Brussel,
07
oktober
2020
|
09:27
Europe/Brussels

Zes nieuwe EQ-modellen: Mercedes-Benz bevestigt de uitbreiding van de line-up van elektrische auto's

EQS arriveert in 2021 en is het eerste model dat is gebaseerd op de nieuwe elektrische architectuur

Samenvatting
  • De EQS is het volledig elektrische model in de nieuwe S-Klasse line-up en komt volgend jaar op de markt.
  • De EQS is de eerste auto op basis van de nieuwe architectuur voor elektrische auto’s in het luxe en executive segment van Mercedes-Benz.
  • Andere modellen op basis van de nieuwe architectuur, zoals de EQE zakensedan en de SUV-varianten EQS en EQE, volgen binnenkort.
  • De ontwikkeling loopt op schema: momenteel worden, voornamelijk in het Test and Technology Centre in Immendingen intensieve tests uitgevoerd om de productierijpheid te valideren.
  • In de compacte klasse start later dit jaar de productie van de EQA, de volledig elektrische broer van de GLA, gevolgd door de EQB in 2021.

Stuttgart. De nieuwe generatie elektrische auto’s in het luxe- en executive segment is gebaseerd op een speciaal ontwikkelde architectuur, die in elk opzicht schaalbaar is en in alle modelseries kan worden gebruikt. De wielbasis en breedte evenals alle andere systeemcomponenten, vooral de batterijen, zijn variabel dankzij het modulaire ontwerp. Het concept is geoptimaliseerd om aan alle eisen van een toekomstgerichte, volledig elektrische modelfamilie te voldoen. Deze voertuigarchitectuur maakt het voor Mercedes-Benz mogelijk om verschillende elektrische auto te bouwen, van sedans tot grote SUV's.

De EQS biedt klanten in het luxesegment met zijn ruimte en design de maximale voordelen van een volledig elektrische architectuur. Met een actieradius tot 700 km (volgens WLTP) voldoet de EQS ook in dit opzicht aan de eisen die aan een progressieve sedan in het S-Klasse-segment worden gesteld. Mercedes-Benz blijft tegelijkertijd trouw aan zijn succesvolle productiestrategie door het dusdanig ontwikkelen van de auto’s en fabrieken dat verschillende modellen flexibel op dezelfde productielijnen kunnen worden gebouwd. De elektrische auto’s maken ook gebruik van baanbrekende, sectoroverschrijdende technologieën van Mercedes-Benz, zoals bijvoorbeeld het MBUX-bedienings- en displaysysteem (Mercedes-Benz User Experience) of de assistentiesystemen.

De Mercedes-Benz Vision EQS concept car die werd onthuld in september 2019 was de voorbode van het progressieve ontwerp van de aanstaande EQS. De gecamoufleerde prototypes die nu worden getest, voorspellen ook belangrijke ontwerpkenmerken die revolutionair zijn voor het luxesegment, zoals het ontwerp van de naar voren gerichte cabine of de coupé-achtige 'one-bow'-styling. Verdere details van het vooruitstrevende ontwerp van de EQS SUV, de EQE en de EQE SUV die cruciaal zijn voor het succes van de elektrische modellenlijn, blijven voorlopig echter een geheim voor het publiek.

Mercedes-Benz introduceert de volledig elektrische architectuur in 2021. Tegelijkertijd zal het bedrijf ook de meest succesvolle platforms blijven elektrificeren. Naast de middelgrote EQC-SUV (EQC 400 4MATIC, gecombineerd stroomverbruik: 21,3-20,2 kWh/100 km; gewogen CO2-uitstoot: 0g/km)1 en de volledig elektrische EQV-personenauto (EQV 300, gecombineerd stroomverbruik: 26,4-26,3 kWh/100 km; gecombineerde CO2-uitstoot: 0 g/km)1, kunnen klanten in het segment van compacte auto's uitkijken naar twee volledig elektrische SUV's, de EQA en EQB. Hun vooruitstrevende ontwerp identificeert hen als leden van het volledig elektrische productgamma. De productie van de EQA begint nog voor het einde van dit jaar.

Laatste spurt richting serieproductie: de EQS in de laatste testfasen

De EQS ondergaat momenteel onder meer in het Test and Technology Centre in Immendingen de laatste testen voordat de productie gaat starten. De systematische validatie van de gehele auto dient wordt uitgevoerd om zo de hoge kwaliteitsnormen te garanderen en is een van de uitgebreide onderdelen van het ontwikkelingsproces van elke modelserie van Mercedes-Benz. De verschillende stations omvatten zware wintertests in Scandinavië, chassis- en aandrijflijntests op testterreinen, openbare wegen en op de hogesnelheidstestbaan in Nardo, evenals de geïntegreerde tests van de gehele auto in de hitte van Zuid-Europa en Zuid-Afrika. Momenteel worden er ook testritten gemaakt in China en de VS. Bij de EQS wordt natuurlijk speciale aandacht besteed aan de elektrische aandrijflijn en de accu. Ook zij worden getest en goedgekeurd volgens de strengste Mercedes-Benz-normen.

"De EQS heeft al meer dan twee miljoen testkilometers afgelegd van de hitte van Zuid-Afrika tot de kou van Noord-Zweden", zegt Christoph Starzynski, Vice-President Electric Vehicle Architecture bij Mercedes-Benz en verantwoordelijk voor de EQ-modellen. "De EQS wordt de S-Klasse onder de elektrische auto’s. Daarom ondergaat hij hetzelfde veeleisende ontwikkelingsprogramma als elke andere auto dat het voorrecht heeft om met trots de driepuntige ster te dragen. Daarnaast hebben we een groot aantal extra tests uitgevoerd, specifiek voor elektrische auto's. Deze dekken belangrijke ontwikkelingsprioriteiten af, zoals actieradius, opladen en efficiency".

De EQS wordt samen met de S-Klasse geproduceerd in "Factory 56" in Sindelfingen, een van de modernste autofabrieken ter wereld. Flexibiliteit in de fabrieken is al geruime tijd een investeringsprioriteit van Mercedes-Benz Operations (MO), dat verantwoordelijk is voor de productie van personenauto's wereldwijd. De technische uitrusting met baanbrekende Industry 4.0-oplossingen is een sleutelfactor voor de flexibiliteit. Dankzij de zeer flexibele constructies zijn alle fabrieken in staat om auto’s met verschillende soorten aandrijflijnen te produceren en zo ook snel in te spelen op veranderingen in de vraag in de verschillende markten. Kansen op het gebied van elektrische mobiliteit kunnen op deze manier met een beperkte investering worden aangegrepen.

Als onderdeel van het "Ambition 2039"-initiatief werkt Mercedes-Benz aan het aanbieden van een CO2-neutrale line-up binnen 20 jaar vanaf nu. Het bedrijf wil dat elektrisch aangedreven auto's (volledig elektrisch en plug-in hybride), al in 2030 goed zijn voor meer dan de helft van de verkopen.

1 Het stroomverbruik is bepaald op basis van Verordening (EG) nr. 692/2008. Het stroomverbruik is afhankelijk van de voertuigconfiguratie. Meer informatie over het officiële brandstofverbruik en de officiële specifieke CO2-uitstoot van nieuwe personenauto's is te vinden in de "Leitfaden über den Kraftstoffverbrauch, die CO2-Emissionen und den Stromverbrauch neuer Personenkraftwagen" [Gids voor brandstofverbruik, CO₂-uitstoot en stroomverbruik van nieuwe personenauto's], die gratis verkrijgbaar is bij alle verkooppunten en bij de DAT Deutsche Automobil Treuhand GmbH (www.dat.de).