Brussel,
24
juli
2020
|
16:03
Europe/Brussels

Mercedes-Benz AG creëert nieuwe tak voor de aandrijflijncompetenties: 'Mercedes-Benz Drive Systems’

Samenvatting

Met zijn brede portfolio van aantrekkelijke premiummodellen heeft Mercedes-Benz altijd synoniem gestaan voor innovatie, vooral op het gebied van aandrijfsystemen. Onderzoek, ontwikkeling en productie van deze aandrijfsystemen zijn kerncompetenties van Mercedes-Benz AG. In het kader van de transformatie naar CO2-neutrale mobiliteit en digitalisering zet de onderneming nu een nieuwe belangrijke stap door de aandrijfsystemen systematisch op de toekomst af te stemmen. Daartoe groepeert Mercedes-Benz AG alle aandrijfsysteemcompetenties binnen het concern in de nieuwe unit 'Mercedes-Benz Drive Systems'.

De transformatie van Mercedes-Benz AG en zijn producten voor de CO2-vrije mobiliteit voor de toekomst brengt belangrijke veranderingen met zich mee voor met name het aandrijfconcept. Daarom heeft het bedrijf de nieuwe tak 'Mercedes-Benz Drive Systems' opgericht voor ontwikkelingen op het gebied van aandrijfsystemen. Deze stap gaat helpen bij het creëren van synergie-effecten en zal de transformatie nog sneller en efficiënter laten verlopen. Mercedes-Benz Drive Systems verenigt voor het eerst alle aspecten van de ontwikkeling, de productie en de daarmee samenhangende functies, het kwaliteitsmanagement, de planning en de inkoop onder één dak. Als interne systeemleverancier is deze unit verantwoordelijk voor motoren en transmissies, accu's en elektrische aandrijfcomponenten alsmede de bijbehorende hard- en software.

“Het aandrijfsysteem is één van de centrale elementen in onze modellen en is voor een groot deel verantwoordelijk voor de voor Mercedes-Benz zo kenmerkende rijeigenschappen – of het nu gaat om modellen met een volledige elektrische, hybride of conventionele aandrijflijnen”, zegt Markus Schäfer, lid van de Raad van Bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG, verantwoordelijk voor Daimler Group Research en COO van Mercedes-Benz Cars. “Met de nieuwe business unit Mercedes-Benz Drive Systems creëren we synergie-effecten en zetten we op nog snellere en efficiëntere wijze stappen op weg naar CO2-vrije mobiliteit, via de transformatie van onze aandrijfsystemen. Met de nieuwe business unit kunnen we onze productie- en ontwikkelingsgebieden op een toekomstgerichte en concurrerende manier verder ontwikkelen en tegelijkertijd zo efficiënt en economisch mogelijk produceren. Ik ben ervan overtuigd dat deze focus ons zal helpen bij de realisatie van ons ambitieuze doel om onze klanten in minder dan twintig jaar een volledig CO2-vrij modellengamma te kunnen aanbieden. Dankzij de algemene verantwoordelijkheid voor de gehele toegevoegde waarde – van de accucellen tot het aandrijfsysteem – en de geoptimaliseerde manier van samenwerking zijn we klaar voor elke uitdaging, met dank aan Frank Deiß en zijn team. Samen zullen we de komende transformatie en de daarmee gepaard gaande veranderingen met succes kunnen aangaan.”

Frank Deiß, voorzitter van de nieuwe unit Mercedes-Benz Drive Systems en tegelijkertijd hoofd van de motorenafdeling en verantwoordelijk voor de fabriek in Untertürkheim, gaat leiding geven aan de nieuwe tak Mercedes-Benz Drive Systems en wordt tevens voorzitter van de betreffende directie. In deze functie rapporteert hij rechtstreeks aan Markus Schäfer. Torsten Eder, hoofd van de afdeling Powertrain Development, en Andreas Friedrich, vanaf 1 augustus 2020 hoofd van de unit eDrive Development, maken ook deel uit van de Raad van Bestuur.

Alle processtappen, van ontwikkeling tot productie, onder één dak

Frank Deiß, voorzitter van de nieuwe unit Mercedes-Benz Drive Systems: “Voor het eerst verenigt de nieuwe unit van Mercedes-Benz Drive Systems alle aandrijfsystemen en aan aandrijfsystemen gerelateerde functies op het gebied van ontwikkeling en productie binnen Mercedes-Benz AG onder één dak. Als interne systeemleverancier is deze unit verantwoordelijk voor motoren en transmissies, accu's en elektrische aandrijvingen, en ook voor de bijbehorende hard- en software. Zo worden alle aandrijftypes van Mercedes-Benz geïntegreerd in één unit – qua disciplines en producten nauw op elkaar afgestemd en met een hoge mate van individuele bedrijfsverantwoordelijkheid. Tegelijkertijd zullen we door de reorganisatie belangrijke synergieën in de gehele procesketen op het gebied van aandrijfsystemen creëren en zo de economische efficiëntie op de middellange termijn verhogen.”

Als interne systeemleverancier streeft de nieuwe organisatietak naar innovatieve, concurrerende aandrijfsystemen die op het gebied van technologie, kwaliteit en kosten toonaangevend zijn. Om dit te realiseren, werkt de unit nauw samen met collega's uit aanverwante gebieden – bijvoorbeeld de inkoopafdeling. In de nieuwe structuur zijn de overlappende onderdelen van Mercedes-Benz Operations - waaronder logistiek, kwaliteitsmanagement en productieplanning - direct gekoppeld aan de unit Mercedes-Benz Drive Systems. Op deze manier worden methoden, normen en processen tussen de assemblage- en de motorenfabrieken nog beter gesynchroniseerd.

De medewerkers van de bij Mercedes-Benz Drive Systems betrokken divisies brengen de expertise die ze bij de werkzaamheden op hun vorige locaties hebben opgedaan, in het nieuwe competentiecluster van de aandrijfsystemen in.

Duurzaam geschikt voor de toekomst

Op weg naar CO2-vrije mobiliteit volgt Mercedes-Benz AG een technologisch neutrale aandrijfsysteemstrategie met een intelligente mix van de modernste verbrandingsmotoren inclusief 48-volt technologie, plug-in hybriden en volledig elektrische modellen. Het doel is om met een aantrekkelijke mix van aandrijftypen in te spelen op de verschillende eisen en marktomstandigheden over de gehele wereld en zo altijd de juiste auto aan de klant te kunnen aanbieden.

Tegen het einde van het jaar zullen er naar verwachting vijf volledig elektrische personenautomodellen en meer dan 20 plug-in hybridevarianten te koop zijn. Het plug-in hybrideportfolio reikt van modelvarianten van de A-klasse tot en met de S-klasse en van de GLA tot en met de GLE, met een elektrische actieradius van maximaal 100 kilometer. Er staan overigens nog meer modellen die uitsluitend op uit accu's afkomstige stroom rijden in de startblokken. Tot de modellen die nu al leverbaar zijn, behoren de volledig elektrische modellen Mercedes-Benz EQC (EQC 400 4MATIC gemiddeld stroomverbruik: 20,8-19,7 kWh/100 km; gemiddelde CO2-uitstoot: 0 g/km), de smart EQ fortwo en smart EQ forfour modellen en de EQV 300 (gemiddeld stroomverbruik: 26,4-26,3 kWh/100 km; gemiddelde CO2-emissie: 0 g/km). Ook de volledig elektrische varianten in het compacte segment en de volledig elektrische EQS voor duurzame luxe in het premiumsegment worden binnen afzienbare tijd op de markt gebracht.