Brussel,
21
oktober
2021
|
08:40
Europe/Brussels

‘Best Global Brands 2021’: Mercedes-Benz opnieuw ‘s werelds meest waardevolle luxe automerk

Samenvatting

Mercedes-Benz heeft zijn positie als het enige Europese merk in de top tien van de ‘Best Global Brands 2021’ verder verstevigd. In het nieuwste overzicht dat is gepubliceerd door het gerenommeerde Amerikaanse consultancybureau Interbrand staat het merk met de driepuntige ster op positie acht, een positie die Mercedes-Benz al sinds 2018 inneemt. Sinds 2020 is de merkwaarde van Mercedes-Benz met drie procent gestegen tot 50,866 miljard Amerikaanse dollars. Dat betekent dat Mercedes-Benz hiermee zijn positie als ’s werelds meest waardevolle luxe automerk - en het enige in de top tien - voor het zesde jaar op rij prolongeert.

“Onze hernieuwde vermelding in de top tien en de toegenomen merkwaarde zijn successen waar wij als team Mercedes-Benz erg trots op zijn. Dit resultaat vormt opnieuw een bevestiging van onze strategische koers; als onderneming, maar ook wat onze merkpositionering betreft. Voor al onze merken geldt dat Mercedes-Benz zich transformeert van een traditionele visie op luxe naar een moderne interpretatie die de nadruk legt op aspecten als benaderbaarheid, innovatie en individualiteit; een interpretatie die een bewustzijn creëert van een wereld van nieuwe mogelijkheden en die enthousiasme voor duurzame mobiliteit aanwakkert,” verklaart Bettina Fetzer, Vice President Communications & Marketing van Mercedes-Benz AG.

Mercedes-Benz bereidt zichzelf voor om vóór het einde van dit decennium een volledig elektrisch merk te worden, in landen en regio’s waar de marktcondities dat toelaten. Het doel? ‘Lead in Electric’ en ‘Lead in Car Software’.

Indicator van ‘s werelds meest waardevolle merken

Het Amerikaanse merkconsultancybureau Interbrand voert het ‘Best Global Brands’ onderzoek al sinds 1999 uit. De zorgvuldig samengestelde index bevat de top 100 van de meest waardevolle merken wereldwijd, wordt algemeen beschouwd als de concurrentie-benchmark en is een belangrijke indicator die door CEO's over de hele wereld wordt gehanteerd. Het gerenommeerde classificatiesysteem is gebaseerd op drie primaire criteria: ‘De financiële prestaties van de producten of diensten van het merk’, ‘De rol van het merk in het aankoopbeslissingsproces’ en ‘De kracht van het merk als het gaat om het veiligstellen van toekomstig rendement voor de onderneming’. De evaluatiemethode, die is gecertificeerd volgens ISO 10668, was de eerste die een algemeen aanvaarde norm voor de vergelijking van merken vaststelde en een objectieve classificatie op geldwaarde mogelijk maakte.

Meer informatie over het onderzoek en over Interbrand is beschikbaar op: www.bestglobalbrands.com