Brussel,
07
januari
2021
|
14:00
Europe/Brussels

EQS met uniek MBUX Hyperscreen: de grote in-car bioscoop

Assistent voor de bestuurder en voorpassagier die continu leert dankzij kunstmatige intelligentie

Samenvatting

Visueel indrukwekkend, bijzonder eenvoudig te bedienen en uiterst leergierig: het MBUX Hyperscreen is een van de highlights in de EQS. Het is representatief voor de emotionele intelligentie van het volledig elektrische model uit de hogere klasse: het grote, gebogen display strekt zich met een vloeiende beweging over bijna de gehele breedte uit van de linker naar de rechter A-stijl. Het display is niet alleen bijzonder groot, het hoogwaardige, gedetailleerde design zorgt bovendien voor een ‘wow’-effect. De esthetische hightech-look is het emotionele aspect van het MBUX Hyperscreen. Daarnaast is er de kunstmatige intelligentie (AI): met behulp van software die in staat is om te leren, past het weergave- en bedieningsconcept zich volledig aan de gebruiker aan en geeft het gepersonaliseerde suggesties voor tal van infotainment-, comfort- en voertuigfuncties. Dankzij de zero-layer hoeft de gebruiker niet door submenu’s te scrollen of spraakcommandos te geven. De belangrijkste toepassingen worden altijd toegespitst op de situatie en op het hoogste niveau in het gezichtsveld weergegeven. Op deze manier worden tal van bedieningsstappen uit handen van de EQS-bestuurder genomen. En niet alleen de bestuurder wordt ontlast: het MBUX Hyperscreen is ook een attente assistent voor de voorpassagier die over een eigen display en bedieningsgedeelte beschikt.

MBUX (Mercedes-Benz User Experience) heeft de bediening van een Mercedes-Benz radicaal vereenvoudigd. Geïntroduceerd in 2018 in de huidige A-Klasse, rijden er inmiddels wereldwijd meer dan 1,8 miljoen Mercedes-Benz personenwagens rond die over dit systeem beschikken. Enkele maanden geleden debuteerde de tweede generatie van dit zelflerende systeem in de nieuwe S-Klasse. Met de nieuwe EQS en het optioneel leverbare MBUX Hyperscreen volgt nu de volgende grote stap.

“Met ons MBUX Hyperscreen wordt een designvisie werkelijkheid”, aldus Gorden Wagener, Chief Design Officer bij Daimler Group. “We combineren technologie op een fascinerende manier met design, wat de klant een ongekend gebruiksgemak biedt. We houden van eenvoud en we hebben MBUX naar een hoger plan gebracht.”

“Het MBUX Hyperscreen is zowel het brein als het zenuwstelsel van de auto”, aldus Sajjad Khan, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG en CTO. “Het MBUX Hyperscreen leert de klant voortdurend beter kennen en levert een op maat gemaakt, gepersonaliseerd infotainment- en bedieningsaanbod, ook als de inzittende nog niet eens heeft geklikt of gescrold.”

Fascinerend uiterlijk met emotionele visualisatie

Het MBUX Hyperscreen is een voorbeeld van versmelting van digitaal en analoog design: verschillende displays lijken naadloos in elkaar over te gaan, wat resulteert in een indrukwekkende, gebogen displayband. Om de digitale en fysieke wereld met elkaar te verbinden zijn analoge luchtuitstroomopeningen geïntegreerd in dit grote digitale oppervlak.

Het MBUX Hyperscreen is omgeven door een doorlopend kunststof frame. Het zichtbare gedeelte is met behulp van een uitgebreid drielaags proces gespoten in de kleur silver shadow. Dit coatingproces bereikt door extreem dunne tussenlagen een bijzonder hoogwaardige oppervlakte-indruk. Door de geïntegreerde sfeereverlichting in het onderste gedeelte van het MBUX Hyperscreen lijkt de display-unit boven het dashboard te zweven.

De voorpassagier heeft een eigen display en bedieningsgedeelte, wat het reizen aangenamer en leuker maakt. Met behulp van maximaal zeven profielen is het mogelijk de content aan te passen. De entertainmentfuncties van het voorpassagiersdisplay zijn echter alleen beschikbaar tijdens het rijden als de wetgeving in het betreffende land dit toestaat. Als de voorpassagiersstoel niet bezet is, vormt het display een digitaal decoratief sierdeel. In dit geval worden animated sterren weergegeven, het zogeheten Mercedes-Benz pattern.

Voor een bijzonder scherp beeld beschikken het centrale display en het voorpassagiersdisplay over oled-technologie. Hier zijn de afzonderlijke pixels zelfverlichtend; niet-geactiveerde beeldpixels blijven uitgeschakeld, waardoor ze diepzwart lijken. De actieve oled -pixels kenmerken zich daarentegen door een hoge kleurbriljantie, wat resulteert in hoge contrastwaarden, ongeacht de kijkhoek en lichtomstandigheden.

Het fascinerende uiterlijk van het display wordt gekoppeld aan een emotionele visualisatie. Alle graphics zijn gestileerd in een nieuw blauw/oranje kleurenschema. Het klassieke cockpitdisplay met twee ronde klokken is opnieuw geïnterpreteerd met een digitaal laserzwaard in een glazen lens.

Dankzij het strakke displaydesign met ankerpunten is het MBUX Hyperscreen intuïtief en eenvoudig te bedienen. Een voorbeeld hiervan is de weergavestijl voor de EV-modus. Belangrijke functies van de elektrische aandrijving zoals boost of recuperatie worden op een nieuwe manier gevisualiseerd en zo tastbaar gemaakt. Een lensvormig object beweegt tussen twee aansluitingen, volgt de zwaartekracht en geeft zo de G-krachten op een indrukwekkende en emotionele manier weer.

Gepersonaliseerde suggesties met behulp van kunstmatige intelligentie

Infotainmentsystemen bieden vele en uitgebreide functies. Vaak zijn er meerdere bedieningsstappen nodig om ze te bedienen. Om deze interactiestappen verder te beperken, heeft Mercedes-Benz met behulp van kunstmatige intelligentie een user interface met contextbewustzijn ontwikkeld.

Infotainmentsystemen bieden talrijke en uitgebreide functies. Er zijn vaak meerdere bedieningsstappen nodig om ze te bedienen. Om deze interactiestappen nog verder te verminderen, heeft Mercedes-Benz met behulp van kunstmatige intelligentie een contextgevoelige gebruikersinterface ontwikkeld.

MBUX toont proactief de juiste functies op het juiste moment voor de gebruiker, ondersteund door kunstmatige intelligentie (zie voorbeelden hieronder). Het contextgevoelige bewustzijn wordt voortdurend geoptimaliseerd door veranderingen in de omgeving en het gebruikersgedrag. De zero-layer voorziet de gebruiker op het hoogste niveau van de MBUX informatiearchitectuur van dynamische, geaggregeerde content uit het gehele MBUX en gerelateerde services.

Mercedes-Benz heeft onderzoek gedaan naar het gedrag van gebruikers van de eerste generatie MBUX. Vooral de menu’s Navigatie, Radio/Media en Telefonie werden veel gebruikt, zodat de navigatietoepassing altijd in het midden van het display wordt weergegeven, met al zijn functies.

Meer dan twintig andere functies – van het actieve massageprogramma tot verjaardagsherinneringen en suggesties voor de to-do lijst – worden met behulp van kunstmatige intelligentie automatisch getoond wanneer ze relevant zijn voor de klant. ‘Magic Modules’ is de interne naam die de ontwikkelaars aan deze suggestiemodules hebben gegeven en die op de zero-layer worden weergegeven.

In de volgende vier situaties kan de gebruiker de suggestie met één klik accepteren of afwijzen:

  • Als u op dinsdagavond altijd een bepaalde vriend(in) belt op weg naar huis, wordt u op die dag en op dat tijdstip gevraagd of u wilt bellen. Er wordt een visitekaartje met hun contactgegevens getoond, en – indien opgeslagen – hun foto. Alle suggesties van MBUX zijn gekoppeld aan het profiel van de gebruiker. Als iemand anders in de EQS rijdt op een dinsdagavond, wordt deze suggestie niet gedaan – of komt er een andere suggestie, afhankelijk van de voorkeuren van de andere gebruiker.
  • Als u ’s winters regelmatig gebruikmaakt van de massagefunctie volgens het hot stone-principe, leert het systeem dit en stelt het automatisch de comfortfunctie voor bij winterse temperaturen.
  • Als u regelmatig bovenop de stoelverwarming ook de stuurverwarming inschakelt, wordt u dit aangeraden zodra u de stoelverwarming bedient.
  • Het onderstel van de EQS kan worden verhoogd voor meer bodemvrijheid. Dit is een handige functie voor steile garage-ingangen of drempels. MBUX onthoudt de GPS-positie waarop u gebruik hebt gemaakt van de ‘Vehicle Lift-Up’ functie. Als de auto de GPS-positie weer nadert, stelt MBUX zelfstandig voor om de bodemvrijheid van de EQS te verhogen.

Interessante feiten & cijfers

Bij het MBUX Hyperscreen lopen verschillende displays naadloos in elkaar over, wat resulteert in een indrukwekkende, 141 cm brede en gebogen displayband. Het weergave-oppervlak is 2.432,11 cm2.

De grote glazen display-afdekking wordt bij het gietproces driedimensionaal gebogen bij temperaturen van circa 650°C. Dit proces maakt een vervormingsvrij zicht op het display over de gehele breedte van de auto mogelijk, ongeacht de straal van het display.

Om bij de belangrijkste toepassingen te komen, moet de gebruiker door 0 menuniveaus scrollen. Daarom noemt Mercedes-Benz dit de zero-layer’ (nullaag).

Onder het touchscreen bevinden zich in totaal 12 actuatoren voor haptische feedback tijdens het gebruik. Bij aanraking genereren ze een voelbare trilling.

2 coatings op de afdekplaat verminderen reflecties en maken het reinigen gemakkelijker. Het gebogen glas zelf bestaat uit bijzonder krasvast aluminiumsilicaat.

Tot de veiligheidsmaatregelen behoren vooraf bepaalde breekpunten naast de zijdelingse luchtuitstroomopeningen en 5 beugels die dankzij hun honingraatstructuur bij een botsing gericht kunnen meegeven.

8 CPU-cores, 24 GB RAM en 46,4 GB per seconde RAM-geheugenbandbreedte behoren tot de technische specificaties van MBUX.

Op basis van de meetgegevens van 1 multifunctionele camera en ook 1 lichtsensor wordt de helderheid van het display aangepast aan de omgevingsomstandigheden.

Met maximaal 7 profielen kan het displaygedeelte voor de voorpassagier worden geïndividualiseerd.

“Het MBUX Hyperscreen is zowel het brein als het zenuwstelsel van de auto”

Dubbelinterview over MBUX (Mercedes-Benz User Experience)

Gorden Wagener, Chief Design Officer bij Daimler Group, en Sajjad Khan, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG en CTO, over de nieuwe generatie MBUX.

De nieuwe generatie MBUX kan meer, weet meer, zegt meer: wanneer was de laatste keer dat u “Hey Mercedes!” zei? En als we zo brutaal mogen zijn, wat waren dan uw verzoeken of vragen aan de spraakassistent?

Wagener: Dat was nog geen 15 minuten geleden op weg naar kantoor. Als ik MBUX gebruik, is het intuïtief, ik hoef niet na te denken over het hoe en waarom. Dit is eigenlijk zoals de generatie van mijn ouders denkt: wil ik deze technologie gebruiken? Het is vandaag de dag heel anders, de samensmelting van technologie en design maakt het je zó gemakkelijk dat je deze technologie zeker wilt gebruiken. Als technologie veel kan, maar ik moet nadenken over hoe het ook alweer werkt, dan wordt het niet vaak gebruikt. Ons succes is gebaseerd op het idee dat het net zo goed moet werken als het eruitziet.

Khan: Bij mij was het net zoals bij Gorden, op weg naar kantoor. Ik wist niet zeker of ik het licht in de woonkamer thuis had uitgedaan. En dus heb ik, met behulp van de MBUX Smart Home-functie, via Hey Mercedes even gecheckt of het licht aan of uit was. En dat is waar het om gaat bij innovatieve en intuïtieve technologie – het ondersteunt me, maakt mijn leven gemakkelijker en bespaart me dus tijd.

In januari 2018 presenteerde u de eerste generatie MBUX tijdens de CES in Las Vegas. Hoe was het om als autofabrikant het auto-interieur van de toekomst te presenteren op een beurs voor consumentenelektronica?

Khan: De dagen rond de wereldpremière van MBUX in Las Vegas waren een zeer spannende tijd voor mijn team en mij. Kunnen we de uitgebreide programmering op tijd afronden? Werkt de live demonstratie? En zullen de journalisten beseffen wat het potentieel van MBUX is? Maar het ging gelukking allemaal goed: alles werkte geweldig en pers en publiek waren enthousiast. Slechts vier maanden later werd de nieuwe A-Klasse als eerste model met MBUX aan de wereld voorgesteld. Inmiddels rijden er wereldwijd meer dan 1,8 miljoen auto’s van Mercedes-Benz met MBUX rond. Een nieuwe Mercedes zonder MBUX is al ondenkbaar. Met de tweede generatie MBUX borduren we voort op dit ongekende succesverhaal.

Wagener: De beurs van Las Vegas was precies de juiste plaats voor de wereldpremière van MBUX. De afkorting CES staat voor Consumer Electronics Show, maar de CES is een belangrijke techbeurs geworden, die de toenemende digitalisering en connected wereld weerspiegelt. Net als seismografen sporen mijn designcollega’s in onze vier internationale designstudio’s dergelijke trends wereldwijd op en worden ze geïnspireerd door nieuwe ideeën uit andere continenten en culturen. Hun werkterrein is de toekomst. Een bezoek aan de CES is altijd zeer inspirerend geweest, vooral als het gaat om user experience of trends als ‘fit & healthy’.

Met het 3D-bestuurdersdisplay met echte dieptewerking, het grote head-up display met augmented reality-content zoals animated richtingspijlen en biometrische authenticatie, heeft MBUX nu weer een grote stap gezet richting digitalisering en kunstmatige intelligentie. Je zou kunnen zeggen dat met het MBUX Hyperscreen zelfs de grootbeeld-tv nu zijn weg naar de auto heeft gevonden. Wat zijn voor u de highlights van de nieuwe generatie MBUX?

Khan: Ik heb natuurlijk persoonlijke favorieten, waaronder ook absoluut het enorme MBUX Hyperscreen in de EQS. Met zijn unieke elektro-esthetiek en hoge gebruiksvriendelijkheid is het representatief voor het karakter van de EQS – avantgardistisch, cool, persoonlijk en ‘useful’ – het Duitse woord ‘praktisch’ dekt de lading niet zo goed als de Engelse term. Maar minstens zo belangrijk als de afzonderlijke hardwarecomponenten van MBUX zijn de slimme koppeling van alle systemen en de zelflerende, intelligente software. Het is ons doel om met MBUX onze klanten maximaal comfort, personalisatie en gemak te bieden. Een systeem dat gedetailleerder, uitgekiender en individueler is dan ooit. Het voordeel voor onze klanten is dat ze dankzij de geoptimaliseerde gebruiksvriendelijkheid tijd besparen en een hoge toegevoegde waarde krijgen. MBUX wordt de ruggengraat of zelfs het centrale brein van de auto.

Wagener: Met MBUX wilden we het optimale infotainmentsysteem voor auto’s creëren. We hebben de bipolariteit van onze designfilosofie van sensuele puurheid overgebracht naar MBUX – dat is enerzijds de sensuele schoonheid en anderzijds het ‘wow-effect’ van de unieke intuïtieve bediening. En bij de EQS, als vertegenwoordiger van onze filosofie van progressieve luxe, mocht het systeem iets moderner, gedurfder en meer polariserend zijn. Ik deel de mening van Sajjad, ook mijn absolute favoriet in het interieur is het MBUX Hyperscreen. We hebben daarmee een nieuwe interface uitgevonden die design en technologie samenbrengt. Het MBUX Hyperscreen is geboren: een digitaal kunstwerk, een futuristische, luxueuze sculptuur en ook een enorme technologische uitdaging.

Digitale schoonheid is echter slechts één aspect van MBUX toch? Hoe is de uitgesproken gebruiksvriendelijkheid van MBUX verder verbeterd?

Wagener: We ensceneren technologie met behulp van design op een manier die tegelijkertijd leuk en mooi is. En bovenal intuïtief in het gebruik. Naast state-of-the-art hardware komt het ook aan op content en bediening, dat wil zeggen wat we op het display laten zien en hoe het door de klant gebruikt kan worden. We hebben een hoge visuele standaard gehanteerd, met bijzonder verfijnde details. En dankzij onze zero-layer is het nog gemakkelijker in het gebruik. De belangrijkste en meest gebruikte interacties kunnen op één topniveau worden bediend. Je hoeft zelden in submenu’s te duiken en verkort zo de interactietijd. Dit is een voortzetting van de intuïtieve bediening en maakt deel uit van de ‘emotionele intelligentie’ van ons merk Mercedes-EQ.

Khan: Ja, het MBUX Hyperscreen is zowel het brein en het zenuwstelsel van de auto, het is verbonden met alle voertuigonderdelen en communiceert ermee. Dit maakt een nieuwe vorm van interactiviteit en individualiteit mogelijk. Dit komt omdat de klant centraal staat bij de ontwikkeling. We analyseerden de feedback van klanten van de eerste generatie MBUX en vroegen ons af: ‘‘Wat hebben mensen nodig en hoe communiceren ze in de auto? Met name in een elektrische auto? Het doel was een concept dat de bestuurder niet afleidt of moeilijk te bedienen is. En het moest zelflerend zijn met behulp van kunstmatige intelligentie: het MBUX Hyperscreen leert de klant steeds beter kennen en zorgt voor een gepersonaliseerd infotainment- en bedieningsaanbod. We wilden niet simpelweg het grootste display ooit in een auto plaatsen. In plaats daarvan hebben we speciale displays ontwikkeld met een perfecte verhouding van grootte en functionaliteit voor maximaal gebruiksgemak. Dit is klantgerichtheid en digitaal denken in 2021!

Gorden Wagener (52) kwam in 1997 in dienst bij het concern en staat sinds medio 2008 aan het hoofd van de wereldwijde designdivisie van Daimler AG. Onder zijn leiding werd in 2009 onder meer een nieuwe designstrategie voor Mercedes-Benz opgesteld, die voortdurend wordt doorontwikkeld. Met ingang van 1 november 2016 stelde de raad van bestuur van Daimler AG hem aan als Chief Design Officer. Hij studeerde Industrial Design aan de Universiteit van Essen en specialiseerde zich daarna in Transportation Design aan het Royal College of Art in Londen.

Sajjad Khan (47) is bestuurslid van Mercedes-Benz AG. Hij is verantwoordelijk voor ontwikkeling op het gebied van Connectivity, Autonomous, Shared & Services en Electric. Na het afronden van een masterdiploma in informatie- en communicatietechnologie met specialisatie productontwikkeling en vervolgens de eerste internationale projecten in de industrie, trad hij in 2001 in dienst bij het toenmalige DaimlerChrysler AG. Daar werkte hij aan verschillende projecten op infotainmentgebied.