Brussel,
18
september
2020
|
13:09
Europe/Brussels

Eerste lichting van 23 leerlingen duaal leren behaalt diploma

Duaal leren speerpunt van Mercedes-Benz Belgium Luxembourg

Samenvatting

Mercedes-Benz startte in het schooljaar 2017/2018 in samenwerking met haar dealers, onderwijsinstellingen en EDUCAM - het kennis- en opleidingscentrum in de auto sector – met een duaal leertraject voor autotechniek. In juli 2020 studeerden 23 van de inmiddels 57 gestarte leerlingen af waarvan 80% meteen ook het Mercedes-Benz certificaat van onderhoudstechnicus heeft behaald. Het Duitse premiummerk speelt op deze manier succesvol in op de trend van meer praktijkgericht onderwijs waarbij ze tegelijkertijd een boost geeft aan het imago van de opleiding automechanica.

“Met het einde van het schooljaar 2019-2020 is meteen ook de eerste lichting leerlingen duaal leren afgestudeerd”, zegt Geert De Bock, Directeur Customer Services Mercedes-Benz Belgium Luxembourg. “Felicitaties aan elk van hen. Dit combi-traject waar lesdagen op school en sectorale opleidingen worden aangevuld met het opdoen van praktijkervaring in onze werkplaatsen is een verrijking voor de jongeren én voor onze organisatie. De afgestudeerden behalen niet alleen hun schooldiploma autotechnieken, ze krijgen meteen ook de titel ‘onderhoudstechnieker bij Mercedes-Benz. Bovendien kunnen ze tijdens het traject ook meteen hun sectoraal certificaat van EDUCAM behalen. Deze aanpak opent voor de deelnemers niet alleen de deur naar een vaste werkplek in één van onze Erkende Servicepunten, het is tegelijkertijd een opstap naar hun verdere ontwikkeling binnen onze organisatie – al dan niet tot gecertificeerd diagnosetechnicus.”

Duaal leren

Uit studies[1] blijkt dat duaal leren en werken een van de maatregelen is om het beroeps- en technisch onderwijs te versterken en de praktische kennis van de bedrijven mee te nemen in het onderwijs. Ook ontstaat er een groot voordeel in het leerproces van de leerling als zijn of haar kennis en kunde direct aan de realiteit van het bedrijfsleven kan worden gelinkt. Ze zijn veel beter voorbereid op hun startende loopbaan en kunnen zo met meer zelfvertrouwen starten. Bovendien conformeren zij zich makkelijker aan een steeds sneller veranderende arbeidsmarkt.

Het traject mag dan wel de naam ‘duaal leren’ dragen, het komt tot stand dankzij de samenwerking tussen drie partijen; Mercedes-Benz Belgium Luxembourg, EDUCAM als partner voor sectorale opleidingen en tal van scholen. Mercedes-Benz heeft in samenwerking met EDUCAM een aantal scholen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië benaderd en een overlegplatform in het leven geroepen om de krachten te bundelen en elkaar aan te zetten tot concrete actie rond duaal leren en werken. Dankzij deze aanpak zijn er sinds 2017 in totaal 57 leerlingen met duaal leren gestart; 60% in Wallonië voor een traject gespreid over drie jaren en 40% in Vlaanderen of Brussel voor een tweejarige gecombineerd leer-werk plan.

Tony Vermeire, Manager Retail Apprenticeship & Trial Learning van Mercedes-Benz: “De voordelen van ons leerwerktraject zijn tweeledig. Aan de ene kant doet de leerling direct vakkennis en ervaring op uit de dagelijkse praktijk. Aan de andere kant neemt hij of zij nieuwe theoretische kennis mee naar ons als werkgever. Zo ontstaat er in feite een bedrijfsopleiding op maat. Bovendien hebben we als doel tijdens de leerwerktrajecten een vertrouwensband met de leerling op te bouwen, zodat de leerling na het behalen van het diploma nog een lange tijd bij ons in dienst blijft.”

Van de 23 afgestudeerden autotechnieken heeft nagenoeg de helft uitzicht op een vaste baan bij één van de erkende werkplaatsen bij het merk met de ster daar waar nog eens dertig procent een voortgezette opleiding start.

Bij de Beroeps Begeleidende Leerweg van Mercedes-Benz heeft de leerling een arbeidsovereenkomst en volgt daarnaast één à twee dagen per week les. De leerling voert in de werkplaats onder toezicht een aantal werkzaamheden uit, zoals inspecties en onderhoudsbeurten aan personenauto’s en bedrijfswagens, het monteren van accessoires en het klaarmaken van voertuigen voor aflevering aan klanten.“De combinatie van de drie elementen - ‘leren op school’, ‘leren bij EDUCAM’ en ‘leren op de werkvloer’ - vergroot zonder enige twijfel de motivatie van vele jongeren om te kiezen voor alle facetten van autotechniek”, aldus Tony Vermeire. “En niet onbelangrijk: eenmaal in het traject maken we leerlingen vertrouwd met onze voertuigen, waardoor er al snel een meerwaarde voor de werkplaats ontstaat.”

[1] Zie Sector studie EDUCAM DUAAL 2016