Brussel,
22
maart
2022
|
10:22
Europe/Brussels

Engineering desire: hoe Mercedes-Benz de toekomst van luxe en efficiëntie vormgeeft

De belangrijkste innovaties die de voertuigsoftware definiëren

Samenvatting

Digitale en duurzame innovaties worden de belangrijkste USP’s om luxe individuele mobiliteit ook in de toekomst aantrekkelijk te maken. Klanten associëren luxe steeds vaker met immateriële waarden, zoals meer tijd voor zichzelf en verantwoordelijkheid voor andere mensen en het milieu. Als toonaangevend luxe automerk tilt Mercedes-Benz de luxebeleving voortdurend naar een nieuw niveau. Dit houdt ook in dat het een nieuwe betekenis krijgt voor het digitale en duurzame tijdperk. Het gaat erom meer te doen met minder. Gedreven door de innovatieve geest die stevig verankerd is in het merk-DNA, en door de strategische doelen ‘Lead in electric’ en ‘Lead in car software’, verricht Mercedes-Benz baanbrekend werk in de elektrische en digitale transformatie van de wereldwijde auto-industrie. Het meest recente voorbeeld hiervan is de Mercedes-Benz VISION EQXX. Deze meest efficiënte Mercedes ooit gebouwd is de blauwdruk voor de toekomst van efficiënte elektrische voertuigen. Tegelijkertijd markeert de VISION EQXX het begin van radicaal nieuwe softwaregebaseerde technologieën en kunstmatige intelligentie voor UI/UX. Met DRIVE PILOT ontving Mercedes-Benz als eerste autofabrikant ter wereld een internationaal geldige systeemgoedkeuring voor sterk geautomatiseerd rijden (SAE Level 3).

“Met ons state-of-the-art EV-portfolio en modulaire architectuur voor elektrovoertuigen heeft Mercedes-Benz nu al een leidende rol in de transformatie van mobiliteit. Onze strategie wordt ondersteund door het feit dat we belangrijke elementen van de elektrische aandrijflijn en software zelf ontwikkelen. Met de VISION EQXX laten we zien dat efficiëntie een centraal onderdeel is van luxe – nu en in de toekomst. Efficiëntie bepaalt de nieuwe koers; niet alleen voor de aandrijflijn, maar voor het hele voertuig. Met efficiëntie bereiken we meer met minder – en dat geldt ook voor duurzame luxe die zowel digitaal als fysiek is. Met DRIVE PILOT, ons systeem voor sterk geautomatiseerd rijden op Level 3, krijgen onze klanten het meest waardevolle goed van allemaal: tijd. Als eerste sta gaan we deze toonaangevende technologie aanbieden in Duitsland, maar we rollen het systeem aan het einde van dit jaar, als de wetgeving dit toestaat, ook in de VS uit”, aldus Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group AG, en als Chief Technology Officer verantwoordelijk voor Ontwikkeling en Inkoop. 

“Software verandert de wereld. Bij Mercedes-Benz ontketenen we het potentieel van software, om echte waarde voor onze klanten te creëren. Wij richten ons op die innovaties die de klant tijd geven. Dat is voor ons digitale luxe. De succesfactor is de integratie van software-innovaties in intelligent ontworpen elektronische hardware, op basis van ons nieuwe besturingssysteem MB.OS. Deze krachtige, duurzame en energiezuinige architectuur, die we steeds meer zelf ontwikkelen, zal de klantervaring en de ontwikkelingsprocessen ingrijpend veranderen,” aldus Magnus Östberg, Chief Software Officer van Mercedes-Benz AG. 

VISION EQXX – de toekomst van efficiëntie 
De roadtrip naar elektromobiliteit is in volle gang. Mercedes-Benz heeft op dit pad al veel ervaring opgedaan en tal van mijlpalen bereikt. De technologiedrager VISION EQXX is een voertuig dat speciaal is ontworpen voor deze transformatieve reis. Het demonstreert niet alleen het potentieel van elektromobiliteit voor het digitale en duurzame tijdperk, maar biedt ook een nieuwe interpretatie van de roadtrip zelf. Het vervult het verlangen naar vrijheid en de ontdekking van de wereld in harmonie met de natuur. 

Met een elektrische actieradius van meer dan 1.000 km1 op een enkele acculading en een energieverbruik van minder dan 10 kWh/100 km is de VISION EQXX de blauwdruk van toekomstige efficiëntie. Naast de ultramoderne elektrische aandrijflijn, 's werelds beste luchtweerstandscoëfficiënt van 0,17 en de bionische lichtgewicht constructie is de VISION EQXX ook een pionier van een radicaal nieuwe softwaregestuurde UI/UX-aanpak. Een ‘game engine’ tilt de UI-graphics naar een geheel nieuw niveau van digitale luxe. De user interface laat zien hoe met realtime graphics nieuwe digitale mogelijkheden ontstaan, reageert onmiddellijk op de behoeften van de bestuurder en brengt de echte wereld in het voertuig. Deze samensmelting van mens en machine creëert een nauwe samenwerking tussen voertuig en bestuurder. Deze naadloze relatie wordt verder gefaciliteerd met intuïtieve interactie via het zeer efficiënte en tegelijkertijd visueel indrukwekkende eendelige display. Met een karaktervolle, emotionele stem voor “Hey Mercedes” wordt het gesprek tussen bestuurder en voertuig naar een geheel nieuw en natuurlijker niveau getild. 

Duurzame materialen in de VISION EQXX – de transfer naar serieproductie 
Innovaties die voortkomen uit het technologieprogramma waarvan de VISION EQXX het resultaat is, dienen als blauwdruk voor digitale en duurzame luxe in toekomstige modellen van Mercedes-Benz. Slechts enkele maanden na de wereldpremière van de VISION EQXX neemt Mercedes-Benz de eerste duurzame materialen uit het research-prototype al in serieproductie. Zowel de EQS als de EQE wordt voorzien van kabelgoten die zijn gemaakt van UBQ, een duurzame kunststofvervanger die is gemaakt van huishoudelijk afval dat moeilijk gerecycled kan worden en vaak op de vuilstort terechtkomt. 

De VISION EQXX laat zien hoe tastbare luxe met behulp van duurzame materialen tot stand komt. Andere voorbeelden hiervan zijn diervrije lederalternatieven gemaakt van poedervormige cactusvezels en de wortelachtige structuur van paddenstoelen. De VISION EQXX biedt ook luxe door middel van duurzaamheid die onzichtbaar is voor klanten – met gerecyclede materialen in structurele componenten en een bionische constructiebenadering waarmee gewicht en grondstoffen worden bespaard. 

Eind april zal Mercedes-Benz de praktische geschiktheid van dit visionaire model demonstreren tijdens langeafstandsritten over openbare wegen. 

MB.OS – een architectuur die tijd geeft 
Als onderdeel van het streven van Mercedes-Benz om ‘Lead in car software’ te worden, versnelt het merk de ontwikkeling van zijn eigen besturingssysteem. Het Mercedes-Benz Operating System (MB.OS) is ontwikkeld voor langdurige toepassing en is gebaseerd op een krachtige, duurzame en energiezuinige architectuur die een groot aantal voordelen voor de klant met zich meebrengt. Onder meer om tijd te winnen voor de belangrijke dingen in het leven of gewoon om te ontspannen. Het systeem gebruikt kunstmatige intelligentie om meer en meer te leren van zijn gebruikers, en zich aan te passen aan hun gewoonten en voorkeuren. Door middel van een geïndividualiseerd aanbod tilt het systeem niet alleen de gebruikerservaring naar een nog hoger niveau, maar vereenvoudigt het ook de bediening door steeds intuïtiever te worden – een andere vorm van digitale luxe. Het systeem reduceert de complexiteit door de standaardisatie van elektronica en van elektrische hardware en software, op alle disciplines. Hiervoor deelt Mercedes-Benz het voertuig op in vier disciplines: infotainment, geautomatiseerd rijden, carrosserie & comfort en rijden & laden. De software omvat een user interface, applicaties, middleware en een basisbesturingssysteem. De hardware daarentegen is in deze context alles wat een kabel, elektrische/elektronische hardware, chips en sensoren heeft. 

De vermindering in complexiteit wordt verder doorgevoerd door de verticale integratie van hardware en software. Door software en hardware in eigen beheer te combineren, en door precies te definiëren hoe de verschillende niveaus in de disciplines, de cloud en het Internet of Things (IoT) samenwerken, slaagt Mercedes-Benz erin om het best mogelijke resultaat voor de klant te bereiken. Daarbij horen ook de snellere ontwikkeling van functies en de analyse van data, om beter inzicht te krijgen in de wijze waarop de klant de functies gebruikt, en dit direct mee te nemen in het ontwikkelingsproces. Met inachtneming van strikte gegevensbescherming en transparantie wordt dit uitsluitend gedaan met toestemming van de klant. Daarnaast worden de klantenervaringen doorontwikkeld met nieuwe, aantrekkelijke functies, services en apps van derden die ‘over the air’ (OTA) worden geleverd. 

Een zelf ontworpen user interface en de vermindering in complexiteit biedt voor Mercedes-Benz als onderneming ook voordelen. Om een voorbeeld te geven: de huidige S-Klasse heeft meer dan tachtig regeleenheden. Hoewel dit complexe systeem van afzonderlijke componenten uitstekend werkt, zou het toch efficiënter kunnen als er minder regeleenheden werden toegepast. De enige manier om dit effectief te bereiken, is om hier zelf de controle over te houden. Mercedes-Benz gaat MB.OS voor alle modelseries uitrollen en het platform in meerdere modelgeneraties toepassen om schaalvoordelen te benutten. 

Mercedes-Benz – pionier in geautomatiseerde rij- en veiligheidstechnologieën 
Sinds de uitvinding van de automobiel in 1886 heeft Mercedes-Benz herhaaldelijk nieuwe maatstaven gecreëerd op het gebied van voertuigveiligheid, door nieuwe technologieën te introduceren. Veiligheid is een van de kernwaarden van het merk. De onderneming biedt al jaren geavanceerde rijassistentiesystemen (SAE Level 2) in zijn modellen aan. Deze kunnen het leven in veel alledaagse situaties een stuk makkelijker maken en ondersteuning bieden bij snelheids- en afstandscontrole, de besturing of het wisselen van rijstrook. In december 2021 was Mercedes-Benz de eerste autofabrikant ter wereld die een internationaal geldige systeemgoedkeuring kreeg voor sterk geautomatiseerd rijden (SAE Level 3). En als het om parkeren gaat, gaat het merk nog een stap verder met de voorbereiding voor INTELLIGENT PARK PILOT, dat in de toekomst volledig geautomatiseerd parkeren zonder bestuurder mogelijk maakt (Automated Valet Parking, SAE Level 4). 

SAE Level 2-systemen ondersteunen de bestuurder en vergroten de veiligheid 
Onder de noemer ‘Intelligent Drive’ bundelt Mercedes-Benz een breed scala aan rijassistentiesystemen voor gedeeltelijk geautomatiseerd rijden (SAE Level 2). De actieve afstandsassistent DISTRONIC bewaart automatisch de ingestelde afstand tot voorliggers, op alle typen wegen. De actieve stuurassistent helpt de bestuurder tot een snelheid van 210 km/h binnen de rijstrook te blijven, terwijl de actieve spoorassistent (60-250 km/h) door middel van een camera de belijning van de weg en bermranden detecteert, en het onbedoeld verlaten van de rijstrook tegengaat. De actieve rijstrookwisselassistent biedt coöperatieve ondersteuning bij het wisselen naar de aangrenzende rijstrook. In combinatie met DIGITAL LIGHT is intuïtieve verlichting ook 's nachts mogelijk. De actieve noodstopassistent remt de auto tot stilstand af wanneer het systeem detecteert dat de bestuurder niet meer actief bij het rijden betrokken is. Als onderdeel van de standaard actieve spoorassistent werkt dit ook wanneer de actieve afstandsassistent DISTRONIC met stuurassistent niet geactiveerd is. De actieve remassistent gebruikt de sensoren in het voertuig om te registreren of er een risico bestaat op een aanrijding met voorliggers, kruisend of tegemoetkomend verkeer. In het geval van een dreigende aanrijding waarschuwt het systeem de bestuurder akoestisch en visueel. Als de bestuurder onvoldoende afremt, wordt hij geholpen door een situatiespecifieke remkrachtondersteuning of een autonome noodstop bij uitblijvende reactie van de bestuurder. Met deze en nog vele andere intelligente systemen creëert Mercedes-Benz niet alleen in de auto-industrie maatstaven op het gebied van veiligheidstechnologie, maar zet het ook een belangrijke stap op weg naar autonoom rijden. 

SAE Level 3 DRIVE PILOT – het volgende niveau van geautomatiseerd rijden 
In december 2021 was Mercedes-Benz de eerste autofabrikant ter wereld die voldoet aan de wettelijke vereisten van de internationale UN-R157 voor een Level 3-systeem2, waardoor hooggeautomatiseerd rijden mogelijk wordt. Mercedes-Benz gaat DRIVE PILOT in eerste instantie in Duitsland aanbieden, waar 13.191 kilometer snelweg is vrijgegeven voor hooggeautomatiseerd rijden. Mercedes-Benz werkt ook keihard aan het verkrijgen van officiële goedkeuring in de Amerikaanse staten Californië en Nevada tegen het einde van het jaar – voor zover de juridische situatie een dergelijke operatie toelaat. Hiermee wordt een radicale ommezwaai in gang gezet, waarbij het voertuig onder bepaalde omstandigheden de dynamische rijtaak kan overnemen. Met deze ultieme vorm van luxe kunnen klanten kostbare tijd besparen als ze onderweg zijn, door te ontspannen of te werken. Zo kunnen ze bijvoorbeeld met hun collega’s communiceren, berichten en mails versturen via de headunit, surfen op het internet of gewoon lekker achterover leunen en een film kijken. 

DRIVE PILOT maakt gebruik van de omgevingssensoren van het rijassistentiepakket en omvat extra sensoren die Mercedes-Benz onmisbaar acht voor veilig hooggeautomatiseerd rijden. Denk aan LiDAR, een camera in de achterruit en microfoons, speciaal voor het detecteren van zwaailichten en andere signalen van hulpverleningsvoertuigen. Ook zit er een vochtsensor in de wielkasten. De S-Klasse met DRIVE PILOT beschikt ook over aanvullende stuur- en remsystemen en een aanvullend elektrisch boordsysteem. Hiermee blijft de auto bestuurbaar als een van de hoofdsystemen uitvalt, en kan de bestuurder de controle veilig overnemen. 

Hoogste prioriteit van Mercedes-Benz bij de introductie van DRIVE PILOT is veiligheid, waarbij zeer hoge eisen worden gesteld aan de operationele veiligheid. De exacte locatie van de S-Klasse wordt bepaald door een uiterst nauwkeurig positioneringssysteem. Dit is veel krachtiger dan conventionele GPS-systemen. Daarnaast worden de data van de satellietnavigatie vergeleken met de data van alle sensoren en die van een HD-kaart. De data die worden verzameld door LiDAR, camera’s, radar en ultrasoonsensoren bestaan onder meer uit de weggeometrie, route-eigenschappen, markeringen of verkeersborden. 

Behalve de sensordata ontvangt DRIVE PILOT ook informatie over weggeometrie, routeprofielen, verkeersborden en ongebruikelijke verkeerssituaties (bijvoorbeeld ongevallen of wegwerkzaamheden) van een digitale HD-kaart die een 3D-weergave van de weg en de omgeving geeft. De kaartgegevens worden in backend-datacenters opgeslagen en continu bijgewerkt. Het voertuig slaat een afbeelding van de kaartinformatie op, die continu vergeleken wordt met de backend-data, en actualiseert de lokale data als dat noodzakelijk is. De HD-kaart biedt zodoende een stabiele positiebepaling door een weergave van de omgeving die onafhankelijk is van factoren als schaduw of een vervuilde sensor. Deze kaart verschilt van de kaarten van navigatiesystemen door zijn grotere nauwkeurigheid – centimeters in plaats van meters – en extra gedetailleerde kruispunt- en rijstrookinformatie. 

De benodigde geavanceerde softwarefuncties voor hooggeautomatiseerd rijden worden geleverd door de krachtige centrale besturingseenheid. In het kader van de moderne beveiligingsarchitectuur worden belangrijke algoritmen dubbel berekend. 

SAE Level 4 in parkeergarages: INTELLIGENT PARK PILOT3 moet in de toekomst Automated Valet Parking in geschikte parkeergarages mogelijk maken 
Bepaalde varianten van de S-Klasse en in de toekomst ook de EQS en de EQE zijn de eerste seriemodellen die in Duitsland met de optionele uitrusting ‘Voorbereiding voor INTELLIGENT PARK PILOT’ worden uitgerust. INTELLIGENT PARK PILOT zal in de toekomst Automated Valet Parking in parkeergarages met meerdere verdiepingen mogelijk maken. Hiervoor moeten de parkeergarages worden uitgerust met de juiste infrastructuur van Bosch. Met dit systeem is de auto in staat om volautomatisch naar een gereserveerde parkeerplaats te rijden en deze weer te verlaten – zonder dat er iemand in het voertuig zit. Mercedes-Benz RDNA heeft onlangs in samenwerking met Bosch een EQS 580 met Automated Valet Parking gedemonstreerd tijdens een evenement in hartje Los Angeles. Daarbij werd de effectiviteit, het gemak en de praktische bruikbaarheid van deze geavanceerde, toonaangevende technologie getoond. Mercedes-Benz bekijkt of de voorbereiding in de toekomst in de VS kan worden aangeboden. 

Het idee is dat de bestuurder het voertuig parkeert in een daarvoor bestemde drop-off zone in de parkeergarage en het parkeerproces start via een app op de smartphone. Als de app bevestigt dat de controle over de auto is overgenomen door de AVP-infrastructuur, kan de bestuurder de parkeergarage verlaten. Vervolgens wordt het voertuig automatisch gestart en rijdt, geleid door de sensoren in de parkeergarage, naar de gereserveerde parkeerplaats. Het voertuig stopt voor obstakels zoals voetgangers of andere voertuigen. Bij terugkomst kan de bestuurder het voertuig weer oproepen door middel van een eenvoudige opdracht via de smartphone. Het voertuig rijdt dan naar het aangewezen ophaalpunt. 

EQE – de nieuwe businesslimousine voor het elektrische tijdperk 
De nieuwe EQE is het tweede model dat is gebaseerd op de EVA2-architectuur voor elektrische voertuigen. Dit volledig nieuwe concept maakt het zogenaamde purpose-design mogelijk en biedt duidelijke voordelen op het gebied van aerodynamica en efficiëntie. De sportieve EQE is de businesslimousine van de toekomst. Het model heeft alle essentiële functies van de luxe limousine EQS, in een meer compacte vorm. Zoals het MBUX Hyperscreen, de absolute highlight van het interieur. Dit 56 inch gebogen scherm beslaat vrijwel de gehele breedte van het voertuig en integreert naadloos het combi-instrument, het infotainment en het voorpassagier. Het deel van het MBUX Hyperscreen dat is bestemd voor de voorpassagier, bestaat uit een 12,3 inch oled-display en bedieningspaneel. Hiermee kan de voorpassagier onderweg bijvoorbeeld video’s streamen of tv kijken, waardoor reizen nog plezieriger worden. Het systeem beschikt over een intelligente, op camera’s gebaseerde blokkeringslogica, die detecteert of de bestuurder naar het voorpassagiersdisplay kijkt. Als dit het geval is, dimt het systeem automatisch de dynamische inhoud. Mercedes-Benz verwacht dit systeem nog dit jaar aan te kunnen bieden op Mercedes-EQ modellen die in de VS worden verkocht. 

Andere highlights van de EQE zijn de MBUX spraakassistent, het MBUX head-up display, ENERGIZING AIR CONTROL met HEPA-filter, DIGITAL LIGHT en achterasbesturing. Tal van volledig nieuwe rijfuncties kunnen ‘over the air’ worden geactiveerd, zoals de projectiefuncties van DIGITAL LIGHT of een extra sound experience die de avantgardistische ambiance in het interieur versterkt met rijke, volle soundscapes. 

Het accupakket van de EQE (stroomverbruik gecombineerd (WLTP): 18,7-15,9 kWh/100 km, CO2-emissie gecombineerd (WLTP): 0 g/km)4 heeft een bruikbare capaciteit van circa 90 kWh, voor een actieradius van 660 km (WLTP) – ruim voldoende voor comfortabele langeafstandsritten. Om nog verder te reizen, volstaat 15 minuten laden aan de snellader voor nog eens 250 km (WLTP) aan actieradius.