Brussel,
25
augustus
2021
|
14:03
Europe/Brussels

De nieuwe Mercedes-Benz Citan: een groots aanbod in het segment van de kleine bestelwagens

Samenvatting

De nieuwe Mercedes-Benz Citan: in het kort

Dankzij compacte buitenafmetingen in combinatie met een royale ruimte en een hoog laadvermogen biedt de nieuwe Mercedes-Benz Citan een groot aantal toepassingsmogelijkheden, met name voor bezorging en dienstverlening in de binnenstad. Het model is verkrijgbaar als Gesloten Bestelwagen en als Tourer. Wijd opengaande schuifdeuren aan de linker- en rechterzijde van de bestelwagen maken, evenals een optionele lage laaddrempel, een comfortabele toegang tot het interieur en een eenvoudige belading van de laadruimte mogelijk. Binnenin profiteren de passagiers van de comfortabele stoelen van de Citan Tourer. Naast de hoge mate van functionaliteit en flexibiliteit biedt de auto een uitgebreide veiligheidsuitrusting en veel rijcomfort. De nieuwe compacte Citan bestelwagen kan vanaf medio september 2021 worden besteld. De prijzen zullen naar verwachting rond die tijd bekend worden gemaakt.

“Met de Sprinter en de Vito zijn wij al meer dan 25 jaar met succes aanwezig in het segment van de grote en middelgrote bestelwagens. De Citan rondde ons portfolio in de klasse van de kleine bestelwagens af. De nieuwe Citan is volledig opnieuw ontwikkeld, door professionals voor professionals. Van zijn onmiskenbare design tot zijn rijeigenschappen, en niet te vergeten zijn veiligheids- en connectiviteitssystemen: de Citan beschikt over het DNA van een Mercedes-Benz”, aldus Marcus Breitschwerdt, hoofd van Mercedes-Benz Vans. “Tegelijkertijd is de Citan ook het laatste nieuwe voertuigproject voor zakelijke gebruikers bij Mercedes-Benz Vans waarbij een verbrandingsmotor wordt toegepast. Alle toekomstige nieuwe modellen zullen uitsluitend verkrijgbaar worden met een elektrische aandrijflijn. De nieuwe eCitan is een logische stap op onze weg naar volledige elektrificatie.”

Het design van de nieuwe Mercedes-Benz Citan onderscheidt zich door evenwichtige proporties en een sensuele vormgeving van de oppervlakken. Gespierde schouders en markante wielkasten onderstrepen de kracht en emotionele aantrekkingskracht van de auto – ongewone stijlelementen voor een kleine bestelwagen. “Al direct bij de eerste aanblik is de nieuwe Citan duidelijk herkenbaar als een lid van de Mercedes-Benz familie. De heldere vormen met gereduceerde lijnen en krachtige oppervlakken geven uitdrukking aan onze filosofie van sensuele helderheid”, aldus Gorden Wagener, Chief Design Officer van de Daimler Group.

Een bijzonder in het oog springend aspect in het interieur is de dynamische, horizontale vorm van het dashboard. De designers van Mercedes Benz hebben zich voor het middendeel van het dashboard laten inspireren door het profiel van een vleugel. Doorslaggevend daarbij was de consequente, horizontale positionering. De smalle vleugel strekt zich uit over het interieur en zorgt voor een royaal gevoel van ruimte. Het combi-instrument staat er los van. De vorm doet denken aan een geërodeerde steen. De ruimte tussen de vleugel en het hoofdgedeelte vormt een praktisch opbergvak voor snelle toegang tot belangrijke gebruiksvoorwerpen.

Een veelvoud aan gebruiksmogelijkheden en comfortabel laden

De Citan combineert compacte buitenafmetingen (lengte: 4.498 mm) met een royale binnenruimte. Dankzij het grote aantal verschillende uitvoeringen en praktische uitrustingsdetails biedt het model tal van gebruiksmogelijkheden en een comfortabele belading. De Citan komt op de markt als Gesloten Bestelwagen en als Tourer. Later komen daar nog varianten met een lange wielbasis bij. Maar zelfs in de variant met korte wielbasis (2.716 mm) biedt de Citan veel meer ruimte in vergelijking tot het vorige model.

Schuifdeuren zijn erg handig, vooral in krappe parkeerruimtes. De nieuwe Citan is verkrijgbaar met een of twee schuifdeuren. Deze vormen een brede opening aan beide kanten van de auto, met een breedte van 615 millimeter. De hoogte van de laadruimteopening bedraagt 1.059 millimeter (beide cijfers verwijzen naar de grootte van de opening). Ook aan de achterzijde is de laadruimte gemakkelijk toegankelijk: de laaddrempel van de Gesloten Bestelwagen bevindt zich op een hoogte van 59 cm. De twee deuren aan de achterzijde kunnen in een hoek van 90 graden worden vergrendeld en zelfs onder een hoek van 180 graden naar de zijkanten van het voertuig worden bewogen. De deuren zijn asymmetrisch, waarbij de linkerdeur breder is en als eerste moet worden geopend. Als optie kan de Gesloten Bestelwagen ook worden geleverd met achterdeuren met verwarmde ruiten en een ruitenwisser. Op verzoek is tevens een achterklep verkrijgbaar die eveneens van deze twee zaken kan worden voorzien.

De Tourer is standaard uitgerust met een achterklep met achterruit. Als alternatief is hij ook leverbaar met achterdeuren. De achterbank kan in een verhouding van 1/3 - 2/3 worden neergeklapt. Tal van opbergruimtes en opbergvakken vergemakkelijken het dagelijkse gebruik van de Citan.

’s Morgens vroeg naar de bouwplaats rijden, door het uitdagende fileverkeer manoeuvreren of pendeldiensten op de luchthaven verzorgen – een bestuurder van een kleine bestelwagen weet dat een werkdag zwaar kan zijn. Maar gelukkig hebben de ontwikkelaars van de Mercedes-Benz Citan veel aandacht besteed aan het comfort dat kenmerkend is voor het merk, met een voorbeeldig geluidsniveau en zitcomfort een reeks aan praktische uitrustingsitems. Dat komt niet alleen het welzijn van de bestuurder ten goede, maar ook de veiligheid: ontspannen bestuurders kunnen zich beter op de verkeerssituatie concentreren. Om dat te garanderen, is de auto ook uitgerust met comfort- en gemakssystemen die we kennen van de personenwagens van het merk, zoals THERMOTRONIC, de startfunctie KEYLESS-GO1 en de elektronische parkeerrem2.

[1] Naar verwachting beschikbaar vanaf het tweede kwartaal van 2022

De Gesloten Bestelwagen en de Tourer zijn verkrijgbaar in de uitrustingslijnen BASE en PRO. De BASE Line is speciaal beschikbaar voor fleetrelaties en is een functionele instapvariant met alle noodzakelijke basisuitrustingen. De PRO Line combineert een representatief design met extra praktisch gebruiksgemak. In België en Luxemburg zal de Citan standaard worden uitgerust met de PRO Line.

Moderne en zuinige motoren

Bij de marktintroductie zal het motorenaanbod van de nieuwe Citan worden gevormd door drie diesel- en twee benzinemodellen. Gemeenschappelijke sterke punten van al deze modellen zijn de goede rijeigenschappen, ook in het lage toerentalbereik, en de gunstige verbruikswaarden. Voor een nog snellere acceleratie, bijvoorbeeld bij het inhalen, beschikt de 85 kW-versie van de dieselmotor voor de Gesloten Bestelwagen over een overpower/overtorque-functie. Daarmee wordt het vermogen kortstondig verhoogd naar 89 kW en het koppel naar 295 Nm.

De krachtbronnen voldoen aan de Euro 6d emissienormen. Alle motoren worden gecombineerd met een ECO start/stop-functie. Naast de handgeschakelde zesversnellingsbak zijn de krachtigste diesel- en benzinemodellen ook leverbaar met een zeventraps transmissie met dubbele koppeling (DCT)2

Het motorengamma:

Een overzicht van de Citan Gesloten Bestelwagen:

Citan Gesloten Bestelwagen

Citan 108 CDI

Citan 110 CDI

Citan 112 CDI

Citan 110

Citan 113

Cilinders

Opstelling/aantal

4, in lijn

Cilinderinhoud

cc

1.461

1.332

Max. vermogen

kW/pk

55/75

70/95

85/116

75/102

96/131

bij

tpm

3.750

3.750

3.750

4.500

5.000

Max. koppel

Nm

230

260

270

200

240

bij

tpm

1.750

1.750

1.750

1.500

1.600

Acceleratie 0-100 km/u

s

18,0

13,8

11,7

14,3

12,0

Topsnelheid

km/u

152

164

175

168

183

Verbruikswaarden volgens de WLTP-norm:

Citan Gesloten Bestelwagen

Citan 108 CDI

Citan 110 CDI

Citan 112 CDI

Citan 110

Citan 113

Gecombineerd verbruik, WLTP2

l/100 km

5,4-5,0

5,6-5,0

5,8-5,3

7,2-6,5

7,1-6,4

Gecombineerde CO2-emissie, WLTP1

g/km

143-131

146-131

153-138

162-147

161-146

Een overzicht van de Citan Tourer:

Citan Tourer

Citan 110 CDI

Citan 110

Citan 113

Cilinders

Opstelling/aantal

4, in lijn

Cilinderinhoud

cc

1.461

1.332

Max. vermogen

kW/pk

70/95

75/102

96/131

bij

tpm

3.750

4.500

5.000

Max. koppel

Nm

260

200

240

bij

tpm

1.750

1.500

1.600

Brandstofverbruik, comb. NEDC3

l/100 km

4,9-4,8

6,4-6,3

6,4-6,3

Gecombineerde CO2-emissie, NEDC3

g/km

128-125

146-144

146-144

Acceleratie 0-100 km/u

s

15,5

14,7

13,0

Topsnelheid

km/u

164

168

183

Verbruikswaarden volgens de WLTP-norm:

Citan Tourer

Citan 110 CDI

Citan 110

Citan 113

Brandstofverbruik, comb. WLTP5

l/100 km

5,6-5,2

7,1-6,6

7,1-6,6

Gecombineerde CO2-emissie4, WLTP5

g/km

146-136

161-151

160-149

De eCitan komt in de tweede helft van 2022 op de markt. Deze volledig elektrische modelvariant van de Citan gaat het elektrisch aangedreven bedrijfswagenportfolio uitbreiden naast de eVito en eSprinter. De actieradius bedraagt naar verwachting ongeveer 285 kilometer volgens de WLTP-norm4. Daarmee sluit het model aan op de behoeften van bedrijfsmatige gebruikers die deze bestelwagen vaak inzetten voor koeriers- en bezorgdiensten in binnensteden. Bij snellaadstations duurt het naar verwachting 40 minuten om de accu van 10 naar 80 procent op te laden. Een groot voordeel: met betrekking tot de afmetingen van de laadruimte, het laadvermogen en de beschikbaarheid van uitrusting hoeven klanten geen concessies te doen ten opzichte van een uitvoering met een conventionele motor. Er komt ook een trekhaak (trekvermogen nog niet bekend) voor de eCitan beschikbaar.

Veilige en comfortabele rijeigenschappen, zowel leeg als beladen

Het ontwikkelingsteam van Mercedes-Benz legde bijzondere nadruk op het realiseren van de rijeigenschappen die kenmerkend zijn voor het merk, gedefinieerd als een evenwichtige combinatie van rijcomfort, rijdynamiek en rijveiligheid. De voorwielen zijn opgehangen aan een McPherson-as met draagarmen aan de onderzijde. Aan de achterzijde wordt een ruimtebesparende torsieas gebruikt. Geleide-armen zorgen hier voor extra wielgeleiding, terwijl de veren en schokdempers gescheiden zijn.

Bij de omvangrijke voertuigtests werden de veren, schokdempers en stabilisatoren van de Citan zorgvuldig op elkaar afgestemd. De Tourer is uitgerust met veren met een specifieke Mercedes‑Benz veerconstante en schokdempers met op de assen voor en achter afgestemde dempingskracht. Zo komt het Mercedes-DNA ook tot uiting in de rijeigenschappen van de Citan. Een versterkte stabilisator op de vooras van de Citan Tourer vermindert zijdelings overhellen in bochten.

[2] De verstrekte waarden zijn de WLTP CO2-waarden in overeenstemming met artikel 2, nr. 3 van Uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153. De cijfers voor het brandstofverbruik zijn op basis van deze cijfers berekend.
[3] De verstrekte waarden zijn de NEDC CO2-waarden in overeenstemming met artikel 2, nr. 1 van Uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153. De brandstofverbruikscijfers zijn op basis van deze cijfers berekend. Voor de bepaling van de motorrijtuigenbelasting in Duitsland is de WLTP-waarde van toepassing.
[4] De technische gegevens van de eCitan in deze publicatie zijn voorlopige waarden en werden intern door het bedrijf bepaald volgens de WLTP-certificeringsmethoden. Er zijn momenteel geen bevestigde waarden van TÜV, noch is er een EG-typegoedkeuring of een certificaat van overeenstemming met officiële waarden. Afwijkingen tussen deze gegevens en de officiële waarden zijn mogelijk.

Zowel leeg als beladen biedt de nieuwe Citan een nauwkeurig, veilig en comfortabel rijgedrag. De auto is niet gevoelig voor een hoog laadvermogen. De Gesloten Bestelwagen is daarvoor geoptimaliseerd. Dit betekent dat hij zelfs in zwaar beladen toestand zeer stabiel rijdt. De Tourer is afgestemd op personenvervoer met een lage belading en is dus afgestemd met een grotere nadruk op comfort.

Uitgebreide veiligheidsuitrusting

Veiligheid is een belangrijke merkwaarde bij Mercedes ‑Benz. De robuuste carrosseriestructuur met zijn energie-absorberende banen draagt bij aan het hoge veiligheidsniveau, net als de maximaal zeven airbags die tot de standaarduitrusting behoren (afhankelijk van de uitvoering) en het uitgebreide scala aan moderne rijhulpsystemen. Al deze systemen kunnen de bestuurder in tal van situaties ondersteunen en ontlasten.

“Bij de coördinatie van de rijhulpsystemen was het ons doel om de filosofie van Mercedes‑Benz Cars met betrekking tot comfortabele, harmonieuze ingrepen ook op een bestelwagen toe te passen”, aldus Dirk Hipp, Strategic Project Head en Chief Engineer for Small Vans bij Mercedes‑Benz. Soepele ingrepen die de klant in eerste instantie nauwelijks merkt, worden uitgevoerd door het ESP, maar ook door Hill Start Assist en de zijwindassistentie.

Met ondersteuning van de radar- en ultrasone sensoren en camera’s observeren de rijhulp- en parkeersystemen het verkeer en de omgeving en kunnen ze, indien nodig, waarschuwen of de bestuurder helpen door in te grijpen. Net als in de nieuwe generaties van de Mercedes C-Klasse en S-Klasse maakt de actieve spoorassistent gebruik van stuurinterventies in plaats van remmen en is dus bijzonder comfortabel.

Naast de wettelijk voorgeschreven ABS- en ESP-systemen zijn de nieuwe Citan-modellen standaard uitgerust met Hill Start Assist, de zijwindassistent, het vermoeidheidswaarschuwingssysteem ATTENTION ASSIST en het noodoproepsysteem van Mercedes‑Benz. De assistentiesystemen op de Citan Tourer zijn nog uitgebreider: bij dit model zijn de actieve remassistent, actieve spoorassistent, dodehoekassistent en snelheidslimietassistent met verkeersbordherkenning allemaal standaard aanwezig om de bestuurder extra hulp te bieden.

Op verzoek zijn nog vele andere rijhulpsystemen leverbaar, waaronder de actieve afstandassistent DISTRONIC, die automatisch het rijden in files kan overnemen, en de actieve stuurassistent5. Deze helpt de bestuurder om de Citan in het midden van de rijstrook te houden.

Ook op het vlak van veiligheidssystemen is de Citan een pionier: zo is de Citan Tourer standaard uitgerust met een middenairbag die bij een zware aanrijding van opzij tussen de bestuurder- en bijrijdersstoel wordt opgeblazen. In totaal kunnen zeven airbags de inzittenden beschermen. De bestelwagen is standaard uitgerust met zes airbags.

Intuïtief display- en bedieningsconcept met MBUX en digitale services van Mercedes me

Net als zijn grote broer – de Sprinter – en de personenwagenmodellen van Mercedes-Benz kan de nieuwe Citan als optie worden uitgerust met het intuïtief bedienbare en zelflerende infotainmentsysteem MBUX (Mercedes ‑Benz User Experience). Met zijn krachtige chips, zelflerende software, displays met hoge resolutie en fraaie graphics heeft het systeem een revolutie teweeggebracht in de bediening van voertuigen.

Voor de nieuwe Citan zijn verschillende versies van MBUX op aanvraag verkrijgbaar. Tot de sterke punten behoort het intuïtieve bedieningsconcept, dat het zeven inch touchscreen, de Touch Control-knoppen op het stuurwiel of de spraakassistent ‘Hey Mercedes’ omvat. Andere voordelen zijn de smartphone-integratie met Apple Car Play en Android Auto, het Bluetooth-handsfreesysteem en de digitale radio (DAB en DAB+).

Bovendien is de Citan af fabriek voorbereid voor het gebruik van vele digitale diensten van Mercedes me connect. Hierdoor zijn berijders altijd verbonden met hun auto, ongeacht waar ze zich bevinden6. Zo hebben ze zowel aan boord als buiten de auto altijd belangrijke informatie tot hun beschikking en kunnen ze gebruikmaken van een aantal handige functies.

 

[5] Beide systemen zijn naar verwachting vanaf het tweede kwartaal van 2022 beschikbaar
[6] Afhankelijk van de dekking van het gebruikte mobiele netwerk

Met Mercedes me wordt MBUX nog intelligenter en gebruiksvriendelijker. Zo werkt bijvoorbeeld ‘Hey Mercedes’ met natuurlijke spraak: gebruikers hoeven dus geen specifieke commando‘s meer te leren. Andere functies van Mercedes me connect zijn diensten op afstand, zoals het op afstand opvragen van de voertuigstatus. Daarmee kunnen klanten de belangrijkste informatie over hun auto’s op elk moment op comfortabele wijze controleren, bijvoorbeeld thuis of op kantoor. Net zo praktisch: dankzij navigatie met live verkeersinformatie en Car-to-X-communicatie beschikken klanten over de meest actuele realtime gegevens. Dit betekent dat files efficiënt kunnen worden vermeden of kostbare tijd kan worden bespaard.

Bestemmingen kunnen worden ingevoerd als drieletteradressen op basis van het what3word-systeem (w3w). what3words is de eenvoudigste manier om een locatie op te geven. Als onderdeel van dit systeem wordt de wereld verdeeld in vierkanten van 3x3 meter met een onmiskenbaar adres met drie woorden – dit kan erg handig zijn bij het zoeken naar een bestemming, met name bij bedrijfsmatig gebruik.

Interessante cijfers, gegevens en feiten

Een overzicht van de nieuwe Mercedes-Benz Citan

Het laadvermogen van de Citan Gesloten Bestelwagen bedraagt maximaal 2,9 m3, gemeten volgens de VDA-norm. Twee europallets passen achter elkaar in de laadruimte.

Het trekvermogen bedraagt tot 1,5 ton. Naast de gewone, vaste trekhaak is er ook een versie met een laag geplaatste kogelkop. Hierdoor kunnen de deuren gemakkelijker worden geopend wanneer er een aanhangwagen is aangekoppeld.

Maar liefst zeven airbags zijn standaard aan boord: de Citan Gesloten Bestelwagen is standaard uitgerust met zes airbags (frontairbags voor bestuurder en bijrijder, windowbags en thorax zijairbags). De Citan Tourer beschikt standaard ook over een middenairbag.

Voor de nieuwe Citan zijn high-performance led-koplampen als optie verkrijgbaar. Met een kleurtemperatuur van 5.500 Kelvin komt het led-licht heel dicht in de buurt van daglicht (6.500 K). Studies hebben aangetoond dat kunstlicht minder vermoeiend is voor de ogen wanneer de kleur dichter bij die van daglicht ligt. Leds zijn ook veel energiezuiniger en verbruiken ongeveer 75 procent minder elektriciteit dan gewone gloeilampen, afhankelijk van het toepassingsgebied.

De 85 kW sterke dieselmotor voor de Gesloten Bestelwagen beschikt over een overpower- en overtorque-functie, waarmee kortstondig maximaal 89 kW vermogen en 295 Nm koppel kan worden geleverd. Hierdoor verlopen inhaalacties nog gemakkelijker.

De remassistent (standaard op de Citan Tourer; optioneel op de Citan Gesloten Bestelwagen) kan de remafstand in geval van nood drastisch verkorten. Bij een snelheid van 120 km/u kan door de snellere reactietijd de afstand met zes meter worden verkort.

De nieuwe Citan is leverbaar met maximaal twee schuifdeuren die een brede opening van 615 millimeter bieden. De hoogte bedraagt 1.059 millimeter (beide cijfers verwijzen naar de grootte van de opening).

‘Hey Mercedes’, de intelligente spraakassistent binnen MBUX (Mercedes-Benz User Experience), kan maar liefst 28 talen verstaan. Het systeem kan worden gebruikt om infotainmentfuncties comfortabel te bedienen. In combinatie met Mercedes me connect kan het navigatiesysteem bijvoorbeeld met gewone spraak worden bediend.

Na de digitale berekeningen en de tests op de testbank werden de prototypes en de voorseries van de nieuwe Citan in Europa aan meer dan 500 individuele tests onderworpen. Tijdens tal van testritten werd de kleine bestelwagen in twee winters en twee zomers bij temperaturen van min 25 °C tot plus 40 °C op de proef gesteld.

Bij snellaadstations duurt het naar verwachting 40 minuten om de accu van de eCitan van 10 tot 80 procent op te laden7. De eCitan zal in verschillende carrosserievarianten verkrijgbaar zijn.

Bij de marktintroductie is de nieuwe Citan verkrijgbaar in acht lakkleuren, waaronder vier metallic lakken.

[7] De technische gegevens van de eCitan in deze publicatie zijn voorlopige waarden en werden intern door het bedrijf bepaald volgens de WLTP-certificeringsmethoden. Er zijn momenteel geen bevestigde waarden van TÜV, noch is er een EG-typegoedkeuring of een certificaat van overeenstemming met officiële waarden. Afwijkingen tussen deze gegevens en de officiële waarden zijn mogelijk

Intelligentie ontmoet emotie

De nieuwe Mercedes-Benz Citan: het ontwerp

Het design van de nieuwe Mercedes-Benz Citan onderscheidt zich door evenwichtige proporties en een sensuele vormgeving van het oppervlak. Gespierde schouders en markante wielkasten onderstrepen de kracht en de emotionele aantrekkingskracht van de auto – ongewone stijlelementen voor een kleine bestelwagen. Een bijzonder opvallend aspect in het interieur is de dynamische, horizontale vorm van het dashboard.

Een sportieve, sensuele designtaal: het exterieurdesign

Met zijn typische Mercedes-Benz front sluit de Citan naadloos aan bij de compacte modelfamilie van het merk. Een belangrijk kenmerk daarvan zijn de vlakke koplampen. Eveneens typisch voor het merk is het binnenwerk van de koplampen met hun hoogwaardige, gedetailleerde en precieze vormgeving. En dat geldt zelfs voor het basismodel met zijn H7-koplampen, led-dagrijverlichting en led-richtingaanwijzers. De grille met drie dubbele lamellen en een centraal geplaatste ster vormt een visuele brug tussen deze bestelwagen en de Vito en de Sprinter. De motorkap is voorzien van twee afgeronde randen. Dankzij de langgerekte koplampen en de onderste luchtinlaten die bijna tot aan de wielen reiken, oogt de overhang vooraan bijzonder kort.

En profil wordt het beeld bepaald door de gespierde schouders en de gemodelleerde dorpelpartij die zich over beide wielkasten uitstrekt. Deze sportieve en toch sensuele vormtaal is uniek in dit segment. De styling van de raamsectie is vergelijkbaar met die van de Mercedes-Benz GLE, met een knik in tegengestelde richting bij de C-stijlen. Ook de zijwand van de Gesloten Bestelwagen heeft dit designkenmerk en onderstreept daarmee zijn lidmaatschap van de Mercedes-Benz familie.

Een specifiek Mercedes-Benz kenmerk bevindt zich onder de kentekenplaathouder van de Citan, in de vorm van een opvallende lichtcontour in het achterpaneel. Deze wordt op beide deurvarianten – dus de versie met de tweedelige achterdeuren en de versie met de achterklep – toegepast. De lichtcontour volgt de belijning van de onderrand van de achterlichten en verbindt zo de beide lampen op elegante wijze met elkaar. In de dakspoiler bevindt zich een extra remlicht. Net als de wegbuigende randen aan de zijwanden en de achterlichten is deze spoiler erop gericht om de aerodynamica te verbeteren en zo de zuinigheid van de Citan te verhogen. Er worden opvallende achterlichten gebruikt met een ontwerp uit één stuk. Bij de led-versie zorgen drie verticaal lopende glasvezelkabels voor een dynamische weergave van de richtingaanwijzer-, remlicht- en achterlichtfuncties. Met een vergelijkbare lay-out als in de V-Klasse hebben ze een opvallend design in het donker.

Les pièces amovibles - telles que les pare-chocs, les poignées de porte ou les couvercles des rails de porte coulissante - peuvent être finies en option dans la couleur de la carrosserie au lieu du plastique noir grainé. Les peintures extérieures comprennent quatre couleurs unies et quatre peintures métallisées.

Harmonieus evenwicht van sensualiteit en elegantie: het interieur

Emotie en intelligentie zijn de twee kernelementen van de Mercedes-Benz designfilosofie sensuele helderheid. Deze tweeledigheid is uiteraard ook in het interieur van de Citan terug te vinden. Bij het vormgeven van het dashboard diende voor de designers van Mercedes-Benz het profiel van een vleugel als inspiratiebron. Doorslaggevend daarbij was de consequente, horizontale lay-out. De smalle vleugel strekt zich uit over het interieur en zorgt voor een royaal gevoel van ruimte. Het combi-instrument zelf is hier als het ware uitgesneden. De vorm doet denken aan een geërodeerde steen. De vleugel vormt het functionele middelpunt van de Citan en omvat het combi-instrument, het display (optioneel) en de centrale ventilatieroosters. De ruimte tussen de vleugel en de ‘steen’ biedt ruimte aan een praktisch opbergvak voor snelle toegang tot belangrijke gebruiksvoorwerpen. De ventilatieroosters voor de bijrijder staan prominent in het dashboard, en alle vier de ventilatieroosters hebben een technische uitstraling.

De stoelen van de Citan Gesloten Bestelwagen zijn standaard bekleed met de stof Caluma. Deze stof is zwart van kleur met dunne witte lijnen, vergelijkbaar met een stippellijn. Als optie is ook de stof Norwich leverbaar. Deze variant is zwart met een grijze honingraatstructuur. De stof Norwich is standaard in het Tourer-model.

Beide Citan-modellen zijn te bestellen met het designpakket interieur. Dit pakket omvat componenten als een hoogglans zwart sierelement in de steun van het combi-instrument. Verchroomde lijsten rond de ventilatieroosters in de dashboardsteun en op de luidsprekers maken eveneens deel uit van het pakket. De portiergrepen in het interieur zijn verchroomd.

Voor de laad- en passagiersruimte kunnen kopers van een Citan kiezen tussen verschillende vloerbekledingen en zijbekledingen, afhankelijk van het specifieke inzetgebied:

 

Citan Gesloten Bestelwagen

Citan Tourer

Standaard zijbekleding

Hardboard

Kunststof

Optionele zijbekleding

Kunststof of hout

Standaard vloerbedekking

Gelakt/metaal

Kunststof

Optionele vloerbedekking

Kunststof of hout

Tapijt

Compact vanbuiten, ruim vanbinnen: en een heleboel veelzijdige gebruiksmogelijkheden

De nieuwe Mercedes-Benz Citan: de afmetingen

De nieuwe Mercedes-Benz Citan is een echte allrounder: hij is een echt maatje voor vakmensen en brengt ze samen met hun gereedschap naar bouwplaatsen. Hij helpt koeriersdiensten bij de aflevering van pakjes. Hij kan zelfs worden ingezet om hotelgasten naar het station te brengen. En hij kan dit ook in de smalste straatjes van de historische stadscentra van Europa. De kleine bestelwagen combineert compacte afmetingen met een enorme hoeveelheid ruimte. Dankzij de verschillende uitvoeringen en praktische uitrustingsdetails dekt hij een breed scala aan gebruiksmogelijkheden af en biedt hij een bijzonder comfortabele belading dankzij de wijd opengaande schuifdeuren en de lage tildrempel.

De Citan komt op de markt als Gesloten Bestelwagen en als Tourer. Maar zelfs in de uitvoering met korte wielbasis biedt de Citan al veel meer ruimte in vergelijking tot het vorige model – in de Gesloten Bestelwagen bijvoorbeeld bedraagt het laadvolume maximaal 2,9 m3 volgens de VDA-norm. Ver opengaande schuifdeuren (tegen meerprijs verkrijgbaar voor de Gesloten Bestelwagen*) aan de linker- en rechterzijde van de auto en een lage tildrempel maken een comfortabele toegang tot het interieur en een gemakkelijke belading van de bestelwagen mogelijk.

Een overzicht van de belangrijkste afmetingen en details:

Wielbasis/lengte/hoogte/breedte
(mm)

Toelaatbaar totaalgewicht/belading (kg)

Zitplaatsen

Deuren/beglazing

Citan Gesloten Bestelwagen

2.716/4.498/1.832/1.859

1.960-2.235/318-782

2.169-2.250/708-7828

2-3

  • Optionele schuifdeur(en) in de laadruimte, optionele zijruit(en) *Rechts standaard bij PRO
  • Standaard tweedelige achterdeur, optioneel met achterruit
  • Optionele achterklep met achterruit

Citan Tourer

2.716/4.498/1.8119/1.859

2.095-2.174/380-539

5

  • Standaard schuifdeuren rechts en links
  • Standaard beglazing rondom; schuifdeuren standaard met klapramen en optioneel met elektrisch bedienbare ramen
  • Standaard achterklep met achterruit
  • Optionele tweedelige achterdeur met achterruit
[8] Met meeruitvoering ‘verhoogd laadvermogen’
[9] Met dakreling 1.852 mm

Schuifdeuren (gedeeltelijk optioneel, zie tabel) zijn vooral praktisch op krappe parkeerplekken. Bij de nieuwe Citan bieden ze een brede openingsbreedte van 615 millimeter aan beide zijden. De hoogte van de laadruimteopening bedraagt 1.059 millimeter (beide cijfers verwijzen naar de grootte van de opening). Ook aan de achterkant is de laadruimte gemakkelijk toegankelijk: de laaddrempel van de Gesloten Bestelwagen bevindt zich op een hoogte van 59 cm. Ondertussen kunnen de twee delen van de achterdeuren in een hoek van 90 graden worden geblokkeerd en kunnen ze zelfs 180 graden naar de zijkanten van het voertuig worden bewogen. De deuren zijn asymmetrisch, waarbij de linkerdeur breder is en als eerste moet worden geopend. Als optie kan de Gesloten Bestelwagen ook worden besteld met achterdeuren met verwarmbare ruiten en een ruitenwisser. Optioneel kan voor beide varianten ook een achterklep worden besteld.

De Tourer is standaard al voorzien van een achterklep met een achterruit. De achterbank kan in de verhouding 1/3 - 2/3 worden neergeklapt.

Tal van opbergvakken en -ruimtes vergemakkelijken het dagelijkse gebruik van de Citan. Als optionele uitrusting op de Citan Gesloten Bestelwagen en de Citan Tourer (alleen verkrijgbaar met M1-registratie) zijn er een gesloten opbergvak met een USB-C-interface en voorinstallatie voor een smartphonehouder leverbaar, evenals een opbergvak dat in de armsteun tussen de voorstoelen is geïntegreerd. Daarvoor bevinden zich twee bekerhouders waarin bekers of flessen met een volume van maximaal 0,75 liter passen.

Een praktische optie op de Citan Tourer zijn de tafeltjes die uit de rugleuning van de voorstoelen kunnen worden geklapt en zo de achterpassagiers een geschikte ruimte bieden om te schrijven of een hapje te eten. In deze tafeltjes zijn ook bekerhouders geïntegreerd. Een andere optie die specifiek is voor de Tourer, zijn de pompadourtassen die op het onderste deel van de rugleuningen van de voorstoelen worden aangebracht.

Praktische details vergemakkelijken de dagelijkse transporttaken

Een eendelige afdekking van de bagageruimte beschermt de lading in de Tourer tegen de zon en nieuwsgierige blikken. Deze kan in drie standen worden vastgezet en kan achter de achterbank worden opgeborgen als hij niet wordt gebruikt. Bescherming tegen bagage en lading wordt geboden door het bagagenet. Het kan op twee plaatsen worden bevestigd achter de voorstoelen of de achterbank. Zes ISO-gecertificeerde sjorogen behoren tot de standaarduitrusting bij de Gesloten Bestelwagen en de Tourer. Bovendien zijn er in de Gesloten Bestelwagen, afhankelijk van de uitrusting, ook zes ogen aan de zijwand geplaatst. Het is zelfs mogelijk om bevestigingsrails in de schroefgaten van de carrosserie vast te schroeven. De Citan-modellen beschikken eveneens over maar liefst drie 12 volt-aansluitingen in het interieur en in de laadruimte.

Als er nog meer opbergruimte nodig is, kan het dak ook hiervoor worden ingezet. Tot de speciale uitrusting behoort een dakreling met geïntegreerde aluminium basisdragerstangen. Als alternatief is het trekken van een aanhangwagen ook mogelijk. Het trekvermogen bedraagt tot 1,5 ton, terwijl de kogeldruk 75 kg bedraagt. Naast de normale, vaste trekhaak is er ook een versie met een laaggeplaatste kogelkop verkrijgbaar waardoor de deuren eenvoudiger kunnen worden geopend als er een aanhangwagen wordt aangekoppeld. Bovendien kan een pre-installatie worden besteld voor de latere montage van een trekhaak met kogelkop. Daarnaast kan er door de dealer ook een pre-installatie met een afneembare kogelkop worden geïnstalleerd.

Veel comfort op de werkplek van de bestuurder en bij inzet als luchthavenshuttle

De nieuwe Mercedes-Benz Citan: de uitrusting

’s Morgens vroeg naar de bouwplaats rijden, door het uitdagende fileverkeer manoeuvreren of pendeldiensten verzorgen – een bestuurder van een kleine bestelwagen weet dat een werkdag zwaar kan zijn. Maar gelukkig hebben de ontwikkelaars van de Mercedes-Benz Citan veel aandacht besteed aan het comfort dat kenmerkend is voor het merk, met een voorbeeldig geluidsniveau en zitcomfort, om nog maar te zwijgen over de reeks praktische uitrustingsitems. En dat komt niet alleen het welzijn van de bestuurder ten goede, maar ook de veiligheid: ontspannen bestuurders kunnen zich beter op de verkeerssituatie concentreren. Bovendien is de auto ook uitgerust met comfortvoorzieningen die we kennen van de personenwagens van het merk, zoals THERMOTRONIC, de startfunctie KEYLESS-GO10 en de elektrische parkeerrem11.

Het lage windgeruis draagt in hoge mate bij tot comfort en veiligheid. Gesprekken met passagiers en telefoongesprekken via het handsfreesysteem verlopen veel aangenamer, en de algemene belasting op langere of regelmatige ritten is verminderd. Tot de aero-akoestische maatregelen behoren veel dikkere ruiten in vergelijking met die van het vorige model, een uitgebreide isolatie en een tweede afdichtingslaag in de portieren. Met name rond de schuifdeur(en) is de Citan in vergelijking tot concurrerende modellen bijzonder stil.

Ook op het gebied van het zitmeubilair werd veel technische vooruitgang geboekt. Er wordt gebruikgemaakt van hoogwaardige materialen en een ergonomisch zitconcept met prettig gevormde kussens en een goede zijdelingse steun. De keuze is groot: alleen al de bestuurdersstoel van de Gesloten Bestelwagen is verkrijgbaar in vier verschillende versies, waaronder bijzonder comfortabele stoelen die in de lengte en hoogte kunnen worden versteld en waarvan de rugleuning kan worden gekanteld. Bij de Tourer kan de lendensteun elektrisch worden versteld. Op verzoek is ook stoelverwarming leverbaar. Kortom, de auto biedt de bestuurder een comfortabele werkplek voor de uitvoering van zijn dagelijkse taken.

Andere optionele comfortuitrustingen die bekend zijn van de personenwagen-modellen van Mercedes-Benz zijn de automatische klimaatregeling THERMOTRONIC met twee zones, de elektrische parkeerrem11 en het multifunctionele stuurwiel. In combinatie met MBUX wordt het stuurwiel geleverd met Touch Control-toetsen en optioneel zelfs met stuurwielverwarming11.

[10] Naar verwachting beschikbaar vanaf het tweede kwartaal van 2022
[11] Verwarmingsfunctie naar verwachting beschikbaar vanaf het derde kwartaal van 2022

Als optie is ook een draadloos laadsysteem voor compatible smartphones verkrijgbaar. Het oppervlak voor inductief laden bevindt zich in het opbergvak in de middenconsole. Op het zeven inch touchscreen worden details over het laadproces getoond. Draadloos laden is mogelijk met alle mobiele telefoons die de zogenaamde Qi-standaard ondersteunen.

BASE en PRO: de twee uitrustingslijnen

De Gesloten Bestelwagen en de Tourer zijn beschikbaar in de uitrustingslijnen BASE en PRO. De PRO-variant biedt een fraaiere exterieuraankleding en nog meer praktisch gebruiksgemak. Ten opzichte van de BASE-modellen is de Citan PRO voorzien van in carrosseriekleur gespoten portiergrepen en schuifdeurgrepen. Het interieur en de laadruimte worden verlicht met behulp van led-verlichtingstechnologie. Deze uitrustingsvariant is standaard uitgerust met een schuifdeur aan de rechterzijde (voor voertuigen met het stuur links), in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, airconditioning en elektrisch bedienbare ramen vóór met comfortfunctie. Bij de Gesloten Bestelwagen PRO is de laadruimte voorzien van kunststof vloerbekleding.

Standaard wordt de nieuwe Citan in België en Luxemburg voorzien van de uitrustingslijn PRO. De Citan BASE is voorbehouden aan fleetrelaties.

Mercedes-Benz sleutel: desgewenst met comfortabele KEYLESS-GO-functies12

Er zijn twee speciale KEYLESS-GO uitrustingsopties beschikbaar:

  • Met de startfunctie KEYLESS-GO kan de bestuurder de Citan comfortabel starten zonder de contactsleutel te hoeven gebruiken. De motor start zodra de Start-Stop-knop wordt ingedrukt terwijl het koppelings- of rempedaal (respectievelijk handgeschakelde en automatische transmissie) wordt ingetrapt. Deze knop bevindt zich in het dashboard, rechts naast het stuurwiel.
  • KEYLESS-GOFout! Bladwijzer niet gedefinieerd. maakt ook sleutelloze toegang tot de auto mogelijk: als de elektronische sleutel zich in de nabijheid van het voertuig bevindt (in een straal van ongeveer één meter), communiceert de boordelektronica van het voertuig via antennes met de sleutel. Als de codes overeenkomen, herkent de auto de eigenaar en worden de portieren ontgrendeld. Een ander voordeel: de portieren van de Citan kunnen niet worden vergrendeld als de elektronische sleutel zich in de auto bevindt. De bestelwagen kan alleen actief worden vergrendeld met de sleutel of door op de knop op de portiergreep van het bestuurders- of bijrijdersportier te drukken.

Gericht op elk doel: uitrustingspakketten

In totaal zijn er tien uitrustingspakketten waarmee de Citan en Citan Tourer kunnen worden gepersonaliseerd in overeenstemming met het specifieke werkterrein. Opties zijn er te over: terwijl het bouwplaatspakket12 gebruikers een grotere bodemvrijheid, bodembescherming en spatlappen biedt, richt het interieurdesignpakket zich meer op klanten die waarde hechten aan hoogwaardige interieurdetails. Zo worden bijvoorbeeld chromen elementen gemonteerd op de ventilatieroosters, de luidsprekers en de portiergrepen. In de drager van het combi-instrument bevindt zich een sierelement in hoogglans zwart.

En om manoeuvreren zo eenvoudig mogelijk te laten verlopen, kunnen kopers kiezen uit twee parkeerpakketten:

  • Parkeerpakket achter: dit systeem biedt hulp bij het achteruit inparkeren en is bijzonder praktisch in de Gesloten Bestelwagen-variant. Ultrasone sensoren en een camera in de handgreep van de achterklep of de achterportieren monitoren de verkeerssituatie achter de auto. Vanaf een afstand van 60 centimeter tot gedetecteerde objecten wordt een meertraps akoestisch en visueel waarschuwingssignaal gegeven. De achteruitrijcamera wordt geactiveerd zodra de achteruitversnelling wordt ingeschakeld. Het beeld van de camera bestrijkt een gebied van ongeveer drie meter achter de auto. Horizontale en verticale lijnen kunnen de bestuurder helpen om afstanden en de eigen breedte van de auto te beoordelen. Het vergemakkelijkt ook het achteruitrijden tot aan de dissel van een aanhangwagen. Bij de Citan zonder MBUX wordt het camerabeeld in de binnenspiegel getoond. Als de auto wel over dit systeem beschikt, wordt het op het centrale display van MBUX weergegeven.
  • Parkeerpakket: de actieve parkeerassistent met PARKTRONIC is niet alleen in staat om parkeervakken te vinden, maar kan ook helpen om in of uit te parkeren. Daarnaast helpt de assistent ook bij het sturen. Parkeerplaatsen die haaks op de weg zijn gepositioneerd, kunnen zowel vooruit als achteruit worden opgereden, terwijl in parallelle parkeervakken alleen achteruit kan worden ingeparkeerd. Als de actieve parkeerassistent werd gebruikt om in een parkeervak te parkeren, kan het systeem ook worden gebruikt om dat parkeervak te verlaten. PARKTRONIC biedt ook bescherming tegen botsingen van opzij. Dit systeem kan obstakels aan de zijkant van de auto detecteren en de bestuurder daarvoor waarschuwen.
[12] Naar verwachting beschikbaar vanaf het derde kwartaal van 2022

Veel digitale diensten van Mercedes me connect voor meer efficiëntie, transparantie en intelligentie

De nieuwe Mercedes-Benz Citan: multimediasystemen en connectiviteit

Uitgebreide, intuïtieve bedieningsmogelijkheden en een scala aan digitale diensten van Mercedes me connect: net als de Sprinter en de personenautomodellen van Mercedes-Benz kan de nieuwe Citan als optie worden uitgerust met het MBUX (Mercedes‑Benz User Experience) infotainmentsysteem. Sterke punten van het systeem zijn het intuïtieve bedieningsconcept, dat het touchscreen en de Touch Control-knoppen op het stuurwiel omvat, de smartphone-integratie via Apple CarPlay en Android Auto, het handsfreesysteem via Bluetooth-verbinding en de digitale radio (DAB en DAB+).

In combinatie met MBUX hebben klanten al toegang tot connectiviteitsdiensten als Live Traffic Information. Maar Mercedes me connect maakt de nieuwe Citan in zijn geheel nog intelligenter: voor en na een rit, of zelfs onderweg, kan van een aantal extra functies gebruik worden gemaakt. Hiervoor hoeft de Citan alleen maar met een Mercedes me-account in het Mercedes me portaal te worden gekoppeld en de gebruiksvoorwaarden te worden geaccepteerd.

Mercedes me connect biedt een uitgebreid aanbod. De volgende geselecteerde diensten zijn bijzonder interessant voor bestuurders en eigenaren van een Citan:

  • Onderhoudsmanagement:
    • De Citan detecteert wanneer onderhoudswerkzaamheden nodig zijn en stuurt vervolgens automatisch een bericht naar de Mercedes-Benz servicepartner die de klant heeft geselecteerd. De servicepartner maakt vervolgens een offerte voor de noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden en stuurt deze op verzoek naar de klant.
  • Diensten op afstand13:
    • Met het op afstand opvragen van de voertuigstatus kan de klant op elk moment belangrijke gegevens over zijn auto controleren, of dat nu thuis of op kantoor is. Zo kan hij snel informatie krijgen over het brandstofniveau, de bandenspanning of de datum van de eerstvolgende onderhoudsbeurt.
    • Met Remote Door Locking and Unlocking kunnen klanten met de Mercedes me App de auto vergrendelen en ontgrendelen, of controleren of de auto is afgesloten. En dat kan altijd en overal. Deze service vereist de invoer van een wachtwoord om de auto te openen en kan zo het risico van ongewenste toegang van derden tot de auto verminderen. Bovendien kan de klant ook per e-mail op de hoogte worden gebracht dat zijn auto op afstand werd ontgrendeld.
    • Andere functies op dit gebied zijn bijvoorbeeld de voertuigtracker via GPS en de geografische voertuigbewaking (geofencing).
  • Navigatie- & MBUX-functies:
    • Dankzij navigatie met Live Traffic Information en Car-to-X communicatie zijn klanten onderweg met de meest recente realtime verkeersgegevens. Dit betekent dat files efficiënt kunnen worden vermeden of dat kostbare tijd kan worden bespaard. Dankzij Car-to-X-communicatie kunnen aangesloten voertuigen gegevens met elkaar uitwisselen. Vroegtijdige informatie over gevaarlijke situaties – bijvoorbeeld wanneer de alarmlichten worden ingeschakeld – verhoogt de verkeersveiligheid.
    • Regelmatige online updates van de navigatiekaart zorgen ervoor dat deze altijd up-to-date is.
    • Bestemmingen kunnen worden ingevoerd als driewoordadressen op basis van het what3word-systeem (w3w). what3words is de eenvoudigste manier om een locatie op te geven. Als onderdeel van dit systeem is de wereld verdeeld in vierkanten van 3x3 meter met een onmiskenbaar drie woorden-adres – bijzonder handig bij het zoeken naar een bestemming, met name bij bedrijfsmatig gebruik, zoals op grote laad- en loslocaties.
    • Met de spraakassistent ‘Hey Mercedes’ kunnen MBUX-functies worden gebruikt en online vragen worden gesteld, bijvoorbeeld over het weer of restaurants. Hiervoor hoeven geen specifieke formuleringen te worden gebruikt, aangezien het systeem natuurlijk spraakgebruik begrijpt. Voorbeelden: “Waar kan ik hier in de buurt een hamburger kopen?” en “Heb ik vandaag een paraplu nodig?” De resultaten van de online zoekopdracht, bijvoorbeeld naar restaurants of hotels, kunnen worden overgenomen als bestemming in het navigatiesysteem.
    • In combinatie met de dienst ‘Internet in de auto’ kan bijvoorbeeld een wifi-hotspot worden gecreëerd. Daarnaast is ook het gebruik van andere diensten zoals internetradio & muziekstreaming mogelijk.14
    • Het systeem toont een waarschijnlijkheidsprognose voor het vinden van beschikbare parkeerplaatsen op de openbare weg, waarbij sommige plaatsen ook in realtime worden doorgegeven. Deze worden niet alleen in de Mercedes me app getoond, maar optioneel ook op de navigatiekaart op MBUX, net als parkeerplaatsen in parkeergarages. De gegevens kunnen in het navigatiesysteem worden overgenomen. Afhankelijk van de aanbieder wordt aanvullende informatie getoond, zoals de openingstijden, het aantal parkeerplaatsen, de hoogte, de prijs en de beschikbare betaalmethoden.
    • Het actuele weer en de temperatuur in de buurt van de Citan kunnen optioneel ook op de navigatiekaart worden weergegeven.
[13] Afhankelijk van dekking mobiel netwerk
[14] Extra gegevensvolume kan nodig zijn

Reiken naar de sterren

De nieuwe Mercedes-Benz Citan: uitgebreide veiligheidsuitrusting

Veiligheid is een belangrijke merkwaarde bij Mercedes-Benz. Een onderdeel dat bijdraagt aan het hoge veiligheidsniveau van de nieuwe Citan is de stabiele carrosseriestructuur met zijn energie-absorberende laadvloer, maar ook de uitgebreide uitrusting van de bestelwagen met moderne rijhulpsystemen. Deze kunnen de bestuurder in tal van situaties ondersteunen en ontlasten. Ook op het vlak van veiligheidssystemen is de Citan een pionier: zo is de Tourer standaard uitgerust met een middenairbag die bij een zware botsing van opzij tussen de bestuurder- en bijrijdersstoel kan worden geactiveerd. De bestelwagen is standaard uitgerust met zes airbags.

“Bij de afstemming van de rijhulpsystemen was het ons doel om de filosofie van Mercedes ‑Benz Cars met betrekking tot comfortabele, harmonieuze ingrepen ook in een bestelwagen toe te passen”, aldus Dirk Hipp, Strategic Project Head en Chief Engineer for Small Vans bij Mercedes ‑Benz. Soepele ingrepen die de klant in eerste instantie nauwelijks merkt, worden uitgevoerd door ESP, maar ook door Hill Start Assist en de zijwindassistentie.

Ondersteund door radarsensoren en camera’s observeert het rijhulpsysteem het verkeer en de omgeving en kan het, indien nodig, waarschuwingen geven of de bestuurder helpen door in te grijpen. Net als in de nieuwe generaties van de Mercedes C-Klasse en S-Klasse maakt de actieve spoorassistent gebruik van stuurinterventies in plaats van remmen en is dus bijzonder comfortabel.

De rijhulpsystemen in de nieuwe Citan werden uitgebreid getest, onder meer in Daimler’s Prüf- und Technologiezentrum (PTZ) in Immendingen. Daar zijn op een oppervlakte van 520 hectare meer dan dertig verschillende test- en controlewegen ingericht.

Onzichtbare helpers: rijhulpsystemen

Naast de wettelijk voorgeschreven ABS- en ESP-systemen is de nieuwe generatie Citan standaard uitgerust met de wegrijhulp Hill Start Assist, de zijwindassistent, het vermoeidheidswaarschuwingssysteem ATTENTION ASSIST en het Mercedes-Benz noodoproepsysteem.

Vermoeidheid is één van de meest voorkomende oorzaken van ongevallen. ATTENTION ASSIST maakt gebruik van tal van parameters die uit het gedrag van de bestuurder worden afgeleid om tekenen van toenemende onoplettendheid en vermoeidheid te detecteren. Als het systeem typische tekenen van vermoeidheid bij de bestuurder waarneemt, vraagt het de bestuurder middels een geluidssignaal een pauze te nemen.

In vergelijking met het wettelijk voorgeschreven eCall-systeem biedt het Mercedes-Benz noodoproepsysteem extra functies. Zo vindt de communicatie niet plaats in de landstaal van de betreffende locatie, maar in de taal die de bestuurder in het infotainmentsysteem heeft ingesteld. Dit is met name nuttig in het geval van een ongeval in het buitenland. De alarmcentrale van Mercedes-Benz informeert dan de dichtstbijzijnde alarmcentrale. Nog een bijzonderheid van Mercedes-Benz: naast de gegevensoverdracht via de geïnstalleerde communicatiemodule van het voertuig worden de belangrijkste gegevens over het ongeval ook per sms naar de alarmcentrale van Mercedes-Benz gestuurd, waardoor de gegevensoverdracht nog zekerder is.

De andere beschikbare rijhulpsystemen zijn duidelijk onderverdeeld in deze twee pakketten:

Het actieve-veiligheidpakket15

  • Actieve remassistent: kan ook kruisend verkeer, voetgangers en fietsers detecteren
  • Actieve spoorassistent: is actief vanaf 70 km/u, werkt comfortabel met stuurinterventies
  • Dodehoekassistent: observeert met behulp van radar de zones aan de zijkant van de auto die niet door de buitenspiegels worden bestreken, en waarschuwt op de voor Mercedes typerende wijze voor gevaar door middel van een oplichtende driehoek in de buitenspiegels
  • Snelheidslimietassistent16: maakt gebruik van een camera om snelheidslimieten te detecteren en de limieten in het combi-instrument weer te geven

Ook inbegrepen in het rijhulppakket17 in combinatie met de automatische transmissie:

  • Actieve afstandsassistent DISTRONIC: houdt automatisch de geselecteerde snelheid en afstand tot de voorligger aan en is in staat om automatisch in een file te rijden. Met een druk op de knop wordt de geldende snelheidslimiet overgenomen. DISTRONIC maakt gebruik van informatie van de frontcamera en van radarsensoren. De gewenste afstand kan in meerdere stappen worden ingesteld. Als het vooruitrijdende verkeer tot stilstand komt, kan de auto zichzelf automatisch tot stilstand afremmen. Als het verkeer binnen drie seconden weer optrekt, trekt de Citan automatisch weer op. Als er meer dan drie seconden verstrijken, wordt het wegrijden geïnitieerd door een knop in te drukken of het gaspedaal kort in te trappen.
  • Actieve stuurassistent: helpt de bestuurder om de Citan in het midden van zijn rijstrook te houden –

vooral handig bij monotone ritten op rechte wegen of wegen met lichte bochten. Daarbij maakt de actieve stuurassistent gebruik van de rijstrookmarkeringen die het systeem heeft gedetecteerd, en ter oriëntatie van de positie van de voorligger binnen dezelfde rijstrook.

In combinatie met de optionele trekhaak zijn de nieuwe Citan-modellen ook voorzien van aanhangerstabilisatie. Als de voertuigcombinatie begint te slingeren, voert dit systeem remingrepen uit om de auto te stabiliseren.

[15] Optioneel voor de Citan Gesloten Bestelwagen, standaard op de Citan Tourer
[16] In combinatie met het navigatiepakket omvat deze optie een geoptimaliseerde verkeersbordherkenning met kaartgegevens
[17] Naar verwachting beschikbaar vanaf het eerste kwartaal van 2022

Voor een beter zicht, ook bij slecht weer: de verlichtingssystemen

Voor de Citan Gesloten Bestelwagen en Citan Tourer zijn de high-performance led-koplampen als optie leverbaar. Ze bieden ’s nachts meer veiligheid dankzij een bredere lichtverdeling, een lichtkleur die vergelijkbaar is met die van daglicht en een lager energieverbruik. Net als de standaard halogeen koplampen kunnen ook deze koplampen worden gecombineerd met een grootlichtassistent. Dankzij een camera achter de voorruit houdt het systeem continu het verkeer in de gaten en vanaf een snelheid van 40 km/u regelt het de lichtverdeling op de juiste manier. Als het systeem tegenliggers of voorliggers detecteert, dimt het automatisch de koplampen. Dit betekent dat de bestuurder niet langer handmatig tussen dim- en grootlicht hoeft te schakelen en dus langer van het grotere bereik van grootlicht kan profiteren.

Om goed zicht bij duisternis of slecht weer te garanderen, zorgt de standaard licht- en regensensor ervoor dat de koplampen en de ruitenwissers automatisch worden ingeschakeld bij geschikte weersomstandigheden.

Standaard maximaal zeven airbags: moderne veiligheidssystemen

De Citan Gesloten Bestelwagen is standaard uitgerust met zes airbags: de bestuurder en bijrijder worden beschermd door frontairbags, windowbags en thorax zijairbags. De Citan Tourer krijgt standaard ook een middenairbag mee. Echt een noviteit, en niet alleen in dit segment. Bij een zware aanrijding van opzij wordt de middenairbag tussen de bestuurders- en de bijrijdersstoel ontplooid en verkleint zo het risico dat de twee hoofden met elkaar in contact komen.

Op het gebied van veiligheid is aan elk detail gedacht: kinderzitjesverankeringen volgens de iSize-standaard met Isofix-kinderzitjesverankering en TopTether zijn zowel op de buitenste achterbank als op de bijrijdersstoel gemonteerd. In combinatie met zithoogteverstelling en stoelverwarming zijn ze ook leverbaar voor de Gesloten Bestelwagen. Om de veiligheid van de kleintjes die als bijrijder meerijden te garanderen, wordt de airbag van de bijrijder automatisch gedeactiveerd dankzij de automatische kinderzitjesherkenning op de bijrijdersstoel: een in het zittingoppervlak geïntegreerde mat detecteert de gewichtsverdeling op de zitting om te bepalen of er een kinderzitje is gemonteerd. Het is dus niet nodig om speciale kinderzitjes aan te schaffen die met een transponder zijn uitgerust.

Een extra veiligheidsdetail: de schuifdeuren van de Citan Tourer zijn voorzien van een kinderslot. Deze beveiliging is ook te vinden op de elektrisch bedienbare ramen achter, indien aanwezig.

Alles stevig op zijn plek: lading zekeren

De sjorogen in de laadvloer van de laadruimte zijn ISO-gecertificeerd en kunnen een hogere belasting aan dan die van het vorige model (tot 400 daN). Zes sjorogen zijn standaard in de Gesloten Bestelwagen- en Tourer-varianten. Bovendien zijn er bij de Gesloten Bestelwagen, afhankelijk van de uitrusting, ook zes ogen in de zijwand geplaatst (maximale belasting van 50 daN elk). Het is zelfs mogelijk om bevestigingsrails vast te schroeven in de schroefgaten van de carrosserie.

Uitvoerige tests op weg naar serieproductiegereedheid

De nieuwe Mercedes-Benz Citan: het Prüf- und Technologiezentrum Immendingen

Mercedes-Benz heeft zijn wereldwijde voertuigtests gebundeld in het Prüf- und Technologiezentrum Immendingen (PTZ). De hellingen, bochten en slechte wegoppervlakken op het testterrein en in het omliggende Zwarte Woud bieden de beste voorwaarden voor de optimalisering van het onderstel van de nieuwe Citan. Ook de rijhulpsystemen werden in het Zwarte Woud getest en afgesteld, terwijl de werking van de elektrische en elektronische systemen in Immendingen werd getest. Het PTZ-testcentrum werd in september 2018 officieel geopend na een bouwtijd van ongeveer drie en een half jaar. Immendingen ligt in de Duitse regio Baden-Württemberg, 130 kilometer ten zuiden van Stuttgart en 40 kilometer ten noorden van de Bodensee.

De systematische validering van de complete auto dient om de hoge kwaliteitsnormen van Mercedes-Benz te waarborgen. Na de digitale berekeningen en de tests op de testbank werden de prototypes en de voorseries van de nieuwe Citan in Europa aan meer dan 500 individuele tests onderworpen. Tijdens vele testritten werd de compacte bestelwagen in twee winters en twee zomers bij temperaturen van min 25 °C tot plus 40 °C op de proef gesteld.

PTZ was een belangrijke plek tijdens de testfase. De testlocatie werd gecreëerd op een voormalig militair oefenterrein van het Duitse leger. De indrukwekkende topografie met haar verschillende niveaus en hoogtes variërend van 660 tot 880 meter boven zeeniveau18 werd gebruikt bij de lay-out van de testroutes. Op een totale oppervlakte van 520 hectare bevinden zich in het PTZ-testcentrum meer dan dertig verschillende test- en controleroutes. Daar kunnen de meest uiteenlopende situaties worden gesimuleerd, zoals complexe verkeerssituaties op kruispunten in binnensteden, ritten over kinderkopjes of het rijden op een bergpas. De nieuwe akoestische testroute maakt gebruik van een wegbekleding met een nauwkeurig bepaalde wrijvingswaarde. Hier werden akoestische tests van de nieuwe Citan uitgevoerd om de NVH-eigenschappen te verfijnen.

In het kader van de omvangrijke maatregelen die Daimler heeft genomen om de natuur te beschermen, heeft Daimler samengewerkt met natuur- en milieugroeperingen. Het doel was om de technologische vooruitgang zo duurzaam mogelijk te maken. Zo werden op het testterrein in Immendingen leefgebieden voor planten en dieren gecreëerd. Sommige gebieden werden herbebost en beplant, en een doorgang voor wilde dieren doorkruist ook het terrein.

[18] Boven zeeniveau: vaste hoogte ten opzichte waarvan hoogtemetingen worden verricht

Moderne en zuinige motoren

De nieuwe Mercedes-Benz Citan: de aandrijving

Bij de marktintroductie wordt het motorenaanbod van de nieuwe Citan gevormd door een dieselmotor met drie beschikbare vermogensniveaus en een benzinemotor die verkrijgbaar is in twee verschillende varianten. Gemeenschappelijke sterke punten van al deze motoren zijn de goede rijeigenschappen, ook in het lage toerentalbereik, en de gunstige verbruikscijfers. De krachtbronnen voldoen aan de Euro 6d emissienormen. Alle motoren worden gecombineerd met een ECO start/stop-functie. Naast de handgeschakelde zesversnellingsbak zijn de krachtigste diesel- en benzinemodellen ook leverbaar met een zeventraps automatische transmissie met dubbele koppeling (DCT)19.

Bijzonder zuinig met brandstof: de dieselmotoren

De basisconstructie van de viercilinderdiesel (OM 608) in de nieuwe Citan is reeds bekend uit de compacte modellen van Mercedes-Benz. Tot de technologische modules behoort een in het uitlaatspruitstuk geïntegreerde uitlaatgasturbocompressor met variabele turbinegeometrie. Deze wordt aangestuurd door een elektrische actuator, waardoor de turbocompressor spontaan reageert in vergelijking met een conventionele pneumatische aandrijving. De aangezogen lucht koelt een op water gebaseerde intercooler. Door de lucht af te koelen die door de turbolader wordt opgewarmd en samengeperst, levert hetzelfde volume een grotere luchtmassa en dus meer zuurstof voor de verbrandingskamer. Dit betekent dat bij elke zuigerslag een beter brandstof/luchtmengsel ontstaat, waardoor ook het vermogen en de efficiëntie toenemen. Het koelvermogen is hoger dan met een lucht-luchtkoeler zou worden bereikt.

In het gewicht-geoptimaliseerde gietijzeren motorblok worden stalen zuigers gebruikt. De tweede zuigerveer is verchroomd. Deze voorkomt niet alleen dat er gas uit de verbrandingskamer ontsnapt en in het carter terechtkomt, maar draagt ook bij tot het behoud van de nauwkeurig bepaalde smeermiddelfilmdikte op de cilinderwand. De druk waarmee de common-rail brandstofinjectiesystemen werken, bedraagt 2.000 bar.

Stroomafwaarts van de turbocompressor-turbine bevindt zich een NOx-opslagkatalysator, waarna de vereiste AdBlue ureumoplossing wordt toegevoegd om de stikstofoxiden te zuiveren. Achter de korte mengzone bevinden zich een SCR-gecoat (selectieve katalytische reductie) dieselpartikelfilter (sDPF) en een SCR-katalysator.

Voor een nog snellere acceleratie, bijvoorbeeld bij het inhalen, beschikt de 85 kW-versie van de dieselmotor voor de Gesloten Bestelwagen over een overpower/overtorque-functie. Daarmee wordt het vermogen kortstondig verhoogd naar 89 kW en het koppel naar 295 Nm.

[19] Naar verwachting beschikbaar vanaf het eerste kwartaal van 2022

Veel trekkracht bij lage toerentallen: de benzinemotoren

De twee viercilinder benzinemotoren (M 200) zijn eveneens voorzien van turbocompressie en directe injectie. De laaddruk wordt elektronisch geregeld. Daardoor kan het opladen nauwkeuriger worden geregeld, wat vooral de reactietijden in het deellastbereik ten goede komt.

Eén van de andere hoogtepunten van de aluminium motoren is de coating van de binnenoppervlakken van de cilinders met een extreem gladde ijzer-koolstoflegering die is aangebracht met behulp van draadboogspuiten. Met het oog op een adequate smering kan de olie door microfijne poriën in het oppervlak worden afgezet. Door cilindervoeringen van gietijzer achterwege te laten, wordt niet alleen het gewicht verminderd, maar ook de wrijving tussen de zuigers, de zuigerveren en de cilindertrommels gereduceerd. Beide aspecten zijn gunstig voor het verbruik en maken de auto dus nog zuiniger.

De rijeigenschappen profiteren van de variabele klepregeling op zowel de inlaat- als de uitlaatnokkenas van de vierklepsmotor. Het resultaat is een grote trekkracht bij lage toerentallen, een hoog koppel dat al bij 1.500 toeren per minuut beschikbaar is en een lineair koppelverloop tot in het hoge toerengebied. Ook bij de benzinemotoren worden roetfilters in het uitlaatgasnabehandelingssysteem toegepast.

Het motorengamma:

Een overzicht van de Citan Gesloten Bestelwagen :

Citan Gesloten Bestelwagen

Citan 108 CDI

Citan 110 CDI

Citan 112 CDI

Citan 110

Citan 113

Cilinders

Opstelling/aantal

4, in lijn

Cilinderinhoud

cc

1.461

1.332

Max. vermogen

kW/pk

55/75

70/95

85/116

75/102

96/131

bij

tpm

3.750

3.750

3.750

4.500

5.000

Max. koppel

Nm

230

260

270

200

240

bij

tpm

1.750

1.750

1.750

1.500

1.600

Acceleratie 0-100 km/u

s

18,0

13,8

11,7

14,3

12,0

Topsnelheid

km/u

152

164

175

168

183

Verbruikscijfers volgens de WLTP-norm:

Citan Gesloten Bestelwagen

Citan 108 CDI

Citan 110 CDI

Citan 112 CDI

Citan 110

Citan 113

Gecombineerd verbruik, WLTP20

l/100 km

5,4-5,0

5,6-5,0

5,8-5,3

7,2-6,5

7,1-6,4

Gecombineerde CO2-emissie, WLTP21

g/km

143-131

146-131

153-138

162-147

161-146

Een overzicht van de Citan Tourer:

Citan Tourer

Citan 110 CDI

Citan 110

Citan 113

Cilinders

Opstelling/aantal

4, in lijn

Cilinderinhoud

cc

1.461

1.332

Max. vermogen

kW/pk

70/95

75/102

96/131

bij

tpm

3.750

4.500

5.000

Max. koppel

Nm

260

200

240

bij

tpm

1.750

1.500

1.600

Brandstofverbruik, comb. NEDC21

l/100 km

4,9-4,8

6,4-6,3

6,4-6,3

Gecombineerde CO2-emissie, NEDC22

g/km

128-125

146-144

146-144

Acceleratie 0-100 km/u

s

15,5

14,7

13,0

Topsnelheid

km/u

164

168

183

Verbruikscijfers volgens de WLTP-norm:

Citan Tourer

Citan 110 CDI

Citan 110

Citan 113

Brandstofverbruik, comb. WLTP21

l/100 km

5,6-5,2

7,1-6,6

7,1-6,6

Gecombineerde CO2-emissie, WLTP21

g/km

146-136

161-151

160-149

[20] De verstrekte waarden zijn de WLTP CO2-waarden in overeenstemming met artikel 2, nr. 3 van Uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153. De cijfers voor het brandstofverbruik zijn op basis van deze cijfers berekend.
[21] De verstrekte waarden zijn de NEDC CO2-waarden in overeenstemming met artikel 2, nr. 1, van Uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153. De brandstofverbruikscijfers zijn op basis van deze cijfers berekend. Voor de bepaling van de motorrijtuigenbelasting in Duitsland is de WLTP-waarde van toepassing.

Elektrisch aanbod in alle bestelwagencategorieën

De nieuwe Mercedes-Benz Citan: de eCitan voegt zich bij de eVito en de eSprinter

De eCitan komt al in de tweede helft van 2022 op de markt. Ook deze volledig elektrische Citan gaat in een reeks carrosserievarianten beschikbaar zijn. De actieradius volgens de WLTP-norm bedraagt naar verwachting zo’n 285 kilometer22. Daarmee sluit dit model aan op de behoeften van bedrijfsmatige gebruikers die deze auto vaak inzetten voor koeriers- en bezorgdiensten in binnensteden. Bij snellaadstations duurt het naar verwachting 40 minuten om de batterij van 10 naar 80 procent op te laden23. Een groot voordeel is dat klanten geen concessies hoeven te doen als het gaat om de afmetingen van de laadruimte en het beschikbare laadvermogen in vergelijking tot conventionele modellen. Er komt zelfs een trekhaak beschikbaar voor de eCitan (trekgewicht nog niet bekend).

Mercedes-Benz heeft daarmee een elektrisch alternatief in alle bestelwagencategorieën: met de marktintroductie van de eVito in 2018 en de eSprinter in 2019 heeft Mercedes-Benz Vans nu al zijn stempel gedrukt op het lokaal emissievrije, commerciële goederenvervoer in stedelijke gebieden. De eVito Tourer (gecombineerd elektrisch verbruik: 26,2 kWh/100 km; gecombineerde CO2-emissie: 0 g/km)23 en de EQV-modelreeks (gecombineerd elektrisch verbruik: 26,4-26,3 kWh/100 km; gecombineerde CO2-emissie: 0 g/km)24 maken ook elektrisch aangedreven personenvervoer mogelijk.

De elektromotor die voor de verschillende carrosserievarianten van de eCitan beschikbaar is, levert een piekvermogen van 75 kW/102 pk23. Het maximumkoppel bedraagt 245 Nm en door de wijze waarop de aandrijflijn werkt, is de trekkracht direct beschikbaar bij het optrekken, waardoor bijzonder krachtig accelereren vanuit stilstand mogelijk is. De lithium-ion-accu bevindt zich in de onderzijde van de auto vóór de achteras, waar deze ook beschermd is tegen aanrijdingen. De accu biedt een bruikbare capaciteit van 44 kWh. De acht accumodules maken gebruik van pouch-cellen.

Een extern bekrachtigde synchroonmotor drijft de voorwielen van de eCitan aan. De motor wordt synchroon genoemd omdat de rotor draait met de frequentie van het magnetisch veld van de stator. De frequentie wordt aangepast aan de door de bestuurder gevraagde snelheid met behulp van de watergekoelde frequentie-omzetters van de vermogenselektronica aan boord van de eCitan.

Berijders hebben de keuze uit twee rijprogramma’s: Comfort en ECO (geoptimaliseerde actieradius), evenals drie verschillende recuperatieniveaus (D- / D / D+).

Op het werk, thuis of bij openbare laadstations kan de eCitan dankzij de ingebouwde lader comfortabel worden geladen met 11 kW of optioneel 22 kW wisselstroom (AC). De tijd die nodig is om volledig op te laden, hangt af van de beschikbare infrastructuur en de voertuigspecifieke uitrusting van het land. Met behulp van een Mercedes-Benz wallbox kan het laden veel sneller worden voltooid dan via een normaal stopcontact van de woning.

En bij snellaadstations met gelijkstroom (DC) gaat het nog sneller. Afhankelijk van de laadtoestand en de temperatuur van de hoogvoltageaccu kan de eCitan bij geschikte laadstations worden opgeladen met een maximaal vermogen van 75 kW. Naar verwachting duurt het dan ongeveer 40 minuten om de accu van 10 tot 80 procent op te laden23. Om zowel AC- als DC-laden mogelijk te maken, kan voor de eCitan optioneel een CCS-combiconnector (Combined Charging System) worden besteld. Deze wordt aan de voorzijde van de auto onder de Mercedes-ster gemonteerd.

[22] De technische gegevens van de eCitan in deze publicatie zijn voorlopige waarden en werden intern door het bedrijf bepaald volgens de WLTP-certificeringsmethoden. Er zijn momenteel geen bevestigde waarden van TÜV, noch is er een EG-typegoedkeuring of een certificaat van overeenstemming met officiële waarden. Afwijkingen tussen deze gegevens en de officiële waarden zijn mogelijk.
[23] Het stroomverbruik is bepaald op basis van richtlijn 692/2008/EG.

Een overzicht van de belangrijkste gegevens24:

 

 

eCitan

Aandrijving

 

voorwielen

Elektromotor op de vooras

type

extern bekrachtigde synchroonmotor

Vermogen (piek)

kW

75

Koppel (piek)

Nm

245

Topsnelheid25

km/u

130

Energie-inhoud accu, bruikbaar

kWh

44

Verwachte actieradius25

km

ca. 285

AC-laadtijd25

uur

4,5/2

DC laadtijd25 bij een snellaadstation

min.

ca. 40

[24] De technische gegevens van de eCitan in deze tabel zijn voorlopige waarden en werden intern bepaald volgens de WLTP-certificeringsmethoden. Er zijn momenteel geen bevestigde waarden van TÜV, noch is er een EG-typegoedkeuring of een certificaat van overeenstemming met officiële waarden. Afwijkingen tussen deze gegevens en de officiële waarden zijn mogelijk.
[25] Elektronisch begrensd

Typisch Mercedes-Benz: de rijeigenschappen

De nieuwe Mercedes-Benz Citan: het onderstel

Comfortabel, dynamisch en veilig dankzij de volledig nieuwe ophanging: het ontwikkelingsteam van Mercedes ‑Benz heeft de nadruk gelegd op het realiseren van de rijeigenschappen die kenmerkend zijn voor het merk, gedefinieerd als een evenwichtige combinatie van rijcomfort, rijdynamiek en rijveiligheid. De voorwielen zijn opgehangen aan een McPherson-as met draagarmen aan de onderzijde. Aan de achterzijde wordt standaard een ruimtebesparende torsieas gebruikt. Geleide-armen zorgen hier voor extra wielgeleiding, terwijl de veren en schokdempers gescheiden zijn.

Bij de omvangrijke voertuigtests (zie het desbetreffende hoofdstuk) werden de veren, schokdempers en stabilisatoren van de Citan zorgvuldig op elkaar afgestemd. De Tourer is uitgerust met veren met een specifieke Mercedes-Benz veerconstante en schokdempers met op de assen voor en achter afgestemde dempingskracht. Zo komt het Mercedes-DNA ook tot uiting in de rijeigenschappen van de Citan. Een versterkte stabilisator op de vooras van de Citan Tourer vermindert het overhellen in bochten.

Zowel leeg als beladen biedt de nieuwe Citan een nauwkeurig, veilig en comfortabel rijgedrag. De auto is niet gevoelig voor een hoog laadvermogen en ook zijwind is voor de compacte bestelwagen geen probleem dankzij het assistentiesysteem dat hierop inspeelt. De Gesloten Bestelwagen is geoptimaliseerd voor een hoog laadvermogen. Dit betekent dat hij ook in zwaar beladen toestand zeer stabiel rijdt. De Tourer is geoptimaliseerd voor ritten met een laag laadvermogen en is daarom afgestemd met een grotere nadruk op comfort.

De integrale draagconstructie van de vooras heeft een grote invloed op het comfort. Polymeer lagers isoleren de wielophanging van de carrosserie. Daardoor worden minder trillingen en structuurgeluiden van de weg naar het interieur en de laadruimte overgebracht. Bovendien rijdt de auto soepeler.

De elektrisch bekrachtigde stuurinrichting werkt nauwkeurig en gevoelig. Het directe instuurgedrag geeft de nieuwe Citan een nauwkeurig rijgedrag. De stuurbekrachtiging is snelheidsafhankelijk en zorgt zo voor gemakkelijk sturen bij het manoeuvreren, maar ook voor een stabiel en soepel stuurgedrag bij hoge snelheden. Nog een voordeel: in tegenstelling tot conventionele stuurbekrachtigingssystemen die gebruikmaken van een hydraulische pomp verbruikt de stuurbekrachtiging alleen energie wanneer er daadwerkelijk stuurhulp wordt verleend.

De Gesloten Bestelwagen staat af fabriek op 15 inch stalen velgen met naafdoppen. Alle andere versies worden af fabriek geleverd met 16 inch velgen, waaronder lichtmetalen velgen en stalen designvelgen. Een bijzonder kenmerk van de designvelg is dat de velgbekleding kan worden aangepast. Aan de voorzijde wordt de Citan afgeremd met remschijven van maximaal 296 millimeter, terwijl de remmen aan de achterzijde maximaal 292 millimeter meten.

Brake Assist kan als optie worden besteld voor de Citan Gesloten Bestelwagen en is standaard op de Citan Tourer. Het systeem kan de remafstand in noodgevallen verkorten, omdat het sneller de volledige remkracht kan leveren. De reactietijd wordt zo met maar liefst 0,2 seconde verkort, wat bij een snelheid van 120 km/u overeenkomt met een zes meter kortere remweg. Brake Assist wordt geactiveerd door sensoren die detecteren hoe krachtig de bestuurder het rempedaal intrapt.

De broers en zussen van de nieuwe Mercedes-Benz Citan

De nieuwe Mercedes-Benz Citan: de nieuwste telg in de bestelwagenfamilie

Op 15 februari 1936 presenteerde Mercedes-Benz tijdens de internationale auto- en motorbeurs IAMA in Berlijn de 170 V (modelserie W 136). Naast de personenwagenvarianten was de 170 V ook direct beschikbaar als gesloten bestelwagen. Het model kan worden beschouwd als de ideologische voorloper van de compacte bestelwagens met een ster. De productie ervan werd in 1942 stopgezet. Zes maanden na het einde van de oorlog was de compacte bestelwagen echter het eerste model van Mercedes-Benz waarvan de productie werd hervat. In november 1945 gaf de economische autoriteit in het door de VS bezette gebied de autofabrikant uit Stuttgart een productievergunning voor de dringend benodigde platformvoertuigen, gesloten bestelwagens en ziekenauto’s op basis van de 170 V. Hiertoe behoorden ook de eerste modellen met een dieselmotor.

Decennia later overtuigen de producten van Mercedes-Benz Vans nog steeds door hun kwaliteit en betrouwbaarheid. Ze bieden veelzijdige oplossingen voor een groot aantal verschillende commerciële en privégebruikssituaties. Hieronder volgt een overzicht van het modellenprogramma en de broers en zussen van de nieuwe Citan:

  • Sprinter: al meer dan 25 jaar actief en een pionier in het segment van de grote bestelwagens. De in 2018 gelanceerde derde generatie is veelzijdiger dan ooit tevoren. Alleen al aan de hand van de mogelijke carrosserieën, chassis, aandrijfconcepten, gewichtsvarianten en uitrustingsdetails kunnen meer dan 1.000 verschillende versies worden geconfigureerd – of het nu gaat om de Gesloten Bestelwagen, de eSprinter Gesloten Bestelwagen, de Tourer, de Chassiscabine met open laadbak of de reguliere Chassis Cabine-variant. Alleen al de Gesloten Bestelwagen is leverbaar in vier voertuiglengtes met een laadvermogen van maximaal 17 m3 en in uitvoeringen met voor-, achter- en vierwielaandrijving. De Sprinter wordt in meer dan 130 landen ingezet bij de dagelijkse werkzaamheden. Het model wordt niet alleen geproduceerd in de Duitse fabrieken van Mercedes‑Benz in Düsseldorf en Ludwigsfelde, maar ook in Buenos Aires (Argentinië), zoals al het geval is sinds de eerste generatie. Ook de Amerikaanse fabriek in Charleston werd uitgebreid tot een volwaardige locatie voor het huidige model.
  • Vito: sinds zijn marktintroductie in 1996 is de Mercedes-Benz Vito, die in de Spaanse fabriek in Vitoria wordt geproduceerd, de perfecte incarnatie van een veelzijdige middelgrote bestelwagen geworden. Het model is verkrijgbaar als Gesloten Bestelwagen, Mixto of Tourer en zelfs in een elektrisch aangedreven variant – de eVito. In de Gesloten Bestelwagen-uitvoering passen in de lange en extra lange versies van de Vito maar liefst drie europallets in de laadruimte en dankzij de totale voertuighoogte van slechts 1.910 mm past de Vito ook in de overgrote meerderheid van parkeergarages en automatische wasstraten. De huidige derde generatie werd in 2014 gelanceerd. In 2020 kreeg hij een facelift met onder meer nieuwe motoren, extra veiligheids- en assistentiesystemen, updates van het infotainmentsysteem en visuele verbeteringen.
  • Marco Polo: de Vito dient als basis voor de Marco Polo-voertuigfamilie voor vrijetijdsbesteding en vakantie. Onder meer leverbaar als de compleet uitgeruste Marco Polo-camper, maar ook in de uitvoeringen Marco Polo HORIZON en ACTIVITY met hefdak en zit-/bedcombinatie.
  • De V-Klasse: de personenwagen voor privé en zakelijk gebruik met maximaal acht zitplaatsen. Ook hier staat veelzijdigheid centraal – hij is verkrijgbaar met twee wielbases, met achterwiel- of vierwielaandrijving en met een reeks zeer hoogwaardige uitrustingsopties. De EQV is de voorwielaangedreven, volledig elektrische variant van deze modelserie.
  •  

Technische gegevens26

Mercedes-Benz Citan 108 CDI

Gesloten Bestelwagen

Motor

Aantal cilinders/opstelling

 

4/in lijn

Cilinderinhoud

cc

1.461

Nominaal vermogen

kW/pk

55/75

bij tpm

tpm

3.750

Nominaal koppel

Nm

230

bij tpm

tpm

1.750

Compressieverhouding

 

15,1:1

Mengselvorming

 

directe injectie

Vermogensoverbrenging

Aandrijving

 

Voorwielen

Transmissie

 

Handgeschakelde zesversnellingsbak

Overbrengingsverhoudingen

1e/2e/3e/4e/5e/6e versnelling

 

3,727/1,947/1,226/0,838/0,652/0,56

Achteruitversnelling

 

2,546

Onderstel

Vooras

McPherson as met draagarmen onderaan en een stabilisatorstang

Achteras

Torsieas met schroefveren

Remsysteem

Inwendig geventileerde schijfremmen voor, trommelremmen achter, ABS, ESP®

Besturing

Elektrisch bekrachtigde tandheugel-en-rondsel stuurinrichting

Velgen

6J x 15 ET 35, optioneel: 6J x 16 ET 38

Banden

195/65 R15 95H, optioneel: 205/60 R16 96H

Afmetingen en gewichten

Wielbasis

mm

2.716

Spoorbreedte, voor/achter

mm

1.584/1.596

Lengte/hoogte/breedte

mm

4.498/1.832/1.859

Draaicirkel

m

11,75

Max. lengte laadruimte27

mm

3.053/1.806

Max. laadvolume

m3

2,9

Eigengewicht volgens EC

kg

1.462–1.701

Laadvermogen

kg

320–752

Toegestaan bruto voertuiggewicht

kg

2.013–2.235

Max. dakbelasting

kg

100

Trekvermogen, geremd/ongeremd

kg

1.500/750

Tankinhoud en reserve

liter

54/6

Prestaties, verbruik, emissies

Acceleratie 0-100 km/u

seconden

18,0

Topsnelheid

km/u

152

Gecombineerd verbruik, WLTP28

l/100 km

5,4-5,0

Gecombineerde CO2-emissie WLTP29

g/km

143-131

Emissieklasse

 

Euro 6d

    
[26 - 29] Per: 25 augustus 2021
[27] Met flexibele/vaste scheidingswand
[28] De verstrekte waarden zijn de WLTP CO2-waarden in overeenstemming met artikel 2, nr. 3 van Uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153. De cijfers voor het brandstofverbruik zijn op basis van deze cijfers berekend.

 

Technische gegevens1

Mercedes-Benz Citan 110 CDI

 

Gesloten Bestelwagen

Tourer

Motor

Aantal cilinders/opstelling

 

4/in lijn

Cilinderinhoud

cc

1.461

Nominaal vermogen

kW/pk

70/95

bij tpm

tpm

3.750

Nominaal koppel

Nm

260

bij tpm

tpm

1.750

Compressieverhouding

 

15,5:1

Mengselvorming

 

directe injectie

Vermogensoverbrenging

Aandrijving

 

Voorwielen

Transmissie

 

Handgeschakelde zesversnellingsbak

Overbrengingsverhoudingen

1e/2e/3e/4e/5e/6e versnelling

 

3,727/1,947/1,226/0,838/0,652/0,56

Achteruitversnelling

 

2,546

Onderstel

Vooras

McPherson as met draagarmen onderaan en een stabilisatorstang

Achteras

Torsieas met schroefveren

Remsysteem

Inwendig geventileerde schijfremmen voor, trommelremmen achter, ABS, ESP®

Inwendig geventileerde schijfremmen voor, schijfremmen achter, ABS, ESP®

Besturing

Elektrisch bekrachtigde tandheugel-en-rondsel stuurinrichting

Velgen

6J x 15 ET 35, optioneel: 6J x 16 ET 38

Banden

195/65 R15 95H, optioneel: 205/60 R16 96H

Afmetingen en gewichten

Wielbasis

mm

2.716

Spoorbreedte, voor/achter

mm

1.584/1.596

Lengte/hoogte/breedte

mm

4.498/1.832/1.859

4.498/1.8112/1.859

Draaicirkel

m

11.75

Max. lengte laadruimte3

mm

3.053

1.865

Max. laadvolume

m3

2,9

0,52 (tot bagageruimte-afdekking)

Eigengewicht volgens EC

kg

1.462–1.713

1.636-1794

Laadvermogen

kg

320–750

380-538

Toegestaan bruto voertuiggewicht

kg

2.013–2.235

2.174

Max. dakbelasting

kg

100

Trekvermogen, geremd/ongeremd

kg

1.500/750

Tankinhoud en reserve

liter

54/6

Prestaties, verbruik, emissies

Acceleratie 0-100 km/u

seconden

13,8

15,5

Topsnelheid

km/u

164

Gecombineerd verbruik, NEDC4

l/100 km

- –

4,9-4,8

Gecombineerde CO2-emissie NEDC4

g/km

- –

128-125

Gecombineerd verbruik, WLTP5

l/100 km

5,6-5,0

5,6-5,2

Gecombineerde CO2-emissie WLTP5

g/km

146-131

146-136

Emissieklasse

 

Euro 6d

       
[1] Per: 25 augustus 2021
[2] Met dakreling 1.852 mm
[3] Met flexibele/vaste scheidingswand op de Gesloten Bestelwagen
[4] De verstrekte waarden zijn de NEDC CO2-waarden in overeenstemming met artikel 2, nr. 1 van Uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153. De brandstofverbruikscijfers zijn op basis van deze cijfers berekend. Voor de bepaling van de motorrijtuigenbelasting in Duitsland is de WLTP-waarde van toepassing
[5] De verstrekte waarden zijn de WLTP CO2-waarden in overeenstemming met artikel 2, nr. 3 van Uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153. De cijfers voor het brandstofverbruik zijn op basis van deze cijfers berekend.

Technische gegevens1

Mercedes-Benz Citan 112 CDI

Gesloten Bestelwagen

Motor

Aantal cilinders/opstelling

 

4/in lijn

Cilinderinhoud

cc

1.461

Nominaal vermogen

kW/pk

85/116

bij tpm

tpm

3.750

Nominaal koppel

Nm

270

bij tpm

tpm

1.750

Compressieverhouding

 

15,1:1

Mengselvorming

 

directe injectie

Vermogensoverbrenging

Aandrijving

 

Voorwielen

Transmissie

 

Handgeschakelde zesversnellingsbak

Overbrengingsverhoudingen

1e/2e/3e/4e/5e/6e versnelling

 

3,727/1,947/1,226/0,838/0,652/0,56

Achteruitversnelling

 

2,546

Onderstel

Vooras

McPherson as met draagarmen onderaan en een stabilisatorstang

Achteras

Torsieas met schroefveren

Remsysteem

Inwendig geventileerde schijfremmen voor, trommelremmen achter, ABS, ESP®

Besturing

Elektrisch bekrachtigde tandheugel-en-rondsel stuurinrichting

Velgen

6J x 15 ET 35, optioneel: 6J x 16 ET 38

Banden

195/65 R15 95H, optioneel: 205/60 R16 96H

Afmetingen en gewichten

Wielbasis

mm

2.716

Spoorbreedte, voor/achter

mm

1.584/1.596

Lengte/hoogte/breedte

mm

4.498/1.832/1.859

Draaicirkel

m

11,75

Max. lengte laadruimte2

mm

3.053/1.806

Max. laadvolume

m3

2,9

Eigengewicht volgens EC

kg

1.464–1.713

Laadvermogen

kg

318–750

Toegestaan bruto voertuiggewicht

kg

2.013–2.235

Max. dakbelasting

kg

100

Trekvermogen, geremd/ongeremd

kg

1.500/750

Tankinhoud en reserve

liter

54/6

Prestaties, verbruik, emissies

Acceleratie 0-100 km/u

seconden

11,7

Topsnelheid

km/u

175

Gecombineerd verbruik, WLTP3

l/100 km

5,8-5,3

Gecombineerde CO2-emissie WLTP3

g/km

153-138

Emissieklasse

 

Euro 6d

    

[1] Per: 25 augustus 2021

[2] Met flexibele/vaste scheidingswand

[3] De verstrekte waarden zijn de WLTP CO2-waarden in overeenstemming met artikel 2, nr. 3 van Uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153. De cijfers voor het brandstofverbruik zijn op basis van deze cijfers berekend.

Technische gegevens1

Mercedes-Benz Citan 110

 

 

Gesloten Bestelwagen

Tourer

Motor

Aantal cilinders/opstelling

 

4/in lijn

Cilinderinhoud

cc

1.332

Nominaal vermogen

kW/pk

75/102

bij tpm

tpm

4.500

Nominaal koppel

Nm

200

bij tpm

tpm

1.500

Compressieverhouding

 

10,6:1

Mengselvorming

 

Injectie onder hoge druk

Vermogensoverbrenging

Aandrijving

 

Voorwielen

Transmissie

 

Handgeschakelde zesversnellingsbak

Overbrengingsverhoudingen

1e/2e/3e/4e/5e/6e versnelling

 

3,727/1,947/1,226/0,838/0,652/0,56

Achteruitversnelling

 

2,546

Onderstel

Vooras

McPherson as met draagarmen onderaan en een stabilisatorstang

Achteras

Torsieas met schroefveren

Remsysteem

Inwendig geventileerde schijfremmen voor, trommelremmen achter, ABS, ESP®

Inwendig geventileerde schijfremmen voor, schijfremmen achter, ABS, ESP®

Besturing

Elektrisch bekrachtigde tandheugel-en-rondsel stuurinrichting

Velgen

6J x 15 ET 35, optioneel: 6J x 16 ET 38

Banden

195/65 R15 95H, optioneel: 205/60 R16 96H

Afmetingen en gewichten

Wielbasis

mm

2.716

Spoorbreedte, voor/achter

mm

1.584/1.596

Lengte/hoogte/breedte

mm

4.498/1.832/1.859M1:

4.498/1.8112/1.859

Draaicirkel

m

11,75

Max. lengte laadruimte3

mm

3.053/1.806

1.865

Max. laadvolume

m3

2,9

0,52

Eigengewicht volgens EC

kg

1.381–1.628

1.556–1.715

Laadvermogen

kg

351–782

380-539

Toegestaan bruto voertuiggewicht

kg

1.960–2178

2.095

Max. dakbelasting

kg

100

Trekvermogen, geremd/ongeremd

kg

1.500/750

Tankinhoud en reserve

liter

54/6

Prestaties, verbruik, emissies

Acceleratie 0-100 km/u

seconden

14,3

14,7

Topsnelheid

km/u

168

Gecombineerd verbruik, NEDC4

l/100 km

- –

6,4-6,3

Gecombineerde CO2-emissie NEDC4

g/km

- –

146-144

Gecombineerd verbruik, WLTP5

l/100 km

7,2-6,5

7,1-6,6

Gecombineerde CO2-emissie WLTP5

g/km

162-147

161-151

Emissieklasse

 

Euro 6d

         
[1] Per: 5 augustus 2021
[2] Met dakreling 1.852 mm
[3] Met flexibele/vaste scheidingswand op de Gesloten Bestelwagen
[4] De verstrekte waarden zijn de NEDC CO2-waarden in overeenstemming met artikel 2, nr. 1, van Uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153. De brandstofverbruikscijfers zijn op basis van deze cijfers berekend. Voor de bepaling van de motorrijtuigenbelasting in Duitsland is de WLTP-waarde van toepassing.
[5] De verstrekte waarden zijn de WLTP CO2-waarden in overeenstemming met artikel 2, nr. 3 van Uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153. De cijfers voor het brandstofverbruik zijn op basis van deze cijfers berekend.

Technische gegevens42

Mercedes-Benz Citan 113

 

 

Gesloten Bestelwagen

Tourer

Motor

Aantal cilinders/opstelling

 

4/in lijn

Cilinderinhoud

cc

1.332

Nominaal vermogen

kW/pk

96/131

bij tpm

tpm

5.000

Nominaal koppel

Nm

240

bij tpm

tpm

1.600

Compressieverhouding

 

10,6:1

Mengselvorming

 

Injectie onder hoge druk

Vermogensoverbrenging

Aandrijving

 

Voorwielen

Transmissie

 

Handgeschakelde zesversnellingsbak

Overbrengingsverhoudingen

1e/2e/3e/4e/5e/6e versnelling

 

3,727/1,947/1,226/0,838/0,652/0,56

Achteruitversnelling

 

2,546

Onderstel

Vooras

McPherson as met draagarmen onderaan en een stabilisatorstang

Achteras

Torsieas met schroefveren

Remsysteem

Inwendig geventileerde schijfremmen voor, trommelremmen achter, ABS, ESP®

Inwendig geventileerde schijfremmen voor, schijfremmen achter, ABS, ESP®

Besturing

Elektrisch bekrachtigde tandheugel-en-rondsel stuurinrichting

Velgen

6J x 15 ET 35, optioneel: 6J x 16 ET 38

Banden

195/65 R15 95H, optioneel: 205/60 R16 96H

Afmetingen en gewichten

Wielbasis

mm

2.716

Spoorbreedte, voor/achter

mm

1.584/1.596

Lengte/hoogte/breedte

mm

4.498/1.832/1.859

4.498/1.81143/1.859

Draaicirkel

m

11,75

Max. lengte laadruimte44

mm

3.053/1.806

1.865

Max. laadvolume

m3

2,9

0,52

Eigengewicht volgens EC

kg

1.381–1.628

1.556-1.715

Laadvermogen

kg

351–782

380-539

Toegestaan bruto voertuiggewicht

kg

1.960–2.178

2.095

Max. dakbelasting

kg

100

Trekvermogen, geremd/ongeremd

kg

1.500/750

Tankinhoud en reserve

liter

54/6

Prestaties, verbruik, emissies

Acceleratie 0-100 km/u

seconden

12,0

13,0

Topsnelheid

km/u

183

Gecombineerd verbruik, NEDC45

l/100 km

- –

6,4-6,3

Gecombineerde CO2-emissie NEDC45

g/km

- –

146-144

Gecombineerd verbruik, WLTP46

l/100 km

7,1-6,4

7,1-6,6

Gecombineerde CO2-emissie WLTP47

g/km

161-146

160-149

Emissieklasse

 

Euro 6d

         
[42] Per: 25 augustus 2021
[43] Met dakreling 1.852 mm
[44] Met flexibele/vaste scheidingswand op de Gesloten Bestelwagen
[45] De verstrekte waarden zijn de NEDC CO2-waarden in overeenstemming met artikel 2, nr. 1, van Uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153. De brandstofverbruikscijfers zijn op basis van deze cijfers berekend. Voor de bepaling van de motorrijtuigenbelasting in Duitsland is de WLTP-waarde van toepassing.
[46] De verstrekte waarden zijn de WLTP CO2-waarden in overeenstemming met artikel 2, nr. 3 van Uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153. De cijfers voor het brandstofverbruik zijn op basis van deze cijfers berekend.

De beschrijvingen en informatie in deze persmap zijn van toepassing op de internationale modelserie van Mercedes-Benz. De details kunnen per land verschillen. Meer informatie over de aangeboden modellen, inclusief de WLTP-cijfers, is per land te vinden op www.mercedes-benz.com

Contactinformatie:

Sandra Vanmarcke +3227241339 – sandra.vanmarcke@daimler.com

Foto- en videomateriaal is beschikbaar op https://media.mercedes-benz.be

P2021-06

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer dan 175.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens, bestelwagens en services. Bovendien streeft de onderneming naar connectiviteit, autonoom rijden en alternatieve aandrijvingen met zijn toekomstgerichte innovaties. Het productportfolio van Mercedes-Benz Cars omvat de merken Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach en Mercedes me, alsmede het merk smart en het product- en technologiemerk EQ voor elektromobiliteit. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2018 werden bijna 2,3 miljoen auto’s en meer dan 420.000 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met meer dan veertig fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid betekent voor Daimler het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Daimler. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen