27
december
2010
|
01:00
Europe/Brussels

125 jaar innovatie: “De passie voor innovatie dooft nooit uit” – van de Benz met gebrevetteerde motor tot het heruitvinden van de auto

Op 29 januari 1886 vroeg Carl Benz in Berlijn een brevet voor zijn gemotoriseerde driewieler aan. Dat is de datum die voor altijd herinnerd zal worden als de officiële geboortedatum van de auto. In 2011 viert de auto dus zijn 125e verjaardag. Maar de auto dat is ook de eerste wagen met vier wielen die Gottlieb Daimler in diezelfde periode ontwikkelde. De stichters van het huidige Daimler AG en van het internationale vermaarde merk Mercedes-Benz legden dus, onafhankelijk van elkaar, de basis van een uitvinding waarop de hedendaagse personenauto’s, vrachtwagens, reis- en stadsbussen zich nog altijd inspireren. En sinds die beginjaren heeft de uitvinder van de auto zijn uitvinding meer dan gelijk welke andere constructeur op een veelzijdige en duurzame manier en op alle domeinen van de autobouw – aandrijving, veiligheid, design en comfort – doen evolueren.

Innovatie is voor constructeurs altijd al de sleutel tot succes geweest en in de toekomst zal innovatie alleen nog maar belangrijker worden. De auto had nooit het daglicht gezien als zijn uitvinders niet de moed gehad hadden om nieuwe ideeën uit te proberen. Elke vooruitgang is immers nauw verbonden met de innovatiekracht die de mens eigen is. Als uitvinder van de auto ziet Mercedes-Benz het als zijn opdracht om die revolutionaire uitvinding duurzaam te doen evolueren. Met meer dan 80.000 octrooien op zijn naam blijft het bedrijf getuigen van zijn wil om, sinds Carl Benz en Gottlieb Daimler in 1886 respectievelijk de ‘wagen met gebrevetteerde motor’ en de ‘motorkoets’ presenteerden, een wegbereider op het vlak van de innovatie te blijven. De eerste auto ter wereld, de wagen met gebrevetteerde motor die Carl Benz ontwikkeld had, is het symbool bij uitstek voor die pioniersgeest. De driewieler met zijn filigraanchassis gaf van meet af aan blijk van zijn ambitie om de mobiliteit diepgaand te veranderen. De motorkoets van Daimler was op haar beurt de allereerste auto met vier wielen.

Die twee voertuigen zijn de eerste getuigen van een ongeëvenaard succesverhaal waaraan Mercedes-Benz voortdurend nieuwe hoofdstukken toevoegt. Dankzij het creatieve genie van de constructeur uit Stuttgart werd de auto – de ‘koets zonder paarden’ die de tegenstanders als een ‘innovatie zonder toekomst’ van de hand wezen – al snel niet alleen het symbool van de individuele vrijheid, maar werd hij ook een belangrijke motor van de economische groei. Mercedes-Benz mag er prat opgaan dat het niet alleen de eerste bus en de eerste vrachtwagen ontwikkeld heeft, maar ook de eerste personenauto van het moderne tijdperk: de Mercedes 35 pk die in februari 1900 voorgesteld werd.

Mercedes 35 pk: de voorvader van de moderne auto

Op het moment dat de 20e eeuw begint, revolutioneert de voorvader van alle moderne personenauto’s de autobouw met een compleet nieuwe architectuur die gedurende decennia behouden zou blijven. De Mercedes 35 pk vormde de overgang van de ‘motorkoets’ op grote wielen naar de auto zoals wij die vandaag nog kennen. Zijn lange wielbasis, zijn brede spoor, zijn verlaagde zwaartepunt en zijn hellende stuurkolom betekenden een beslissend keerpunt in de autobouw. Dankzij die innovaties kon de auto uitgroeien tot een veilig en comfortabel vervoermiddel en gaf Mercedes het startschot voor een nieuw tijdperk.

Die auto viel daarnaast nog op door zijn lange vorm en door zijn raatvormige radiator die op een organische manier in de carrosserie ingebouwd was. Daardoor werd het mogelijk om het probleem van de motorkoeling, waarmee alle auto’s tot dan te kampen hadden, definitief op te lossen. Dat element zou ook een van de symbolen van het merk worden. De krachtige viercilindermotor van de Mercedes was uitgerust met een cilinderblok in een lichte metaallegering en is vandaag nog altijd een voorbeeld voor motorbouwers die op zoek zijn naar oplossingen om gewicht te besparen. Bovendien was die motor heel laag in het chassis gemonteerd. De uitlaatkleppen werden door een nokkenas bediend, een oplossing die niet alleen het geluidsniveau van de motor aanzienlijk verminderde, maar die ook de motorwerking bij stationair draaien stabiliseerde en het acceleratievermogen verbeterde. Het principe ‘motor voorin en aangedreven achterwielen’ werd geleidelijk aan de norm in de autowereld.

Mercedes of de eerste moderne auto

De ’35 pk’ was de eerste auto die de merknaam Mercedes droeg en hij ging de geschiedenis in als de allereerste moderne auto. Tal van constructeurs hebben zich op zijn concept geïnspireerd dat sterk van de andere toenmalige oplossingen verschilde. Op die manier maakte Mercedes-Benz al heel snel duidelijk dat het bedrijf een pionier op het vlak van de ontwikkeling wou zijn, zowel op technologisch als op architecturaal vlak.

De passie voor innovatie als motor voor de ontwikkeling van de auto

Dankzij zijn bruisende creativiteit is Mercedes-Benz er altijd in geslaagd om de autoconstructie nieuwe impulsen te geven en vooruit te doen gaan, om het begrip individuele mobiliteit telkens weer opnieuw uit te vinden en om nieuwe toepassingen te ontwikkelen. Zijn innovatievermogen heeft Mercedes-Benz in staat gesteld om een aanbod te creëren dat door geen enkele andere constructeur geëvenaard wordt. Vandaag stelt het merk met de ster een unieke waaier producten voor: van de A-klasse in het segment van de compacte auto’s tot de Actros in het segment van de zware bedrijfsvoertuigen. Tussen die twee uitersten vinden we net zo goed luxeberlines zoals de S-Klasse, lichte bestelwagens zoals de Sprinter of stadsbussen zoals de Citaro. Dat ruime aanbod wordt op een doordachte manier aangevuld met het merk smart dat een kleine auto op de markt brengt die in de ogen van veel mensen de ideale stadsauto is. De huidige smart fortwo is sterk geïnspireerd op de ontwerpstudie NAFA (Nahverkehrsfahrzeug = auto voor lokaal gebruik) die Mercedes-Benz in het begin van de jaren 1980 voorgesteld had. Die ontwerpstudie met twee zitplaatsen evolueerde nadien in twee richtingen. In het begin van de jaren 1990 leidde dat tot de eerste compacte modellen van de constructeur, meer bepaald de A-Klasse en de smart city coupé, de voorloper van de huidige smart fortwo.

In de loop van de voorbije decennia heeft Mercedes-Benz voortdurend nieuwe concepten voor de individuele mobiliteit gecreëerd en nieuwe marktsegmenten veroverd. Zoals de SLK die in 1996 voorgesteld werd, de eerste compacte roadster in het luxesegment. Een jaar later riep de M-Klasse het segment van de luxueuze SUV’s in het leven. Voor dat model maakten de ingenieurs van Mercedes-Benz gebruik van hun ervaring die ze bij de bouw van twee legendarische terreinmodellen opgedaan hadden, de G-Klasse en de Unimog. Het recentste bewijs van zijn vermogen om nieuwe trends in het leven te roepen, leverde Mercedes-Benz in 2004 met de CLS, die aan de basis lag van het segment van de vierdeurs coupé. De talloze technische innovaties die exclusief op de modellen van Mercedes uitgebracht werden, getuigen ten slotte van de technologische voorsprong die de uitvinder van de auto genomen heeft. En dat op alle denkbare domeinen, van de aandrijfsystemen over de veiligheid en het design tot het comfort.

De motoren van Mercedes-Benz: de kracht van de evolutie op alle domeinen

Sinds 125 jaar speelt Mercedes-Benz een pioniersrol op het vlak van de automotoren. Zijn eerste benzinemodel met snel draaiende motor kan als de echte motor van de autorevolutie, in de echte betekenis van het woord, beschouwd worden. Al in 1898 stelde Daimler het eerste voertuig met een viercilindermotor voor, de Daimler ‘Phaeton’ van 8 pk. In 1923 presenteerde Benz van zijn kant de eerste vrachtwagen met een dieselmotor. De ingenieurs van Mercedes lagen ook aan de basis van een andere revolutie, meer bepaald de dieselmotor voor personenauto’s. De Mercedes 260 D die in 1936 op de markt kwam, was de eerste in serie gebouwde dieselauto ter wereld.

In de loop van de volgende decennia blijft Mercedes-Benz zijn stempel op de evolutie van de dieselmotor drukken. Heel wat technologische innovaties zoals de dieselinjectie met common rail (CDI) in combinatie met de drukvulling door een turbocompressor hebben het mogelijk gemaakt om het vermogen en het koppel te verhogen en tegelijk het verbruik en de vervuilende emissies terug te dringen. Vandaag stelt Mercedes-Benz in alle segmenten modellen met geruisloos werkende en zuinige CDI-motoren voor die een hoog koppel vrijgeven. Motoren die in vergelijking met hun even krachtige voorvader uit 1936 tot tien keer minder diesel verbruiken.

BlueTEC: de dieselmotor die even zuiver is als de benzinemotor

Mercedes-Benz heeft daarnaast ook een technologie ontwikkeld waarmee de vervuilende uitstoot van dieselmotoren, meer bepaald de stikstofoxiden, doeltreffend verminderd kan worden. Met die technologie, die BlueTEC gedoopt werd, wordt bijna 90% van de stikstofoxiden in de uitlaatgassen in stikstof en water omgezet – twee ongevaarlijke substanties. Het resultaat is dat de dieselmotoren vandaag even zuiver zijn als de moderne benzinemotoren. Mercedes-Benz is in 2006 begonnen met de verkoop van BlueTEC-voertuigen. Vandaag is die technologie beschikbaar in de E- en S-Klasse, maar ook in SUV-modellen zoals de GL-Klasse, de R-Klasse en de M-Klasse.

Oorspronkelijk was de technologie BlueTEC ontwikkeld voor de bedrijfsvoertuigen van het merk. De eerste Mercedes vrachtwagen die met die techniek uitgerust was, liep in 2005 van de productielijn. Op dat moment moest de techniek alleen nog maar aan de specifieke vereisten van een personenauto aangepast worden. Dat voorbeeld maakt een van de sterke punten van het bedrijf duidelijk: het vermogen om technologische kennis binnen de hele groep toe te passen, zodat alle klanten snel en systematisch hun voordeel met veelbelovende innovaties kunnen doen.

 

U kan het volledige persdossier terugvinden in bijlage.