07
oktober
2010
|
02:00
Europe/Brussels

Investering in spitstechnologieën

Gespreid over vijf jaar wordt er in het totaal € 160 miljoen geïnvesteerd in infrastructuur, een rijsimulator en windtunnels. De komende jaren zijn er nog bijkomende investeringen gepland. De uitbreiding van deze locatie en de uitgaven aan spitstechnologieën is een tastbaar bewijs van het feit dat Daimler AG zelfs in uitdagende economische tijden niet bespaart op strategische investeringen. Op deze manier vrijwaart de firma zijn technologische en innovatieve leiderschap in het premiumsegment.

Met zijn 360°-scherm, zijn snelle stroomvoorziening en een twaalf meter lange rail voor dwarsbewegingen is de dynamische simulator de meest geavanceerde in de automobielindustrie. Een al even geavanceerd kenmerk betreft de manier waarop een deel van de vereiste energie om de simulator aan te drijven gerecupereerd wordt: de energie die vrijkomt bij het remmen wordt naar het stroomnet van de fabriek van Sindelfingen geleid.

"De nieuwe rijsimulator stelt ons in staat om de meest dynamische rijmanoeuvres, zoals rijstrookveranderingen, nog realistischer na te bootsen en het gedrag van de bestuurder en het voertuig in wegverkeer nog intensiever te bestuderen," licht Dr. Weber (lid van de raad van beheer van Daimler AG) toe. De installatie werd niet gebouwd om echte rijtesten te vervangen, maar de simulator maakt het wel mogelijk om systemen en onderdelen van toekomstige Mercedes-modellen in alle fases van de ontwikkeling te testen.

De rijsimulator wordt ook gebruikt om bijvoorbeeld rijtests uit te voeren met testobjecten. Tijdens deze tests kunnen normale voertuigbestuurders in alle veiligheids en zonder het minste gevaar de fysieke grenzen opzoeken en tegelijk de Mercedes-ingenieurs van waardevolle informatie voorzien over de manier waarop nieuwe veiligheidssystemen werken en ervaren worden.

Hoe de simulator werkt

De simulatorcel is een ‘hexapod’ die op zes beweegbare steunen rust. Aan de binnenzijde bevindt zich een volledig Mercedes-model waarin de testchauffeur plaatsneemt, en een projectiescherm rondom rond dat een realistische weergave geeft van het verkeer rond de wagen, bewegende voetgangers, tegenliggers en huizen incluis.

De voertuigbedieningen zijn via databussen verbonden met het computergestuurde controlesysteem van de rijsimulator. Wanneer de testrijder het stuurwiel draait, accelereert of de rem bedient, dan worden deze reacties geregistreerd door het digitale controlesysteem en zorgen ze voor dezelfde effecten als in een echte verkeerssituatie. De achtergrond van het scherm wijzigt continu en de bewegende cel simuleert het gedrag van de wagen op de weg, bijvoorbeeld het typische duiken van de snuit bij het remmen of rolbewegingen bij snelle bochten. De computer berekent het rijgedrag van de wagen meer dan 1.000 keer per seconde, en geeft de nodige commando’s aan de elektronica. Het is ook in staat om de cel in dwarsrichting te bewegen over een afstand van twaalf meter, dit bij een maximumsnelheid van tien meter per seconde (36 km/h), zodat bijvoorbeeld een dubbele rijstrookverandering gesimuleerd kan worden.

Mercedes-Benz is al sinds lange tijd een pionier wat het gebruik van dergelijke simulatoren betreft. De eerste rijsimulator was een binnenshuis ontwikkeld toestel dat al 25 jaar geleden, op 10 mei 1985, in gebruik werd genomen in het Daimler-Benz onderzoekscentrum in Berlijn-Marienfelde.