Brussel,
03
maart
2020
|
14:46
Europe/Brussels

CLA Coupé, CLA Shooting Brake en GLA beschikken nu over EQ Power

De compacte modelreeks van Mercedes-Benz is aangevuld met plug-in hybride-modellen

Samenvatting

Mercedes Benz Cars breidt zijn gamma van plug-in hybriden die worden verkocht onder het EQ Power-label voortdurend uit. Met de CLA 250 e Coupé (gecombineerd brandstofverbruik 1,5-1,4 l/100 km, gecombineerde CO2-uitstoot 35-31 g/km, gecombineerd elektrisch verbruik 15,1-15,0 kWh/100 km)1 , CLA 250 e Shooting Brake (gecombineerd brandstofverbruik 1,6-1,4 l/100 km, gecombineerde CO2-uitstoot 37-33 g/km, gecombineerd elektrisch verbruik 15,4-14,8 kWh/100 km)1 en GLA 250 e (gecombineerd brandstofverbruik 1,8-1,6 l/100 km, gecombineerde CO2-uitstoot 42-38 g/km, gecombineerd elektrisch verbruik 16,1-15,5 kWh/100 km)2 voltooit Mercedes-Benz het aanbod van EQ Power-modellen in de compacte modelreeks, die over het hybride aandrijfsysteem van de derde generatie beschikken. De nieuwe modellen kunnen in het voorjaar van dit jaar worden besteld, de marktintroductie zal enkele weken later plaatsvinden.

Bij de nieuwe compacte EQ Power-modellen staan (elektrisch) rijplezier en een hoge mate van gebruiksgemak op de voorgrond. Dit wordt geïllustreerd door de highlights van de modellen:

· Elektrische actieradius van 71-79 km (NEDC)

· Elektrisch vermogen 75 kW

· Systeemvermogen 160 kW

· Systeemkoppel 450 Nm

· Wisselstroom (AC) laadsysteem tot 7,4 kW

· Gelijkstroom (DC) laadsysteem tot 24 kW

· Nauwelijks beperkingen voor de laadruimte

[1] De vermelde cijfers zijn de gemeten 'NEDC-CO2-cijfers' overeenkomstig artikel 2, lid 1, van uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153. De cijfers over het brandstofverbruik zijn berekend op basis van deze cijfers. De actieradius en het elektriciteitsverbruik zijn bepaald op basis van verordening (EG) nr. 692/2008. Een ander cijfer kan als basis voor de berekening volgens de Duitse wet op de elektrische mobiliteit (EmoG) dienen. Voor de berekening van de motorrijtuigenbelasting kan een hogere waarde worden gehanteerd.Meer informatie over het officiële brandstofverbruik en de officiële specifieke CO₂-emissie van nieuwe personenauto’s vindt u in de ‘Informatie over brandstofverbruik, CO₂-emissies en stroomverbruik voor nieuwe auto's, die gratis verkrijgbaar zijn bij alle dealers en bij de Deutschen Automobil Treuhand GmbH is te verkrijgen via www.dat.de.

2 De genoemde cijfers met betrekking tot brandstofverbruik, stroomverbruik en CO2-uitstoot zijn voorlopige cijfers die zijn vastgesteld door de technische dienst voor het certificatieproces volgens de WLTP-testprocedure en vertaald naar NEDC-cijfers. Er is nog geen EU-typegoedkeuring of een conformiteitscertificaat met officiële cijfers beschikbaar. De opgegeven waarden en de officiële cijfers kunnen van elkaar afwijken.

De modellen uit de compacte autofamilie van Mercedes-Benz zijn voorzien van overdwars gemonteerde motoren. Er is een compact hybride tractiesysteem ontwikkeld voor de 8G-DCT transmissie met dubbele koppeling, die dezelfde technische opzet heeft als de transmissies voor de modellen met een in de lengterichting geïnstalleerde motor. Het betreft een permanent bekrachtigde synchrone machine die dienstdoet als interne rotor. De stator is permanent geïntegreerd in de behuizing van het tractiesysteem, terwijl de verliesarme natte koppeling is opgenomen in de rotor van de motor.

Indien nodig kunnen de stator en rotorkoeling gebruikmaken van het piekvermogen en het continue vermogen van de elektromotor.

Voor het eerst bij een model van Mercedes-Benz wordt de verbrandingsmotor gestart door de elektromotor – de compacte hybride-modellen beschikken niet over een aparte 12-volt startmotor.

Het hoge systeemvermogen zorgt voor veel rijplezier

De elektromotor levert een vermogen van 75 kW. Samen met de 1,33 liter viercilinder motor zorgt dit voor een systeemvermogen van 160 kW (218 pk) en een systeemkoppel van 450 Nm. Dankzij het EQ-vermogen van de elektromotor reageren deze auto's zeer snel op het gaspedaal en leveren ze indrukwekkende prestaties: de A 250 e heeft bijvoorbeeld 6,6 seconden nodig voor de sprint van 0 tot 100 km/u en zijn topsnelheid is 235 km/u (zie volgende pagina voor meer gegevens).

Een lithium-ion-hoogspanningsaccu met een totale capaciteit van ca. 15,6 kWh wordt gebruikt als elektrische energieopslag. De nieuwe compacte modellen kunnen worden opgeladen met wissel- of gelijkstroom. In de rechterzijkant van de modellen bevindt zich de bijbehorende aansluitingen. Hiermee kunnen de compacte plug-in hybriden met een 7,4 kW wandcontactdoos met wisselstroom (AC) binnen 1 uur en 45 minuten worden opgeladen van 10 naar 100 procent SoC (State of Charge). Met gelijkstroom (DC) opladen met 24 kW kan de accu in ongeveer 25 minuten worden opgeladen van 10 naar 80 procent SoC.

De accu's worden geleverd door de Daimler-dochteronderneming Deutsche ACCUMOTIVE. De hoogspanningsaccu is watergekoeld en weegt ca. 150 kg.

Slimme packaging

Een innovatief uitlaatsysteem maakt een bijzonder slimme packaging mogelijk: om ervoor te zorgen dat de bagageruimte ten opzichte van de zustermodellen zonder hybridemotoren slechts minimaal wordt verkleind, eindigt de uitlaat in een centraal geplaatste unit onder de voertuigbodem, waarbij de achterste geluiddemper in de transmissietunnel is geplaatst. Door de brandstoftank in de inbouwruimte van de as te integreren, ontstaat er onder de achterbank extra ruimte voor de hoogspanningsaccu.

De compacte modellen zijn uitgerust met derde generatie plug-in technologie. Een belangrijke highlight van dit systeem is de intelligente, routegerichte bedieningsstrategie, waarbij rekening wordt gehouden met factoren als navigatiegegevens, snelheidslimieten en route. De bedieningsstrategie houdt rekening met de gehele geplande route en schakelt de elektrische rijmodus in op de meest zinvolle trajecten.

Als gevolg van de lancering van MBUX (Mercedes-Benz User Experience) zijn de vorige plug-in bedrijfsmodi van alle EQ Power-modellen omgezet naar rijprogramma's. Dat betekent dat in elke Mercedes-Benz plug-in hybride de nieuwe rijprogramma's 'Electric' en 'Battery Level' beschikbaar zijn. Dit is vanaf het begin het geval voor de compacte modellen. In de stand 'Electric' kunnen maximale e-prestaties worden ervaren. De verbrandingsmotor wordt alleen ingeschakeld als de bestuurder het gaspedaal intrapt. In het programma 'Electric' kan het recuperatieniveau ook via paddles achter het stuurwiel worden geselecteerd. Met de paddles aan het stuurwiel kunnen vijf verschillende recuperatieniveaus (DAUTO, D+, D, D- en D--) worden geselecteerd.

De rijprogramma's Comfort, ECO en Sport zijn ook beschikbaar. Afhankelijk van de omstandigheden kan de bestuurder dus prioriteit geven aan elektrisch rijden, de nadruk leggen op rijdynamiek in de gecombineerde rijmodus of de voorkeur geven aan de verbrandingsmodus om bijvoorbeeld de elektrische actieradius nog even niet te hoeven gebruiken.

Een belangrijke comfortfunctie is de stand-klimaatregeling die voorafgaand aan de rit voor een prettig klimaat zorgt. Deze kan ook gemakkelijk met een smartphone worden geactiveerd. Het trekvermogen van de compacte hybride-modellen is met 1.600 kg (geremd) indrukwekkend te noemen.

Overzicht van de technische gegevens

 

A 250 e[1]

A 250 e Saloon1

B 250 e1

CLA 250 e1 Coupé

CLA 250 e1 Shooting Brake

GLA 250 e6

Aantal cilinders/cilinderplaatsing

4/in-lijn

Cilinderinhoud (cc)

1.332

Nominaal vermogen verbrandingsmotor(kW/pk bij tpm)

118/160 bij 5.500 +/- 1.5%

Nominaal koppel benzinemotor (Nm bij tpm)

250 bij 1.620

Nominaal vermogen elektromotor (kW)

75

Nominaal koppel electromotor (Nm)

300

Systeemvermogen (kW/pk)

160/218

Systeemkoppel (Nm)

450

Acceleratie 0-100 km/u (s)

6.6

6,7

6,8

6,8

6,9

7,1

Topsnelheid (km/u)[2]

235

240

235

240

235

220

Topsnelheid, elektrisch (km/u)

140

Gemiddeld brandstofverbruik (l/100 km)

1,5-1,4

1,4

1,6-1,4

1,5-1,4

1,6-1,4

1,8-1,6

Gemiddelde CO2 emissie (g/km)

34-33

33-32

36-32

35-31

37-33

42-38

Totale accucapaciteit (kWh)

15,6

Gemiddeld stroomverbruik (kWh/100 km)

15,0-14,8

14,8-14,7

15,4-14,7

15,1-15,0

15,5-14,8

16,1-15,5

Elektrische actieradius NEDC (km)

74-76

75-77

70-77

72-79

69-76

64-71

Elektrische actieradius WLTP(km)[3]

60-68

61-69

56-67

60-69

58-68

53-61

Vanafprijzen (euro)[4]

36.943,55

37.300,55

37.663,50

-

-

-

90 procent van de dagelijkse ritten kan in de volledig elektrische modus worden uitgevoerd

Met behulp van de EQ Ready App5, die gratis verkrijgbaar is, heeft Mercedes-Benz vastgesteld hoe lang de ritten van mensen die geïnteresseerd zijn in e-mobiliteit gemiddeld zijn. De resultaten laten zien dat

· 90 procent van alle ritten korter zijn dan 50 kilometer

· 96 procent van alle ritten korter zijn dan 100 kilometer

· 99 procent van alle ritten korter zijn dan 400 kilometer

Het bereik van de gemiddelde afstanden die geïnteresseerden per reis afleggen, varieert in de afzonderlijke markten, van iets meer dan acht kilometer in Hongkong tot iets meer dan 27 kilometer in Nederland, waar de belangstelling voor e-mobiliteit bijzonder groot is. Dit betekent dat 90% van de dagelijkse ritten uitsluitend met elektrische energie kunnen worden afgelegd met de huidige plug-in modellen van Mercedes-Benz.

Mercedes me Charge helpt bij het opladen onderweg

Naast het gebruik van de stroomvoorziening thuis, bijvoorbeeld via een Mercedes-Benz Wallbox, is ook tijdens de reis comfortabel en ongecompliceerd opladen mogelijk. Het MBUX-infotainmentsysteem (Mercedes-Benz User Experience) helpt de bestuurder namelijk bij het vinden van laadpunten. Het MBUX-systeem begrijpt natuurlijke spraak, waardoor de bestuurder een zoektocht kan starten door simpelweg te zeggen: "Hey Mercedes, vind laadstations in de buurt."

Via Mercedes me Charge kunnen bestuurders van een plug-in hybride-model optioneel toegang krijgen tot een van de grootste oplaadnetwerken ter wereld, met alleen al in Europa meer dan 300 verschillende exploitanten (gemeenten, parkeergarages, snelwegen, winkelcentra, enzovoort). Met behulp van de navigatie kunnen eigenaren van een Mercedes-Benz deze laadstations gemakkelijk vinden en hebben ze direct toegang tot de laadstations via de Mercedes me Charge card, de Mercedes me-app of rechtstreeks vanuit de auto. Hiervoor zijn geen aparte contracten nodig: behalve een eenvoudige authenticatie, profiteren klanten van een geïntegreerde betalingsfunctie met een eenvoudige facturering nadat ze hun betaalmethode eenmalig hebben geregistreerd. Elk laadproces wordt automatisch geboekt. De individuele laadprocessen worden duidelijk vermeld op een maandelijkse factuur.

[1] De vermelde cijfers zijn de gemeten 'NEDC-CO2-cijfers' overeenkomstig artikel 2, lid 1, van uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153. De cijfers over het brandstofverbruik zijn berekend op basis van deze cijfers. De actieradius en het elektriciteitsverbruik zijn bepaald op basis van verordening (EG) nr. 692/2008. Een ander cijfer kan als basis voor de berekening volgens de Duitse wet op de elektrische mobiliteit (EmoG) dienen. Voor de berekening van de motorrijtuigenbelasting kan een hogere waarde worden gehanteerd.

[2] Elektronisch begrensd

3 AER combined. All-electric range: volledig elektrische actieradius met volledig opgeladen accu tot het moment dat de verbrandingsmotor voor het eerst wordt gestart.

4 Adviesprijzen voor Duitsland inclusief 19% BTW.

5 https://www.mercedes-benz.com/de/eq/ueber-eq/eq-ready/

6 De cijfers voor het brandstofverbruik, het stroomverbruik, de actieradius en de CO2-uitstoot zijn voorlopig en zijn bepaald door de Technische Dienst voor het certificeringsproces volgens de WLTP-testprocedure, en vervolgens voor de NEDC-waarden gecorreleerd. De EG-typegoedkeuring en het certificaat van overeenstemming met de officiële cijfers zijn nog niet beschikbaar. Verschillen tussen de vermelde cijfers en de officiële cijfers zijn mogelijk.