Brussel,
09
december
2020
|
14:21
Europe/Brussels

Volgende generatie eSprinter van Mercedes-Benz Vans op nieuw 'Electric Versatility Platform'

Samenvatting
  • De volgende generatie eSprinter gaat optimale oplossingen bieden
  • Investering van € 350 miljoen in nieuw Electric Versatility Platform
  • eSprinter-specificaties in samenwerking met klanten gedefinieerd: drie accu- en tal van carrosserievarianten maken van de volgende generatie eSprinter de ideale partner voor elk bedrijf, van gesloten bestelwagen en personenuitvoering tot een chassis-variant.
  • Nieuw platform speelt sleutelrol bij de doorontwikkeling van de strategie van Mercedes-Benz Vans: toonaangevend op het gebied van elektromobiliteit en winstgevende groei wereldwijd.

Mercedes-Benz Vans legt zijn weg naar volledige elektrificatie in een hoger tempo af en zal al zijn modellen gaan leveren met een elektrische aandrijflijn, waarbij de focus ligt op betrouwbaarheid, kwaliteit en een geoptimaliseerde total cost of ownership (TCO). Om in de toekomst nog meer toegevoegde waarde voor de klanten te creëren, heeft Mercedes-Benz Vans het nieuwe Electric Versatility Platform voor het segment van de grote bestelwagens ontwikkeld. Dit innovatieve e-drive platform vormt de technische basis voor de volgende generatie eSprinter. De kern van het nieuwe platform wordt gevormd door drie modules die flexibiliteit bieden bij de ontwikkeling en het ontwerp van de verschillende carrosserietypen. Dit maakt nieuwe carrosserieconfiguraties mogelijk.

“De volgende generatie eSprinter kan in veel meer carrosserievarianten worden geleverd. Zo kunnen we ook in de toekomst aan de eisen van onze klanten uit verschillende branches voldoen en tegelijkertijd de voordelen van lokaal emissievrij elektrisch rijden bieden,” aldus Marcus Breitschwerdt, hoofd Mercedes-Benz Vans. “Met de Sprinter demonstreren we al een kwart eeuw onze competentie op het gebied van transport. Op het gebied van elektromobiliteit hebben we de afgelopen jaren veel innovaties ontwikkeld. Met de implementatie van onze versnelde elektrificatiestrategie combineren we het beste van twee werelden, waarbij innovatie en expertise hand in hand gaan!”

Mercedes-Benz is overtuigd van de ecologische en economische voordelen van elektrische bestelwagens en zal ze op de markt gaan brengen in alle segmenten. De Mercedes-Benz Vans-divisie versnelt haar elektrificatiestrategie en streeft naar het leiderschap op het gebied van elektrische aandrijving met de ontwikkeling van haar nieuwe Electric Versatility Platform voor het segment van de grote bestelwagens. Dit innovatieve e-drive platform zal als basis gaan dienen voor de volgende generatie eSprinter, een model waarmee Mercedes-Benz Vans streeft om de beste prestaties in het segment te gaan leveren. Het Electric Versatility Platform, waarmee een investering van 350 miljoen euro is gemoeid, zal een sleutelrol gaan spelen in de plannen van Mercedes-Benz Vans met betrekking tot emissievrij transport en gaat, ook voor de VS en Canada, optimale oplossingen bieden. Aangezien de volgende generatie eSprinter CO2-neutraal zal worden geproduceerd, is dit opnieuw een stap in de richting van de verwezenlijking van Daimlers strategische plan ‘Ambition 2039’.

Vandaag de dag is Mercedes-Benz Vans al de EV-marktleider met een aandeel van meer dan 30 procent in het segment van de middelgrote en grote bestelwagens in Europa. In navolging van de eVito en eSprinter gaat Mercedes-Benz Vans de volgende generatie eCitan ook leveren met een elektrische aandrijflijn en zal het daarmee alle bestelwagensegmenten gaan afdekken.

De ontwikkeling van het Electric Versatility Platform past bij de nieuwe strategie van Mercedes-Benz Vans, die onder andere is gericht op het leiderschap in elektromobiliteit.

Mercedes-Benz Vans heeft zijn strategie afgestemd op die van de personenwagendivisie, waarbij de nadruk ligt op de volgende punten:

  • Duidelijke positionering als premiummerk voor commerciële en particuliere klanten

Mercedes-Benz Vans verstevigt zijn positie als premiumaanbieder van toekomstgerichte transportoplossingen voor commerciële en particuliere klanten.

  • Groeipotentieel benutten

Centraal in de nieuwe strategie staat de focus op de verkoop in de markten en segmenten met hoge marges om wereldwijd winstgevende groei te bevorderen. Parallel aan de uitbreiding van de activiteiten in Europa zal de onderneming haar aanwezigheid in China en Noord-Amerika blijven uitbreiden.

  • Verbetering van de klantloyaliteit en terugkerende inkomsten

Mercedes-Benz Vans zal de samenwerking met de klanten verder intensiveren om ervoor te zorgen dat de producten en diensten perfect op hun behoeften zijn afgestemd.

  • Toonaangevend op het gebied van elektrische aandrijflijnen en digitale oplossingen

Het doel van Mercedes-Benz Vans is om met klant- en toekomstgerichte oplossingen nieuwe maatstaven te zetten in het bestelwagensegment. Naast de elektromobiliteit worden ook de connectiviteit van de voertuigen en de digitale oplossingen consequent verder ontwikkeld.

  • Lagere kosten

Om de winstgevendheid te verbeteren en het concurrentievermogen te vergroten, zullen de vaste kosten worden verlaagd. Winstgevendheid speelt ook een belangrijke rol met betrekking tot de transformatie naar emissievrije mobiliteit met een maximale connecitiviteit.