Brussel,
18
oktober
2018
|
11:43
Europe/Brussels

Verkoopstart van de S-Klasse plug-in hybrid

Samenvatting

De nieuwe Mercedes-Benz S 560 e is per direct te bestellen vanaf € 110.957 euro inclusief BTW en kosten rijklaar maken. De doorontwikkelde componenten en de nieuwe anticiperende functies van het intelligente aandrijfmanagement zorgen voor betere elektrische prestaties en meer gebruiksgemak dankzij onder meer de snellere oplaadtijden. De efficiëntie van de 9G-TRONIC plug-in hybrid transmissie en een nieuwe lithium-ion-accu maken een volledig elektrische actieradius tot circa 50 km (NEDC) mogelijk. De hybride aandrijving van de S 560 e combineert de 270 kW/367 pk van de V6-benzinemotor met 90 kW EQ Power tot een systeemvermogen van maximaal 350 kW. De eerste leveringen starten in januari 2019.

Plug-in hybrids zijn een belangrijke stap op weg naar lokaal emissievrij rijden. Ze bieden klanten het beste van twee werelden: in de stad kunnen ze volledig elektrisch rijden, daarbuiten profiteren ze van de actieradius van een verbrandingsmotor. Plug-in hybrids zijn buitengewoon efficiënt: enerzijds omdat ze energie kunnen terugwinnen, anderzijds omdat de verbrandingsmotor altijd in het optimale toerenbereik functioneert. Mercedes-Benz heeft de ontwikkeling van plug-in hybrids in een hogere versnelling geschakeld onder de noemer EQ Power.

De hybride aandrijving van de S 560 e bestaat uit een V6-benzinemotor met 270 kW/367 pk en een elektromotor met 90 kW. Zijn lithium-ion-accu is kleiner dan voorheen, maar kan 50 % meer energie opslaan, wat genoeg is voor een elektrische actieradius van zo’n 50 km. De capaciteit van de accucellen is nu 37 Ah (voorheen 22 Ah), mede dankzij de toepassing van lithium-nikkel-mangaan-kobalt (Li NMC) in de cellen. Het is voor het eerst dat de accu afkomstig is van Deutsche ACCUMOTIVE, een dochterbedrijf van Daimler.

Dankzij een watergekoelde 7,4 kW-boordlader kan de accu van de S 560 e in ongeveer 1,5 uur van 10 naar 100 % ‘state of charge’ (SoC) worden opgeladen. Mercedes-Benz heeft daarvoor een nieuwe generatie wallboxen ontworpen. Als de S 560 e wordt aangesloten op een gewoon stopcontact duurt het laden 5 uur.

De bestuurder kan kiezen uit vijf rijprogramma’s en vier instellingen voor de hybride aandrijving. Op die manier is de S 560 e af te stemmen op dynamiek (waarbij de verbrandingsmotor en elektromotor samenwerken voor extra kracht) of op efficiëntie (waarbij de verbrandingsmotor zo min mogelijk wordt ingeschakeld).

Mercedes-Benz heeft de S 560 e bovendien uitgerust met de ECO-assistent. Deze gebruikt de gegevens van alle elektronische rijassistentiesystemen en het navigatiesysteem om de bestuurder te adviseren over een zo zuinig mogelijke rijstijl. Daarvoor gebruikt de ECO-assistent visuele aanwijzingen en haptische feedback in het ‘gaspedaal’.

Het comfort in de S 560 e wordt verhoogd door het buitengewone klimaatcomfort. De elektriciteit wordt namelijk niet alleen gebruikt voor de aandrijfcomponenten en de vacuümpomp waarmee remenergie wordt teruggewonnen, maar ook voor de elektrische koelcompressor en de warmtebooster. Beide maken zowel in de zomer als in de winter preconditionering van het interieur mogelijk, omdat ze ook zonder verbrandingsmotor functioneren.

Technische gegevens op een rij:

 

S 560 e1

Cilinderaantal/-opstelling/brandstof

6/V/benzine

Cilinderinhoud (cm3)

2.996

Max. vermogen verbrandingsmotor (kW/pk bij t/min)

270/367 bij 5.500-6.000

Max. koppel verbrandingsmotor (Nm bij t/min)

500 bij 1.800-4.500

Max. vermogen elektromotor (kW)

90

Systeemvermogen (kW/pk)

350/476

Systeemkoppel (Nm)

700

Acceleratie 0-100 km/u (sec.)

5,0

Topsnelheid (km/h)

250

Topsnelheid elektrisch (km/ h)

ruim 130

Brandstofverbruik gecombineerd (l/100 km)

2,6-2,5

CO2-emissie gecombineerd (g/km)

59-57

Accucapaciteit (kWh)

13,5

Elektrisch verbruik gecombineerd (kWh/100 km)

20,2-20,0

Elektrische actieradius (km)

tot 50

Meer informatie over Mercedes-Benz vindt u op:
http://media.mercedes-benz.be

www.media.daimler.com