Brussel,
19
november
2018
|
12:17
Europe/Brussels

smart mobile disco door Konstantin Grcic

smart ready to party

Samenvatting

Brussel. smart heeft met zijn innovatieve modellen en diensten niet alleen voor een revolutie in de stedelijke mobiliteit gezorgd smart staat ook symbool voor levensvreugde in de stad. Dat gaat nu ook op voor het nachtleven: met de smart mobile disco heeft het merk een opmerkelijke werkplaats voor dj’s gebouwd – met een dj-stand, een mengpaneel, een rookmachine en diverse lichteffecten. Deze ‘showcar’ is van de hand van productontwerper Konstantin Grcic. JBL, sinds jaren de audiopartner van smart, stelt de professionele geluidsapparatuur ter beschikking. Op 21 november opent het ADAM Museum te Brussel haar deuren voor de ‘Night Fever’ tentoonstelling over de geschiedenis van design in nachtclubs van de jaren ’60 tot nu en waarvan smart hoofdsponsor is. De smart mobile disco zet de opening van de expositie op 20 november feestelijk in.

Disco is een prachtig voorbeeld van het samenspel tussen het merk smart en de ‘clubcultuur’ – een beweging die mensen samenbrengt, banden smeedt en vreugde brengt,” aldus Kathrin Adt, die aan het hoofd van smart staat. “De clubcultuur heeft tal van uiteenlopende facetten. Toch hebben ze allemaal één zaak gemeen: de wil om de gebaande paden te verlaten en de zaken anders te bekijken en de moed om zaken uit te proberen. Dat is de link met smart. Want visionaire ideeën en de gedrevenheid om het bestaande telkens weer in vraag te stellen, maken het wezen van smart uit.”

De smart mobile disco is gebaseerd op een smart EQ fortwo (gecombineerd stroomverbruik: 13,0 - 12,9 kWh/100 km; gecombineerde CO2-emissies: 0 g/km1). Het interieur werd aangepast om plaats te bieden voor het hefplatform waarop de dj-stand gemonteerd is. Die kan omhoog schuiven en is onder andere met een dj-mengpaneel en een microfoon op een zwanenhals uitgerust. Gelamineerde zijsteunen stabiliseren de smart mobile disco terwijl de dj aan het werk is.

Achter het radiatorrooster zit een rookmachine die rook op de dansvloer blaast. Daarnaast creëren tal van lichteffecten de ultieme discosfeer. De ledkoplampen van de smart projecteren een lichtanimatie op de dansvloer. Een stroboscoop in het interieur laat de auto met één druk op de knop opflikkeren. Op beide kanten van de kraanarm is telkens een ledmatrix gemonteerd terwijl tijdens de show ook een in alle richtingen verdraaibare spot gebruikt kan worden. De lichtmetalen velgen van de smart mobile disco worden langs achteren verlicht. En ook de onderzijde van de showcar baadt in het licht.

smart is de internationale sponsor van de tentoonstelling ‘Night Fever. Designing Club Culture 1960 – tot nu’. De tentoonstelling loopt van 21 november tot en met 5 mei 2019 in het ADAM Museum te Brussel. Het ontwerp van de tentoonstelling was van Konstantin Grcic. En het was binnen die samenwerking dat de smart mobile disco tot stand kwam.

Al in 2015 hadden smart en JBL met de ontwerpstudie smart forgigs allicht de kleinste rijdende concertlocatie ter wereld gerealiseerd.
 

Clubsound ook voor seriemodellen: het JBL soundsystem

De smart mobile disco is een uniek exemplaar en is niet te koop. Met het JBL soundsystem echter is ook in elke smart van de nieuwe generatie een unieke geluidservaring mogelijk. Het JBL soundsystem dat een indrukwekkend geluidsvolume ontwikkelt, omvat in de fortwo een 6-kanaals DSP- versterker (240 watt) en in de forfour een 8-kanaals DSP-versterker (320 watt). In totaal acht (fortwo) respectievelijk twaalf (forfour) krachtige luidsprekers staan borg voor luisterplezier: een centrale breedbandluidspreker, twee luidsprekers voor hoge tonen in de spiegeldriehoeken, twee luidsprekers voor midden- en lage tonen in de deuren (bij de forfour ook in de achterdeuren) en twee breedband-rearfill-luidsprekers, en bij de fortwo nog een basbox links in de kofferruimte. Die basbox kan met enkele grepen en zonder gereedschap weggenomen worden om indien nodig het koffervolume te vergroten.
 

Over Konstantin Grcic

Konstantin Grcic (°1965) begon een opleiding tot meubelmaker aan de John Makepeace School in Dorset, Engeland, voor hij aan het Royal College of Art in Londen design studeerde. Sinds hij in 1991 zijn eigen designstudio - Konstantin Grcic Industrial Design (KGID) - in München oprichtte, heeft hij meubels, producten en lampen voor vooraanstaande bedrijven ontwikkeld.

Veel van de producten van Grcic hebben internationale designprijzen gekregen en enkele werken maken zelfs deel uit van de vaste collectie van belangrijke designmusea (o.a. het MoMA in New York en het Centre Georges Pompidou in Parijs).

Hij heeft ook een aantal designtentoonstellingen gecureerd, zoals ‘DESIGN-REAL’ voor The Serpentine Gallery, London (2009), ‘COMFORT’ voor de St. Etienne Design Biennale (2010) of ‘black2’ voor het Istituto Svizzero in Rome (2010). Hij tekende ook voor het design van de tentoonstelling ‘Night Fever. Designing Club Culture 1960 – Today’.

 

ADAM Museum Een partnershap met het Vitra Design Museum.

Nachtclubs behoren tot de belangrijkste designruimtes in de hedendaagse cultuur. Al meer dan 50 jaar lang zijn nachtclubs epicentra voor popcultuur. De afgesloten ruimtes voor nachtelijke ontspanning zijn voor architecten en designers van over de hele wereld een bron van mogelijkheden en inspiratie. Night Fever. Designing Club Culture 1960 – Today biedt de eerste grootschalige analyse van de verhouding tussen clubcultuur en design, van het verleden tot nu. De tentoonstelling presenteert nachtclubs als ruimtes waar architectuur en interieurdesign samensmelten met geluid, licht, mode, grafische elementen en visuele effecten tot een modern ‘gesamtkunstwerk’.

De voorbeelden variëren van Italiaanse clubs uit de jaren 60, gecreëerd door de voorvechters van Radical Design, tot de legendarische Studio 54, waar Andy Warhol vaste klant was,. En van het Haçienda in Manchester, ontworpen door Ben Kelly, tot meer recente concepten van architectenbureau OMA voor de club Ministry of Sound in Londen.

De tentoongestelde werken variëren van films en oude foto’s tot posters, flyers en mode, maar er zijn ook hedendaagse werken van fotografen en artiesten zoals Mark Leckey, Chen Wei en Musa N. Nxumalo aanwezig.

Een ruimtelijke installatie met muziek en lichteffecten neemt bezoekers mee op een fascinerende reis door een wereld van glamour en subculturen, die altijd op zoek is naar de eeuwigdurende nacht. Als internationale sponsor van de tentoonstelling ondersteunt smart de internationale tournee van “Night Fever.’

 

De tentoonstelling is van 21 november 2018 tot en met 5 mei 2019 dagelijks toegankelijk van 10 tot 18 uur.

Website: http://adamuseum.be/expositions-night-fever/

Video #smartmobiledisco making off: https://youtu.be/_gxNKRaPVes

Meer informatie over smart vindt u op het internet: https://media.mercedes-benz.be