Brussel,
04
september
2017
|
09:45
Europe/Brussels

Een halve eeuw Driving Performance in Autoworld Brussel

50 jaar successen van Mercedes-AMG in Autoworld Brussel

Samenvatting

AMG – drie letters die in de hele wereld voor superieure rijprestaties, exclusiviteit, efficiëntie en een bijzonder dynamisch rijplezier staan. In 2017 bestaat het bedrijf dat Hans-Werner Aufrecht en Erhard Melcher in Grossaspach opgericht hebben, 50 jaar. Tijdens die halve eeuw heeft Mercedes-AMG talrijke successen in de autosport op zijn naam geschreven en unieke voertuigen voor de weg ontwikkeld. Daarmee onderstreept de onderneming – vandaag zelfs meer dan ooit – haar unieke positie als een bijzonder succesvolle bouwer van sport- en high-performance wagens.

Om dit te vieren, organiseert Autoworld Brussel van 09 september tot en met 01 oktober 2017 een tentoonstelling onder de noemer “AMG 50th Anniversary” waar een 15-tal oude en nieuwe AMG’s in de spotlights staan.

Mercedes-Benz Belgium Luxemburg en Autoworld hebben inderdaad gezorgd voor een unieke collectie van oude en nieuwe AMG’s, allemaal te bewonderen tussen 09 september en 01 oktober aanstaande, waaronder :

- Mercedes 300SEL AMG (1968)

- Mercedes SL AMG (1990)

- Mercedes C AMG (1995)

- Mercedes ML AMG (2002)

- Mercedes C Break AMG (2003)

- Mercedes SL AMG (2003)

- Mercedes-AMG SL65 Black Series (2009)

- Mercedes SLS AMG (2010)

- Mercedes-AMG A45 (2017)

- Mercedes-AMG E43 (2017)

- Mercedes-AMG S63 Cabrio (2017)

- Mercedes-AMG SL63 (2017)

De onderneming uit Affalterbach, die nu een volledige dochteronderneming van Daimler AG is, vormt de sportieve speerpunt van de groep. Maar ook vandaag blijft Mercedes-AMG op de toekomst gericht en zet het dit uitzonderlijke succesverhaal van wat als een tweemansbedrijf begon, voort. Het bedrijf telt nu ongeveer 1500 werknemers en bij ieder van hen staat de ‘Driving Performance’ centraal. Die belofte van het merk brengt de sterke punten van AMG samen: de modernste technologie en een passie voor dynamische en emotionele producten. Het bedrijf uit Affalterbach staat wereldwijd voor een uitmuntende expertise op het vlak van motoren. Die omvat niet alleen de ontwikkeling van motoren, maar ook de productie ervan volgens de filosofie ‘één man, één motor’. Dat betekent dat elke motor door één enkele monteur met de hand wordt geassembleerd. In 2016 verkocht AMG bijna 100.000 wagens – een groei van meer dan 40% – en ontplooide het bedrijf zijn grootste strategische modelinitiatief ooit. AMG vat dit jubileumjaar dus met recordcijfers aan.

Mercedes-AMG kende in 2016 een sterke groei van 44,1% en overtrof daarmee in grote mate de cijfers van de beste jaren in het verleden. Met 99.235 verkochte auto’s kende het succesverhaal van de dochteronderneming van Mercedes-Benz, die sport- en high-performance wagens bouwt, een nieuw hoogtepunt. Sinds 2013 is de verkoop meer dan verdrievoudigd. Die sterke groei was te danken aan de continue ontwikkeling van de high-performance modellen, waar meer dan ooit vraag naar is.

De strategische uitbreiding van het aanbod in de voorbije jaren heeft er ook toe geleid dat met succes nieuwe klantengroepen aangesproken werden. Het internationale succes van het bedrijf is dus niet alleen gebaseerd op de populaire achtcilindermodellen van de 63-serie. De compacte modellen van de 45-serie vallen, net als het ruime aanbod van de 43-serie, bij veel klanten in de smaak en bezorgen het moderne productaanbod van AMG zo een brede en stevige basis. De grootste afnemers tijdens het meest succesvolle jaar in de geschiedenis van het bedrijf, waren opnieuw de Amerikaanse, Duitse en Chinese markten.

“Met de strategische verruiming van ons aanbod zijn we op weg naar internationaal succes en kunnen we op een uitzonderlijk jaar terugkijken. De modellen van de 63-serie vormen nog altijd ons kernaanbod dat autoliefhebbers in de hele wereld in vervoering brengt. Daarnaast is onze AMG GT-serie, die volledig intern ontwikkeld werd, nu in verschillende uitvoeringen beschikbaar waarmee we op overtuigende wijze onze knowhow als constructeur van sportwagens bewijzen. Tegelijk nemen we dankzij ons ruime aanbod nu een ideale uitgangspositie in om in de toekomst te blijven groeien.

Onze opdracht bestaat er vandaag niet alleen in om het succesverhaal van AMG te vieren, maar ook om de toekomst mee vorm te geven in een van de boeiendste periodes van de autogeschiedenis,” zegt Tobias Moers, voorzitter van de Raad van Bestuur van Mercedes‑AMG GmbH.

De verruiming van het aanbod trekt nieuwe klantengroepen aan

In 2016 voerde Mercedes-AMG het grootste, strategische modelinitiatief in zijn geschiedenis door: het aanbod werd met meer dan tien nieuwe modellen uitgebreid. Vanaf januari 2017 kunnen klanten die op zoek zijn naar een high-performance wagen, uit meer dan 50 modellen kiezen. In elke categorie kan Mercedes-AMG een volledig en indrukwekkend productaanbod voorleggen: van de krachtigste compacte viercilinder in serieproductie tot de sportieve en elegante S 65 met een superieure 12-cilindermotor, van berlines en breaks in verschillende vermogenscategorieën tot een ruim aanbod SUV’s, coupés, cabrio’s en roadsters met uiteenlopende configuraties. En in de verschillende voertuigcategorieën wordt telkens de allerbeste technologie ingebouwd: van een geoptimaliseerde achterwielaandrijving tot de modernste vierwielaandrijving, en van een versnellingsbak met dubbele koppeling tot de 9-traps sportautomaat.

Tegelijk heeft AMG als bouwer van sport- en high-performance wagens een volledig nieuwe groep klanten aangesproken met de modellen uit de 43-serie die onlangs op de markt gebracht werden. De eerste wagens in dat aanbod werden twee jaar geleden door Mercedes-AMG op de Detroit Auto Show onthuld. De modellen in de 43-serie zijn uitgerust met een krachtige en efficiënte zescilindermotor.

Andere kenmerken van de 43-serie zijn de speciale afstelling van de versnellingsbak met kortere schakeltijden, de assen en ophangingen met een specifiek AMG ontwerp, de krachtige remmen en andere specifieke interieur- en koetswerkuitrustingen. Die onderstrepen dat die modellen echte AMG wagens zijn die volledig tegemoet komen aan de ‘Driving Performance’ waar het merk voor staat, en die zich in de verschillende marktsegmenten als echte vertegenwoordigers van het merk opwerpen.

Met de Mercedes-AMG GT serie onderstreept de onderneming uit Affalterbach eens te meer zijn status als een constructeur van bijzonder dynamische sportwagens. De GT modellen vormen de tweede familie sportwagens die volledig intern ontwikkeld werden, na de SLS AMG.

Het concept met de centraal voorin gemonteerde motor en de transaxle-versnellingsbak vormt samen met de intelligente lichtgewicht constructie in aluminium de basis voor een bijzonder dynamische rijervaring. In 2016 breidde AMG de GT familie uit met enkele bijzonder dynamische en fascinerende modellen, namelijk de GT R en de twee open roadstervarianten, de GT Roadster en de GT C Roadster. Maar dat is niet alles: net zoals de AMG GT C Roadster zal de Coupé dit jubileumjaar ook beschikbaar zijn met dezelfde prestaties en vooruitstrevende technologie. Dat model neemt een positie tussen de AMG GT S en de AMG GT R in en krijgt, op het moment van de lancering, een exclusieve uitrusting als het speciale model Edition 50. Tegelijk doen de Mercedes-AMG GT en AMG GT S hun voordeel met een reeks van visuele en technische verbeteringen.

Hypercar met F1-technologie

Mercedes-AMG zet in 2017 niet alleen zijn strategische productinitiatief voort, maar geeft ook al een eerste fascinerende blik op de toekomst in de vorm van een voor de openbare weg goedgekeurde hypercar. Die wagen, waarin onvervalste F1-technologie ingebouwd wordt, is het eerste voertuig met een hybride F1-aandrijving en een goedkeuring voor gebruik op de openbare weg. Met een totaalvermogen van meer dan 1000 pk en een vierwielaandrijving (met een volledig elektrische vooras) is dit model de ultieme belichaming van wat vandaag technisch haalbaar is. Op het vlak van vermogen en efficiëntie effent die hypercar de weg naar de ‘AMG Future Performance’. De modellen van AMG behoren al tot de meest efficiënte wagens in hun categorie. Het recentste voorbeeld daarvan is de Mercedes-AMG E 63. Voor een maximale efficiëntie heeft Mercedes-AMG de V8-motor in de high-performance berline bijvoorbeeld met de cilinderuitschakeling AMG Cylinder Management uitgerust. Daarnaast garanderen de bijzonder intelligente vierwielaandrijving, de versnellingsbak die verbeterd werd om zowel een grotere sportiviteit als efficiëntie mogelijk te maken, en de coastingfunctie een voorbeeldig laag verbruik en lage emissiewaarden.

Uitstekend 2016 voor de privéteams

Met in totaal 18 eindzeges en 32 andere podiumplaatsen beleefden de internationale privé- en performanceteams met de nieuwe Mercedes-AMG GT3 een sensationeel seizoen 2016. De GT3 racewagen kende een ideale seizoenstart. Na de overwinning in de ADAC 24‑uren kwalificatiewedstrijd boekte de nieuwe GT3 racewagen in de 24‑urenwedstrijd die eind mei op de Nürburgring gereden werd, de grootste overwinning ooit sinds het begin van het AMG Customer Sport programma.

De auto legde niet alleen beslag op de eindzege, maar ook op de tweede, derde, vierde en zesde plaats en schreef bovendien ook nog de snelste ronde op zijn naam. De podiumplaatsen in de grootste autorace ter wereld werden gedeeld door het AMG team BLACK FALCON (P1), het AMG team HTP Motorsport (P2) en het HARIBO Racing Team-AMG (P3).

Ook in het seizoen 2017 blijft Mercedes-AMG voluit gaan in zijn programma voor privéteams en komt de succesvolle AMG GT3 ook in de VS aan de start. Bekende teams zullen de bijzonder populaire IMSA Series betwisten, alsook de PWC (de Pirelli World Challenge). De teams in de VS kunnen op hun beurt rekenen op de optimale ondersteuning door Mercedes-AMG Customer Sports.

Kenniscentrum voor de ontwikkeling van V8-motoren

Affalterbach is de thuisbasis van de directie, de administratie, de verkoopdienst, de ontwikkeling- en designteams, en de ambachtelijke motorenbouw van AMG. Die laatste afdeling bouwt de AMG V8-motoren. De andere motoren worden in Kölleda (viercilinder-in-lijnmotoren) en Mannheim (V12-motoren) gebouwd. In die vestigingen wordt elke motor door één enkele monteur gassembleerd volgens het principe ‘één man, één motor’. De motor krijgt daarom ook een badge mee met de handtekening van de monteur in kwestie.

Mercedes-AMG is vandaag niet alleen bevoegd voor de ontwikkeling van de nieuwe achtcilindermotoren voor het merk Mercedes-Benz, maar ook van de AMG V8-motoren. De eerste serieauto met een V8 die in Affalterbach ontwikkeld werd, was de G 500 die in september 2015 op de markt kwam. De V8-motor voor de nieuwe S‑Klasse is ook in Affalterbach ontwikkeld en bewijst de expertise van AMG op het vlak van de motorenbouw.

Eersteklas klantenondersteuning in de AMG Performance Centres

Als onderdeel van de strategische verruiming van het aanbod tot meer dan 50 modellen, werd ook het aantal AMG Performance Centres fors uitgebreid.

Met meer dan 400 Performance Centres in 40 landen kunnen klanten en liefhebbers zich in de wereld van Mercedes-AMG onderdompelen. Dat zijn plekken waar ze de geschiedenis en het DNA van het merk aan den lijve kunnen ervaren. Daarnaast is een eersteklas klantendienst een essentieel onderdeel van de ‘Driving Performance’ die het merk AMG belooft. De showrooms van de AMG Performance Centres zijn in Mercedes-Benz dealers geïntegreerd.

Daar vormen ze een shop-in-shop en onderscheiden ze zich door de heel eigen merkidentiteit van AMG. Hoogwaardige materialen, een exclusieve autosportsfeer en kenmerkende AMG kleuren stellen iedereen in staat om te ervaren waar het merk voor staat. En zoals dat bij het ruimte productaanbod hoort, geven getrainde en gekwalificeerde verkoop- en service-experts van AMG de klanten deskundige raad en ondersteuning.

De volgende stap in de ontwikkeling van de AMG Performance Centres omvat de opening van nieuwe AMG verkoop- en servicevestigingen met een heel eigen architectuur in Japan en Australië. Als een uitbreiding van het bestaande internationale verkoopnetwerk wordt het aparte centre in Tokyo Setagaya, dat op 12 januari 2017 zijn deuren opende, het boegbeeld van het dealernetwerk. Tegelijk voert het de volgende stap van het strategische verkoopinitiatief in. In een ruimte van bijna 1000 m² komen de klanten alles te weten over de nieuwste AMG high-performance modellen en hun technologische kenmerken, de AMG Driving Academy, de AMG Collection en de betrokkenheid van AMG bij de autosport.

Exclusieve AMG Private Lounge

Een ander essentieel onderdeel van de klantenondersteuning is de online AMG Private Lounge. Het concept dat in 2006 voor VS-klanten in het leven geroepen was, werd in 2009 tot het Duitstalige gebied uitgebreid en bezorgde de officiële AMG Brand Community een internationale dimensie. Het online platform nodigt eigenaars van een AMG model uit om hun passie voor het merk te delen met andere AMG liefhebbers. Door het uitwisselen van insiderkennis, het directe contact met Affalterbach, de exclusieve evenementen en de gelegenheid om van ideeën en gedachten te wisselen, krijgt het merk een toegankelijker imago. Op het ogenblik telt de AMG Private Lounge Community meer dan 48.000 erkende leden uit de hele wereld. Geen andere autobouwer biedt een vergelijkbare dienst.

Pitsradio voor AMG klanten

Om een hoogwaardige klantenondersteuning te garanderen, hebben klanten vanaf oktober 2016 toegang tot een exclusieve AMG hotline. Het hoofddoel van die ‘pitsradio’ is om wanneer nodig de bestuurder weer performance te geven – bij een ongeval bijvoorbeeld. De service hotline kan ook helpen wanneer de klant een technische vraag heeft of een afspraak met de werkplaats wil maken. Vastgelegde procedures garanderen de klant dat hij zo snel mogelijk bijstand krijgt.

De hotline is in eerste instantie beschikbaar voor klanten in Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland. In de toekomst volgen nog andere markten en wordt het aanbod uitgebreid.

Mijlpalen in de geschiedenis van het merk voor sport- en high-performance wagens

De onderneming die Hans-Werner Aufrecht en Erhard Melcher opgericht hebben, vervult al 50 jaar de dromen van liefhebbers van high-performance wagens. De twee mannen installeerden in 1967 hun eerste werkplaats in een oude fabriek als een “ingenieursbureau en een ontwerp- en testcentrum voor de ontwikkeling van racemotoren”. In 1971 legde de AMG 300 SEL 6.8 van "Aufrecht und Melcher, Großaspach" – in het kort: AMG – helemaal uit het niets beslag op de zege in zijn categorie en eindigde hij tweede in de 24 Uren van Spa-Francorchamps. Een andere mijlpaal was de compleet nieuwe cilinderkop die Melcher ontwikkeld had en waarin de modernste technologie ingebouwd was.

De samenwerking met Mercedes-Benz begon in 1990. De C 36 AMG die in 1993 uitgebracht werd, was de eerste auto die op basis van het samenwerkingsovereenkomst op de markt kwam. In 2005 werd Mercedes-AMG een volledige dochteronderneming van Daimler-AG. En in 2009 kwam de Mercedes-Benz SLS AMG uit, de eerste auto die volledig door Mercedes-AMG ontwikkeld was. In 2011 werd AMG in de autosport actief met de SLS AMG GT3. Nadien volgden de lancering van de Mercedes-AMG GT in 2014 en de introductie van de modellen uit de 43-serie in 2015, waarmee het merk een grotere klantengroep kon aanspreken.

50 jaar Mercedes-AMG

Mijlpalen in de geschiedenis van het merk voor sport- en high-performance wagens

  • AMG werd in 1967 in Burgstall opgericht door Hans-Werner Aufrecht en Erhard Melcher als een ‘ingenieurs-, ontwerp- en testbureau voor de ontwikkeling van racemotoren’. De letters AMG staan voor Aufrecht, Melcher en Großaspach – het geboortestadje van Aufrecht.

  • In 1971 werd AMG in één klap wereldberoemd met de rood gelakte AMG 300 SEL 6.8 die op een verbluffende manier tijdens de 24 Uren van Spa‑Francorchamps zijn categorie overheerste en tweede eindigde in het eindklassement.

  • De vestiging in Affalterbach werd in 1976 opgericht. In een nieuw opgetrokken gebouw groeide de werkplaats voor racemotoren uit tot een producent van sportieve berlines en coupés.

  • In 1984 ontwikkelde Melcher op een volledig onafhankelijke manier een cilinderkop met de moderne vierkleppentechnologie. Die innovatieve techniek werd gebruikt voor de 5,0‑liter V8-motor van de Mercedes-Benz 500 SEC. Het principe van ‘één man, één motor’ lag van bij het begin vast.

  • Vanaf 1986 werd de nieuwe cilinderkop niet alleen in de AMG versie van de S‑Klasse ingebouwd, maar vooral ook in de berline en, vanaf 1987, in de mid-size coupé (W124). De vakpers in de VS doopte de 265 kW (360 pk) sterke auto "The Hammer".

  • Vanaf 1988 bouwde AMG niet alleen de Mercedes-Benz 190 E racewagens, maar was het bedrijf ook verantwoordelijk voor de inzet ervan in de DTM (het Duitse kampioenschap voor toerwagens).

  • De samenwerking met Mercedes-Benz ging in 1990 van start. In 1991 begon AMG met de ontwikkeling en productie van sportuitvoeringen van modellen van Mercedes-Benz.

  • De C 36 AMG die in 1993 uitgebracht werd, was de eerste auto die op basis van het samenwerkingsovereenkomst met Daimler-Benz op de markt kwam. Dat model werd de eerste bestseller van het bedrijf dat er tot in 1997 5.000 exemplaren van verkocht.

  • Met de C 36 AMG leverde AMG in 1996 de eerste officiële safety car voor de F1.

  • Vanaf 1999 kwam Mercedes-AMG voor 51% in handen van DaimlerChrysler.

  • In 2001 werd de nieuw ontwikkelde 5-traps automaat in de C 32 AMG aan de 3,2‑liter V6-turbomotor gekoppeld. De innovatieve bediening met knoppen maakte het mogelijk om de versnellingen manueel te selecteren.

  • In 2005 werd Mercedes-AMG een volledige dochteronderneming van Daimler AG.

  • De Mercedes-Benz SLS AMG die in 2009 onthuld werd, was de eerste auto die het merk voor sport- en high-performance wagens volledig intern ontwikkeld had. Liefhebbers uit de hele wereld liepen warm voor het motorgeluid, de compromisloze rijdynamiek en de iconische vleugeldeuren.

  • In 2011 werd AMG in de autosport actief met de SLS AMG GT3. Tegelijk begaf Mercedes-Benz zich met de SLS GT3 op het exclusieve domein van de privéraceteams.

  • De Mercedes-AMG GT die in 2014 voorgesteld werd, was de tweede sportwagen die volledig intern door Mercedes-AMG in Affalterbach ontwikkeld was.

  • Met de instap in het compacte segment en met de modellen van de 43-serie breidde AMG zijn productaanbod uit en kon het nieuwe doelgroepen aanspreken.

  • Met bijna 70.000 verkochte auto’s zette Mercedes-AMG in 2015 een nieuw verkooprecord neer. De groei was niet alleen te danken aan de recent uitgebrachte modellen van de 43-serie, maar vooral ook aan de high-performance uitvoeringen van de C‑Klasse, de SUV’s en de compacte modellen.

  • Sinds 2016 schrijft de Mercedes-AMG GT3 een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de privéteams. Bij de 24 Uren van ADAC Zurich op de Nürburgring in 2016 gingen de eerste vier plaatsen naar teams die met de Mercedes-AMG GT3 reden.

  • Met bijna 100.000 verkochte auto’s gaat Mercedes-AMG het jubileumjaar 2017 in met een nieuw verkooprecord.

  • Met de AMG GT C breidt Mercedes-AMG zijn aanbod sportauto’s uit tot zes modellen plus de AMG GT3 raceauto voor privéteams. In minder dan drie jaar heeft de tweede auto die volledig intern ontwikkeld werd, een hele familie sportauto’s opgeleverd.