Brussels,
04
november
2022
|
11:19
Europe/Brussels

‘Best Global Brands 2022’: Mercedes-Benz wederom ‘s werelds meest waardevolle luxe automerk, merkwaarde met 10 procent gestegen

Samenvatting

·      Mercedes-Benz behoudt voor het zevende achtereenvolgende jaar zijn positie als het enige Europese merk, en het enige luxe automerk in de top 10 van de 100 ‘Best Global Brands’

·      Het merk staat in de huidige ranglijst van het gerenommeerde Amerikaanse merkenadviesbureau Interbrand opnieuw – en al sinds 2018 – op de achtste plaats

·      Merkwaarde sinds 2021 gestegen met 10 procent tot 56,103 miljard US dollar

De iconische merknaam Mercedes-Benz is volgens de ‘Best Global Brands 2022’-enquête van Interbrand met 10 procent in waarde gestegen. Dit resultaat onderstreept de succesvolle transitie van het merk naar een elektrische en softwaregestuurde toekomst. Mercedes-Benz startte deze transitie in 2021 met de spin-off van Daimler Truck en de nieuwe strategie die zich nog meer richt op het luxesegment vol kansen op het gebied van groei en winstgevendheid. Mercedes-Benz wil ‘s werelds meest gewilde auto’s bouwen en een leidende positie innemen op het gebied van elektrische aandrijvingen en voertuigsoftware. In mei 2022 kondigde de onderneming aan het modellengamma opnieuw in te gaan richten om zo tot een structureel hogere merkpositionering te komen. De strategische beslissing om in 2030 in elk segment volledig elektrische voertuigen aan te bieden – daar waar de marktomstandigheden het toelaten – en de ambitie om in 2039 klimaatneutraal te zijn versterkt de verbinding tussen luxe en duurzaamheid verder.

“De aanhoudende positie van Mercedes-Benz op de achtste plaats en de dubbelcijferige stijging van de merkwaarde tot meer dan 56 miljard US dollar bevestigen onze strategische koers, waarbij we de duurzame luxe van de toekomst definiëren, onze klanten nog meer centraal stellen in alles wat we doen en van elk contactmoment met ons merk een unieke ervaring maken. Het maakt me trots dat het werk van ons hele team zijn vruchten afwerpt voor ons merk en wordt weerspiegeld in dit geweldige resultaat”, aldus Bettina Fetzer, Hoofd Communicatie en Marketing bij Mercedes-Benz AG.

De klant centraal: unieke merkervaringen die nieuwe doelgroepen aanspreken

Naast het productportfolio wordt ook het gehele businessmodel nog consequenter op luxe georiënteerd. De communicatie en verkoopactiviteiten worden meer dan ooit gericht op de behoeften en wensen van klanten. Mercedes-Benz hecht er veel waarde aan om zijn klanten en potentiële doelgroepen direct in hun eigen omgeving te bereiken en ze daar op een geloofwaardige en authentieke manier het merk op individuele wijze te laten beleven. Het merk is dan ook samenwerkingen aangegaan met bekendheden en merken uit verschillende branches – van technologie tot mode, van muziek en film tot sport. Dergelijke co-creaties creëren geheel nieuwe perspectieven. Ze maken het mogelijk om in contact te komen met doelgroepen die in eerste instantie weinig of geen affiniteit hebben met auto’s. De verkoopkanalen worden consequent afgestemd op echte klantbehoeften en aangevuld met innovatieve formats en merkpresentaties, zowel on- als offline. Voorbeelden zijn de Private Lounges van Mercedes-AMG en de Mercedes-Benz G-Klasse alsmede de Mercedes-AMG Store in Dubai. Het onlangs geopende Mercedes-Maybach Atelier in Shanghai maakt ook deel uit van deze strategie.

‘Best Global Brands’: focus op de beste merken wereldwijd sinds 1999

Het Amerikaanse merkenadviesbureau Interbrand onderzoekt en analyseert al sinds 1999 ‘s werelds meest waardevolle merken en stelt sindsdien jaarlijks een top 100 vast.  De ‘Best Global Brands’-studie richt zich op drie onderzoekscriteria: ‘Financiële prestaties van de producten of services van het merk, ‘de rol van het merk in het aankoopbeslissingsproces’ en de ‘kracht van het merk met betrekking tot het veiligstellen van toekomstige inkomsten van het bedrijf. Interbrand was het eerste bedrijf dat een ISO 10668-gecertificeerde merkwaarderingsmethode ontwikkelde. De internationale norm creëert maatstaven voor de waardering en voldoet aan de eisen voor nauwkeurige monetaire merkclassificatie. De ranking van Interbrand is te vinden op www.bestglobalbrands.com.

Contact info:

Bastien Van den Moortel, +32 (0)479 51 52 16,  Bastien.van_den_moortel@mercedes-benz.com

Press info BeLux:

https://media.mercedes-benz.be

Brochures & prijslijsten:

https://www.mercedes-benz.be/nl_BE/passengercars/buy/pricelist-brochures.html

Mercedes-Benz Group Media (Global)

https://group-media.mercedes-benz.com

Mercedes MeMedia

https://media.mercedes-benz.com/

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer circa 172.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse, alsmede het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2021 werden circa 1,9 miljoen personenwagens en bijna 386.200 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Mercedes-Benz Group. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.