Brussel,
29
juli
2020
|
14:52
Europe/Brussels

Meet the S-Class DIGITAL: Innovation by Intelligence

Samenvatting

De nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse is op veel gebieden intelligenter geworden, de rijervaring is naar een nieuw niveau getild. Naast digitale innovaties van onder andere MBUX[1] zijn er innovaties die het rijden nog aangenamer en veiliger maken, zoals de achterasbesturing met een grote stuurhoek en veiligheidsinnovaties als de airbag achter. Bovendien kan – als nieuwe functie van PRE-SAFE® Impulse Side – de carrosserie van de auto vlak voor een botsing van opzij worden verhoogd met behulp van het actieve onderstel E-ACTIVE BODY CONTROL. De consequent doorontwikkelde rijassistentiesystemen zijn een volgende stap op weg naar autonoom rijden. Dankzij verbeterde omgevingssensoren bijvoorbeeld bieden de parkeersystemen de bestuurder nog meer ondersteuning bij het manoeuvreren. Door het te integreren in de intuïtieve bediening van MBUX, bereikt de visualisatie nieuwe dimensies.

[1] Meet the S-Class DIGITAL: My MBUX (Mercedes-Benz User Experience)

Kan een luxe limousine met een lange wielbasis in de stad bijna net zo handzaam en wendbaar zijn als een compacte auto? Ja, als hij over achterasbesturing met een grote stuurhoek beschikt.

Zijn er überhaupt nog meer veiligheidsinnovaties mogelijk in het interieur? Ja, zoals de S-Klasse laat zien: de airbag achter voor bescherming bij een zware frontale botsing wordt vanuit de rugleuningen van de voorstoelen ontvouwen, waardoor de twee passagiers op de buitenste achterzitplaatsen nog beter worden beschermd.

Kan het actieve onderstel E-ACTIVE BODY CONTROL naast het comfort ook de veiligheid verhogen? Ja, want de nieuwe S-Klasse beschikt niet alleen over het beproefde PRE-SAFE® Impulse Side-systeem, maar is ook in staat om de hele carrosserie bij een dreigende botsing van opzij te verhogen. Hier profiteren alle inzittenden van.

Kunnen de rijassistentiesystemen nog verder worden verbeterd? Ja, met de nieuwe S-Klasse komt Mercedes-Benz weer een grote stap dichter bij zijn visie op ongevalvrij rijden. De bestuurder wordt tijdens het rijden ondersteund door tal van nieuwe of uitgebreide rijassistentiesystemen. De bestuurder wordt daardoor in het dagelijks verkeer ontlast en kan comfortabel en veilig rijden. Wanneer er gevaar dreigt, kunnen de rijassistentiesystemen in uiteenlopende situaties helpen om adequaat te reageren op een dreigende botsing en deze idealiter te voorkomen. De actieve parkeerassistent en de 360°-camera met nieuwe 3D-weergave ondersteunen de bestuurder nóg meer bij het in- en uitparkeren en bij het manoeuvreren op krappe plekken.

 “De nieuwe S-Klasse doet volledig recht aan zijn traditie als innovator. De nieuwe generatie zal opnieuw het tempo in de auto-industrie bepalen: de S-Klasse biedt baanbrekende innovaties op elk gebied, van veiligheid en comfort tot efficiëntie. Een belangrijk thema is de consequente digitalisering, zowel bij de ontwikkeling als in de auto zelf. Een intelligent netwerk van verschillende systemen biedt onze klanten een merkbare toegevoegde waarde.”Dr. Uwe Ernstberger, Hoofd Productgroep S- en C-Klasse

“In de nieuwe S-Klasse presenteren we nu vol trots de eerste airbag ter wereld voor de achterpassagiers. De airbag achter is met zijn nieuwe, buisvormige structuur uniek. Hij ontvouwt zich daardoor uiterst voorzichtig. Natuurlijk moeten de inzittenden wel hun veiligheidsgordels blijven dragen. Met de nieuwe, verlichte designgordelsloten gaat het omdoen van de veiligheidsgordels nu nog intuïtiever." Dr. Thomas W. Hellmuth, Hoofd Carrosserie en veiligheid

“De achterasbesturing maakt de S-Klasse even handzaam en wendbaar als een compacte auto. Zelfs bij de S-Klasse met lange wielbasis is de draaicirkel gereduceerd tot minder dan 11 meter. En dankzij de actieve parkeerassistent met 360°-camera parkeert de auto ook in krappe parkeervakken en herkent of er zich iemand in die ruimte bevindt. Bij het uitparkeren houdt de S-Klasse bovendien het kruisende verkeer in de gaten.”Jürgen Weissinger, Hoofdengineer S-Klasse

“Als de sensoren een dreigende botsing van opzij detecteren, verhoogt PRE-SAFE® Impulse Side de carrosserie preventief met 8 cm met behulp van E-ACTIVE BODY CONTROL. Op deze manier wordt de botsingsenergie voor een groot deel opgevangen door bijzonder resistente structuren in het onderste deel van de auto. Een andere wereldprimeur is de uitstapwaarschuwingsfunctie die nu een waarschuwing geeft zodra de bestuurder of voorpassagier naar het portier reikt. De MBUX interieurassistent herkent namelijk wanneer een hand de portiergreep nadert.”Dr. Michael Hafner, Hoofd Autonoom rijden

Overzicht van de belangrijkste kenmerken

Met vijf multi-core processoren, meer dan twintig sensoren en het gebruik van de stereocamera reageert het actieve onderstel E-ACTIVE BODY CONTROL (optie) anticiperend op verschillende rijsituaties:

  • Volledig actief onderstel op 48V-basis, met een zeer grote variatie aan rijeigenschappen in de verschillende rijprogramma’s.
  • De regeleenheden van het systeem analyseren de rijsituatie 1.000 keer per seconde en passen het onderstel daarop aan.
  • E-ACTIVE BODY CONTROL regelt de vering en demping voor elk wiel afzonderlijk en gaat dus niet alleen rollen, maar ook overhellen en duiken tegen.
  • In het rijprogramma ‘Comfort’ maakt ROAD SURFACE SCAN gebruik van de multifunctionele stereocamera (Stereo-Multi-Purpose-Kamera SMPC) om het wegdek voor de auto te monitoren. De veerpoten worden dan zo aangestuurd dat ze de carrosseriebewegingen bij het rijden over oneffenheden sterk verminderen.
  • In het rijprogramma ‘Curve’ leunt de auto actief in bochten. De kantelfunctie en de comfortabele onderstelafstelling komen het rijcomfort ten goede, terwijl deze functie bovendien bijzonder plezierig is voor passagiers met een gevoelige maag.
  • E-ACTIVE BODY CONTROL maakt een nieuwe PRE-SAFE® functie mogelijk bij een dreigende botsing van opzij (zie hieronder).

Dankzij achterasbesturing (optie) is de S-Klasse even handzaam en wendbaar als een compacte auto. De stuurhoek op de achteras is maximaal 10 graden, wat een indrukwekkende wendbaarheid in de stad oplevert. Tegelijkertijd profiteert het rijgedrag bij hogere snelheden van een virtuele verlenging van de wielbasis:

  • Met de achterasbesturing met grote stuurhoek op de achteras wordt de draaicirkel van de S-Klasse met maximaal 2 meter verkleind. Dit geeft de S-Klasse met lange wielbasis een draaicirkel van minder dan 11 meter.
  • Deze buitengewone wendbaarheid wordt bereikt door de achterasbesturing te combineren met een meer directe stuuroverbrenging op de vooras.
  • De geïntegreerde bediening van de besturing en de remmen maakt het rijgedrag nog preciezer en stabieler, vooral in dynamische situaties.
  • Als voor deze optie wordt gekozen, hebben klanten keuze uit twee varianten met een stuurhoek op de achteras van maximaal 10 graden of maximaal 4,5 graden.

De nieuwe S-Klasse verlegt ook de grenzen op het gebied van bescherming bij een ongeval:

  • Met een nieuwe functie van PRE-SAFE® Impulse Side heeft Mercedes-Benz ervoor gezorgd dat er nog meer maatregelen worden genomen in de fase vlak voor het ongeval:
    • Wanneer een botsing van opzij dreigt, kan de carrosserie van de auto met behulp van het actieve onderstel E-ACTIVE BODY CONTROL (optie) binnen tienden van een seconde worden verhoogd. Hierdoor wordt de botsingsenergie voor een groot deel opgevangen door bijzonder resistente structuren in het onderste deel van de auto.
  • Bij de inzittendenbescherming zijn veel innovaties uit het Experimental Safety Vehicle (ESF) 2019: geïmplementeerd:
    • De nieuwe airbag achter (optie) is de eerste airbag ter wereld voor de twee passagiers op de buitenste achterzitplaatsen. Het ontwerp met een nieuwe, buisvormige structuur is uniek. Deze constructie zorgt ervoor dat de airbag zich uiterst voorzichtig ontvouwt en dat hij bij een zware frontale botsing de belasting op het hoofd en de nek van de buitenste achterpassagiers sterk kan verminderen (zie voor details de volgende pagina).
    • De nieuwe, verlichte designgordelsloten (optie) zijn eenvoudig te vinden. Dit maakt het omdoen van de veiligheidsgordel intuïtiever.
    • In combinatie met de MBUX interieurassistent kan nu voor het eerst met een camera een kinderzitje op de voorpassagiersstoel worden gedetecteerd. Op het centrale display verschijnt een bevestigingsmelding voor de gordel van het kinderzitje voordat de bestuurder wegrijdt.
    • Bij een zware botsing van opzij positioneert de nieuwe airbag in het midden (landspecifieke uitrusting) zich tussen de bestuurdersstoel en de voorpassagiersstoel, waardoor het risico op contact met het hoofd wordt verminderd.

De nieuwste generatie van het rijassistentiepakket beschikt over nieuwe en verbeterde functies. Twee voorbeelden:

  • Actieve dodehoekassistent:
    • De uitstapwaarschuwingsfunctie geeft nu een waarschuwing zodra de hand van de bestuurder of voorpassagier naar het portier reikt. De MBUX interieurassistent herkent namelijk wanneer een hand de portiergreep nadert.
    • Er wordt een visuele waarschuwing gegeven via een rode gevarendriehoek in de buitenspiegel en via de actieve sfeerverlichting.
  • Actieve stuurassistent:
    • Deze helpt de bestuurder bij het vormen van een noodbaan voor hulpvoertuigen en moedigt daarmee ook andere automobilisten aan om een baan te vormen.

Dankzij verbeterde omgevingssensoren en integratie in MBUX kunnen de parkeersystemen de bestuurder nog beter ondersteunen bij het manoeuvreren:

  • Actieve parkeerassistent:
    • Verbeterde omgevingssensoren: twaalf ultrasoonsensoren voor en achter, met verbeterde prestaties.
    • Nieuw ontwikkelde, begrijpelijke en vereenvoudigde user interface, geïntegreerd in MBUX, comfortabele touchbediening.
    • De posities van weggebruikers en objecten kunnen betrouwbaar en nauwkeurig worden geregistreerd:
      • Noodremfunctie bij het achteruitrijden.
    • Integratie van de optionele achterasbesturing, bijpassende trajectplanning.
  • Parkeerpakket met 360°-camera (optie):
    • Uitgebreide omgevingssensoren, nu met sensorfusie: vier extra camera’s (voor, achter, buitenspiegels).
    • Deze maken het mogelijk om meer parkeerplaatsen te herkennen en de bestuurder hierop te attenderen:
      • Ook parkeerplaatsen die worden gedefinieerd door lijnen (en niet door voertuigen) kunnen voor het eerst worden gebruikt voor automatisch parkeren.
    • De vier individuele camerabeelden worden gecombineerd tot een 3D-beeld van de omgeving van de auto. Dit wordt weergegeven in het centrale display met dynamische perspectieven.
    • Het 3D-beeld kan intuïtief rond de auto worden gedraaid als een virtueel camerabeeld en heeft zelfs een zoomfunctie.
    • Uitgebreid zijaanzicht: vergemakkelijkt het manoeuvreren langs parallelle obstakels zoals stoeprand, garagemuur e.d.
    • Automatisch remmen voor voetgangers in de rijrichting voorwaarts of bij het achteruitrijden als de parkeerassistent actief is.
    • Het vermijden van botsingen is mogelijk rond de hele auto en voldoet aan de strenge eisen van de UNECE R79-norm voor automatisch parkeren.
    • Het model van de eigen auto wordt in real time berekend:
      • Geeft de voertuigstatus aan (bijvoorbeeld knipperlichten, remmen).
      • Geeft visuele obstakels weer (bijvoorbeeld geopende portieren, ingeklapte spiegels).

De belangrijkste innovaties in detail

E-ACTIVE BODY CONTROL: voegt semi-ondersteunende hydropneumatiek toe aan de luchtvering. De luchtvering draagt de basislast van de voertuigcarrosserie en regelt geleidelijk het niveau. De hydropneumatiek genereert dynamische krachten die de luchtveringskrachten overlappen en de carrosserie actief ondersteunen en dempen. Bij elk wiel is in de as een demper gemonteerd waarvan de twee kamers voorzien zijn van een verstelbare dempingsklep en een hydraulisch drukreservoir. De demper is via hydraulische leidingen verbonden met een intelligente motor/pompeenheid in het 48V-netwerk. Door de werking van de motor/pompeenheid kan de olie zodanig worden verplaatst dat er een drukverschil in de demper ontstaat, waardoor snel een actieve kracht wordt opgebouwd. De motor/pompeenheden op alle vier de wielen worden gecoördineerd door een centrale regeleenheid die ook de kleppen en de compressor voor de luchtvering bedient en zo altijd het hele onderstel aanstuurt.

Airbag achter: cilindrische, buisvormige structuren worden opgeblazen met gecomprimeerd gas en vormen een vleugelvormig frame. Tussen de twee vleugels ontvouwt zich een grote, tentachtige airbag die zich via speciale, gepatenteerde kleppen in de hoes bij he opzetten met omgevingslucht vult. Het ontwerp van de kleppen voorkomt dat de lucht weer ontsnapt wanneer de achterpassagier in de airbag duikt. Door het relatief kleine volume van de buizen kan een relatief grote airbag snel worden opgeblazen. Dit gebeurt echter met verhoudingsgewjis weinig kracht en een gering risico op letsel, omdat de buisvormige vleugels obstakels ontwijken. De airbag is een aanvulling op het remmende effect van het gordelsysteem en kan het hoofd en de nek dusdanig ondersteunen dat de belasting aanzienlijk afneemt. In combinatie met een beltbag, de opblaasbare veiligheidsgordel, creëert de S-Klasse daarmee nieuwe maatstaven voor de veiligheid van de achterpassagiers.

Achterasbesturing: een elektromotor drijft een spindel op de achteras aan via een aandrijfriem. Dit maakt axiale aanpassingen aan de spindel mogelijk. Afhankelijk van de snelheid en de stuurhoek worden de achterwielen in dezelfde of in tegengestelde richting gedraaid als de voorwielen. Simpel gezegd: er is meer wendbaarheid en een kleinere draaicirkel door in tegengestelde richting te sturen en meer stabiliteit door in dezelfde richting te sturen. In de S-Klasse wordt de volledige stuurhoek van 10 graden vooral gebruikt bij parkeermanoeuvres. De omgevingsgegevens van de voertuigsensoren (radar, camera, ultrasoon) worden gebruikt voor grote stuurhoeken, om de maximale hoek aan te passen aan de situatie. Bij snelheden boven de 60 km/h schakelt het systeem over van sturen in tegengestelde richting naar sturen in dezelfde richting. De verschillende rijprogramma’s berusten op verschillende besturingsstrategieën. De respectievelijke achterashoeken en -bewegingen worden in het menu van het rijprogramma op het centrale display weergegeven. De 10°-achterasbesturing heeft een speciale sneeuwkettingenmodus. Als de bestuurder deze activeert, wordt de stuurhoek op de achteras verkleind en wordt het stuurgedrag aangepast aan de speciale eigenschappen op sneeuw.

Airbag in het midden (landspecifiek): bij een zware botsing van opzij positioneert deze airbag zich tussen de bestuurder en de voorpassagier, waardoor het risico op contact met het hoofd wordt beperkt. Hij is geïntegreerd in het midden van de auto in de rugleuning van de bestuurdersstoel. De airbag wordt geactiveerd wanneer een zware botsing van opzij wordt herkend en als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. De belangrijkste factoren voor het activeren van de airbag zijn de richting van de botsing, de kant van de botsing en de bezetting van de voorpassagiersstoel.

PRE-SAFE® Impuls Side: naast de bekende functies kan de carrosserie van de nieuwe S-Klasse bij een dreigende botsing van opzij vlak voor de botsing iets worden verhoogd. De in de zijkanten geplaatste radarsensoren zijn in staat om een mogelijke botsing van opzij in een vroeg stadium te herkennen en het verloop ervan te volgen. Als actuator dient het actieve onderstel E-ACTIVE BODY CONTROL dat de carrosserie tot 80 mm kan verhogen. Dit vermindert de belasting van de portierconstructies, omdat de dorpelverbreders door hun hogere positie meer botsingsenergie kunnen opnemen. Dit kan de vervorming van het passagierscompartiment en de op de inzittenden uitgeoefende belasting verminderen.