15
januari
2003
|
01:00
Europe/Brussels

smart city-coupé/smart cabrio: Veranderingen in het modeljaar 2003

  • Richtinggevend en uniek in hun klasse op het vlak van de aandrijf- en veiligheidstechniek

  • Een nieuwe generatie motoren met een grotere cilinderinhoud, meer vermogen en een hoger koppel

  • Elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP) standaard

  • Voldoet aan de emissienorm EU4


Nieuwe motorengeneratie en ESP standaard

Het elektronische stabiliteitsprogramma (ESP) dat standaard in de 2e generatie van de smart city-coupé en de smart cabrio ingebouwd wordt, zal in grote mate de actieve veiligheid en het comfort van die modellen verhogen. ESP zorgt ervoor dat de auto’s van het merk smart ook in het grensgebied van de rijdynamica de koers volgen die de bestuurder op het oog heeft. Om dat mogelijk te maken, kan ESP niet alleen de smoorklep sluiten en de koppeling lossen, maar ook nog selectief afzonderlijke wielen afremmen. Op die manier is de stabiliteit gegarandeerd, niet alleen wanneer de auto aangedreven wordt maar ook wanneer er geremd wordt of de auto in vrijloop rijdt. ESP zorgt er – binnen de fysische grenzen – voor dat in snel aangesneden bochten de voorzijde of de achterzijde van de auto niet wegschuift (resp. onder- en overstuur).
ESP remt bij overstuur het buitenste voorwiel gericht af – onafhankelijk van het feit of de bestuurder remt, in neutraal geschakeld heeft of gas geeft. Die remkracht gaat in tegen de neiging van de auto om rond zijn verticale as te draaien, en verhindert zo dat de achterzijde uitbreekt. Onderstuur compenseert ESP door het binnenste achterwiel af te remmen: daardoor wordt de auto op de gewenste koers in de bocht gehouden. Met dezelfde bedoeling sluit de elektronica daarnaast ook de smoorklep.

Als de aangedreven wielen tractie verliezen, vermindert de aandrijfkracht. In dat geval remt het remsysteem het wiel met de grootste slip af. Zo evenaart ESP door de remmen te bedienen, de werking van een sperdifferentieel. Op die manier blijft de aandrijving van de auto in alle omstandigheden gevrijwaard: op glad terrein, op wegen waar het linkse aangedreven wiel een andere grip heeft dan het rechtse, en in de bergen. Bovendien kan de auto nu ook duidelijk beter klimmen.

Andere functies van ESP

De hydraulische remassistent (HBA) levert op zijn beurt ook een belangrijke bijdrage tot de veiligheid op de weg. Wanneer de bestuurder erg snel maar niet hard genoeg op het rempedaal duwt, wekt het systeem automatisch en op een gestuurde manier de volle remkracht op. Het systeem stelt de remdruk automatisch zo in dat het eveneens ingebouwde antiblokkeersysteem actief wordt. Als sturingsfactor dient de snelheid waarmee de bestuurder het rempedaal indrukt.

De eigenschap van ESP om afzonderlijke wielen af te remmen, vormt de basis voor een andere veiligheidsfunctie van het antiblokkeersysteem: de Cornering Brake Control (CBC). Bij een snelle bocht wordt het binnenste voorwiel sterk ontlast. En wanneer de bestuurder in zulk een situatie remt, weet ESP dat er op de andere wielen meer remkracht uitgeoefend kan worden dan op het wiel dat ontlast is. Het antiblokkeersysteem met het bijhorende pulseren van het rempedaal wordt daarom niet onnodig geactiveerd.

Om op een berg even comfortabel te kunnen vertrekken als auto’s die met een automaat met koppelomvormer uitgerust zijn, beschikt de 2e generatie van de smart city-coupé en de smart cabrio over de vertrekassistent AAS. Als de bestuurder het rempedaal lost op een ogenblik dat de auto stil staat, houdt AAS de remkracht nog gedurende 0,7 seconde in stand. Zo heeft de bestuurder genoeg tijd om zijn voet van het rempedaal naar het gaspedaal te verplaatsen, zonder dat de wagen naar voren of naar achteren gaat rollen omdat de koppeling gelost is.

Zodra de bestuurder gas geeft, wordt de remkracht onmiddellijk verminderd. Omdat de auto niet achteruit rolt, wordt bovendien de koppeling gespaard en kan de bestuurder zelfs op steile hellingen vertrekken zonder hulp van de handrem. Wil de bestuurder toch op een conventionele manier vertrekken, met de hulp van de handrem, dan wordt de vertrekassistent door de schakelaar van de handrem gedeactiveerd.

Een nieuwe generatie motoren met meer vermogen en een grotere cilinderinhoud

De driecilinder turbomotor van het modeljaar 2003 werd onder handen genomen om meer vermogen en een hoger koppel te leveren. Die nieuwe motor voldoet bovendien aan de emissienorm EU4.

Om de hierboven vermelde doelstellingen te bereiken, schreven de ingenieurs van smart de motor van de nieuwe generatie een grotere cilinderinhoud voor, namelijk 698 cm³ in plaats van 599 cm³. Daarvoor werden zowel de slag als de boring vergroot, respectievelijk van 63 tot 67 mm en van 63,5 mm tot 66,5 mm.

De nieuwe benzinemotoren worden in twee varianten aangeboden waarvan het vermogen nu 37 en 45 kW bedraagt in plaats van 33 en 40 kW. De krachtigste variant van 45 kW was voordien al exclusief beschikbaar voor de sportieve uitvoering ‘pulse’. Die motoren geven hun maximumkoppel van 80 en 95 Nm vrij over een heel breed toerentalgebied, van 2000 t/min tot 4000 t/min (37 kW: van 1800 t/min tot 4000 t/min). Het grotere potentieel van die driecilinders komt de prestaties van de auto’s duidelijk ten goede.

Om de emissiewaarden te verlagen, zijn de motoren nu voorzien van een secundaire luchtinlaat met elektrische pomp en van een katalysator met een aangepaste bekleding in edelmetaal. De samenstelling van de bekleding van het rooster in de katalysator werd veranderd en de oppervlakte ervan vergroot.
Ook de koeler voor de laadlucht werd verbeterd. De dichtheid en het aantal cellen werden aan het grotere luchtdebiet aangepast. De maximale laaddruk bedraagt 0,5 resp. 0,8 bar. Een overboostfunctie is bij de nieuwe motor niet voorzien. Door de grotere cilinderinhoud is die functie niet nodig: onder de 3000 t/min al ontwikkelt de motor 15 % meer koppel. Daarmee kunnen de smarts vanuit stilstand nog levendiger accelereren dan tot nu toe.

De herwerkte schakelprogramma’s verkorten nog de onderbrekingen in de aandrijfkracht.

Het krachtige demarragevermogen van de motoren van het modeljaar 2003 is ook te danken aan een ong. 7 % langere verhouding voor de eindaandrijving. Bovendien kunnen in de afzonderlijke versnellingen hogere snelheden gehaald worden. Tegelijk werden de schakelprogramma’s aangepast zodat de smart city-coupé en de smart cabrio hun vermogen merkbaar harmonischer ontvouwen. Ook de koppeling met haar loodvrije voeringen die op een hoger koppel van 110 newtonmeter berekend zijn, draagt daartoe bij. En tot slot kregen de regeleenheden van zowel de versnellingsbak als de motor nieuwe softwareprogramma’s.

Kickdownfunctie
Om het comfort en de actieve veiligheid in de automatische modus (SOFTOUCH) nog te verhogen, hebben de ontwerpers van smart een kickdownfunctie ontwikkeld waarmee het mogelijk is om met het gaspedaal spontaan een of twee versnellingen terug te schakelen.


Met het oog daarop werd een nieuwe pedaalmodule ontwikkeld. Die heeft een kortere pedaalweg dan de pedaal die tot nu toe ingebouwd werd. Dat betekent dat de bestuurder zijn voetgewricht minder ver moet buigen, wat de ergonomie ten goede komt. Een mechanisch drukpunt kort voor het einde van de pedaalweg signaleert de bestuurder dat zijn wens om terug te schakelen aan het elektronische systeem doorgegeven is. De regeleenheid leidt uit de stand van het pedaal de vraag naar een kickdown af.

Bij het automatisch terugschakelen op bevel van het gaspedaal, wordt de kleinst mogelijke versnelling gekozen die volgens het toerental mogelijk is. Er worden hoogstens twee versnellingen teruggeschakeld. Bepalend voor deze functie zijn enerzijds de snelheid waarmee het pedaal tijdens het laatste derde van zijn weg ingedrukt wordt, en anderzijds het kickdownsignaal. De beslissing om een of twee versnellingen terug te schakelen, hangt van die factoren af, alsook van het toerental en de snelheid op dat moment.

Een ongewenst terugschakelen van tweede naar eerste, bijv. bij het invoegen in de verkeersstroom op een T-kruispunt, wordt daarentegen onderdrukt om een vlotte acceleratie te garanderen. Dat gaat zowel in de manuele als de automatische modus op. Onder de 2200 t/min bij benzinemotoren – 2000 t/min bij de cdi-motor – regelt de elektronica het lossen van de koppeling, de verhoging van het toerental tot 1200 t/m en het opnieuw aangrijpen van de koppeling (slippen). Ook hier is de snelheid waarmee het gaspedaal bediend wordt of het kickdownsignaal bepalend voor de regeling van die functie.

Op basis van de snelheid waarmee het gaspedaal bij het wegrijden of bij het overwinnen van het kickdowncontact bediend wordt, besluit de regeleenheid dat de bestuurder op een sportieve manier wil wegrijden. Als het kickdownpunt niet bereikt wordt, bedient de regelaar de koppeling van een benzinemotor bij 2.500 t/min (smart city-coupé cdi: 1800 t/min; smart cabrio cdi: 2000 t/min), terwijl dat bij een kickdown eerst bij 3000 t/min gebeurt (cdi: 2200 t/min). Anders dan in het verleden wordt nu ook in de manuele modus automatisch opgeschakeld wanneer bij het accelereren het maximumtoerental bereikt wordt.

Service-intervalaanduiding standaard

De service-intervalaanduiding in het wijzerpaneel die bij de smarts van het modeljaar 2003 standaard is, signaleert de bestuurder van de smart city-coupé en cabrio hoeveel kilometer of tijd hij nog kan rijden voor de volgende oliebeurt. Door op de omschakelaar van het wijzerpaneel te dubbelklikken, kan de afstand of de tijd tot de volgende onderhoudsbeurt op de centrale display getoond worden. Daarnaast verschijnen er afhankelijk van de dringendheid nog een of twee moersleutels. Daarbij beslist de elektronica op basis van het gebruik – lange of korte ritten – of ze de bestuurder van de restkilometers of van de resttijd tot de volgende onderhoudsbeurt op de hoogte brengt.

Nieuw ontwikkelde “signaalsturings- en analysemodule” SAM maakt aantrekkelijke standaarduitrustingen en opties mogelijk

De nieuwe ontwikkelde “signaalsturings- en analysemodule” SAM neemt de functies over van de centrale regeleenheid die tot nu toe in de smart city-coupé en de smart cabrio ingebouwd werd. Wegens zijn aanzienlijk hoger vermogen maakt de SAM een groot aantal bijkomende functies mogelijk, die op hun beurt vooral het comfort nog verhogen. Via een CAN-databus is de SAM met de regeleenheden van ESP (met inbegrip van het geïntegreerde antiblokkeersysteem), de motorsturingseenheid en het wijzerpaneel verbonden. De relaiskast is in de SAM ingebouwd.

In de smarts van het modeljaar 2003 maakt de SAM een reeks van comfortfuncties mogelijk die afhankelijk van het model tot de standaarduitrusting behoren of als accessoire vrij in te bouwen zijn.

Standaard wordt de verlichting nu uitgeschakeld wanneer de motor stilgelegd wordt; dat geldt ook – om het boordnet te ontlasten – bij het starten. Andere functies die standaard ingebouwd worden: het geleidelijke in- en uitschakelen van de interieurverlichting, de comfortfunctie van de richtingaanwijzers (een korte druk met de vinger op de hendel doet de geselecteerde richtingaanwijzer drie keer knipperen), en de automatische activering van de alarmlichten en de interieurverlichting na een ongeval.

Dimlichten overdag en de coming-home-functie zijn in een gecombineerde optie beschikbaar. De lichten worden ingeschakeld zodra de ABS-sensors melden dat de wielen draaien. Zijn de lichten ontstoken op het moment dat de bestuurder de sleutel uit het contactslot haalt, en sluit hij vervolgens de auto met de centrale vergrendeling af, dan schakelt de coming-home-functie de lichten (plus het parkeerlicht) opnieuw in. Na 12 seconden schakelt de verlichting zich automatisch weer uit. Omgekeerd kan men met een dubbelklik op de ontgrendelknop de buiten- en binnenverlichting activeren.
Een alarminstallatie kan later ook als accessoire ingebouwd worden. SAM biedt daarvoor de noodzakelijke elektronische functies.
Optioneel kunnen de ruitenwissers van de voor- en achterruit afhankelijk van de regenval gestuurd worden. Wanneer de bestuurder in achteruit schakelt, wordt de wisser van de achterruit automatisch geactiveerd, afhankelijk van de stand van de ruitenwissers op de voorruit.

smart city-coupé BRABUS en smart cabrio BRABUS De eerste in serie gebouwde BRABUS-uitvoering voldoet aan de hoogste eisen op het vlak van sportiviteit en individualiteit

Met modeljaar 2003 stelt smart gmbh ook een eerste in serie gebouwde designuitvoering van de smart city-coupé en de smart cabrio met een speciale uitrusting voor. Die uitvoering werd door smart-BRABUS Gmbh ontwikkeld. Helemaal in lijn met de doelstellingen van die gezamenlijke onderneming die in maart 2002 opgericht werd, ronden de smart city-coupé BRABUS en de smart cabrio BRABUS het productpalet van het merk smart naar boven toe af. De twee auto’s staan voor exclusiviteit, innovatie en sportiviteit en mikken op veeleisende klanten die een passie voor design en techniek hebben en veel belang aan individualiteit hechten. De auto’s kunnen vanaf begin 2003 besteld worden, de eerste exemplaren worden vanaf april 2003 geleverd.

Het technische hart van de smart city-coupé BRABUS en de smart cabrio BRABUS is de standaardmotor waarvan het vermogen tot 55 kW (75 pk) opgevoerd is. De topsnelheid van de twee auto’s met die krachtbron wordt elektronisch tot 150 km/h beperkt, terwijl de top van de andere smarts op 135 km/h ligt. Die motor is exclusief voor de BRABUS-uitvoering en is in de andere versies niet als optie beschikbaar. Met zijn maximumkoppel van 110 Nm biedt hij de klanten van smart gegarandeerd een buitengewoon sportieve rijervaring. De BRABUS-variant kan die hogere topsnelheid aan dankzij de combinatie van ESP (een standaardvoorziening) met de brede banden die deel uitmaken van het uitrustingspakket. De auto’s worden in de fabriek voorzien van banden van 175/50 R 16 (voor) en 205/45 R 16 (achter). De banden zelf zijn op lichtmetalen BRABUS-velgen van 16 inch gemonteerd.

De sportieve pretenties van de twee auto’s komen ook visueel tot uiting. Samen met de voorspoiler, de zijdrempels en het radiatorrooster van BRABUS verlenen de sportuitlaat met het speciaal ontworpen hitteschild de smart city-coupé BRABUS en de smart cabrio BRABUS een dynamisch en sierlijk uiterlijk.

In het interieur domineren hoogwaardige materialen en exclusieve sierelementen die het hoge comfortniveau van de BRABUS-uitvoering recht laten wedervaren. Zo omvat de standaarduitrusting van de auto’s o.a. lederen en verwarmde sportstoelen, een lederen sportstuurwiel met drie spaken en schakelknoppen op het stuurwiel, een airconditioning, een klok en een toerenteller. Daarnaast zorgen een hele reeks voorzieningen ook voor de veiligheid van de smart city-coupé BRABUS en de cabrio BRABUS: ESP met ingebouwd antiblokkeersysteem en elektronische remkrachtverdeling, bestuurders- en passagiersairbags, zijdelingse airbags en mistlampen. De auto’s van het uitvoeringsniveau BRABUS verzoenen op die manier sportiviteit en een goede dynamiek met een exclusief comfort en een maximale veiligheidsuitrusting.

De modellen BRABUS zijn uitsluitend in de kleuren ‘jack black’ of ‘river silver metallic’ beschikbaar. Daarnaast kunnen de kopers van een BRABUS-uitvoering kiezen uit opties zoals een elektrische stuurbekrachtiging, een navigatiesysteem, verschillende audiosystemen en een elektrisch schuifdak in glas.

De productie van de smart city-coupé BRABUS en cabrio BRABUS is sinds de start van het nieuwe modeljaar volledig in de productie-, marketing- en distributieprocessen van smart gmbh geïntegreerd. De smart Centers handelen de bestellingen en leveringen af. In tegenstelling tot de tot nu toe beperkte aantallen speciale modellen van smart-BRABUS Gmbh die bij BRABUS in Bottrop afgewerkt werden, worden de BRABUS-modellen nu in de fabriek van smart in Hambach gebouwd waar ze in de serieproductie geïntegreerd zijn. Garantieprocedures, reparaties en onderhoudsbeurten worden op dezelfde manier afgehandeld als bij de andere voertuigen van smart.

smart-BRABUS GmbH bouwt niet alleen de BRABUS-varianten van de smart city-coupé en de smart cabrio en van de toekomstige bouwreeksen van smart. Daarnaast ontwikkelt en produceert het bedrijf ook accessoires en toebehoren voor de gewone modellen en de speciale beperkte reeksen van smart. Sinds eind augustus 2002 bieden de smart Centers het volledig herwerkte en verruimde aanbod van sportieve en exclusieve accessoires van smart-BRABUS GmbH te koop aan. De BRABUS-accessoires voor de smart city-coupé en de smart cabrio gaan van kits om het motorvermogen op te voeren, over exclusieve designelementen voor de carrosserie zoals de zogeheten zijkleppen of het zonnescherm achteraan, tot hoogwaardige sierelementen voor het interieur.

smart-BRABUS GmbH werd als een gezamenlijke onderneming van Micro Compact Car smart GmbH (vandaag smart gmbh) en BRABUS GmbH (Bottrop) opgericht. De twee moedermaatschappijen hebben elk een aandeel van 50 % in de gezamenlijke onderneming.