Brussels,
10
februari
2023
|
12:14
Europe/Brussels

MBUX Zero Layer: highlight van de EQS en EQE nu ook beschikbaar voor Mercedes-Benz C- en S-Klasse via draadloze update

Samenvatting

·      Intuïtief bedieningsconcept Zero Layer wordt geïnstalleerd via gratis software-update

·      Kunstmatige intelligentie plaatst applicaties situationeel en contextueel op het bovenste menuniveau

Het weergave- en bedieningsconcept van het MBUX infotainmentsysteem past zich met zijn intelligente software volledig aan de gebruiker aan. Eigenaren van een Mercedes Benz C Klasse (206-serie, vanaf productie juni 2021) en de S Klasse (223-serie inclusief Maybach, vanaf productie juni t/m november 2021) kunnen nu via een over-the-air update (OTA) ook de bijzonder comfortabele Zero Layer1 downloaden – gratis en zonder ervoor naar de werkplaats te hoeven. Zodra de update gereed is voor installatie, wordt de klant hiervan op de hoogte gesteld via het MBUX infotainmentsysteem en via de Mercedes me-app.

De overzichtelijke user interface met grote kaartweergave en individuele ‘tegels’ kan intuïtief worden bediend, zonder door submenu's te hoeven scrollen. Het systeem leert de bestuurder kennen en onthoudt vaak gebruikte instellingen of routes. Het stelt vervolgens gepersonaliseerde infotainment-, comfort- en voertuigfuncties voor, passend bij de rijsituatie. Een voorbeeld: elke avond belt de bestuurder zijn gezin op weg naar huis van zijn werk. Het voertuig leert deze gewoonte in en stelt vervolgens in de toekomst het telefoongesprek op dit moment voor als ‘tegel’ op het bovenste menuniveau. De bestuurder kan deze suggestie natuurlijk indien nodig afwijzen met de functie ‘Nu niet voorstellen’, of permanent wissen met ‘Niet meer voorstellen’. Ook deze wensen onthoudt het voertuig.

“We bieden al sinds 2013 draadloze updates aan. Met actuele software optimaliseren we voortdurend de prestaties van de systemen en ontwikkelen zinvolle nieuwe functies voor de klant, die het rijden in een Mercedes-Benz nog aangenamer maken. De update met de Zero Layer biedt een intuïtieve user experience, waarbij alle relevante functies altijd in beeld zijn. De moderne look helpt om het voertuig up-to-date, en – typisch voor Mercedes – waardevast te houden.”

Magnus Ostberg, Chief Software Officer, Mercedes-Benz AG

Navigatie is naast radio/media en telefonie de belangrijkste functie voor gebruikers en deze staat daarom na deze update altijd op een centrale plek op het beeldscherm. Met behulp van kunstmatige intelligentie worden er meer dan twintig andere functies automatisch aangeboden als ze relevant zijn voor de gebruiker: van ENERGIZING COMFORT-programma’s zoals een ontspannende massage op lange reizen tot informatie over de status van aangesloten smart home-apparaten en suggesties voor het voeren van telefoongesprekken. De ontwikkelaars hebben deze suggestiemodules, die worden weergegeven in de Zero Layer-interface, intern ‘Magic Modules’ genoemd. De Zero Layer debuteerde in 2021 in de volledig elektrische EQS en EQE. De functie is nu ook standaard aan boord van de C-klasse (206-serie) en S-klasse (223-serie inclusief Maybach) vanaf modeljaar 21/2, net als bij andere toekomstige seriemodellen1.

De gratis draadloze update werkt heel eenvoudig: klanten met een actief Mercedes me-account2 krijgen via het MBUX Infotainmentsysteem en via de Mercedes me-app een melding dat deze update beschikbaar is. Download en installatie vinden op de achtergrond plaats. Klanten zonder Mercedes me-account worden per post geïnformeerd over de beschikbaarheid van de update. Voor de gegevensoverdracht vertrouwt Mercedes-Benz op mobiele radiotechnologie en de communicatiemodule die in het voertuig is geïnstalleerd. De klant kan vervolgens de activering starten nadat hij of zij akkoord is gegaan met de gebruiksvoorwaarden. Na het simpelweg volgen van de setup-assistent is er snel en eenvoudig toegang tot de nieuwe functie. Wie het originele menu wil behouden, kan snel heen en weer schakelen tussen de oude en nieuwe user interface. Dit is ook handig bij wisselende bestuurders met persoonlijke voorkeuren voor de startschermweergave.

Contact info:

Bastien Van den Moortel, +32 (0)479 51 52 16,  Bastien.van_den_moortel@mercedes-benz.com

Press info BeLux:

https://media.mercedes-benz.be

Brochures & prijslijsten:

https://www.mercedes-benz.be/nl_BE/passengercars/buy/pricelist-brochures.html

Mercedes-Benz Group Media (Global)

https://group-media.mercedes-benz.com

Mercedes MeMedia

https://media.mercedes-benz.com/

1 De beschikbaarheid van de Zero Layer is afhankelijk van het land, de technische specificaties van het voertuigmodel alsmede de individuele configuratie en instellingen in het voertuig.

2 Om de Mercedes me connect-services te gebruiken, dient een Mercedes me-ID aangemaakt te worden en akkoord te worden gegaan met de gebruiksvoorwaarden voor de Mercedes me connect-services.

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer circa 172.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse, alsmede het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2021 werden circa 1,9 miljoen personenwagens en bijna 386.200 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Mercedes-Benz Group. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.