17
december
2008
|
01:00
Europe/Brussels

Annual Press Conference 2008

Mercedes-Benz Cars

Meer inschrijvingen ondanks dalende trend in laatste kwartaal

In tegenstelling tot de internationale markt, blijft de Belgische automarkt vrij stabiel dit jaar. Terwijl Spanje en Italië er spectaculair op achteruit gaan (meer dan 20% in Spanje), kunnen we de eerste elf maanden van het jaar in eigen land een toename noteren van de inschrijvingen met 2,6% in vergelijking met 2007. Uiteraard heeft de crisis een impact op de verkoop, zeker de laatste maanden. Die is echter niet van die aard om een negatieve invloed te hebben op de jaarresultaten. 2008 is en blijft een uitzonderlijk jaar wat het aantal ingeschreven nieuwe auto’s betreft. De cijfers, die we tot nu hebben, overtreffen nog steeds de recordresultaten van 2006. Dat kan met name worden verklaard door het feit dat de Belgische markt zeer sterk wordt beïnvloed door de fleetverkoop, een markt die bij ons heel goed ontwikkeld is. De komst van nieuwe motoren met een beperkte CO 2 –uitstoot is eveneens een verklaring voor het succes van de nieuwe modellen.

Ook al is het jaareinde, net als bij onze concurrenten, iets moeilijker, toch blijft voor Mercedes-Benz de balans voor 2008 positief met een stijging van 4,4% in vergelijking met 2007 (over de eerste elf maanden van het jaar) en een marktaandeel van 4,39%. Zo werden er tussen januari en november 22.544 nieuwe Mercedessen ingeschreven. Het is vooral de C-Klasse, in Berline en Break, die – en dat is niet echt een verrassing – het meest verkochte model (8.593 eenheden) blijft. De C-modellen kennen ook de sterkste stijging met 64.7% in een segment (luxury car – Mid-Size) waar ze nagenoeg 20% van het marktaandelen voor hun rekening nemen. Eveneens een goed resultaat is er voor de R-Klasse, met een stijging van 19,8%.

Wat de nieuwkomers voor 2008 betreft, is het nog te vroeg om ons uit te spreken over de GLK, waarvan de verkoop is gestart halverwege de maand oktober. Ook al omdat de in België lang verwachte 220 CDI BlueEFFICIENCY-krachtbron pas leverbaar wordt in april. Maar we hebben er alle vertrouwen in dat de verkoop van deze compacte en luxueuze SUV zeer snel naar een hogere versnelling zal gaan. Op basis van een C-klasseplatform, voelt de GLK zich net zo goed thuis op de weg als op zwaar terrein. De permanente integrale 4MATIC-transmissie, de centrale blokkering van het differentieel, zijn off-roadpack (specifiek beheer van de versnellingsbak, van het ESP en van de bediening van het gaspedaal, DSR – Downhill Speed Regulation), en de diesel- en benzinekrachtbronnen maken er een geduchte concurrent van.

In de loop van het jaar ondergingen een aantal andere modellen een verjongingskuur. Zo kregen A- en B-Klasse vooraan en achteraan een facelift en werd het interieur in een nieuwe kleedje gestopt. Maar ook de motoren werden aangepakt, wat resulteerde in een daling van het verbruik met 8% van de CDI-motoren en in de lancering van het BlueEFFICIENCY-pack voor de versies 150, 160 (enkel voor de A-Klasse) en 170. De 160 CDI en de 170 zijn ook verkrijgbaar met het ECO Start/Stop-systeem waardoor extra brandstof kan worden bespaard (6 tot 9%). Wat de veiligheid betreft, werden ook hier en daar een aantal wijzigingen doorgevoerd, zoals de Adaptative Brake Lights (adaptieve stoplichten), de Hill Holder (voor starten op een helling) en de optie Active Parking Assist, dat het roer overneemt om uw auto te parkeren.

Ook de SL pakte uit met een nieuwe generatie. Naast de fraaie esthetiek aan de binnen- en de buitenkant, is de SL nu voorzien van nieuwe telematica waardoor deze auto een nog sportieve look heeft gekregen. En dan hebben we het nog niet gehad over het Airscarf-systeem, dat warme lucht in de nek blaast en de Direct Steering (tandheugel met variabele overbrenging). Voor de CLC, de SportCoupé van de C-Klasse, kunnen we rustig gewag maken van ingrijpende aanpassingen en veranderingen. Dit model heeft niet alleen een nieuwe naam, maar pakt ook uit met een licht gewijzigde lijn ter hoogte van het radiatorrooster, met een nieuwe multimedia-uitrusting, met Direct Steering en met een krachtigere én tegelijkertijd zuinigere 200K-motor. De CLS heeft eveneens een facelift gekregen voor binnen- en buitenuitrusting.

Voor 2009 zijn de verwachtingen hoog gespannen met tal van opvallende nieuwigheden, zoals de langverwachte nieuwe berline van de E-Klasse, de E-Klasse Coupé, de facelift van de S-Klasse en, iets later in het jaar, de E-Klasse Cabrio en Break.

Wat de motoren betreft, zal de 250 CDIBlueEFFICIENCY (BE), die zijn debuut in 2008 heeft gemaakt onder de kap van de familie van de
C-Klasse, zijn ontwikkeling verder zetten en geleidelijk aan worden geïntroduceerd in het hele gamma. De nieuwe E-Klasse en de E-Klasse Coupé worden ermee uitgerust. Op korte en middellange termijn moet dit motorblok immers de fakkel overnemen van de krachtbronnen, die aan de basis liggen van de 200 en 220 CDI voor de andere modellen van het gamma. In de loop van 2009 zal de GLK, na een 320 CDI BE-versie, uitpakken met de 220 CDI BE.

Door de technische kenmerken van de motor en de huidige en toekomstige milieubepalingen, is het niet uitgesloten dat dit blok op een dag ook opduikt onder de kap van de 4x4’s, maar dat is voorlopig toekomstmuziek. De ingenieurs verkennen vandaag verschillende pistes (BlueEFFICIENCY, 4 cilinders, BlueTEC, BlueHYBRID enz). Alleen de technologieën met het beste rendement hebben uitzicht op een plekje onder de kap van de toekomstige producten.

Op het vlak van de motoren zijn er voor de toekomst dus drie mogelijke pistes: de optimalisering van de bestaande motoren, de hybride oplossing ter ondersteuning van die bestaande motoren en de alternatieve oplossingen waaronder de elektrische aandrijving en de Fuel Cell.


Smart: 10 jaar en nog geen één rimpel!

De kleine stadswagen van Mercedes-Benz heeft in september jongstleden zijn 10de verjaardag met veel luister gevierd. De smart, die zich idealiter en haast exclusief positioneert op de markt van de Micro Cars, is het geknipte antwoord op een trend die al een paar jaar voelbaar is: men rijdt minder vaak, minder lang en met minder mensen aan boord dan men denkt. En dan houden we nog geen rekening met het drukke verkeer en het schromelijk tekort aan parkeerplaatsen. Uit de eerste smart city-coupé is een hele evolutie ontsproten om het kleine stadsautootje nog performanter en veiliger te maken, en tegelijkertijd de sympathieke look en z’n leuke snoet te behouden. Vandaag heeft smart, na de stopzetting van de productie van de roadster en de forfour in 2006, beslist om zijn inspanningen toe te spitsen op de coupé- en de cabriolet. Zo werd vorig jaar de tweede generatie van de smart fortwo op de markt gelanceerd. Deze smart is iets langer geworden en beschikt over een krachtigere 3-cilinderbenzinemotor van 1.000 cc met 61, 71 en 84 pk en over een CDI van 45 pk.

Maar waar smart heel wat punten mee scoort, is zijn verbruik en zijn ecologische prestaties. Nauwelijks 103 gr/km en 4,7l/100 km voor de kleinste benzineversies, die zijn uitgerust met een Start/Stop-systeem dat ‘mild hybrid drive’ heet, en 88 gr/km en 3,3l/100 km voor de CDI. Meteen goed voor een Ecopremie van 15% op de factuur, waarvan dan nog 1.000 euro mag worden afgetrokken bij wijze van ecologisch-fiscale bonus van het Waalse gewest. En vanaf volgend jaar gaat daar nog eens om en bij de 200 euro van af dankzij de gesloten roetfilter die vanaf februari standaard beschikbaar is. Resultaat? Men rijdt al met een smart voor nog geen 10.000 euro! En dat beleid werpt zijn vruchten af, want de verkoop blijft toenemen. Zo werden er de eerste elf maanden van het jaar 1.783 smarts verkocht, wat een stijging betekent van 23,1% in vergelijking met 2007. Op wereldschaal zet smart eveneens fraaie scores neer en wordt er sinds kort ook naar de Verenigde Staten uitgevoerd. En binnen dit en een paar maand is China aan de beurt (maart 2009).

Dit jaar vervulde smart, dat niet alleen zijn verjaardag vierde met een speciale editie “10th anniversary” (10 Mercedes-Benz kleuren en speciale sierelementen), ook met verve zijn rol van toekomstgericht en zijn tijd ver vooruitzijnd stadswagentje aan de hand van een aantal pilootprojecten. Zo werd het project Car2Go in oktober laatstleden gelanceerd in het Duitse Ulm. Bedoeling? 50 smarts vrij ter beschikking stellen van de inwoners voor hun korte verplaatsingen in de stad. U reserveert uw smart, u krijgt te horen waar er zich één bevindt, u stapt in dankzij een chip op uw rijbewijs en hup, u kunt vertrekken. Voor 0,19 euro/minuut, alles inbegrepen, zelfs de brandstof. Dit project is in de pilootfase voorbehouden voor Mercedes-Benz werknemers, maar wordt in geval van succes uitgebreid naar 200 voertuigen en naar alle burgers.

Voor een ander project moeten we naar Londen. Daar rijden al een paar maand 100 smart EV’s, kinderen van de eerste generatie. Deze smarts zijn voorbehouden voor professionele doeleinden, maar ook dit is een testproject dat moet groeien.

Tot slot is smart in samenwerking met RWE, een belangrijke Duitse elektriciteitsleverancier, in een gemeenschappelijk Berlijns project gestapt met meer dan 100 voertuigen. RWE zorgt daarbij voor de nodige infrastructuur. Dit initiatief, “e-mobility Berlin”, is een fraai voorbeeld van wat allemaal kan op het vlak van de bescherming van milieu en klimaat wanneer de politiek, de energieleveranciers en de auto-industrie de handen in elkaar slaan.

De nieuwe generatie, de smart ED (Electric Drive), die werkt met lithium-ionbatterijen die veel betrouwbaarder en krachtiger zijn dan de vorige Zebra-accu’s, zou bij wijze van test in 2010 worden geïntroduceerd in verschillende steden (niet in ons land) vóór eind 2011, begin 2012 gestart zou worden met een beperkte productie. De smart ED zou een autonomie moeten hebben van 150 km.

Maar de smart heeft ook dit jaar van zich laten horen met een wereldrecord dat werd gevestigd op de luchthaven van Bierset (Luik) op 23 oktober laatsleden. In samenwerking met TNT wilde het autotijdschrift TopGear weten hoeveel smarts er in een Boeing B747 kunnen. Dertig van deze stadsautootjes, die werden geleverd door Mercedes-Benz Belgium-Luxembourg en Mercedes-Benz Italia, werden in 35 minuten en 34 seconden tijd in het laadruim van de luchtreus geparkeerd door een team van zeven mensen. Een recordprestatie, en nog een pluim erbij voor de smart die eerder al werd verkozen tot zuinigste en milieuvriendelijkste auto op de markt.


Nearly New Car: bloeiende tweedehandsmarkt

Wist u dat er in België meer tweedehandsvoertuigen worden verkocht dan nieuwe wagens? Zo werden er in 2007 bijvoorbeeld 654.480 tweedehandswagens verkocht tegenover 524.795 nieuwe. Wat Mercedes-Benz betreft, betekende dat in 2007 41.375 tweedehandswagens tegenover 22.136 nieuwe voertuigen. De tweedehandsmarkt is met andere woorden erg belangrijk en dat heeft Mercedes-Benz goed begrepen: enkele jaren geleden werd immers het Nearly New Car-concept gecreëerd in Woluwe. Concreet wil dit zeggen dat er directiewagens en jonge tweedehandswagens – vooral - van de merken Mercedes-Benz en smart worden aangeboden als het beste alternatief voor iedereen die op zoek is naar een nieuwe wagen in de middenklasse of naar een jonge tweedehands uit het topgamma. Vandaag bestaat het Belgische netwerk uit vijf megastores, maar ook de concessiehouders zelf maken er deel van uit. Samen zijn ze goed voor een marktaandeel van 40% wat betreft de tweedehands Mercedessen van maximum 3 jaar. Voor 2008 zou het objectief van 4.500 wagens behaald moeten worden, wat een lichte daling betekent ten opzichte van 2007 (5.216). Daar is voornamelijk de daling in de export van wagens verantwoordelijk voor. De meest verkochte modellen zijn de A-, B-, C- en E-Klasse. De A-Klasse benzine blijkt daarbij aan populariteit te winnen.

Het afgelopen jaar deden ook heel wat nieuwigheden hun intrede bij Nearly New Car om in te spelen op de gewijzigde noden en wensen van de klant. Zo maakte het concept drive-in zijn opwachting in Woluwe en Gent. Het gaat om een open parking die zo is ingericht dat klanten in alle vrijheid kunnen rondkijken en informatie inwinnen, zelfs buiten de gebruikelijke kantooruren. Een andere nieuwigheid betreft het label Economy Car, waarmee wagens met meer dan 80.000 km worden aangeboden die optisch niet gereconditioneerd worden, maar technisch wel op punt staan. Met de lancering van het label ging ook de opening van een nieuwe site in Sint-Pieters-Leeuw gepaard. Tot slot werd in maart ook een gerestylede website voorgesteld in maart. Door zijn grotere “gastvrijheid” en helderheid is het mogelijk om met slechts enkele clicks de beschikbare modellen weer te geven die voldoen aan de door u geselecteerde criteria.


De toekomst is groen bij Mercedes-Benz…

Meer dan ooit staat vandaag het respect voor het milieu centraal bij de ontwikkeling van de automobielindustrie. Ook bij Mercedes-Benz is dat zo: het merk investeert al jarenlang menselijk en financiëel kapitaal in onderzoek en ontwikkeling ter zake. Deze strategie, die een prioriteit is geworden bij ons, koppelt fascinatie voor de automobiel aan verantwoordelijkheid ten aanzien van het milieu. Elke dag wordt niet minder dan 11 miljoen euro geïnvesteerd in een emissievrije toekomst. De klemtoon ligt hierbij op stikstofoxides, zoals Europa dat vereist aan de hand van de Euro4- en binnenkort de Euro5-normen, maar er gaat ook heel wat aandacht uit naar koolstofmonoxides. Brandstofbesparing en uitstootverlaging zijn met andere woorden de sleutelbegrippen in deze filosofie, die vertaald wordt in verschillende ecologische oplossingen.


BlueTEC

Sinds zijn Europese introductie eind 2007 in de E300, een wagen die de titel ‘2007 World Green Car’ in de wacht sleepte, is de intussen bekende BlueTEC van het huis erop gericht dieselmotoren aan te bieden die even schoon zijn als hun evenknie op benzine door de stikstofuitstoot terug te dringen. Hoe dat kan? Door te kiezen voor maatregelen die de werking van de motor verbeteren (verlaging van de compressieverhouding, gebruik van speciale piëzo-elektrische injectoren met een beperkte hydraulische flux, een geoptimaliseerde turbocompressor met variable geometrie, enzovoort…) en de uitlaatgassen behandelen (oxidatiekatalysator die de uitstoot van zowel CO2 als die van onverbrande koolwaterstoffen reduceert, additiefvrije partikelfilter). De CO2-uitstoot hangt rechtstreeks af van het brandstofverbruik en de BlueTEC-technologie is dan ook een toekomstgerichte oplossing die al geruime tijd beschikbaar is in het volledige bedrijfsvoertuigengamma van het merk. Sinds de introductie in 2005 zijn al meer dan 200.000 vrachtwagens en autobussen met BlueTEC uitgerust. Alle toekomstige BlueTEC-modellen zullen trouwens aan de Euro 5-norm voldoen, die in 2011 van kracht wordt.


BlueEFFICIENCY

Als volledig nieuwe motor in het dieselgamma vond de BlueEFFICIENCY viercylinder van Mercedes-Benz enkele maanden geleden een plaatsje onder de motorkap van de C250 CDI, vooraleer hij zijn intrede zal doen in de A- en B- Klasse en, vanaf volgend jaar, in de nieuwe E-Klasse en
E-Klasse Coupé. Dit motorblok wordt ook de nieuwe basis van de 200 en 220 CDI. Concreet koppelen de BlueEFFICIENCY-systemen innovatieve technologieën aan functies die het brandstofverbruik met 12% terugdringen. Zo wordt het voertuiggewicht verlaagd (met name door het gebruik van een lichtere voorruit en dito velgen), de luchtweerstand verminderd (kleinere deformatie van de banden, enzovoort…), de rolweerstand van de banden gereduceerd (lichtere banden) en de energie efficiënter gebruikt (de servopomp van de stuurbekrachtiging wordt enkel aangesproken indien nodig). Heel wat features dus, die nog aangevuld worden door de weergave van de ingeschakelde versnelling en het verbruik op het dashboard (Eco Training). Resultaat? De C250 CDI BlueEFFICIENCY verbruikt amper 5,2 liter/100 km voor een CO2-uitstoot van 138g/km, terwijl de prestaties indrukwekkend zijn: 150 pk, van 0 tot 100 km/u in 7 seconden en een topsnelheid van 250 km/u. Een mooie manier om een laag verbruik te combineren met een hoog vermogen.


DIESOTTO

De in 2007 op de IAA voorgestelde DIESOTTO-motor heeft alle kwaliteiten in huis om een benzinemotor even zuinig te maken als een diesel. Hij koppelt de troeven van een benzinemotor aan een lage uitstoot en aan de voordelen van de dieseltechnologie op het vlak van verbruik. De F700, een prototype met de buitenafmetingen van een S-Klasse, combineert de DIESOTTO-motor met hybridetechnologie, waardoor hij erin slaagt een verbruik van 5,3 liter/100 km te halen, hetgeen overeenstemt met een CO2-uitstoot van amper 127 g/km.


Hybridetechnologie

Terwijl sommige autoconstructeurs de kaart trekken van de full hybride op enkele modellen uit hun gamma, gaf Mercedes-Benz er de voorkeur aan om in eerste instantie te opteren voor een combinatie verbrandingsmotor-elektromotor om een groter rijbereik te verzekeren en dus de efficiëntie te verhogen, terwijl het brandstofverbruik en bijgevolg de CO2-uitstoot gevoelig daalt. Wat de accu’s betreft, is Mercedes-Benz de eerste autoconstructeur die een beroep doet op lithium-ion-batterijen, die duidelijk efficiënter zijn dan de klassieke nikkel-metaalhydridebatterijen. Alle toekomstige modellen van Mercedes-Benz kunnen worden uitgerust met deze hybridetechnologie. Vanaf 2009 worden deze nieuwe batterijen toegepast in de S400 BlueHYBRID, die op die manier met zijn V6 benzine nauwelijks 7,9 liter zal verbruiken en meteen een van de zuinigste berlines ter wereld wordt. Verder zal de ML 450 BlueHYBRID het gamma aanvullen met een nog onuitgegeven “bi-mode “-hybridesysteem dat opvalt door zijn efficiëntie en zijn compactheid.


Brandstofcel

Sinds jaar en dag rijden er wereldwijd meer dan 100 Mercedes-Benz wagens, autobussen en bestelwagens met brandstofcel rond. Samen hebben deze al meer dan 4 miljoen testkilometers op de teller staan, kwestie van voldoende ervaring op te doen met het oog op de productie van de volgende generatie F-Cell-voertuigen van het merk. In 2010 zal de B-Klasse F-Cell het eerste in serie gebouwde voertuig met brandstofcel zijn. In vergelijking met de voorgaande modellen zal hij gebruik maken van heel wat compactere en efficiëntere cellen die 30% meer vermogen leveren en 16% zuiniger zijn. Hij zou een maximumvermogen van 100 kw/136 pk produceren.


Elektrische motor

Mercedes-Benz werkt intensief mee aan 100% elektrische oplossingen. Het elektrische rijgedrag is opmerkelijk geluidloos, efficiënt en zonder uitstoot. Momenteel is de ontwikkeling van de batterijen één van de grootste bekommernissen voor de ingenieurs. Sinds 2007 werd in Londen met 100 smart fortwo een grote test uitgevoerd en dit met veel succes. Het succes van dit vernieuwende rijconcept is gekoppeld aan een bijhorende infrastructuur. Hiervoor is een samenwerking nodig tussen de energetische ondernemingen, de petroleum industrie, het politieke establishment en de automobielsector van groot belang.


The Mercedes House: Passie volgens Mercedes-Benz

De in 2003 door Mercedes-Benz Belgium Luxembourg ingehuldigde ‘Mercedes-Benz Maybach Studio’ onderging vier jaar later een complete transformatie qua stijl, concept en naam. Sindsdien wordt de Zavel opgeluisterd door de bijzonder elegante facade van The Mercedes House Brussels, dat zijn bezoekers verwelkomt met de expo van prestigieuze modellen. Als informatie- en communicatiecentrum nodigt deze moderne ruimte zijn gasten uit om op informatieve, educatieve en interactieve wijze autogerelateerde en Mercedes-Benz-specifieke thema’s te ontdekken. Een boetiek waarin de bezoeker artikelen uit de Mercedes-Benz collectie kan vinden, exclusieve salons waaronder de Maybach Lounge, een brasserie met een Frans geïnspireerde, met subtiele exotische toetsen verrijkte keuken en een expositieruimte. Dit alles beslaat 1.500 m² aan ruimte, die trouw is aan de traditie van het merk: stijl, klasse en prestige. The Mercedes House Brussels biedt aan het grote publiek gratis toegang tot de tijdelijke tentoonstellingen die verschillende aspecten van de automobielsector toelichten. Na de inhuldigingsexpositie ‘Air Technology’, die gewijd was aan het gebruik van lucht in de verbrandingsmotor en het belang van de verlaging van de uitstoot, heeft de ruimte van eind augustus 2008 tot 30 januari 2009 ‘Passion for Racing’ te gast.

Deze tentoonstelling vertelt het verhaal van Mercedes-Benz in de autosport aan de hand van een tiental voertuigen, de ene nog prestigieuzer en exclusiever dan de andere. De geschiedenis van het merk is onlosmakelijk verbonden met de automobielsport. De eerste Mercedes was immers een racewagen. Een blik in de achteruitkijkspiegel. In 1901 bestelt Emile Jellinek een voertuig bij Daimler-Motoren Gesellschaft om deel te nemen aan de Nice Race Week. Deze wagen, die ontworpen was door Wilhelm Maybach, werd ‘Mercedes’ gedoopt, naar de naam van de lievelingsdochter van Jellinek. Het is meteen ook het begin van een grote historie van passie en liefde tussen Mercedes-Benz en de autosport, waaruit het merk ervaringen put die benut worden bij de ontwikkeling van nieuwe modellen. ‘Passion for Racing’ richt met andere woorden de schijnwerpers op alle aspecten van de autosportgeschiedenis waarin Mercedes-Benz zich heeft onderscheiden van zijn concurrenten. Onder de tentoongestelde voertuigen bevinden zich de SSK van 1928 en de 3L W154 van 1939 en, uit een recenter verleden, de Penske Indycar van 1994, de F1 MP4-14 of nog, de CLK DTM. Interactieve modules en geluidsfragmenten maken het bezoek des te aantrekkelijker voor zowel jong als oud.

Vanaf eind februari zal The Mercedes House Brussels ‘Passion for Safety’ te gast hebben, een nieuwe tentoonstelling die zich toespitst op de veiligheid en het engagement van Mercedes-Benz om te investeren in deze belangrijke materie. Al 50 jaar lang werkt Mercedes-Benz ononderbroken aan performante systemen die talrijke levens redden. Deze tentoonstelling vertelt het eindeloze verhaal van de veiligheid, door de ogen van Mercedes-Benz, of het nu om actieve of passieve veiligheid gaat, of de recente systemen Pre-Safe of Post Safe.


Mercedes-Benz en Formule 1: Lewis Hamilton wereldkampioen

Ook al heeft hij tijdens de laatste Grote Prijs van het seizoen de wereldtitel pas op enkele honderden meters van de finish kunnen binnenrijven, toch is Lewis Hamilton de naam wereldkampioen meer dan waardig. De jonge McLaren Mercedes piloot heeft er een schitterend seizoen op zitten met vijf overwinningen op zijn naam, en dat na amper twee jaar gereden te hebben in de Formule 1. Op het einde van de rit – letterlijk – bevond de Brit zich op amper één puntje voorsprong van zijn grootste tegenstander dit jaar, Felipe Massa. Heikki Kovalainen kon op zijn beurt een mooie overwinning binnenhalen in Hongarije. De McLaren Mercedes gaf gedurende het hele seizoen blijk van een grote betrouwbaarheid en uitmuntende prestaties. Bij het Constructeurskampioenschap rijfde de Engels-Duitse tandem de tweede plaats binnen, na Ferrari. Het is de derde pilotentitel voor McLaren Mercedes, die voorheen op naam stond van Mika Hakkinen in 1998 en 1999.

Zoals elk jaar heeft Mercedes-Benz Motorsport het seizoen afgesloten met de traditionele Stars amp; Cars Day. Een sympathieke manier om eer te betuigen aan de prestaties van de piloten en om de werknemers van Daimler en de talrijke fans te laten delen in de feestvreugde van de kampioenen van het circuit. Lewis Hamilton was natuurlijk de ster van het evenement. In 2009 zal Mercedes-Benz voor het eerst een motor leveren aan een andere renstal dan McLaren, Force India. Laat ons aannemen dat de eerste eens te meer glansrijke prestaties zal neerzetten, terwijl de tweede zijn leerproces in de Formule 1 in de beste omstandigheden kan verderzetten. Afspraak eind maart voor de kick-off van het seizoen in Melbourne en van 28 tot 30 augustus voor de Grote Prijs van België in Francorchamps.


Mercedes-Benz Vans amp; Trucks

Recordjaar 2008 leidt minder gunstig 2009 in waarin de verdere uitbouw van de dienstverlening centraal staat

De impact van de huidige economische evolutie heeft zich in België in de laatste maanden van het jaar 2008 laten gevoelen, maar belet niet dat het huidige jaar, zowel bij de Vans als bij de Trucks, met recordcijfers zal worden afgesloten. De verkoopdoelstellingen Vans amp; Trucks worden in 2009 afgestemd op de ingezette neerwaartse trend waarbij de bestaande dienstverlening verder zal worden versterkt en nieuwe initiatieven worden ontwikkeld.

Eind november 2008 kunnen we stellen dat Mercedes-Benz Vans haar verkoopobjectief van 8888 eenheden realiseert. Meer zelfs, de vooropgestelde verwachtingen worden overtroffen waarbij het jaar allicht op 9099 eenheden (facturaties) zal worden afgesloten. Bij de Mercedes-Benz Trucks volgen de verkochte eenheden het vooropgestelde objectief van 1970 facturaties. Derhalve kan nu reeds worden gesteld dat 2008 in de annalen van Mercedes-Benz Belgium Luxembourg als een recordjaar voor de bedrijfsvoertuigen zal worden ingeschreven. De goede prestaties op het vlak van verkoopaantallen vertalen zich stilaan maar zeker in een groeiend marktaandeel. De productiecyclus van de voertuigen lag aan de basis van een gestage groei van het marktaandeel in het laatste kwartaal van het jaar.

Het jaareinde werd gekenmerkt door een dalende trend in het aantal bestellingen, waarbij België – in tegenstelling tot andere Europese landen shy;- met een zeer beperkt aantal annulaties van bestellingen werd geconfronteerd en zich daarmee beduidend onder het Europees gemiddelde positioneert.

De lancering van de nieuwe of de derde generatie van de Mercedes-Benz Actros was in 2008 het belangrijkste wapenfeit bij de trucks waarmee in het segment van de zware bedrijfsvoertuigen meteen nieuwe standaards werden gezet op vlak van comfort, veiligheid en verbruik. Inspanningen die werden bekroond met de internationale onderscheiding ‘Truck of the Year’, die op de IAA in Hannover aan de nieuwe Mercedes-Benz Actros werd toegekend. Meest in het oog springende nieuwigheden op deze derde generatie zijn zonder enige twijfel Powershift2 of de geautomatiseerde versnellingsbak en de inspanningen op het vlak van veiligheid dankzij onder meer de optionele beschikbaarheid van Active Break Assyst. De aandacht van Mercedes-Benz voor het veiligheidsaspect van zowel de chauffeur als de andere verkeersdeelnemers komt tot uiting in de beschikbaarheid van drie zogenaamde ‘safety packages’, die van de nieuwe Actros een echte ‘Safety Ambassador’ maken. Veiligheid en comfort gaan evenwel niet ten koste van het economische of de verbruiksfactor en nog minder van het ecologische aspect waarbij met BlueTEC 5 reeds aan de Euro-5 norm wordt voldaan. Bovendien heeft een circuittest in het Italiaanse Nardo waarbij een verbruik van minder dan 20 liter – goed voor het Guinness Book of Records – werd genoteerd ook duidelijk aangetoond tot wat een bedrijfsvoertuig in staat is op het vlak van verbruik en dus ook van milieuvriendelijkheid.

De Mercedes-Benz Axor kent een voorzichtige, maar duidelijke groei, die zich in de toekomst ongetwijfeld zal verderzetten. Het comfortniveau, de gunstige prijszetting en het lagere gewicht van dit voertuig zijn argumenten die, in de huidige economische situatie, ongetwijfeld aan belang zullen winnen.

Bij de Mercedes-Benz lichte bedrijfsvoertuigen werd 2008 gekenmerkt door de toenemende aandacht voor alternatieve of milieuvriendelijke aandrijvingen. De Mercedes-Benz Sprinter NGT is sinds kort op de markt en er wordt ook werk gemaakt van de invoering van het Start/Stop systeem dat een minderverbruik van 5 tot 8% toelaat. Tegelijkertijd wordt er al vooruit gekeken naar de eerste tests op het vlak van de plug-in hybride aandrijving.

Wat de nabije toekomst betreft, kunnen we alleen maar stellen dat de sector een zware en moeilijke rit tegemoet gaat waarbij met meerdere scenario’s rekening wordt gehouden. Welk scenario het ook zal worden, Mercedes-Benz is klaar voor de uitdaging, onder meer dankzij het internationale ‘Global Excellence Program’ waarmee de juiste maatregelen in stelling kunnen worden gebracht om de storm te doorstaan. Daarbij wordt er niet alleen gefocust op een anticiperende aanpak, er wordt ook gezocht naar maatregelen om de positie van Mercedes-Benz te verbeteren.

Enerzijds wordt dit gedaan door de aandacht voor het ecologische thema niet te laten verslappen. Integendeel. Met de Nardo-test, het Start/Stop systeem op Axor en Atego dat een verbruikswinst tot 20% toelaat, de BlueTEC Hybride versies van Atego, Axor en Econic – combinatie van
‘s werelds properste diesels met een parallel hybride systeem op basis van de lithium-ion batterij – en de NGT hyride versie van de Econic – propere verbranding op basis van aardgas – wordt de voortrekkersrol van Mercedes-Benz onderstreept. Ook bij de Vans wordt deze lijn doorgetrokken met onder meer de lancering van de Euro5 motoren op de Sprinter in 2009.


Truck Dedication op alle niveaus

Anderzijds besteedt Mercedes-Benz Vans amp; Trucks in België de nodige aandacht aan de verdere uitbouw van haar dienstverlening waarbij Truck Dedication centraal staat. Daarbij worden bestaande initiatieven – waaronder een duidelijke vrachtwagen toegewijde structuur in de desbetreffende dealerships - in de diepte uitgebouwd en andere zullen het licht zien in 2009. Ook in moeilijke economische tijden wil Mercedes-Benz het verschil blijven maken.

In 2009, zal het Europese concept Used 1 het levenslicht zien. Daarmee zal in België TruckStore voor bedrijfsvoertuigen en Nearly New Car voor personenwagens er met dit concept voor de tweedehandsbestelwagen een broertje bij krijgen. Op het vlak van financiering wordt de lijn van de succesvolle financieringsmodule Plus3 op de personenwagens doorgetrokken naar de Mercedes-Benz Vans. Concreet betekent dit dat de klant zijn voertuig aan een zeer gunstige maandprijs kan financieren, dankzij de gegarandeerde restwaarde. De PLUS3 financiering biedt alle flexibiliteit. Volgende 3 mogelijkheden heeft de klant op het einde van het contract; ofwel het voertuig overkopen tegen de vooropgestelde restwaarde, ofwel de financiering van het voertuig verlengen, ofwel het voertuig binnenleveren om zich een nieuw voertuig aan te schaffen.

Verder heeft de toegenomen kwaliteit van de derde generatie van de Mercedes-Benz Actros in het bijzonder en van de Mercedes-Benz Trucks in het algemeen geleid tot een herpositionering van de servicecontracten waarbij een gemiddelde prijsdaling tot 30% is opgetreden.


Trucks you can Trust

De slogan ‘Trucks you can Trust’ is onderbouwd door marktonderzoekresultaten in Europa. De Mercedes-Benz Actros bijvoorbeeld, is binnen zijn marktsegment de vrachtwagen met het geringste aantal pannes – gevallen van immobiliteit in het vakjargon. En ook qua beschikbaarheid zetten de trucks van Mercedes-Benz topscores neer.

Evaluaties binnenshuis bevestigen wat klanten beweren. Zo nam het aantal klachten over kwaliteit met de helft af sinds midden jaren 90, zodat nu beter wordt gepresteerd dan met de kwalitatief legendarisch hoogstaande SK-trucks (heavy-duty).

Kwaliteit en betrouwbaarheid staan bovenaan de agenda van Mercedes-Benz Trucks. In een ongeziene inspanning om de betrouwbaarheid te verhogen worden alle klachten over voertuigtechnologie – tot details zoals deurhendels en opstapjes voor de bouwmodellen – door het managementteam van Mercedes-Benz Trucks geëvalueerd. Vervolgens worden technische maatregelen geïmplementeerd en over een lange tijdspanne opgevolgd om hun efficiëntie over lange termijn te waarborgen. Het is de bedoeling om klanten een maximale beschikbaarheid en het maximaal voertuiggebruik te kunnen bieden: nu en in de toekomst.

‘Trucks you can trust’ is het leidende principe achter de klantgerichte aanpak die binnen het bedrijf door iedereen wordt toegepast – van ontwikkeling over productie en verkoop tot service bij de dealer.


Tweedehandsbedrijfsvoertuigen: TruckStore amp; Used 1

De Belgische vestiging van het Europese concept TruckStore – verantwoordelijk voor de verkoop van tweedehandsbedrijfsvoertuigen van het merk met de ster en van andere merken – kent een bevredigend jaar 2008 waarbij de vooropgestelde objectieven binnen bereik liggen.

Eind november noteerde TruckStore een verkoop van 150 vrachtwagens en 440 bestelwagens; het merendeel voertuigen uit de eigen stal. Het jaareinde volgt dezelfde trend als bij de nieuwe wagens waar een toename van het aanbod en een daling van de vraag wordt vastgesteld. Deze evolutie neemt niet weg dat TruckStore zich ambitieuze doelstellingen stelt voor het komende jaar. Een troef bij de realisatie ervan is de TruckStore garantie op de voertuigen, die het label ‘gold’ of ‘silver’ krijgen. Deze garantie loopt over een periode van een jaar bij onbeperkt aantal kilometers en zonder klantenaandeel.

De activiteiten van TruckStore worden in het licht van het ontstaan van het concept Used 1 licht bijgestuurd. Dit wil zeggen dat de tweedehandsactiviteiten voor de bestelwagens vanaf eind 2008 wordt waargenomen door Used 1 en dat TruckStore als een verkooppunt voor de tweedehandsbestelwagens optreedt.

Used 1 is eveneens een Europees concept waarbij de merknaam en de omkadering door het moederhuis werd bepaald, maar waarbij het elk land vrij staat om er zijn eigen invulling aan te geven. Used 1 concentreert zich in België samen met 10 Used 1-verkooppunten – gelijkmatig verdeeld over het hele land - over de aankoop en de verkoop van tweedehandsbestelwagens, waarbij de focus ligt op Mercedes-Benz Viano, Vito en Sprinter. Dit neemt niet weg dat Used 1 ook open staat voor andere merken. Daarmee positioneert Used 1 zich tussen het NNC – tweedehandspersonenwagens – en TruckStore – tweedehandsbedrijfsvoertuigen – met dit verschil dat de Used 1 dealers zelf instaan voor de opbouw van hun stock om aan de vraag te voldoen. Eigen aan de traditie van Mercedes-Benz staat ook hier kwaliteit centraal. Dit komt concreet tot uiting in een technische checklist aan de hand waarvan alle voertuigen voor aflevering worden gecontroleerd. De Mercedes-Benz Used 1 bestelwagens genieten één jaar wettelijke waarborg. Bovendien zijn alle voertuigen snel beschikbaar aangezien het gaat om stockvoertuigen en bieden de Used 1 dealers eveneens een op maat gesneden dienst naverkoop aan. Met dit Europese initiatief is Used 1 het eerste exclusief concept voor tweedehandsbestelwagens actief op de Belgische markt en dat vanaf eind 2008.

Meer info over Used 1 op http://used1.mercedes-benz.be.


Dealer Network of the Future: voltooiing

Het project Dealer Network of the Future (DNOF) dat drie jaar geleden het levenslicht zag, werd in 2008 afgerond met de opening van het erkende servicepunt Group Lambert in Courcelles en van Mercedes-Benz Aalst op een nieuwe site.

Dit project had een doorgedreven optimalisatie van het aantal Truck verkoop- en servicepunten voor ogen wat moet leiden tot een doorgedreven professionalisering van de dealerships en dus tot een grotere klantentevredenheid.

Na de verhuis van de truckafdeling van Mercedes-Benz Antwerpen van Wilrijk naar Antwerpen Linkeroever in 2007 werd de laatste faste van DNOF in 2008 afgewerkt. Group Lambert creëerde een nieuw Erkend Sercicepunt in Courcelles dat inmiddels op volle toeren draait, daar waar Mercedes-Benz Aalst haar activiteiten onderbracht op een nieuwe site conform de meeste recente eisen, gesteld aan een moderne infrastructuur.


TechMasters Trucks 2008

De winnaars van de Mercedes-Benz Global TechMasters Trucks dit jaar werden op 20 november 2008 in de bloemetjes gezet tijdens de officiële prijsuitreiking in het Mercedes-Benz Museum in Stuttgart. Het beste werkplaatsteam voor bedrijfsvoertuigen komt in 2008 uit Zweden. Voor het eerst won een vrouw, mevrouw Sati Kise uit Turkije, de onderscheiding voor beste service adviseur ter wereld. De Belg Hermes Herman veroverde het individuele goud in de categorie ‘diagnosetechnicus’ daar waar zijn landgenoot Bart Devos de hoofdvogel wegkaapte in de categorie ‘Reparatietechnicus’. In totaal namen 12.000 deelnemers uit 14 verschillende landen deel aan de wedstrijd; 70 van hen verzamelden in Stuttgart voor de finaleronde.

De editie van dit jaar was de vierde keer dat de groep deze internationale wedstrijd voor technici en onderhoudspersoneel organiseerde. De Global TechMasters wedstrijd helpt Mercedes-Benz bij het aanscherpen van de competenties en de motivatie van zijn werknemers van de dienst-na-verkoop. Het onderstreept ook het engagement van het merk voor eersteklas producten en dienstverlening van topkwaliteit, via gegarandeerd uitstekende prestaties in alle Mercedes-Benz werkplaatsen ter wereld. Mercedes-Benz TechMasters versterkt het imago van dealerships en werkplaatsen omdat het aantoont dat de werknemers echt gedreven werken aan topprestaties, en niet zomaar routineus hun taken uitvoeren.

Technici en servicepersoneel uit de 14 deelnemende Mercedes-Benz markten (Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Italië, Spanje, Nederland, Zwitserland, Griekenland, Portugal, Turkije, Denemarken, Zweden, Brazilië en België) streden eerst in nationale competities onderling om de titel van nationaal kampioen, en dat team nam het daarna in de finaleronde in Stuttgart op tegen de winnende teams van de andere landen. België vaardigde met Danny De Marrez (Service Technicus, Vereenooghe Tielt), Frederique Mathus (Reparatietechnicus Truck Center SPL), Bart Devos (Reparatietechnicus Truck Center SPL), Hermes Herman (Diagnose Technicus, Vereenooghe Roeselare) en Davy Ververken (Service Advisor, Vereenooghe Tielt) een vijfkoppig team af dat onder leiding stond van de MB BeLux After Sales Trainers Geert Groeninckx, Johan Devos en Bram Jacobs.

De twee Belgische winnaars mogen de titel van regerend wereldkampioen in hun respectievelijke categorieën gedurende twee jaar voeren.

Mercedes-Benz Dealernetwerk

Het Mercedes-Benz dealernetwerk is in 2008 nagenoeg stabiel gebleven ten opzichte van een jaar geleden. De twee gewezen sites van Mercedes-Benz Aalst werden samengevoegd op een nieuw, nabijgelegen industrieterrein. Op het vlak van de Erkende Servicepunten heeft het Mercedes-Benz netwerk een nieuwe site in Ath (personenwagens) en een in Courcelles (Vans amp; Trucks) verwelkomd.

Het jaar 2008 werd in het dealernetwerk gekenmerkt door belangrijke investeringen bij Mercedes-Benz Aalst en bij de Group Lambert in Courcelles. De Groep Ghistelinck van haar kant investeerde fors in een nieuwe infrastructuur in Oudenaarde (personenwagens en bedrijfsvoertuigen).

Mercedes-Benz op het 87ste Brusselse Salon voor Lichte Bedrijfs- en Vrijetijdsvoertuigen

Zoals de traditie het wil, is Mercedes-Benz midden januari prominent aanwezig op het salon van Brussel, dat dit jaar gewijd is aan lichte bedrijfsvoertuigen en vrijetijdswagens. Paleis 5 zal voor meer dan de helft, hetzij 5.000 m², gevuld zijn met Breaks, 4x4’s, Monovolumes, Coupés, Cabriolets en lichte bedrijfsvoertuigen van het merk met de ster.


Mercedes-Benz Cars

In totaal staan 19 wagens in de spotlights op een stand, die in het teken staat van het respect voor het milieu. Centraal staan talrijke BlueEFFICIENCY-modellen, die het engagement van Mercedes-Benz onderstrepen om het verbruik en de CO 2 -uitstoot te verlagen. Zo kan u de A150 BE en B150 BE met Start/Stop-technologie, de CLC 160 BE (nieuwe benzinemotor), de C250 CDI berline BE (met een CO2-uitstoot van 138 g/km) of nog, de S320 CDI BE (199 g/km) als nieuwigheden komen ontdekken op de stand. Daarnaast is er ook de GLK220 CDI 4 MATIC BlueEFFICIENCY, die bij ons vanaf april verkrijgbaar is en die de enkele weken geleden gecommercialiseerde 320 CDI Prime Edition komt aanvullen.

Smart is eveneens vertegenwoordigd, en wel met drie voertuigen. De kleine stadswagen stelt zich voor in zowel coupé mhd (voor Mild Hybrid Drive) als cabrio cdi-outfit. Deze laatste is overigens de goedkoopste cabrio op de markt. Ook nog dankzij de smart electric drive dummy is het voor het merk meteen ook de gelegenheid om de schijnwerpers te richten op de recordprestaties van smart op het vlak van uitstoot en verbruik.


Mercedes-Benz Vans

Mercedes-Benz Vans legt in Paleis 5 van Brussels Expo de nadruk op twee thema’s. Enerzijds komt het aspect ‘Van Solutions’ uitgebreid aan bod waarbij diverse opbouwmogelijkheden op onze voertuigen – Vito en Sprinter – in beeld worden gebracht. Anderzijds toont Mercedes-Benz haar inspanningen op het vlak van ecologie met de presentatie van de Sprinter NGT (Natural Gas Technology) en de conceptwagen Vito BlueEFFICIENCY.

De Viano van zijn kant krijgt een plaatsje op de personenwagenafdeling van de gemeenschappelijke stand in Paleis 5 waarbij de Viano X-Clusive ongetwijfeld in het oog zal springen.


Truck amp; Transport

Mercedes-Benz tekent met haar zware bedrijfsvoertuigen present op het salon Truck amp; Transport, in Paleis 12 van Brussels Expo. Mercedes-Benz heeft daarbij haar vertrouwde plaats verlaten om zich in de onmiddellijke nabijheid van haar concurrenten op te stellen.

De nieuwe Mercedes-Benz Actros – zowel in on-road als off-road versie – kent er zijn Belgische première waarbij Powershift2, de BlueTEC technologie en de veiligheidspaketten de Truck of the Year onderscheiding onderstrepen. De Mercedes-Benz Actros krijgt ondermeer het gezelschap van de Atego Mild Hybrid en van de Atego Hybrid, die een plaatsje krijgt op de eco-stand van Febiac.

Verder wordt de focus gelegd op de dienstverlening FleetBoard, die een duidelijk en gestructureerd vlootbeheer toelaat; onder meer op het vlak van verbruik en onderhoudsintervallen.

Het Salon van Brussel – of beter Truck amp; Transport – wordt het startsein voor de officiële Belgische lancering van de Mercedes-Benz belofte ‘Trucks you can Trust’.


Mediasite amp; Contactpersonen

Als u op de hoogte wil blijven van onze activiteiten, van nieuwe modellen en ontwikkelingen of nog van andere projecten, aarzel dan niet u te registreren op onze mediasite www.media.mercedes-benz.be. U vindt er alle persberichten terug, evenals downloadbaar audiovisueel materiaal van alle aard.

Om toegang tot deze site te verkrijgen, volstaat het u te registreren waarbij u zich meteen ook op onze newsletter kan abonneren.


Het Pers amp; Corporate Communication Team

Erik Van den Heuvel

Head of Press amp; Corporate Communication
erik.vandenheuvel@daimler.com

Helen Van Nuffelen

Corporate Communication Manager
Press Relations Mercedes-Benz Vans amp; Trucks
02/724.14.77
helen.vannuffelen@daimler.com

Nathalie Pierard

Press Relations Supervisor Mercedes-Benz Cars
02/724.14.74
nathalie.pierard@daimler.com

David Gérimont

Press Fleet Officer Mercedes-Benz
02/724.88.08
david.gerimont@daimler.com

Céline Monbrun

Executive Assistant
02/724.12.83
celine.monbrun@daimler.com

Mercedes-Benz Belgium Luxembourg Facts amp; Figures

1. Sites amp; Activiteiten

•Hoofdkantoor in Woluwe

•2 succursales

•14 filialen

•62 onafhankelijke Mercedes-Benz verkoopspunten

•38 onafhankelijke Mercedes-Benz servicepunten

•19 onafhankelijke smart verkooppunten in België en 2 in Luxembourg

•5 Nearly New Car Megastores

•1 Economy Car site in Sint-Pieters-Leeuw

•1 TruckStore in Aartselaar

2. HR amp; Finance

•564 bedienden en arbeiders bij MB BeLux en haar succursales

•282 bedienden en arbeiders bij MB BeLux (wholesale)

•omzet 2008: 1.3 miljoen euro (estimatie)

3. Verkoopcijfers amp; marktaandeel Mercedes-Benz Cars
(periode: januari – november 2008)

Verkoopcijfer Marktaandeel

Mercedes-Benz Personenwagens 22.544 4.4% smart 1.784 0.35%

4. Inschrijvingen amp; marktaandeel Mercedes-Benz Vans amp; Trucks
(periode: januari – oktober 2008)

Verkoopcijfer Marktaandeel

Vans 7.095 16.64% Trucks 1.344 13.07%


Mercedes-Benz op de Brussels Motor Show

Mercedes-Benz Cars (Paleis 5)

•A 150 BlueEFFICIENCY Base

•B 150 BlueEFFICIENCY Pack Chrome

•B 180 CDI Pack Sport

•CLC 160 BlueEFFICIENCY Evolution

•C 250 CDI BlueEFFICIENCY Berline Avantgarde

•C 200 CDI Break Base

•C 200 CDI Break Avantgarde

•C 220 CDI Break Avantgarde amp; Sport AMG

•E 200 CDI Break Avantgarde amp; Pack Sport

•CLS 320 CDI

•S 320 CDI BlueEFFICIENCY

•SL Roadster 63 AMG

•GLK 220 CDI BlueEFFICIENCY 4MATIC Sport Ext amp; Sport Int.

•GLK 320 CDI 4MATIC

•M 280 CDI 4 MATIC

•R 280 CDI

•GL 320 CDI

•smart coupé 52 KW mhd

•smart cabrio 33 KW CDI

•smart Electric Drive dummy

Mercedes-Benz Vans (Paleis 5)

•Viano Trend

•Viano Ambiente

•Viano X-Clusive

•Viano Marco Polo

•Concept Vito BlueEFFICIENCY

•Vito Amigo (gesloten bestelwagen)

•Vito Gesloten Bestelwagen met opbouw Abecco

•Vito Kombi

•Vito Minibus

•Vito Mixto

•Sprinter NGT

•Sprinter Amigo (gesloten bestelwagen)

•Sprinter Chassis Cabine

• Sprinter gesl bestelwagen en Chassis Cabine met diverse opbouwmogelijkheden

•Vario gesloten bestelwagen

•Atego Chassis Cabine; 7,5 ton

Mercedes-Benz Trucks (Truck amp; Transport – Paleis 12)

•Nieuwe Actros OnRoad

•Nieuwe Actros OffRoad

•Atego Mild Hybrid

•Axor C met hypoïde achterassen voor een optimaler verbruik, lagere onderhoudskosten, minder gewicht

•Powershift2

•Fleetboard

•Atego Hybrid (op de algemene eco-stand)