiligheid. Volgens het Duitse federale statistiekbureau is het aantal dodelijke slachtoffers bij ongevallen met vrachtwagens in Duitsland tussen 1992 en 2018 met ongeveer 60 procent gedaald. Het aantal zwaargewonden daalde in diezelfde periode met ongeveer 45 procent, en dat alles ondanks een groei van de transportsector met ongeveer 80 procent. Ongevallen met ernstige gevolgen komen veel minder vaak voor, al blijft de verdeling volgens type van ongeval nagenoeg ongewijzigd. Kop-staartaanrijdingen, botsingen op kruispunten en ongevallen door vrachtwagens die van hun rijstrook afwijken, blijven de focus van het onderzoek.

Voorsprong door onderzoek

Wat de fundamentele ontwikkeling van veiligheids- en rijhulpsystemen betreft, speelt Mercedes-Benz Trucks al geruime tijd een pioniersrol. Zoals de volgende tabel aangeeft, werden tal van systemen al lang in onze modellen geïnstalleerd voor ze wettelijk verplicht werden.

Systeem

Antiblokkeerremsysteem (ABS)

Antislipregeling (ASR)

Telligent-rolcontrole + remsysteem

Lane Keeping Assist + Adaptieve snelheidsregelaar

Telligent-stabiliteitsregeling (ESP)

Verkrijgbaar bij Mercedes-Benz Trucks

1981

1986

1996

2000

2001

Wettelijk verplicht

1996

2000

2015 (Lane Keeping Assist)

2012

 

Systeem

Active Brake Assist 1

Active Brake Assist 2

Active Brake Assist 3

Active Brake Assist 4 + Sideguard Assist

Active Brake Assist 5 + Active Drive Assist (ADA)

Verkrijgbaar bij Mercedes-Benz Trucks

2006

2010

2012

2016

 

2019

(2021 ADA 2 met noodremfunctie)

Wettelijk verplicht

2015

2015

2022/24 (Sideguard Assist)