15
december
2006
|
01:00
Europe/Brussels

DaimlerChrysler Belgium Luxembourg n.v./s.a.

DaimlerChrysler Belgium Luxembourg n.v./s.a.:

investeert 18,5 miljoen € in de renovatie van haar site in Woluwe wat haar tegelijk toelaat haar overige activiteiten van de vestiging in Zaventem over te hevelen

Wat er aan vooraf ging…

De invoer en de distributie van Mercedes-Benz voertuigen in België werd van 1951 tot 1979 waargenomen door de vennootschappen IMA en Matinauto voor respectievelijk personenwagens en bedrijfsvoertuigen.

Op 1 januari 1980 nam het toenmalige Daimler-Benz uit Stuttgart de verschillende Belgische Mercedes-Benz activiteiten over. Door dit toedoen kwamen de vennootschappen IMA en Matinauto samen in één 100% dochteronderneming van Daimler-Benz AG die de naam Mercedes-Benz Belgium kreeg.

Mercedes-Benz Belgium richtte zijn hoofdzetel op in Sint-Lambrechts-Woluwe, op enkele kilometers van de Brusselse binnenstad. Het huisvestte er de Algemene Directie en de verkoop- en distributie van personen- en bedrijfswagens op een terrein van circa 114 000 m².

Tegelijkertijd opende men op een steenworp van de maatschappelijke zetel, meer bepaald in Zaventem, een gebouwencomplex waar de directies naverkoop, informatica en scholing een onderdak vonden.

De Chrysler Group kende in België een vrij bewogen verleden met verschillende vestigingsplaatsen en importorganisaties.

Na de internationale fusie van Daimler-Benz met Chrysler Corporation eind 1998, besloot de nieuwe directie van DaimlerChrysler AG de samensmelting op lokaal vlak niet enkel organisatorisch, maar ook fysisch te realiseren. Op 26 april 1999 veranderde de naam Mercedes-Benz Belgium in DaimlerChrysler Belgium Luxembourg. Dit effende het pad voor een algemene integratie van de twee invoer- en distributie -ondernemingen in België.

Vandaag de dag zijn de marketing divisies van de merken Mercedes-Benz, smart, Maybach, Chrysler, Jeep® en Dodge en de administratieve functies ondergebracht in Sint–Lambrechts-Woluwe. De After Sales gerelateerde activiteiten voor al deze merken , net zoals de IT en de trainingsfaciliteiten bevinden zich nog steeds in Zaventem.

De situatie met opgesplitste sites met verschillende functies verantwoordde zich nog aan het begin van de jaren 80 maar is vandaag, goed 25 jaar later, omwille van vele redenen niet meer te verdedigen.

Groen licht

Daarom ontstond het idee bij de lokale directie om alle functies terug onder te brengen in één vernieuwde infrastructuur op het bestaande terrein van Sint-Lambrechts-Woluwe waar men nog over voldoende ruimte beschikt om een volledige integratie van alle functies te realiseren.

Deze optie, met bijhorend investeringsplan en tijdschema, werd voorgelegd aan het Duitse moederhuis. Op donderdag 14 december 2006 ontving Afgevaardigd Bestuurder, Mark De Haes, het groen licht vanuit Stuttgart en informeerde vervolgens het ganse personeel over de belangrijke beslissing en investering.

De voordelen

De samensmelting van de site van Zaventem en die van Woluwe heeft meerdere voordelen:

Het brengt een belangrijke kostenreductie met zich mee omdat vele functies zoals receptie, mailroom, catering, bewaking, IT infrastructuur, enz … kunnen ontdubbeld worden en op een efficiëntere manier georganiseerd.
Ook de energierekening zal er goed bij varen door de integratie in een compleet gerenoveerde en geactualiseerde infrastructuur. Het wegvallen van de onnodige verplaatsingen met het daarbijhorende tijdsverlies zal een belangrijke kostvermindering met zich meebrengen.
Maar de belangrijkste factor is de communicatie en efficiëntere samenwerking tussen alle diensten wat op zijn beurt ook zal bijdragen tot een grotere motivatie en meer job satisfaction. Tenslotte zullen nog twee andere ondernemingen van de groep, DaimlerChrysler Financial Services en DaimlerChrysler Coordination Center, nu nog gevestigd in Vilvoorde en Diegem, ook hun onderdak bekomen in de toekomstige site van Woluwe.

De renovatie en aanpassingswerken

De bestaande gebouwen van Sint-Lambrechts-Woluwe worden compleet geherconditioneerd en gerenoveerd volgens de nieuwste kennis op vlak van energiebesparing, plaatsbenutting en comfort voor de medewerkers en medewerksters. Daarnaast voorziet het plan ook in de bouw van een tweede administratieve vleugel en wordt de hele site organisatorisch volledig herschikt waarbij de ingang voor het personeel zich helemaal aan het einde van de Tollaan zal bevinden. De voorgevel van het gebouw zal door de aanpassingswerken bovendien goed zichtbaar zijn vanaf de Autobaan E40.

Met deze aanpassings- en renovatiewerken is een totaal budget van 18,5 miljoen € gemoeid.
De ombouw van de Woluwe-site en de integratie van alle functies uit Zaventem in de vernieuwde en uitgebreide infrastructuur zal ongeveer 2 jaar in beslag nemen.