Brussel,
27
augustus
2018
|
10:32
Europe/Brussels

Showcar viert wereldpremière tijdens Monterey Car Week in Californië

EQ Silver Arrow: een verleidelijke vooruitblik op de toekomst van design

Stuttgart/Pebble Beach.Op Pebble Beach in California onthult Mercedes-Benz de showcar EQ Silver Arrow ter gelegenheid van de Monterey Car Week, die plaatsvindt van 18 tot 26 augustus 2018. Dit evenement lokt liefhebbers en verzamelaars uit de hele wereld. De eenzitter EQ Silver Arrow is een hommage aan de succesvolle recordwagen W 125 uit 1937. Het lakwerk in ‘Alubeam Silver’ is een knipoog naar de historische Silver Arrows, die nooit een witte laklaag hebben gekregen om gewicht te besparen. Het interieur wordt gedomineerd door traditionele, hoogwaardige materialen zoals echt leder, geborsteld aluminium en massief walnotenhout. De digitale cockpit verwijst dan weer duidelijk naar de toekomst: ze omvat een gebogen panoramascherm met achtergrondprojectie, alsook een aanraakscherm in het stuurwiel.

“Ruim tachtig jaar leden bewezen de historische Silver Arrows onder meer met hun gestroomlijnde vormgeving dat Mercedes-Benz een pionier was op het vlak van snelheid,” vertelt Gorden Wagener, Chief Design Officer bij Daimler AG. “De showcar EQ Silver Arrow put inspiratie uit dat erfgoed. De bolide, die werd ontwikkeld om krachtige acceleraties aan rijplezier te koppelen, belichaamt een progressieve visie op luxe en geeft aan in welke richting ons design zal evolueren. Zo drijft de showcar het designidioom van ons nieuwe product- en technologiemerk EQ ten top.”

Het merk EQ steunt op de avant-gardistische, unieke esthetiek van progressieve luxe. Die komt tot stand door een nooit eerder geziene schoonheid, een bewuste clash van digitale en analoge elementen en een naadloze integratie van intuïtief en fysiek design.


Exterieur: sportieve silhouet

Met zijn heldere, naadloze design is het designidioom van de EQ Silver Arrow een merkspecifieke belichaming van de designfilosofie ‘Sensual Purity’. Het gestroomlijnde silhouet van de ongeveer 5,3 meter lange en ongeveer 1 meter lage eenzitter oogt slank en tegelijk sensueel.

De koetswerkstructuur van de showcar is gemaakt uit koolstofvezel en de meerdere laklagen in Alubeam Silver lijken wel vloeibaar metaal dat over de auto is uitgegoten. Deze concept-car vertegenwoordigt de stilistische tegengestelden ‘warm’ en ‘koud’. Functionele addenda uit koolstofvezel, zoals de frontsplitter, belichamen de coole en rationele kant van deze filosofie. Dat geldt ook voor de afwerking vooraan, die is ontworpen als een scherm, en voor de doorlopende lichtstrip vooraan. De zijschorten werden eveneens getooid met een lichtstrip en de grote, ingelegde EQ-opschriften voor de achterwielen lichten blauw op, zoals dat ook bij andere modellen van het merk het geval is.

Andere hoogtepunten zijn de bestuurderscockpit die naar voren kan worden gekanteld, en de deels vrijstaande meerspaaksvelgen. De niet roterende naafdoppen en de gedeeltelijke afwerking op de wielen zijn andere stijlvolle en innovatieve hoogtepunten. De 168 spaken van elk wiel zijn gemaakt van licht aluminium en zijn in de kleur roségoud gelakt, nog een typische eigenschap van het merk EQ.

De EQ Silver Arrow, met zijn uitzonderlijke tractie en daarmee samenhangende snelle acceleraties, is geschoeid met 255/25 R24-banden vooraan en 205/25 R26-banden achteraan. De aandacht voor details blijkt uit het feit dat partner Pirelli heeft geholpen om een sterpatroon te integreren in het loopvlak.

De diffuser achteraan lijkt afkomstig uit de autosport. Twee uitklapbare achterspoilers fungeren als luchtrem of ‘airbrake’ en verhogen de luchtweerstand wanneer de piloot wil vertragen.


Interieur: tussen traditie en moderniteit

Het interieur van de EQ Silver Arrow belichaamt de waarden van ‘Progressieve Luxe’. Het designidioom combineert een tijdloze esthetische aantrekkingskracht met futuristische visies.

Wanneer de bestuurderscockpit naar voren is gekanteld, geeft ze een beeld van het verrassend brede interieur. Een contrast brengt het geheel tot leven. Enerzijds gebruikt het traditionele, hoogwaardigere materialen. Zoals echt zadelbruin leder op de zitting en het stuurwiel, geborsteld aluminium doorheen het interieur en massief walnotenhout in combinatie met donkerdere strepen in conifeerachtig hout. Dat vormt een knipoog naar de historische racewagens uit de tijd van de Silver Arrows. Anderzijds bevestigen moderne, hoogtechnologische oplossingen het typische, visionaire karakter van de EQ. Denk maar aan het grote projectieoppervlak voor de panoramische ruit en de innovatieve oplossingen op het vlak van gebruikerservaring, zoals de virtuele raceoptie (zie verder). Dat contrast is een doelbewuste vermenging van verleden en toekomst.

Het zitoppervlak en de hoofdsteun hebben een ongewoon patroon, dat is uitgelijnd op de contouren van de zetel. Met behulp van lasergravures werden er sterren ingestikt. De AIRSCARF-nekverwarming is geïntegreerd in de zetel. Een vierpuntsgordel zoals die ook in de racerij te zien is, houdt de bestuurder veilig op zijn plaats. De pedalen kunnen worden aangepast aan de specifieke lichaamsbouw van de bestuurder, met een bedieningselement op de zetel om de pedalen te verstellen.

Als verwijzing naar de koetswerklak in Alubeam Silver zijn de zijwanden van het interieur afgewerkt met een luxueuze grijze suèdestof.


Dubbel scherm en virtueel racen

De bestuurder van de EQ Silver Arrow wordt omhuld door een grote panoramische voorruit waarop langs de achterkant een 3D-beeld van de omgeving wordt geprojecteerd. Als vooruitblik naar mogelijke toekomstige technologieën wordt de rijstrook waarop inductief laden mogelijk is bovenop de andere beelden weergegeven.

Met behulp van artificiële intelligentie kan men bovendien een virtuele race rijden tegen historische of huidige Silver Arrow-racewagens. Daarvoor wordt een virtueel racecircuit boven de werkelijke weg op de panoramische voorruit geprojecteerd en ziet de bestuurder zijn opponent voor of achter hem als een ‘schim’. De assistentiefunctie ‘Virtual Race Coach’ helpt u om een betere bestuurder te worden door tijdens de race instructies te geven.

Er zit ook een aanraakscherm op het stuurwiel. Dat kan de bestuurder gebruiken om programma’s zoals ‘Comfort’, ‘Sport’ en ‘Sport+’ en hun bijbehorende rijeigenschappen te selecteren. Hiermee kunnen ook de klankinstellingen worden geconfigureerd: het systeem biedt de keuze tussen de klank van een huidige Silver Arrow F1-bolide of een V8-motor van Mercedes-AMG.
 

Emissievrij aandrijfsysteem

De EQ Silver Arrow werd ontworpen als een elektrische wagen, een geruisloze bolide met een vermogen van 550 kW (750 pk). De dunne, oplaadbare batterij in de bodem heeft een bruikbare capaciteit van ongeveer 80 kWh en biedt daarmee een berekend rijbereik van meer dan 400 km over de WLTP-cyclus. Zijdelingse luchtinlaten helpen de batterij te koelen.


De concept-cars van EQ: vooruitblik op een elektrische auto voor elk segment

Met de Concept EQA gaf Mercedes-Benz op het Autosalon van Frankfurt 2017 aan hoe de EQ-strategie naar de compacte klasse kan worden vertaald. Met een elektromotor op de vooras en een op de achteras heeft deze elektrische atleet een systeemvermogen van meer dan 200 kW. De aandrijfkenmerken van de permanente vierwielaandrijving kunnen worden aangepast om de koppelverdeling over de voor- en achteras te laten variëren. De Concept EQA geeft het inschakelde rijprogramma bovendien weer op een uniek virtueel radiatorrooster.

Eveneens op het autosalon van Frankfurt 2017 stelde smart de smart vision EQ fortwo voor, een elektrische en zelfrijdende smart voor een uiterst doeltreffend en flexibel lokaal openbaar transport. De zelfrijdende en elektrisch aangedreven smart vision EQ vertegenwoordigt een veelbelovend concept voor de toekomst van de stadsmobiliteit en de toekomst van autodeelprogramma’s. De wagen pikt zijn passagiers rechtstreeks op op de gekozen locatie en heeft geen stuurwiel of pedalen.

De Concept EQ, die in 2016 werd onthuld op het autosalon van Parijs 2016, wijdde het nieuwe product- en technologiemerk EQ in. Deze concept-car met de look van een sportieve SUV Coupé, leende heel wat elementen aan de Mercedes-Benz EQC, die in 2019 op de markt komt.


De inspiratiebron: de recordwagen uit 1937

Het rolmodel voor de EQ Silver Arrow is de W 125-recordwagen met twaalfcilindermotor, die Mercedes-Benz in 1937 bouwde op het chassis van zijn Grand Prix-bolide.

Voor het nieuwe koetswerk in 1937 liet Mercedes-Benz zich sterk inspireren door de luchtvaartsector. Dat bleek onder meer uit het feit dat de ontwikkelingsafdelingen van de vliegtuigfabrieken van Ernst Heinkel en Willy Messerschmitt Mercedes-Benz adviseerden om de vooroverhang in te korten en de voorkant meer af te rond. De voorkant werd ook verder naar beneden getrokken en eindigde steiler aan de tip. Zo bereikten de ingenieurs hun doelstelling om de opwaartse druk op de vooras te verminderen. Een langere en sterker oplopende achterkant beperkte van zijn kant de opwaartse druk op de achteras. Een opvallende eigenschap – en inspiratiebron voor de ontwerpers van de EQ Silver Arrow – was de ronde voorruit van de cockpit, die qua contour en doorsnede was geïnspireerd op een druppel water.

Daarmee behaalde Rudolf Caracciola een topsnelheid van 432,7 km/u op de Autobahn A5 tussen Frankfurt en Darmstadt, berekend op basis van de gemiddelde snelheid heen en terug. Dat snelheidsrecord op openbare wegen hield stand tot november 2017.