Brussel,
04
december
2017
|
15:28
Europe/Brussels

smart ready to drop+: Piloottest in Hamburg

Postbussen worden nu echt mobiel

Samenvatting

smart breidt zijn gamma innovatieve logistieke diensten uit: in de toekomst zal ‘smart ready to drop+’ het mogelijk maken om pakjes te laten leveren in de koffer van een smart, en dat ongeacht waar de auto zich bevindt. Nog een voordeel is dat klanten bijna elk product uit elke shop kunnen bestellen. Tot kort voor de levering kunnen klanten bepalen wanneer en waar het pakje moet worden bezorgd. Daartoe heeft smart samen met partner Liefery een piloottest opgestart in Hamburg.

Afgelopen lente begon de ‘smart ready to drop’-test in Stuttgart als de grootste test voor leveringen in auto’s ooit in Duitsland. Sindsdien werd het werkterrein uitgebreid naar smarts in Keulen, Bonn en Berlijn. smart-partner DHL heeft al een viercijferig aantal pakjes geleverd in deze steden.

Maar nu gaat de constructeur nog een stap verder met een nieuw pilootproject dat smarts tot volledig mobiele postbussen maakt. Voor het leveringsproces moet de auto niet langer geparkeerd staan in de buurt van het thuisadres: Liefery kan de pakjes leveren ongeacht de locatie van de auto in Hamburg.

Bovendien beperkt de service zich niet langer tot bepaalde online shops en kunnen klanten hun producten bestellen en in hun wagen laten leveren door Liefery. Ook kunnen privépersonen pakjes verzenden naar een auto. Tijdens de maandenlange piloottest is de service ‘smart ready to drop+’ gratis voor klanten.

Handig en betrouwbaar bestel- en leveringsproces

‘smart ready to drop+’ werkt op basis van een smartphone, met een app ontwikkeld door smart lab, de ‘think tank’ van het merk. Het proces in detail:

  • Wanneer de klant een online bestelling plaatst, geeft hij als leveringsadres ‘smart HUB address’ in. Dat bestaat uit twee delen: het adres van de Liefery-hub in Hamburg, die als een tussentijdse opslagfaciliteit fungeert, en de identificatiecode van de persoonlijke autokoffer van de klant.

  • De klant wordt geïnformeerd wanneer de pakjes fysiek aankomen in de Liefery-hub.

  • Vervolgens moet hij een datum en een van de drie tijdspannes in de dag kiezen voor de levering.

  • Bovendien moet de locatie van het voertuig worden gespecificeerd. Dat kan het voorgeprogrammeerde adres ‘Thuis’ of ‘Werk’ zijn, maar ook de parking van de fitness bijvoorbeeld. Met de instelling ‘Dropzone’ kan de klant de radius van de smart rond deze locatie instellen voor de gekozen tijd.

  • In de volgende stap genereert de gebruiker een TAN om de Liefery-leveringsservice toegang te geven tot de koffer van de geparkeerde smart.

  • De app stuurt het gewenste leveringsadres en de gekozen leveringstijd door en de koerier kan de koffer van de auto binnen een specifiek tijdsvenster een keer openen met de TAN-code. Daartoe wordt een Connectivity Box geïnstalleerd in de wagen, onderaan de voorruit.

  • Wanneer de Liefery-koerier het pakje in de koffer heeft achtergelaten, wordt de auto digitaal weer vergrendeld en wordt de toegangstoelating onmiddellijk ingetrokken. De app meldt de geslaagde levering onmiddellijk aan de smart-bestuurder.

Meer informatie over smart vindt u online op: www.media.daimler.com en www.smart.com