Brussel,
17
maart
2022
|
10:14
Europe/Brussels

Luxe van de toekomst: Mercedes-Benz spaart hulpbronnen en gebruikt duurzame materialen

Samenvatting

De luxe van de toekomst is duurzaam - Mercedes-Benz neemt nu al innovatieve materialen uit het VISION EQXX-technologieprogramma in serieproductie:

·      Duurzaam materiaal uit geüpcycled, ongesorteerd huishoudelijk afval van UBQ™ wordt toegepast bij de EQS en EQE (EQE 350+, stroomverbruik gecombineerd WLTP: 18,7-15,9 kWh / 100 km, CO2-emissie gecombineerd WLTP: 0 g/100 km)

·      Hulpbronnenbesparend verwerkt echt leder wordt vanaf 2023 geleidelijk uitgerold naar alle modelseries

·      Vanaf 2025 wordt in verschillende voertuigmodellen vrijwel volledig CO2-vrij staal toegepast

Op de weg naar een volledig elektrische, emissievrije toekomst hanteert Mercedes-Benz meer dan ooit een holistische benadering. Met Ambition 2039 heeft de onderneming als doel om tegen 2039 – elf jaar eerder dan de EU-wetgeving vereist - nieuwe personen- en bestelwagens aan te bieden die in de gehele waardeketen en levenscyclus CO2-neutraal zijn. Hierbij wordt bijzonder veel aandacht besteed aan het zorgvuldig gebruik van materialen en middelen. De onderneming werkt dan ook intensief aan het sluiten van materiaalkringlopen, het aanzienlijk vergroten van het aandeel recyclingmaterialen en het onderzoeken van nieuwe materialen die in harmonie zijn met de natuur.

“Duurzaamheid staat aan de basis van alle onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten bij Mercedes-Benz. Ons doel is om technologisch leidinggevend te worden op milieugebied door meer te bereiken met minder. Daartoe versnellen we ons innovatietempo en brengen we nieuwe, duurzame technologieën zo snel mogelijk in serieproductie - bijvoorbeeld uit de VISION EQXX: al na een paar maanden integreren we het eerste duurzame materiaal van onze technologiedrager in de lopende serieproductie. De EQS en EQE worden als pilotmodelseries uitgerust met kabelgoten gemaakt van het kunststofvervangende materiaal UBQ™, dat wordt verkregen uit huishoudelijk afval”, aldus Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group AG, en Chief Technology Officer, verantwoordelijk voor Ontwikkeling en Inkoop. “Onze visie is om onze hele waardeketen zoveel mogelijk om te vormen tot een gesloten kringloop. Onze seriemodellen bevatten al een groot aantal recyclingmaterialen. Binnen tien jaar zullen we het aandeel secundaire grondstoffen in onze personenwagens verhogen naar gemiddeld 40 procent.”

Het duurzame UBQ™-materiaal wordt verkregen door de verwerking van gemengd huishoudelijk afval, dat tot nu toe moeilijk te recyclen was en daarom vaak wordt verbrand of op de vuilstort belandt. Grondstoffen voor het materiaal zijn onder meer voedselresten, gemengde kunststoffen, karton en babyluiers. Andere toepassingen zoals bodemplaten, wielkastbekledingen en motorcompartimentafdekkingen worden momenteel getest.

Design for Environment
Bij Mercedes-Benz begint duurzaamheid in de vroege fase van productontwikkeling. De onderneming hanteert een holistische benadering van zowel de CO₂-uitstoot als het gebruik van hulpbronnen. Bij het ontwerpen van de voertuigen wordt gekeken naar de samenstelling van alle te gebruiken materialen en wordt ook gekeken naar duurzamere alternatieven. Dit geldt zowel voor oppervlaktematerialen als voor materialen die niet zichtbaar zijn voor de klant. Voorbeelden in het voertuiginterieur zijn duurzaam verwerkt leder, het gebruik van stoffen met een hoog aandeel gerecycled materiaal en innovatieve materialen van de toekomst. Voor de carrosserie vertrouwt Mercedes-Benz onder meer op CO2-vriendelijk staal. De voertuigen zijn ontworpen om zo hulpbronnenbesparend en milieuvriendelijk mogelijk te zijn gedurende hun hele levenscyclus. Mercedes-Benz noemt dit ‘Design for Environment’. De onderneming vertrouwt op innovatieve technologieën die voldoen aan de hoge eisen van luxe en duurzaamheid.

1. DUURZAME LUXE - LEDER EN LEDERALTERNATIEVEN

Het voertuiginterieur is een belangrijk onderdeel van de merkbeleving. De hoogste visuele en haptische kwaliteit is een topprioriteit, samen met comfort, functionaliteit en duurzaamheid. Sinds de begindagen van de automobiel is leder synoniem met een hoogwaardige interieuruitrusting, wat veel klanten willen. Ook hier hanteert Mercedes Benz een holistische benadering om deze luxe te verduurzamen.

Duurzaam verwerkt leder
Klanten die een uitrusting van echt leder wensen, hoeven niet in te leveren op duurzaamheid: vanaf volgend jaar biedt Mercedes-Benz uitsluitend duurzaam geproduceerd en verwerkt leder in alle modelseries aan. Hierbij wordt gekeken naar de gehele keten, van de veehouderij tot het looiproces. Mercedes-Benz hanteert al strenge eisen op het gebied van dierenwelzijn. De onderneming eist onder meer van zijn leveranciers dat zij voldoen aan de ‘5 Freedoms Of Animal Welfare’ van de Animal Welfare Committee in de veehouderij. Daarnaast is een belangrijk inkoopcriterium voor leveranciers dat de lederketen vrij moet zijn van enige vorm van illegale ontbossing en dat grasland niet mag bijdragen aan het in gevaar brengen van of verlies van natuurlijke bossen. In deze context moeten partners hun volledige toeleveringsketen van de boerderij tot het eindproduct openbaar maken.

Voor een milieuvriendelijker looiproces mogen in de toekomst alleen plantaardige of alternatieve duurzame looimiddelen worden gebruikt die volledig chroomvrij zijn - bijvoorbeeld gedroogde koffiebonenschillen, kastanjes of extracten van andere hernieuwbare grondstoffen. Verder mag het leder voor Mercedes-Benz producten alleen verwerkt worden in leerlooierijen die gecertificeerd zijn volgens de Gold Standard van de 'Leather Working Group'. Daarbij horen belangrijke milieuaspecten zoals het verminderen van het gebruik van water, energie en chemicaliën tijdens het looiproces. Mercedes-Benz werkt ook samen met leveranciers om de duurzaamheid van lederproducten continu te verbeteren. Zo moeten de partners bijvoorbeeld een ecobalans van de hele waardeketen van de boerderij tot het afgewerkte leder presenteren. Op deze manier kunnen gerichte maatregelen worden genomen om de ecologische voetafdruk van het leder te verkleinen.

Duurzame lederalternatieven
Mercedes-Benz doet tegelijkertijd intensief onderzoek naar diervrije alternatieven voor echt leder. Ze moeten niet alleen hulpbronnenbesparend zijn, maar ook de hoogste kwaliteit bieden. De Mercedes-Benz VISION EQXX bevat al veelbelovende alternatieven voor echt leder, die bijvoorbeeld zijn gemaakt van hernieuwbare grondstoffen zoals poedervormige cactusvezels. Door de kracht van biotechnologie kunnen schimmelmycelia in het laboratorium uitgroeien tot innovatieve lederalternatieven die de toekomst van duurzame, luxueuze interieuruitrustingen kunnen bepalen. Bij de ontwikkeling en selectie van deze materialen staat een zo hoog mogelijk recyclingpercentage of het gebruik van hernieuwbare grondstoffen in plaats van op aardolie gebaseerde grondstoffen voorop.

Mercedes-Benz biedt wereldwijd voertuigen aan in vele segmenten die ofwel af fabriek een ledervrij interieur hebben of als onderdeel van een individuele klantwens. De verschillende uitrustingsvarianten omvatten een hoogwaardige lederlook en een microvezelfleece met een suède look & feel. Het wordt bijvoorbeeld gebruikt voor de stoelbekleding en interieurhemel en bevat een hoog aandeel gerecyclede materialen, dat in de toekomst voortdurend zal worden verhoogd.

2. HULPBRONNEN BESPAREN DOOR TOEPASSING VAN INNOVATIEVE RECYCLINGMATERIALEN ZOALS STOF

Gerecycleerde materialen worden tegenwoordig al in veel voertuigen toegepast. In het interieur biedt Mercedes-Benz bijvoorbeeld naast lederlook en microvezel verschillende hoogwaardige bekledingsstoffen aan die gemaakt zijn van tot 100 procent gerecyclede PET-flessen. De vloerbekleding in de EQS bestaat onder meer uit nylongaren dat afkomstig is van gerecyclede tapijten en visnetten. 1 ton van dit garen bespaart meer dan 6,5 ton CO2 in vergelijking met nieuw materiaal. Daarnaast zet Mercedes-Benz ook in op het gebruik van natuurlijke vezels om conventionele kunststoffen te vervangen door hernieuwbare grondstoffen.

3. DUURZAME MATERIALEN VAN DE TOEKOMST

De afdeling Group Research onderzoekt de serielancering van veelbelovende materialen die voldoen aan de hoge duurzaamheids- en kwaliteitsnormen van Mercedes-Benz. Een recent voorbeeld is een hoogwaardige kunststof met een geverfd oppervlak dat wordt verkregen door innovatieve chemische recycling. Bij chemische recycling worden met name oude banden en ander moeilijk te recyclen kunststofafval zo afgebroken tot hun chemische componenten dat er nieuwe materialen van kunnen worden gemaakt. De combinatie van grondstoffen uit chemische recycling met de hernieuwbare grondstof biomethaan vermindert het gebruik van fossiele grondstoffen. Het materiaal zou binnenkort kunnen worden gebruikt in bijvoorbeeld portiergrepen.

Een ander veelbelovend materiaal, dat in de kussens van de achterbank kan worden gebruikt, is schuim dat gedeeltelijk op CO2 is gebaseerd. In de polyol, het hoofdbestanddeel van dit polyurethaanschuim van automotive kwaliteit, is CO2, die anders in de atmosfeer zou vrijkomen, chemisch gebonden. Het kooldioxide kan tot 20 procent van het gewicht van de polyol uitmaken.

Mercedes-Benz doet daarnaast intensief onderzoek naar de serierijpheid van andere innovatieve materialen die in de VISION EQXX werden gepresenteerd. Deze omvatten een zijdeachtig, biotechnologisch geproduceerde stof die volledig vrij is van dierlijke producten, en tapijten gemaakt van bamboevezels. Deze materialen zijn niet alleen bijzonder duurzaam, maar bieden ook een exquise visuele en haptische ervaring.

4. CO2-REDUCTIE IN DE CARROSSERIE

Een holistische beoordeling van de duurzaamheid van alle materialen omvat niet alleen het voertuiginterieur, maar ook de carrosserie. Bijzondere aandacht wordt besteed aan materialen die bij de productie bijzonder CO2-intensief zijn, zoals staal en aluminium.

Nu al in serieproductie genomen: CO2-gereduceerd staal
Als onderdeel van Ambition 2039 streeft Mercedes-Benz naar het CO2-neutraal maken van de staaltoeleveringsketen, waarbij de nadruk bewust ligt op het vermijden en verminderen van de CO2-uitstoot in plaats van op compensatie. Op deze manier reduceert de onderneming consequent de CO2-uitstoot in de staaltoeleveringsketen: de VISION EQXX bevat CO2-vriendelijk vlakstaal van Salzgitter Flachstahl GmbH, dat voor 100 procent uit schroot wordt geproduceerd in de vlamboogoven. De huidige A-Klasse, E-Klasse, C-Klasse en de EQE worden binnenkort voorzien van onderdelen van laaggelegerd staal met een CO2-reductie van meer dan 60 procent.

Mercedes-Benz is daarmee de eerste autofabrikant die dit grondstofbesparende, CO2-arme staal in serieproductie neemt. De samenwerking tussen Mercedes-Benz AG en Salzgitter Flachstahl GmbH werd bekroond met de MATERIALICA Design + Technology Gold Award 2021 in de categorie ‘CO2-efficiëntie’. Mercedes-Benz neemt ook staal af van de Amerikaanse leverancier Big River Steel, dat de CO2-uitstoot bij de staalproductie met meer dan 70 procent vermindert door het gebruik van gerecycled staalschroot en hernieuwbare energiebronnen. Ter vergelijking: bij de productie van 1 ton staal in een klassieke hoogoven wordt gemiddeld meer dan 2 ton CO2 uitgestoten.

Vanaf 2025: CO2-vrij staal
In de volgende stap gaat Mercedes-Benz vanaf 2025 in verschillende voertuigmodellen staal gebruiken dat bijna volledig CO2-vrij is door de productie op basis van waterstof in plaats van kolen. Daartoe heeft de onderneming als eerste autofabrikant een aandelenbelang genomen in de Zweedse start-up H2 Green Steel (H2GS). Als onderdeel van een samenwerking met de Zweedse staalproducent SSAB staan ​​de eerste prototype-onderdelen gemaakt van fossielvrij staal al gepland voor dit jaar. De partner gaat in zijn pilotfabriek in Luleå staal uit ijzer produceren met behulp van waterstof.

Via de partnerships bevordert Mercedes-Benz de transformatie van de staalindustrie en versnelt het de ontwikkeling en productie van CO2-vrij staal in Europa.

Gerecycled aluminium
Ook bij het gebruik van aluminium wordt consequent gewerkt aan de decarbonisatie van de toeleveringsketen. Zo brengt de Mercedes-AMG SL een belangrijke wereldprimeur. In de carrosserie van de Mercedes-AMG SL worden namelijk voor het eerst structurele gietstukken van spuitgietlegeringen van tot 100 procent gerecycled aluminiumschroot gebruikt. Bij de aluminiumproductie bespaart dit meer dan 90 procent CO2.