Brussel,
27
mei
2020
|
00:05
Europe/Brussels

Vernieuwde E-Klasse Coupé en Cabriolet

Dynamisch, efficiënt, opwindend en aantrekkelijk

Samenvatting

De Mercedes-Benz E-Klasse Coupé en Cabriolet zijn de meest emotioneel gestileerde modellen uit de E-Klasse familie. De nieuwste wijzigingen die zijn doorgevoerd om hun aantrekkingskracht te vergroten, maken deze twee droomauto's nog aantrekkelijker. De styling is sportief aangescherpt, waarbij met name de voorzijden een frisse uitstraling hebben gekregen. De full led-koplampen zijn voorzien van vlakkere behuizingen, terwijl het binnenwerk van de led-achterlichten is aangepast. Tegelijkertijd nemen de tweedeursmodellen bij de facelift de belangrijkste upgrades van de andere carrosserievarianten over. Daartoe behoren geëlektrificeerde en daardoor efficiëntere benzine- en dieselmotoren met geïntegreerde startdynamo, de volgende generatie rijassistentiesystemen en het infotainmentsysteem MBUX (Mercedes-Benz User Experience). De E-Klasse Coupé en Cabriolet maken in het najaar van 2020 hun debuut bij de dealers in Europa.

De emotionele aantrekkingskracht van de twee auto's is verder versterkt door de modelupgrade. De E-Klasse Cabriolet met het klassieke stoffen dak biedt ruimte en comfort op lange reizen voor maximaal vier personen. En dat het hele jaar door: als optie kan de Cabriolet worden uitgerust met het automatisch windschermsysteem AIRCAP en de hoofdruimteverwarming AIRSCARF. Ook de akoestische softtop zorgt het hele jaar door voor comfort, wat helpt om het geluidsniveau in het interieur te optimaliseren. De structuur met meerdere lagen en een uitgekiende isolatie zorgt ook voor een comfortabele omgeving, ongeacht het seizoen, en vermindert het wind- en rijgeluid. De inzittenden kunnen dus ook bij hogere snelheden op ontspannen wijze met elkaar praten in de auto. Met zijn expressieve coupé-achtige proporties, heldere en sensuele vormgeving en comfort voor vier personen combineert de nieuwe E-Klasse Coupé de schoonheid en klassieke eigenschappen van een GT met de modernste techniek.

Verfijnde styling: diamantgrille met A-vormig design

De uitgevoerde ontwerpwijzigingen, met name aan de voorzijden van de E-Klasse Coupé en Cabriolet, zorgen voor extra verfijning. De meer dynamische uitstraling is te danken aan de vlakkere koplampen, die zelfs bij de basisuitvoeringen zijn voorzien van full-led technologie. Het binnenwerk van deze high-performance led-koplampen is vrij uitzonderlijk. Tot de kenmerkende Mercedes-Benz designeigenschappen behoren het toortsvlam-effect en twee onverlichte pinnen. Bij de optioneel verkrijgbare MULTIBEAM LED-koplampen worden deze laatste verlicht.

Het 'A-vormige' design van de nieuwe diamantgrille, eveneens standaard op alle uitvoeringen, zorgt voor een bijzonder dynamische uitstraling. De grille is bovendien voorzien van verchroomde stippen, een enkelvoudig rooster en een Mercedes-ster in het midden.

Een nieuwe highlight bij de gespierd ogende achterzijde is het volledig vernieuwde binnenwerk van de tweedelige achterlichten met led-technologie. De stermodule met geïntegreerde achteruitrijcamera is in de achterklep geplaatst.

De vier lakkleuren die voor de E-Klasse Coupé en Cabriolet nieuw verkrijgbaar zijn na de facelift, worden aangeduid met de namen hightech zilver, grafietgrijs metallic, mojavezilver en Patagonie-rood (designo). Ook het assortiment velgen is uitgebreid en omvat nu ook aerovelgen, zoals ze worden genoemd, waarvan de bijzondere ontwerpkenmerken bijdragen aan de brandstofbesparing en dus aan de milieuvriendelijkheid van de auto.

Zoals reeds het geval was, combineren de interieurs van de Coupé en Cabriolet een eigentijdse stijl met sportieve luxe. De basislijnen van het interieur zijn duidelijk gedefinieerd. Het bovenste deel van het dashboard lijkt te zweven; het rust op royaal bemeten sierelementen die optisch overgaan in de portieren. De uitzonderlijk hoogwaardige materialen die zijn geselecteerd en de ambachtelijke afwerkingskwaliteit benadrukken het sportieve, stijlvolle karakter van de auto en hebben een grote aantrekkingskracht. De nieuwe opties voor de bekleding - essenhout met open poriën en aluminium met een lichte koolstofvezelstructuur - zorgen voor een fraaie uitstraling van het interieur.

De stoelen combineren het voor Mercedes-Benz kenmerkende praktische karakter op lange afstanden met een avantgardistische styling om te voldoen aan de verwachtingen op het gebied van comfort, maar bieden tegelijkertijd een uitstekende ondersteuning in dynamische rijsituaties. De adaptieve stoelverstelling voor de bestuurder is bijzonder slim: wanneer de lichaamslengte op het mediascherm of via Mercedes me wordt ingevoerd, beweegt de stoel automatisch naar een positie die over het algemeen geschikt is voor iemand met die lengte, die dan alleen nog maar door de bestuurder hoeft te worden gefinetuned.

De sportstoelen met kuipstoel-look zijn voorzien van forse zijwangen en geïntegreerde hoofdsteunen. De contouren van de stoel borduren voort op de uitgesproken zijwangen en afhankelijk van de specificatie heeft het middengedeelte sportieve dwarsnaden of moderne langsnaden. De kleuren van de middensecties van de rugleuning en het zitkussen zijn afgestemd op het totaalbeeld van de stoelen. Er zijn tal van materiaalcombinaties mogelijk, variërend van stof tot lederlook ARTICO, reliëfleder, nappaleder met stiksels in diamantvorm en zelfs zonwerend leder (voor de Cabriolet).

Nieuwe generatie rijassistentiesystemen: betere ondersteuning bij fileverkeer en parkeren

De nieuwe E-Klasse beschikt over de nieuwste generatie rijassistentiesystemen van Mercedes-Benz die de bestuurders coöperatief ondersteunen. Dit resulteert in een bijzonder hoog niveau van actieve veiligheid: de Coupé en Cabriolet zijn in staat om snel en intelligent te reageren als de bestuurder daar niet toe in staat is. De hands-off detectie van het stuurwiel werkt nu op een capacitieve basis, waardoor de gebruiksvriendelijkheid bij het rijden in de semi-automatische modus wordt vergroot. Om de assistentiesystemen te laten weten dat de bestuurder de E-Klasse nog steeds onder controle heeft, is het namelijk voldoende dat de bestuurder het stuurwiel vasthoudt. Dit vereiste tot nu toe stuurkoppel - dat wil zeggen een lichte stuurbeweging - als feedback om dit te laten gebeuren. Het nieuwe stuurwiel (zie het volgende hoofdstuk voor meer details) is voorzien van een pad in combinatie met sensoren in de stuurwielrand. Deze registreren of de bestuurder het stuurwiel vasthoudt. Als het systeem detecteert dat de bestuurder gedurende een bepaalde tijd zijn handen niet op het stuurwiel houdt, wordt een waarschuwingsfase gestart, waarbij uiteindelijk de noodremassistent wordt geactiveerd als de bestuurder geen actie onderneemt.

De E-Klasse wordt standaard geleverd met een actieve remassistent, die in veel situaties autonoom remt om een aanrijding te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken. Het systeem is ook in staat om te remmen voor stilstaande voertuigen en overstekende voetgangers bij typische stadssnelheden en zelfs om aanrijdingen te voorkomen, afhankelijk van de situatie. Als onderdeel van het rijassistentiepakket is dit nu ook mogelijk bij afslaan. Optioneel kan het bij tegemoetkomend verkeer. Het rijassistentiepakket kan worden uitgebreid met een aantal andere Intelligent Drive-functies.

Nog meer comfort in het interieur: een nieuwe generatie stuurwielen plus MBUX

De E-Klasse is als onderdeel van de facelift voorzien van een geheel nieuw, intelligent stuurwiel. Dit stuurwiel is leverbaar als lederen stuurwiel en in een extra sportieve variant. De stuurvlakken zijn hoogglans zwart afgewerkt, terwijl de sierelementen en de omrandingen een silver shadow-afwerking hebben. De functies van het combi-instrument en het mediascherm worden bediend met behulp van touchbediening, waarvan het fysieke principe is veranderd van optisch naar capacitief.

De nieuwe E-Klasse is uitgerust met de nieuwste generatie van het MBUX-multimediasysteem (Mercedes-Benz User Experience). Het omvat standaard twee grote displays van 10,25 inch/26 cm die naast elkaar zijn geplaatst voor een subliem breedbeeld. Twee displays van 12,3 inch/31,2 cm zijn optioneel verkrijgbaar. De informatie in het combi-instrument en op het mediadisplay is goed leesbaar op de schermen met hoge resolutie. Een fraaie presentatie met briljante graphics draagt bij aan de begrijpelijkheid van de intuïtieve bedieningsstructuur.

De ENERGIZING comfortbediening verbindt verschillende comfortsystemen in de auto en maakt gebruik van muziek- en lichtstemmingen plus diverse massagemodi om te voldoen aan een groot aantal individuele eisen voor het welzijn van de inzittenden. Nieuw in de E-Klasse Coupé en Cabriolet is de ENERGIZING COACH. Deze functie is gebaseerd op een intelligent algoritme en beveelt één van de programma's aan, afhankelijk van de situatie en de persoon in kwestie. Als een Garmin® wearable is geïntegreerd, optimaliseren persoonlijke waarden zoals het stressniveau of de kwaliteit van de slaap de nauwkeurigheid van de aanbeveling. Het doel is om ervoor te zorgen dat de bestuurder zich goed en ontspannen voelt, zelfs tijdens intensieve of monotone ritten.

URBAN GUARD: intelligente koppeling van hardware en digitale oplossingen tegen criminaliteit

De twee pakketten URBAN GUARD Vehicle Protection en URBAN GUARD Vehicle Protection Plus maken in samenwerking met Mercedes me een allround beveiliging van de geparkeerde auto mogelijk. URBAN GUARD bestaat uit een antidiefstal alarmsysteem, wegsleepbeveiliging met visuele en akoestische waarschuwing bij een gedetecteerde positieverandering, een alarmsirene, interieurbewaking (wordt ingeschakeld bij bewegingen in het interieur) en een voorinstallatie voor diefstal- en parkeerbotsingdetectie. In het laatste geval registreren de voertuigsensoren wanneer het geparkeerde en vergrendelde voertuig wordt geraakt of weggesleept - of wanneer iemand probeert in te breken. Als de service actief is, ontvangt de bestuurder gedetailleerde informatie via de Mercedes me App. Door middel van een push-melding komt hij bijvoorbeeld te weten hoe ernstig parkeerschade is en welk deel van de auto het betreft. Zodra de auto opnieuw wordt gestart, wordt deze informatie ook eenmalig op het mediadisplay weergegeven.

Daarnaast biedt URBAN GUARD Vehicle Protection Plus een functie voor het lokaliseren van de positie van gestolen voertuigen. In geval van diefstal kan het voertuig ook worden teruggevonden als de dief de voertuigvolgfunctie heeft gedeactiveerd. Dit gebeurt in samenwerking met de politie.

De E van efficiëntie: elektrificatie van de aandrijflijn uitgebreid

Met de facelift van de E-Klasse wordt de elektrificatie van de aandrijflijn opnieuw naar een hoger plan gebracht. De nieuwe tweedeursmodellen worden ook leverbaar met de topversie van de viercilinder dieselmotor (OM 654 M), met een vermogen van 195 kW, die voor het eerst is uitgerust met een geïntegreerde startdynamo (ISG). Hij beschikt daarmee over een 48 volt boordsysteem. Een recuperatiefunctie en de mogelijkheid om te 'zeilen' met uitgeschakelde motor maken de krachtbron nog efficiënter.

Door de voortdurende ontwikkelingsinspanningen maakt de hier gebruikte geïntegreerde startdynamo van de tweede generatie nu deel uit van de transmissie (en niet van de motor). Dit betekent dat deze gemakkelijker kan worden gecombineerd met verschillende motoren. De extra boost die direct na het starten van de motor beschikbaar is - de zogenaamde EQ Boost - kan maar liefst 15 kW en 180 Nm leveren, zodat beide sportieve tweedeursmodellen voor meer rijplezier zorgen.

De 48 volt-techniek met ISG wordt ook gekoppeld aan de zescilinder-in-lijn benzinemotor (M 256), die nu voor het eerst in de E-Klasse verkrijgbaar is. Net als bij de Limousine-, Estate- en All-Terrain-modellen is ook dit toestel nu toegevoegd aan het motoraanbod voor de tweedeursmodellen. Deze motor is al bekend uit de CLS, de S-Klasse en de GLE. De elektrische boost van maximaal 16 kW en maar liefst 250 Nm versterkt het sportieve karakter van zowel de Coupé als de Cabriolet. De standaard vierwielaandrijving 4MATIC accentueert de dynamiek van deze twee modellen nog meer. De systematische elektrificatie van de motor levert een belangrijke bijdrage aan de uitzonderlijke efficiëntie van de aandrijflijn en is een bewijs van de vooruitstrevende strategie van het bedrijf op het gebied van aandrijfsystemen.

Nieuwe technische kenmerken van de OM 654: de krachtigste viercilinder dieselmotor in spe

De in 2016 geïntroduceerde viercilinder dieselmotor OM 654 zal een fundamentele technische doorontwikkeling ondergaan. De nieuwe OM 654 M met geïntegreerde startdynamo is één van de belangrijkste maatregelen om de efficiëntie verder te verbeteren. Naast de elektrificatie, die ook het gebruik van een elektrische koelmiddelcompressor voor het airconditioningsysteem omvat, zijn de belangrijkste wijzigingen die een vermogen tot 195 kW plus een extra vermogen van 15 kW van het EQ Boost-systeem mogelijk maken:

- Een nieuwe krukas die de slag tot 94 mm en de cilinderinhoud tot 1.993 cc vergroot (voorheen: 92,3 en 1.950).

- De injectiedruk die wordt verhoogd tot 2.700 bar (voorheen: 2.500).

- Bijzonder snelle reactietijden en een lineaire vermogensafgifte dankzij twee watergekoelde turbo’s, beide met variabele turbinegeometrie

- Een met natrium gevuld koelkanaal in elk van de stalen zuigers. Dit helpt om temperatuurpieken in de zuigeruitsparing te verminderen

- Elektrische koelmiddelcompressor

Ook op het gebied van de uitlaatgasnabehandeling gaat deze krachtigste uitvoering van de viercilinder dieselmotor nog een stapje verder. Tot de componenten behoren:

- een kortgekoppelde NOx-opslagkatalysator voor de reductie van de stikstofoxiden

- een DPF (dieselroetfilter met speciale coating om de hoeveelheid stikstofoxiden te verminderen)

- een SCR-katalysator (selectieve katalytische reductie; met gedoseerde geïnjecteerde hoeveelheid AdBlue)

- een extra SCR-katalysator in de onderzijde van de auto met een afzonderlijk gedoseerde hoeveelheid AdBlue

De 9G-TRONIC-transmissie is ook doorontwikkeld voor de tweede generatie ISG en wordt in een eerste fase gekoppeld aan de viercilinder ISG-motor. De elektromotor, de vermogenselektronica en de transmissiekoeler zijn nu in of op de transmissie geplaatst. Eerder benodigde kabels kunnen achterwege blijven, wat voordelen biedt voor de inbouwruimte en het gewicht. Zo is de transmissie eenvoudig te combineren met de verschillende verbrandingsmotoren. Bovendien is het rendement van de bak verhoogd. Ook hier wordt een nieuwe generatie van de volledig geïntegreerde transmissiebesturing met multikernprocessor en nieuwe constructie- en verbindingstechniek toegepast. Naast het toegenomen rekenvermogen is het aantal elektrische interfaces drastisch verminderd en is het gewicht van de transmissiebesturing met 30 procent gereduceerd.

Het aanbod dieselmotoren wordt gecompleteerd door de zescilinder-in-lijn motor (OM 656), die in combinatie met de vierwielaandrijving 4MATIC ook voor de tweedeursmodellen verkrijgbaar is.

De technische gegevens van de E-Klasse Coupé bij de marktintroductie:

 

 

E 220 d

E 220 d 4MATIC

E 400 d 4MATIC

E 200

E 200 4MATIC

E 300

E 450 4MATIC

Transmissie

automaat

9G-TRONIC

Motor

 

4/in-lijn

4/in-lijn

6/in-lijn

4/in-lijn

4/in-lijn

4/in-lijn

6/in-lijn

Cilinderinhoud

cc

1.950

1.950

2.925

1.991

1.991

1.991

2.999

Max. vermogen

kW/pk

143/194

143/194

250/340

145/197

145/197

190/258

270/272

bij

tpm

3.800

3.800

3.600-4.400

5.500-6.100

5.500-6.100

5.500-6.100

5.500-6.100

Extra vermogen met EQ Boost

kW/pk

-

 

 

10/14

10/14

10/14

16/22

Max. koppel

Nm

400

400

700

320

320

370

500

bij

tpm

1.600-2.800

1.600-2.800

1.200-3.200

1.650-4.000

1.650-4.000

1.650-4.000

1.600-4.000

Extra koppel met EQ Boost

 

-

-

-

150

150

150

250

Brandstofverbruik[1]

l/100 km

5,0-4,7

5,6-5,2

6,5-6,2

7,0-7,6

7,4-7,0

7,2-6,7

8,5-8,0

CO2-emissies1 gemiddeld

g/km

131-123

147-137

172-165

161-153

169-159

164-153

195-184

Acceleratie 0-100 km/u

s

7,4

7,6

n.n.

7,6

7,7

6,4

5,0

Topsnelheid

km/u

242

239

250

237

231

250

250

De technische gegevens van de E-Klasse Cabriolet bij de marktintroductie:

 

 

E 220 d

E 220 d 4MATIC

E 400 d 4MATIC

E 200

E 200 4MATIC

E 300

E 450 4MATIC

Transmissie

automaat

9G-TRONIC

Motor

 

4/in-lijn

4/in-lijn

6/in-lijn

4/in-lijn

4/in-lijn

4/in-lijn

6/in-lijn

Cilinderinhoud

cc

1.950

1.950

2.925

1.991

1.991

1.991

2.999

Max. vermogen

kW/pk

143/194

143/194

250/340

145/197

145/197

190/258

270/367

bij

tpm

3.800

3.800

3.600-4.400

5.500-6.100

5.500-6.100

5.500-6.100

5.500-6.100

Extra vermogen met EQ Boost

kW/pk

-

-

-

10/14

10/14

10/14

16/22

Max. koppel

Nm

400

400

700

320

320

370

500

bij

tpm

1.600-2.800

1.600-2.800

1.200-3.200

1.650-4.000

1.650-4.000

1.650-4.000

1.600-4.500

Extra koppel met

EQ Boost

 

-

-

-

150

150

150

250

Brandstofverbruik1

l/100 km

5,2-4,9

5,7-5,3

6,7-6,3

7,3-6,9

7,7-7,3

7,4-7,0

8,7-8,2

CO2-emissies1 gemiddeld

g/km

137-129

150-140

176-166

167-157

179-166

169-160

199-187

Acceleratie

0-100 km/u

s

7,7

7,9

n.n.

7,9

8,0

6,6

5,2

Topsnelheid

km/u

237

234

250

234

230

250

250

Het succesverhaal van de tweedeurs E-Klasse modellen

De traditie van de Limousine-modellen in het segment dat nu door de E-Klasse wordt bezet is lang en gaat terug tot de oorsprong van de merken Mercedes (en Benz). De Strich/8 Coupé (modelreeks 114) die in 1968 werd geïntroduceerd, markeerde de introductie van een tweede carrosserievariant. In dit voertuigsegment volgden nog meer coupémodellen - een tijd lang ook onder de naam CLK. Elke generatie combineerde een elegant design met lichtvoetige sportiviteit en eigentijdse luxe op hoog niveau.

De Internationale Automobil Ausstellung in Frankfurt (IAA) vormde in september 1991 het podium voor de première van een elegant cabrioletmodel: deze vierzitsauto met stoffen kap maakte deel uit van de 124-modelreeks, die in 1993 werd omgedoopt tot de E-Klasse, en was vanaf het voorjaar van 1992 verkrijgbaar, aanvankelijk als de 300 CE-24. Deze cabriolet zette de lange traditie van vierdeurs cabrioletmodellen in de merkgeschiedenis van Mercedes-Benz voort na een onderbreking van zo'n twintig jaar. De productie van voorgangers met deze carrosseriestijl, de 280 SE Cabriolet en 280 SE 3.5 Cabriolet (W 111), werd in 1971 stopgezet. In de tussenliggende periode heeft Mercedes-Benz de cultuur van het open rijden met de tweedeurs SL-sportwagens in stand gehouden. Het succes van de A 124, waarvan bij de productiestop in 1997 33.592 exemplaren waren geproduceerd, werd naadloos gevolgd door de CLK Cabriolets van de modellenreeks A 208 (1998-2003) en A 209 (2003-2010), alsmede door de E-Klasse Cabriolets van de modellenreeks A 207 (2010-2017) en A 238 (sinds 2017).

[1] De vermelde waarden zijn vastgelegd volgens de voorgeschreven meetmethode. Het gaat om de NEDC-CO2-waarden in overeenstemming met Art. 2 Nr. 1 van de Durchführungsverordnung (EU) 2017/1153. De brandstofverbruikscijfers zijn berekend aan de hand van deze waarden.