Brussel,
15
december
2020
|
08:30
Europe/Brussels

Productienetwerk van Mercedes-Benz schakelt over naar elektroauto’s: introductie van zes nieuwe MERCEDES-EQ modellen tegen 2022

Grootschalig MERCEDES-EQ modellenoffensief

Samenvatting
  • Mercedes-Benz fabriek Sindelfingen (Duitsland): introductie van de elektrische luxe limousine EQS in Factory 56 in de eerste helft van 2021
  • Mercedes-Benz fabriek Rastatt (Duitsland): productie van de eerste volledig elektrische compacte SUV EQA is opgestart – dit gaat in 2021 ook gebeuren in de fabriek in Beijing (China)
  • Mercedes-Benz fabriek Kecskemét (Hongarije): het besluit is genomen om de tweede volledig elektrische compacte SUV EQB hier te gaan produceren. Productiestart in 2021 - ook in de fabriek in Beijing (China)
  • Mercedes-Benz fabriek Bremen: productiestart van de elektrische businesslimousine EQE in 2021 – kort daarna in de fabriek in Beijing (China)
  • Mercedes-Benz Tuscaloosa (VS): productie van SUV-varianten EQS en EQE starten in 2022
  • Mercedes-Benz accuproductienetwerk: productiestart van accusystemen voor EQS en EQE in Untertürkheim/Hedelfingen (Duitsland) nadert. Productie van accusystemen voor compacte SUV’s in de fabrieken in Kamenz (Duitsland), Jawor (Polen) en Beijing (China). De accufabriek in Tuscaloosa zal vanaf begin 2022 accu’s produceren voor de SUV-varianten van de EQS en EQE

Mercedes-Benz streeft naar een leidende positie op het gebied van elektrische aandrijflijnen en voertuigsoftware. De consequente elektrificatie van het gehele modellengamma is een belangrijk onderdeel van het strategisch plan Ambition2039 en een vereiste op de weg naar CO₂-neutraliteit. In 2022 omvat het portfolio acht volledig elektrische Mercedes-EQ-modellen. Het wereldwijde productienetwerk van Mercedes-Benz is klaar voor het elektrische productoffensief van de onderneming en integreert de Mercedes-EQ-modellen consequent in de serieproductie van bestaande fabrieken.

Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG, verantwoordelijk voor Daimler Group Research, en COO van Mercedes-Benz Cars: “Met de ‘Electric First’-strategie is Mercedes-Benz consequent op weg naar CO₂-neutraliteit en investeren we fors in de transformatie. Ons modellengamma wordt elektrisch en daarmee ook ons wereldwijde productienetwerk met auto- en accufabrieken. We zijn van plan om voorop te lopen op het gebied van elektromobiliteit en gaan ons in het bijzonder richten op de accutechnologie. We kiezen voor een allesomvattende aanpak, van onderzoek en ontwikkeling tot productie en ook strategische samenwerking.”

De EQS, de eerste volledig elektrische luxe limousine van Mercedes-Benz, gaat in de eerste helft van 2021 van start in Factory 56 in Sindelfingen (Duitsland). Met de productiestart van de elektrische compacte SUV EQA in de fabriek in Rastatt (Duitsland) en de huidige beslissing om de EQB-productie in de Hongaarse fabriek in Kecskemét te laten plaatsvinden, zet de onderneming opnieuw belangrijke stappen om zijn modellengamma CO₂-neutraal te maken. De koers naar ‘Electric First’ is ook ingezet in het wereldwijde aandrijflijnproductienetwerk. In het productienetwerk zullen ook hoogvoltagesystemen worden gefabriceerd en geassembleerd.

Jörg Burzer, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG, verantwoordelijk voor Production and Supply Chain: “Het productienetwerk van Mercedes-Benz is internationaal, digitaal en flexibel en klaar voor het komende elektro-offensief – niet in de laatste plaats dankzij onze hooggekwalificeerde en gemotiveerde medewerkers wereldwijd. We beginnen nu aan een waar Mercedes-EQ-offensief. Er zullen tot 2022 zes elektrische modellen op de markt komen, wat de kracht en de competentie van onze Mercedes-Benz productielocaties wereldwijd onderstreept. Het productienetwerk zal in totaal zes Mercedes-EQ-autofabrieken omvatten. De lokale productie van zeer efficiënte accusystemen speelt een centrale rol in de strategie van Mercedes-Benz - in combinatie met een uitgebreid duurzaamheidsconcept dat de gehele levenscyclus van de accu tot aan de recycling beslaat.”

Mercedes-Benz autofabrieken werken continu aan het elektro-offensief

In mei 2019 werd de productie van de EQC (stroomverbruik gecombineerd: 21,5 kWh/100 km; CO₂-emissie gecombineerd: 0 g/km)[1] in de Mercedes-Benz fabriek in Bremen (Duitsland) geïntegreerd in de bestaande serieproductie. Slechts enkele maanden later startte de Duits-Chinese productie-joint venture Beijing Benz Automotive Co. Ltd. (BBAC) met de productie van de EQC voor de lokale markt in China. In 2020 startte het merk met de productie van de EQV, een premium elektrische MPV (stroomverbruik gecombineerd: 26,4 kWh/100 km; CO₂-emissie gecombineerd: 0 g/km) in Vitoria (Noord-Spanje).

In het compacte autosegment kan worden uitgekeken naar de komst van twee volledig elektrische compacte SUV’s in 2021, de EQA en EQB. De EQA beleeft zijn wereldpremière in januari 2021. De EQA is de eerste volledig elektrische afgeleide van dit compacte model. De productiestart van de EQA in de Mercedes-Benz fabriek in Rastatt (Duitsland) verliep soepel. Net als de EQC uit Bremen en Beijing en de EQV uit Vitoria, die al op de markt zijn, worden deze volledig elektrische modellen in de fabriek in Rastatt op dezelfde productielijn geproduceerd als compacte modellen met een conventionele en plug-in hybride aandrijflijn. Dat betekent dat alle vijf modellen die in Rastatt worden geproduceerd, leverbaar zijn in een elektrische variant: naast de volledig elektrische EQA worden de A-Klasse Hatchback, de A-Klasse Limousine, de B-Klasse en de compacte SUV GLA ook geproduceerd in de Mercedes-Benz fabriek in Rastatt – zowel met klassieke verbrandingsmotor als met plug-in hybride aandrijflijn. Daarmee levert de Mercedes-Benz fabriek in Rastatt een belangrijke bijdrage aan een CO₂-neutraal wagenpark en aan het elektro-offensief van Mercedes-Benz AG. Volgend jaar (2021) volgt ook de start van de productie van de EQA bij BBAC in Beijing voor de Chinese markt.

De productie van de EQB zal in 2021 van start gaan op twee locaties in het wereldwijde productienetwerk van Mercedes-Benz Cars: in de Hongaarse Mercedes-Benz fabriek in Kecskemét voor de wereldwijde markt en in de Duits-Chinese joint venture BBAC in Beijing voor de lokale markt. De ombouw van de fabriek inclusief opleiding van de medewerkers en renovatiewerkzaamheden is al in volle gang. De compacte SUV EQB zal het eerste volledig elektrisch aangedreven model zijn dat in Hongarije wordt geproduceerd en vormt een aanvulling op het plug-in hybride portfolio, dat bestaat uit de CLA Coupé en de CLA Shooting Brake. Ook de A-Klasse zal voortaan in Kecskemét met plug-in hybride aandrijflijn worden geproduceerd, aanvullend op de productie in de Mercedes-Benz fabriek in Rastatt (Duitsland).

Daarnaast zal in de eerste helft van 2021 de productie van de elektrische luxe limousine EQS beginnen in Factory 56 in de Mercedes-Benz fabriek in Sindelfingen (Duitsland). De EQS is een zelfstandige, volledig elektrische variant van het nieuwe S-Klasse modellengamma en maakt als eerste gebruik van de nieuwe elektrische architectuur voor elektroauto’s van Mercedes-Benz in het luxe- en topsegment. In Factory 56 worden de S-Klasse, en binnen afzienbare tijd de Mercedes-Maybach S-Klasse en de EQS volledig flexibel op dezelfde lijn geproduceerd. Factory 56 belichaamt de toekomst van de productie bij Mercedes-Benz en creëert nieuwe maatstaven in de auto-industrie. In Factory 56 wordt een efficiëntieverhoging van ongeveer 25 procent gerealiseerd ten opzichte van de productie van de vorige S-Klasse. Dit wordt mogelijk gemaakt door het optimaliseren van de gehele waardeketen en volledige digitalisering met MO360, het digitale Mercedes-Benz productie-ecosysteem. Voor meer informatie hierover: https://media.daimler.com/marsMediaSite/ko/en/47014243.

Bovendien gaat de Mercedes-Benz fabriek in Bremen (Duitsland) in de tweede helft van 2021 beginnen met de productie van de businesslimousine EQE, die kort daarna ook zal starten in de fabriek in Beijing (China). De EQE vormt dus een aanvulling op het volledige elektrische portfolio van de twee fabrieken. De fabriek in Beijing zal dan in totaal vier Mercedes-EQ-modellen voor de lokale markt produceren.

De Mercedes-Benz fabriek in Tuscaloosa (VS) bereidt zich ook voor op de productie van de EQE SUV en EQS SUV in 2022, die in de toekomst op dezelfde lijn zullen worden geproduceerd als de SUV’s met conventionele en plug-in hybride aandrijving.

In 2022 worden in totaal acht elektroauto’s van Mercedes-EQ geproduceerd op zeven locaties op drie continenten. Dit is mogelijk omdat de onderneming wereldwijd al vroeg heeft geïnvesteerd in flexibiliteit en technische uitrusting met toekomstgerichte Industry 4.0-oplossingen. In de fabrieken van Mercedes-Benz AG kunnen modellen met verschillende aandrijvingen parallel worden geproduceerd dankzij zeer flexibele structuren. Bij het realiseren van het strategische doel om vanaf 2030 meer dan de helft van de omzet te genereren met zogeheten xEV’s, oftewel plug-in hybrids en elektroauto’s, en daarnaast het aandeel van volledig elektrische modellen geleidelijk aan te vergroten, is de hoge mate van flexibiliteit een doorslaggevend voordeel. Dit maakt het mogelijk om de productie op korte termijn aan te passen aan de marktvraag.

smart rondt het aanbod van elektroauto’s van Mercedes-Benz Cars af met drie modellen. De smart EQ fortwo (stroomverbruik gecombineerd: 16,5 kWh/100 km, CO₂-emissie gecombineerd: 0 g/km)1 en smart EQ fortwo cabrio (stroomverbruik gecombineerd: 16,8 kWh/100 km, CO₂-emissie gecombineerd: 0 g/km)1 worden geproduceerd in Hambach (Frankrijk) en de smart EQ forfour (stroomverbruik gecombineerd: 17,3 kWh/100 km; CO₂-emissie gecombineerd: 0 g/km)1 in Novo Mesto (Slovenië). De volgende generatie elektroauto’s van smart zal in China worden geproduceerd door de joint venture smart Automobile Co., Ltd. Dit is een joint venture van Mercedes Benz AG en Zhejiang Geely Group (Geely Holding).

De plug-in hybride aandrijving is een belangrijke technologie en een tussenstap naar een volledig elektrisch modellengamma. Het productportfolio van Mercedes-Benz omvat al meer dan 20 plug-in hybrids. Het portfolio zal in 2025 zijn uitgebreid met meer dan 25 plug-in hybrids. De productie ervan speelt dus ook een belangrijke rol in het wereldwijde productienetwerk. In bijna alle autofabrieken van Mercedes-Benz Cars worden nu al plug-in hybrids geproduceerd.

Wereldwijd accuproductienetwerk: belangrijke succesfactor in elektro-offensief van Mercedes-Benz

De accu’s voor de Mercedes-EQ-elektroauto’s worden geleverd door een wereldwijd productienetwerk met fabrieken op drie continenten. De lokale accuproductie is een belangrijke succesfactor voor het elektro-offensief van Mercedes-Benz.

Twee fabrieken in Kamenz (Duitsland) produceren sinds 2012 accusystemen voor hybrids, plug-in hybrids en elektroauto’s. De tweede accufabriek op deze locatie werd in 2018 opgericht en produceert sinds 2019 de accusystemen van de EQC. Deze locatie werd van meet af aan ontworpen als een CO₂-neutrale fabriek en combineert onder meer zonne-energie, geothermische energie en een warmtekrachtcentrale. De accusystemen voor de EQA worden sinds kort ook geproduceerd in Kamenz. Sinds de start van de productie bij Accumotive zijn in de fabriek in Kamenz al meer dan een miljoen lithium-ion-accu’s voor elektrische en plug-in hybride modellen en 48V-systemen geproduceerd.

Mercedes-Benz en BAIC hebben gezamenlijk een lokale accuproductie opgezet op de bestaande locatie in het Yizhuang Industrial Park in Beijing (China). Hiermee wordt de nabijgelegen autofabriek bevoorraad, die met de EQC ook een volledig elektrisch Mercedes-EQ-model produceert. De productie van accusystemen voor de EQC is daar in 2019 gestart. Met de start van de productie van de EQA, EQB en EQE zal de fabriek vanaf 2021 accusystemen produceren voor in totaal vier Mercedes-Benz EQ-modellen.

Dit jaar is in de accufabriek in Jawor (Polen) begonnen met de productie van plug-in hybride accu’s voor de C-, E- en S-klasse. In het komende jaar zal op deze locatie de productie van accusystemen voor de compacte Mercedes-EQ-modellen, de EQA en de EQB, van start gaan. Net als de accufabriek in Kamenz (Duitsland) is de fabriek van begin af aan ontworpen voor CO₂-neutrale productie.

In de toekomst worden op de locatie Untertürkheim (Duitsland) in twee fabrieken accusystemen geproduceerd. De laatste voorbereidingen voor de productie van de accusystemen voor de EQS, die vanaf de eerste helft van 2021 van de productielijn in het nabijgelegen Sindelfingen zal rollen, zijn momenteel in volle gang in de fabriek in Hedelfingen. Het accusysteem voor de EQE zal ook in Hedelfingen worden geproduceerd. In de fabriek in Brühl wordt momenteel een andere accufabriek gebouwd, die vanaf 2022 accusystemen voor plug-in hybrids van Mercedes-Benz zal produceren. De werkzaamheden aan de fabriek zijn al voltooid. In de accufabriek in Brühl worden in de komende maanden de benodigde machines geplaatst.

De productie van de SUV-modellen van de EQS en EQE gaat in 2022 van start in de Mercedes-Benz fabriek in Tuscaloosa (VS). Op dit moment wordt er in de directe omgeving een accufabriek gebouwd die voor beide modellen zeer efficiënte accusystemen gaat leveren. De ultramoderne systemen worden in de komende maanden geïnstalleerd.

Daarnaast is de bouw van een accufabriek op de productielocatie in Sindelfingen gepland.

Samen met de lokale partner Thonburi Automotive Assembly Plant (TAAP) heeft Mercedes-Benz Cars een accufabriek in Bangkok (Thailand) opgezet, waarin de productie in 2019 van start is gegaan. Op de locatie worden accusystemen voor de huidige plug-in hybrids van de C-, E- en S-klasse geproduceerd. Ook worden daar voorbereidingen getroffen voor de productie van aandrijfaccu’s voor de volledig elektrische modellen van het merk Mercedes-EQ.

Electric First en Ambition 2039: CO₂-neutrale mobiliteit en productie

Onder de naam ‘Electric First’ werkt Mercedes-Benz aan de elektrificatie van alle modelvarianten en voertuigtypen. Het doel: de geleidelijke verhoging van het aandeel van volledig elektrische modellen in het productportfolio in de komende jaren. De verkopen moeten in 2030 voor meer dan de helft bestaan uit zogeheten xEV’s, plug-in hybrids en volledig elektrische modellen – en dat aandeel zal nog groter gaan worden. De elektroauto’s van Mercedes-Benz worden steeds populairder. De onderneming heeft in het derde kwartaal van 2020 wereldwijd in totaal 45.000 elektroauto’s en plug-in hybrids (xEV’s) afgeleverd.

Met Ambition2039 introduceerde Mercedes-Benz meer dan een jaar geleden zijn weg naar CO₂-neutraliteit. De voertuigproductie speelt daarbij een cruciale rol. Al vanaf 2022 gaan de personen- en bestelwagenfabrieken van Mercedes-Benz wereldwijd CO₂-neutraal produceren. Het gaat daarbij om meer dan 30 personen- en bestelwagenfabrieken en accufabrieken.

[1] Het stroomverbruik werd bepaald op basis van richtlijn 692/2008/EG. Het stroomverbruik is afhankelijk van de voertuigconfiguratie. De cijfers worden verstrekt overeenkomstig de Duitse verordening 'PKW-EnVKV' en zijn alleen van toepassing op de Duitse markt. Meer informatie over het officiële brandstofverbruik en de officiële specifieke CO₂-emissie van nieuwe personenauto's is te vinden in de EU-gids 'Informatie over het brandstofverbruik, de CO₂-emissie en het energieverbruik van nieuwe auto's', die gratis verkrijgbaar is bij alle dealers, bij DAT Deutsche Automobil Treuhand GmbH en op www.dat.de.