16
maart
2012
|
01:00
Europe/Brussels

Le système de propulsion de la Mercedes-Benz SLS AMG E-CELL

Met het elektrische aandrijfsysteem van de SLS AMG E-CELL gunt Mercedes-AMG GmbH ons opnieuw een blik achter de schermen van zijn recentste ontwikkelingsproject. De aandrijving wordt sinds 2010 ontwikkeld als vrucht van de samenwerking tussen Mercedes-AMG en Mercedes AMG High Performance Powertrains in Brixworth. Vier synchrone elektromotoren in de buurt van de wielen leveren een piekvermogen van 392 kW en een koppel van 880 Nm om de SLS AMG E-CELL een opwindende dynamiek te geven. De transmissietunnel in koolstofvezel, die ook als zelfdragende behuizing voor de hoogspanningsbatterijen fungeert, werd structureel geïntegreerd in het aluminium koetswerk en stevig verlijmd. De lichte vezelcomposietmaterialen zijn onder meer afkomstig uit de Formule 1.

Mercedes-Benz verwacht in 2013 een beperkte reeks van de Mercedes-Benz SLS AMG E-CELL op de markt te zullen brengen. De krachtige en lokaal emissievrije supersportwagen met elektrische aandrijving is opnieuw een voorbeeld van de innovatieve kracht en de ontwikkelingsvaardigheden van het prestatiegerichte AMG.

De baanbrekende aandrijving van deze hoogtechnologische wagen heeft heel wat in petto: de aanzienlijke aandrijfkracht wordt geleverd door vier synchrone elektromotoren met een totaal maximumvermogen van 392 kW en een maximumkoppel van 880 Nm. De compacte elektromotoren halen elk een maximale draaisnelheid van 12.000 t/min en bevinden zich vlak bij de wielen. Daardoor ligt het onafgeveerde gewicht heel wat lager dan bij elektromotoren in de wielnaven. Een transmissie per as geeft de aandrijfkracht door aan de wielen.


Acceleratie van 0 tot 100 km/u in 4 seconden
Wat prestaties betreft, maakt de elektrisch aangedreven SLS een sterke indruk: het vleugeldeurmodel sprint van 0 naar 100 km/u in vier seconden, waardoor hij bijna even goed doet als de SLS AMG met 6,3-liter V8-motor, die 420 kW (571 pk) levert en in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u sprint.

Het geheel wordt nog opwindender door de pittige respons op de input van het gaspedaal en de rechtlijnige prestaties: in tegenstelling tot een verbrandingsmotor levert een elektromotor zijn koppel ogenblikkelijk, waardoor het maximumkoppel nagenoeg vanuit stilstand beschikbaar is. De spontane koppelopbouw en zelfverzekerde vermogensontplooiing zonder onderbreking van de trekkracht gaan hand in hand met een totaal trillingsvrije werking van de motor.

Het volledige persdossier kan u in bijlage terugvinden.