01
juli
2013
|
02:00
Europe/Brussels

CLA 180 BlueEFFICIENCY Edition

Met een optimaal brandstofverbruik, een CO2-uitstoot van nauwelijks 109 g/km en ‘s werelds beste Cd-waarde voor een productiemodel (0,22), vestigt de CLA-Klasse nieuwe normen inzake efficiëntie voor het middenklassesegment. Zijn erg milieuvriendelijke karakter is nu ook bevestigd door de inspecteurs van de technische keuringsdienst TÜV Süd. Die gaf de vierdeurscoupé van Mercedes-Benz een milieucertificaat volgens de ISO-norm TR 14062. Dat certificaat steunt op een complete levenscyclusanalyse van de CLA-Klasse, die elk detail bespreekt dat belangrijk is voor het milieu.

Mercedes-Benz analyseert de milieu-impact van zijn modellen over hun hele levenscyclus, van de productie, over de lange levensduur tot de recyclage van afgedankte wagens. Die analyse gaat veel verder dan de wettelijke vereisten. Het milieucertificaat en de bijhorende informatie worden in het kader van de documentatiereeks ‘Life Cycle’ openbaar gemaakt en zijn te raadplegen op http://www.mercedes-benz.com.


Met een Cd-waarde van 0,23 vestigt de CLA 180 een nieuwe norm.

Het frontale oppervlak Cd x A – cruciaal in termen van luchtweerstand – is eveneens uitzonderlijk, met 0,51 m2. De uitstekende stroomlijnkenmerken, die in grote mate bijdragen tot de zuinigheid van een wagen in dagelijkse omstandigheden, is te danken aan talloze aerodynamische verbeteringen.

Voorbeelden daarvan zijn de lage schouder van de A-stijl in combinatie met een aangepaste geometrie voor de A-stijl, de aerodynamisch geoptimaliseerde buitenspiegelbehuizingen en achterkant, de geoptimaliseerde panelen voor de bodem en de achteras, de afsluiting van het radiatorrooster, de ‘aero’-wieldeksels en de getande spoilers op de wielkasten voor en achter. De CLA 180 BlueEFFICIENCY Edition, die in september op de markt komt, doet zelfs nog beter, met een Cd-waarde van 0,22. En op het gebied van de luchtweerstand, overschrijdt de vierdeurscoupé zelfs een magische lijn met een score van nauwelijks 0,49 m².

De CLA-Klasse beantwoordt nu reeds aan het hergebruikgehalte van 95 procent van het gewicht, dat pas vanaf 2015 van kracht wordt. De Europese ELV-richtlijn verplicht autoconstructeurs bovendien om alsmaar meer gerecycleerde materialen te gebruiken in hun productieprocessen. In het totaal bevat de nieuwe CLA-Klasse daarom 42 onderdelen, goed voor een totaalgewicht van 30,8 kilogram, die kunnen worden geproduceerd met gedeeltelijk gebruik van hoogwaardige gerecycleerde kunststoffen.

Er wordt ook steeds meer nadruk gelegd op gesloten materiaalcycli voor auto’s: zo zijn de wielkastvoeringen gemaakt van verwerkte startbatterijen en bumperbedekkingen.

Zo’n zestien onderdelen van de CLA-Klasse, samen goed voor een totaalgewicht van negentien kilogram, zijn afkomstig van natuurlijke materialen. Er wordt een biopolymeer gebruikt voor de motorafdekking van de nieuwe CLA-Klasse (M 170-benzinemotor). Biopolymeren zijn kunststoffen die deels worden gemaakt van plantaardige grondstoffen, eerder dan alleen van minerale olie. Het polyamide, dat voor de productie van de motorafdekking voor de CLA-Klasse wordt gebruikt, bestaat uit ongeveer 70 procent plantaardige grondstoffen. Deze worden gewonnen uit de zaden van de castor-olieplant. De productie van de motorafdekking uit polyamide genereert maar ongeveer veertig procent van de hoeveelheid koolstofdioxide-emissies die nodig zouden zijn om hetzelfde onderdeel in conventioneel polyamide te maken.