Brussels,
07
februari
2023
|
11:49
Europe/Brussels

Land. Sea. Air. Nieuwe campagne interpreteert duurzaamheidsdoelstellingen van Mercedes-Benz

Samenvatting

·      Historische symboliek van de Mercedes-ster naar de moderne tijd vertaald

·      Trademark moet het verantwoord omgaan met de elementen aarde, water en lucht vertegenwoordigen

·      Visueel krachtige hoofdfilm met duidelijke boodschappen over het behoud van hulpbronnen, recycling en CO2-neutraliteit

Meer dan een eeuw geleden stonden de drie punten van de Mercedes-ster voor Gottlieb Daimler’s visie op mobiliteit ter land, ter zee en in de lucht. In de nieuwe campagne van Mercedes-Benz moeten ze ook symbool staan ​​voor het verantwoord omgaan met de elementen – door het behoud van hulpbronnen, recycling en CO2-neutraliteit. De elementen aarde, water en lucht zijn meer dan ooit de drijfveren van het merk Mercedes-Benz.

“Vandaag de dag staat de Mercedes-ster, net als toen, voor onze unieke geschiedenis, de pioniersgeest die het merk kenmerkt en de niet aflatende innovatiekracht die het begin van een nieuw tijdperk van mobiliteit mogelijk maakt. Dit wordt geïllustreerd door de slogan ‘It's a sign of new times’. De campagne onderstreept eens te meer dat voor Mercedes-Benz luxe en duurzaamheid bij elkaar horen, en verrast met een emotionele uitstraling.”

Bettina Fetzer, Hoofd Communicatie en Marketing bij Mercedes-Benz AG

Campagnedetails

De campagne draait vanaf begin februari 2023 wereldwijd in de voor Mercedes-Benz belangrijkste landen en omvat tv, bioscoop, digitale en sociale media met spots in lengtes van 73, 30 en 15 seconden alsmede social-, print- en out-of-home advertising.

Credits

·      Reclamebureau: verantwoordelijk voor idee, concept en uitvoering: team x

·      Productiemaatschappij: Radical Media

·      Director: Julien Simsäuser / Buildersclub

De campagne focust op maatregelen die bijdragen aan de doelstellingen van de duurzame bedrijfsstrategie van Mercedes-Benz. De onderneming wil tegen het einde van dit decennium volledig elektrisch gaan en de CO2-voetafdruk per voertuig met meer dan de helft verminderen in vergelijking met 2020. Mercedes-Benz wil tegen 2030 meer dan 70 procent van de energiebehoefte voor de productie genereren via hernieuwbare energiebronnen. Dit zal enerzijds worden gerealiseerd door de toepassing van zonne- en windenergie op de eigen locaties en anderzijds door het sluiten van sluiten van overeenkomstige energiecontracten.

Mercedes-Benz is klaar om tegen 2030 volledig elektrisch te gaan

Met Ambition 2039 volgt Mercedes-Benz consequenter dan ooit een holistische benadering op weg naar een volledig elektrische toekomst. Het doel is om vanaf 2039 een portfolio van nieuwe personenwagens en vans op de markt te brengen dat CO₂-neutraal is over de gehele waardeketen en levenscyclus. Mercedes-Benz biedt nu al een accu-elektrisch model aan in alle segmenten waarin het merk vertegenwoordigd is. Vanaf 2025 zijn alle nieuwe voertuigarchitecturen puur elektrisch. Om ook in de gebruiksfase van elektroauto's CO2-uitstoot te vermijden, maakt Mercedes me Charge sinds 2021 groen laden* mogelijk bij openbare laadstations in Europa, de VS en Canada. Het constant groeiende laadnetwerk is een van de grootste ter wereld met meer dan een miljoen laadpunten, waaronder meer dan 400.000 in Europa. Tegen 2027 heeft Mercedes-Benz ook een eigen wereldwijd high-power laadnetwerk opgezet in Noord-Amerika, Europa, China en andere kernmarkten met 2.000 locaties en meer dan 10.000 laadpunten omvatten.

Sinds vorig jaar worden de voertuigen en accu’s in alle eigen fabrieken van Mercedes-Benz CO2-neutraal geproduceerd. Sinds 2022 maken alle eigen productievestigingen van Mercedes-Benz AG wereldwijd uitsluitend gebruik van groene stroom uit hernieuwbare bronnen. Dit geldt ook voor de productiefaciliteiten van de toeleveranciers. Het merk heeft CO₂-neutraliteit tot een belangrijk criterium gemaakt binnen zijn inkoopprocessen en bij het toekennen van contracten. Het doel hierbij is dat uiterlijk vanaf 2039 alleen producten die CO2-neutraal zijn in alle stadia van de waardeketen de fabriekspoorten van Mercedes-Benz mogen passeren.

Duurzame levenscyclus van accu’s

Mercedes-Benz hanteert ook een holistische benadering van de levenscyclus van accu’s op het gebied van re-use, remanufacture, recycle. Mercedes-Benz biedt voor alle elektrische modellen reman-accu’s (ruilaccu’s) aan om recht te doen aan het concept van een gesloten economische kringloop en om hulpbronnen te sparen. Daarnaast heeft dochteronderneming Mercedes-Benz Energy een succesvol businessmodel neergezet met stationaire, grootschalige opslagtoepassingen. Accu's die niet meer in voertuigen kunnen worden gebruikt, kunnen in een 2nd-life opslagsysteem gebruikt blijven worden.

Met het oog op de toekomstige terugkeer van de lithium-ion-accusystemen van Mercedes EQ-modellen heeft Mercedes-Benz zijn wereldwijde accurecyclingstrategie uitgebreid en bouwt de onderneming in Duitsland een eigen accurecyclingfabriek op basis van hydrometallurgie. De onderneming verhoogt zo het recyclingpercentage tot meer dan 96 procent verhoogd en breidt consequent zijn eigen expertise op het gebied van accuwaardecreatie uit.

Besparen van hulpbronnen en vermijden van afval: 40 procent recyclingmaterialen tegen 2030

Mercedes-Benz werkt intensief aan het sluiten van materiaalkringlopen en het vergroten van het aandeel van recylingmaterialen om primaire hulpbronnen te sparen, afval te vermijden en ook de CO2-uitstoot te verminderen. Naast gerecycled staal en aluminium zijn er al innovatieve recyclaten in gebruik. Zo wordt het kunststof vervangingsmateriaal UBQTM, gemaakt van upcycled huishoudelijk afval, gebruikt in de kabelgoten van de EQS en EQE. Later dit jaar worden de EQE en S-Klasse als eerste productiemodellen voorzien van portiergrepen uit chemische recycling, waarbij fossiele grondstoffen zijn vervangen door biomethaan en pyrolyse-olie uit gerecyclede oude banden.

Voor de vloerbekleding van de EQS wordt een nylongaren gebruikt, dat wordt verkregen uit recyclebare materialen zoals visnetten en tapijten. Naast hoogwaardige lederlook en microvezelvlies biedt Mercedes-Benz verschillende stoffen voor het interieur aan, die tot 100 procent uit gerecyclede PET-flessen bestaan. Met het technologieprogramma VISION EQXX demonstreert Mercedes-Benz op indrukwekkende wijze onder meer het potentieel voor duurzame luxe op basis van innovatieve materialen: proefdiervrije lederalternatieven op basis van cactus- en paddestoelmycelia, tapijten van bamboevezels en portiergrepen van een biotechnologisch geproduceerde, zijdeachtige stof.

Mercedes-Benz streeft ook naar decarbonisatie in de staaltoeleveringsketen en richt zich bewust op het vermijden en verminderen van CO2-emissies. In de eerste stap reduceert de onderneming consequent de CO2-uitstoot in de staaltoeleveringsketen - bijvoorbeeld door gebruik te maken van CO2-gereduceerd staal van Salzgitter Flachstahl GmbH, dat volledig uit schroot wordt gemaakt in de vlamboogoven. Vergeleken met traditioneel staal uit hoogovens hebben de microgelegeerde soorten de CO2-uitstoot met meer dan 60 procent verminderd. Vanaf 2025 zal Mercedes-Benz in verschillende modellen staal toepassen dat bijna CO2-vrij is dankzij de productie met waterstof in plaats van kolen. Daartoe heeft de onderneming bijvoorbeeld als eerste autofabrikant geïnvesteerd in de Zweedse start-up H2 Green Steel (H2GS).

*Bij groen laden wordt na het laadproces een gelijke hoeveelheid groene stroom aan het net teruggeleverd. Hiervoor worden Garanties van Oorsprong of Hernieuwbare Energiecertificaten gebruikt, die de herkomst van de energie aantoonbaar certificeren en dienen als een soort geboorteakte voor elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen. De groene stroom wordt gedefinieerd door het EKOenergie-keurmerk, dat wordt bekrachtigd door gecertificeerde energieproductie-installaties.

Contact info:

Bastien Van den Moortel, +32 (0)479 51 52 16,  Bastien.van_den_moortel@mercedes-benz.com

Press info BeLux:

https://media.mercedes-benz.be

Brochures & prijslijsten:

https://www.mercedes-benz.be/nl_BE/passengercars/buy/pricelist-brochures.html

Mercedes-Benz Group Media (Global)

https://group-media.mercedes-benz.com

Mercedes MeMedia

https://media.mercedes-benz.com/

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer circa 172.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse, alsmede het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2021 werden circa 1,9 miljoen personenwagens en bijna 386.200 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Mercedes-Benz Group. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.