Brussel,
08
januari
2018
|
11:19
Europe/Brussels

Mercedes-Benz Belgium Luxembourg @ Brussels Motor Show 2018

Perskit

1. Mercedes-Benz Cars worldwide:

Het jaar 2017 was het meest succesvolle jaar ooit in de geschiedenis van Mercedes-Benz én het zevende recordjaar op rij. Maand na maand rijgt Mercedes-Benz Cars de hoge verkoopcijfers immers aan mekaar (58 opeenvolgende recordmaanden), met als kroon op het werk 2.289.344 personenwagens verkocht “worldwide” of een groei van 9.9%.

De hoogste groeicijfers werden onder andere genoteerd in China (+25.9%), Thailand (+22.7%), Mexico (+ 21.9%), Zuid-Korea (+20.0%) en India (+15.9%).

In Europa kende Mercedes-Benz Cars een imposante groei van 6.4%, grotendeels te danken aan de sterke verkoop van de nieuwe E-Klasse en de nieuwe SUV’s. In de voorbije 12 maanden resulteerde dat in meer dan 955.000 verkochte Mercedes-Benz Cars in gans de EU. De grootste stijgers op vlak van verkoop zijn Polen (+42.4%), Zweden (+15.4%), Oostenrijk (+15.2%), Spanje (+11.9%) en België (+11.4%).

De Compact Cars (A-Klasse, B-Klasse, CLA – Coupé & Shooting Brake – en GLA) blijven opmerkelijk scoren, de C-Klasse is opnieuw de bestseller, de E-Klasse verkoop steeg met 40.0% in het eerste volledig jaar en ook de Mercedes-Benz SUV’s scoren beter dan vorig jaar (+14.0%).

De absolute uitschieter is zonder enige twijfel Mercedes-AMG met een groei van 33.0% en daarmee voor het eerst over de kaap van de 100.000 units, goed voor de verkoop van 131.970 wagens het laatste jaar.

Met het grootste en meest diverse aanbod aan modellen ooit in de geschiedenis – inclusief conventionele en alternatieve aandrijvingen - en met alle nieuwe technologieën, producten en services die er met CASE nog staan aan te komen, ziet Mercedes-Benz Cars de toekomst dan ook gunstig tegemoet.

2. Mercedes-Benz Cars in België:

1. Introductie:

In 2017 stijgt de Belgische automarkt met 1.3% ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden. In deze groeiende markt kan ook Mercedes-Benz Cars voor het zevende (record-)jaar op rij schitterende cijfers voorleggen. Haar marktaandeel groeide op twaalf maanden tijd van 6.2% tot maar liefst 6.8% (+11.4%). Of goed voor een volumerecord van bijna 37.500 voertuigen. Nooit eerder in de geschiedenis van Mercedes-Benz in België werd de kaap van 6.5% marktaandeel en/of 35.000 units overschreden.

Onder meer de strategie met de Compact Cars (A-Klasse, B-Klasse, CLA – Coupé & Shooting Brake – en GLA), de C-Klasse als allround bestseller, het instant succes van de nieuwe GLC (SUV en Coupé) - die de koppositie inneemt in zijn segment - en de complete vernieuwing van het E-Klasse gamma (met o.a. de E-Klasse Break, Coupé, Cabrio en All-Terrain), liggen aan de basis van dit succesverhaal.

2. Compact Cars:

Met het segment van de Compact Cars spreekt Mercedes-Benz nog steeds een nieuw, maar vooral jonger publiek aan. Absolute uitschieter in de verkoop van het instapgamma bij Mercedes-Benz is de A-Klasse (+18%), die in 2018 volledig wordt vernieuwd.

Dankzij de Compact Cars wordt het merk met de ster bovendien steeds meer opgenomen in de car policy van vele ondernemingen.

3. C-Klasse segment:

De C-Klasse familie - Berline, Break, Coupé en Cabrio - heeft het uitzonderlijk goed gedaan. De C-Klasse Berline is de onbetwiste leider in zijn segment met een marktaandeel van 26.5% en de C-Klasse Coupé voert eveneens het segment aan met 45.7% marktaandeel. De C-Klasse Cabrio kan, met 51.7% van de markt, deze cijfers alleen maar in de verf zetten.

4. E-Klasse gamma:

Het compleet nieuwe E-Klasse gamma - Berline, Break, Coupé, Cabrio en All-Terrain - slaat duidelijk aan bij het grote publiek. De E-Klasse Berline sluit het jaar af met 32.7% marktaandeel binnen het segment, daar waar de Break stijgt van 12.9% naar 24.3%. Zowel de E-Klasse Coupé als Cabrio eindigen op de 1e positie binnen hun klasse.

5. “Haut de gamme”:

De familie van de S-Klasse (+14% registraties) is met de S-Klasse Berline (L), de Mercedes-Maybach S-Klasse, de Mercedes-Maybach S-Klasse Pullman, de S-Klasse Coupé en de S-Klasse Cabrio nog nooit zo uitgebreid geweest. Vanzelfsprekend vertaalt zich dat ook in hoge marktaandelen, zoals dat van de S-Klasse Coupé, met 39.8% het hoogste marktaandeel in het segment.

6. Exoten:

De “exoten” binnen het gamma van Mercedes-Benz Cars – CLS, SLC en SL - mogen dan niet meteen de grote volumes vertegenwoordigen, ze verliezen niet aan attractiviteit bij de echte liefhebbers van mooi gestileerde auto’s en puur rijgenot. Bovendien lanceren we dit jaar de nieuwe CLS Coupé als Europese Première op de Brussels Motor Show.

7. SUV’s:

Wanneer men een blik werpt op het gamma van de SUV’s, kan men er niet omheen dat Mercedes-Benz trendsetter is.

Sinds 2017 opent de GLA New Generation het gamma SUV’s, gevolgd door zes nieuwe, of recent vernieuwde, modellen : GLC, GLC Coupé, GLE, GLE Coupé, GLS en de “Pater Familias”, alias de G-Klasse, die op het komende autosalon van Detroit in een gloednieuw kleedje wordt gestoken.

De SUV-strategie werpt zijn vruchten af. De GLC (SUV en Coupé) kent ongewone hoogtes. Met 108% meer verkoop dan in 2016 is hij zonder twijfel de meest gegeerde SUV uit het gamma. De GLC Coupé is met 58.8% ook veruit marktleider in zijn segment, zoals zijn grotere broer de GLE Coupé dat is met 35.3%. De GLS en de G-Klasse vertegenwoordigen samen 27.3% marktaandeel binnen hun segment.

8. Mercedes-AMG en Mercedes-Maybach:

Succesvol zijn ook deze twee submerken van Mercedes-Benz, met name Mercedes-AMG en Mercedes-Maybach.

Mercedes-AMG (+61%) scheert in België hoge toppen. Koplopers zijn de C43, GLC43 en GLE43, naast de nog steeds zeer succesvolle Compact Cars in 45AMG-uitvoering.

Ook de Mercedes-Maybach S500 en S600 doen het goed. Het orgelpunt voor Mercedes-Maybach dit jaar was ongetwijfeld de voorstelling van de Mercedes-Maybach Vision 6 Cabrio. Dit jaar ook te bewonderen op onze stand van de Brussels Motor Show.

9. Motorsport:

Onder het motto “Das Beste oder Nichts” wint Mercedes-Benz ook in 2017 allerhande races en disciplines in de motorsport:

Het meest in het oog springende resultaat is natuurlijk de vierde constructeurstitel op rij van het Mercedes-AMG Petronas Formula One Team in de koninginnenklasse van de autosport. In diezelfde discipline wordt Lewis Hamilton, na een spannend seizoen, voor de vierde keer Wereldkampioen.

Belangrijk nieuws viel er ook te rapen op het vlak van de toekomstige strategie van Mercedes-Benz in de autosport. Na het seizoen 2018 stopt het merk immers met de DTM om vanaf 2019 zijn vizier te richten op de Formula E.

10. Mercedes Me en ‘connect business’:

Mercedes Me staat voor de Mercedes-Benz dienstverlenings– en belevingswereld.

Onder de noemer Mercedes Me vallen geïndividualiseerde service-, mobiliteits- en connectiviteitsoplossingen zoals online onderhoudsmanagement, telediagnose, pechmanagement, ongevalmanagement, noodoproepsysteem en tal van intelligente mobiliteitsoplossingen. De klant kan met Mercedes Me eveneens de voertuiglocatie bepalen, het voertuig traceren, de kilometerstand van het voertuig opvragen, het brandstofpeil (of elektriciteitsniveau) van het voertuig checken, de voorverwarmingsinstallatie programmeren en sinds kort ook een conciërge-service raadplegen om het dichtstbijzijnde hotel of restaurant te reserveren, bij voorbeeld.

Met het merk ‘connect business’ biedt Mercedes-Benz per 5 januari 2018 voor het eerst connectiviteitsdiensten aan voor fleet- en businessklanten. Een webportaal, app en systeeminterfaces ondersteunen een efficiënter fleetbeheer.

Drie doorgedreven connectiviteitsdiensten zijn onmiddellijk beschikbaar onder het ‘connect business’-merk, en dat voor alle fleet- en businessklanten gaande van individuele ondernemers tot grote wagenparken van multinationals : ‘Vehicle Monitoring & Maintenance’, ‘Vehicle Logistics’ en ‘Digital Driver’s Log’.

België is het eerste land, na Duitsland, waar ‘connect business’ geïmplementeerd wordt. Meer informatie is beschikbaar op www.connectivity.mercedes-benz.com

11. Mercedes EQ:

Met ‘Generation EQ’ toonde Mercedes-Benz op het autosalon van Parijs (2016) en Frankfurt (2017) hoe de elektrische auto van de toekomst er zal uitzien : de studiemodellen in de vorm van een sportieve SUV-coupé (EQ C) en van een compacte stadsauto (EQ A) bieden een vooruitblik op een nieuwe generatie elektrisch aangedreven auto’s.

Het dynamische exterieurdesign met nieuwe elektro-esthetiek onderstreept de focus op de krachtige elektrische aandrijving: twee elektromotoren, waarvan het systeemvermogen dankzij schakelbare accucomponenten tot 300 kW kan worden verhoogd, en permanente vierwielaandrijving zorgen voor een hoge rijdynamiek.

Met een actieradius tot 500 km en de voor Mercedes-Benz typische veiligheid, comfort, functionaliteit en connectiviteit voldoet ‘Generation EQ’ aan alle eisen op het gebied van moderne, duurzame mobiliteit. Ook van binnen biedt de auto innovatieve oplossingen, waaronder een volledig nieuw interieurconcept.

‘Generation EQ’ is de voorbode van EQ als nieuw label van Mercedes-Benz voor elektromobiliteit. Daarbij staat de naam EQ voor ‘Electric Intelligence’ die is afgeleid van de Mercedes-Benz-merkwaarden ‘emotie’ en ‘intelligentie’.

“De mobiliteit van de toekomst is bij Mercedes-Benz gebaseerd op vier pijlers: Connected, Autonomous, Shared en Electric (CASE). ‘Generation EQ’ bundelt al deze speerpunten op een consequente manier”, zegt Dr. Dieter Zetsche, voorzitter van de Raad van Bestuur van Daimler AG en Hoofd Mercedes-Benz Cars. “Emissievrije auto’s zijn de toekomst. En ons nieuwe label EQ gaat veel verder dan alleen de elektrische auto. EQ staat voor een alomvattend elektrisch ecosysteem van diensten, technologieën en innovaties.”

12. Investeringen in het Belgisch distributienetwerk:

Qua meest in het oog springende investeringen in het Belgisch distributienetwerk van Mercedes-Benz noteren we in 2017 met stip de volledig vernieuwde showrooms van Mercedes-Benz Vereenooghe te Ieper, Sogalux in Naninne en Ghistelinck te Kortrijk-Noord en Kortrijk-Zuid.

Deze trend wordt in 2018 verder gezet en past in onze aanpak om onze dealers klaar te maken voor de nieuwe realiteit in de automobielindustrie die op alle vlakken CASE-geïnspireerd is.

In datzelfde kader moeten ook de consolidatieoefeningen en internationalisering van het dealernetwerk worden gezien. Zo werd de groep Vereenooghe in 2017 de grootste groep van West-Vlaanderen sinds de overname van AutoTerminus. De groep Ghistelinck breidde haar activiteiten over de Franse grens uit (Lille en Valenciennes), het Franse Car Avenue nam de groep Kalscheuer over, de Zweedse groep Hedin nam Mercedes-Benz Gent, Aalst en Ninove over en de Zwitserse groep Merbag nam Mercedes-Benz Luxemburg over.

13. Mercedes-Benz Certified:

Na 18 jaar namen we afscheid van Nearly New Car en verwelkomden we het nieuwe kwaliteitslabel Mercedes-Benz Certified.

Mercedes-Benz Belgium Luxembourg heeft de pioniersrol voor de ontwikkeling van dit nieuwe tweedehandslabel van Mercedes-Benz in Europa op zich genomen en de roll-out volgt in de komende 2 jaar.

Met de lancering van Mercedes-Benz Certified werd de volledige huisstijl veranderd en werden er nieuwe websites – zowel B2C als B2B – ontwikkeld (www.mbcc.be).

Door nu ook wagens aan te bieden tot maximaal 6 jaar en 150.000km en verschillende categorieën in het leven te roepen (Triple Plus, Double Plus & Plus) met behoud van de gerenommeerde kwaliteitskenmerken, wil Mercedes-Benz Belgium Luxembourg het klantenbereik en –tevredenheid verder vergroten.

In het segment van 0 t.e.m. 6 jaar zag men in 2017 een stabilisering van de markt met een lichte vooruitgang van Mercedes-Benz. De verwachting is om in 2018 verder te kunnen bouwen op deze nieuwe funderingen en hier de vruchten van te plukken.

14. Vier jaar garantie:

Sinds 2016 heeft iedere nieuwe Mercedes-Benz personenwagen standaard recht op 3 jaar garantie tot 200.000km. Naar aanleiding van het Autosalon pakken Mercedes-Benz en smart opnieuw uit met vier jaar volledige garantie (tot 250.000km op MB en 80.000km op smart) op alle personenwagens van het merk.

Enige voorwaarde om van deze full-coverage garantie te kunnen genieten is dat de klant de onderhoudsbeurten laat uitvoeren volgens de voorschriften van de constructeur en bij een erkend Mercedes-Benz servicepunt.

15. Conclusie:

Een jaar geleden sprak men bij Mercedes-Benz Cars gespierde taal : dankzij het voortdurende productoffensief en de verjonging van het gamma zouden de Belgische verkoopcijfers blijven groeien.

Met bijna 37.500 eenheden evolueren de verkoopcijfers effectief naar ongekende hoogtes, waarbij ook het marktaandeel een mooie sprong maakt: van 6.2% in 2016 naar 6.8% in 2017. Deze recordcijfers – de 7e op rij – maken dat Mercedes-Benz nooit hoger stond in de ranking van de inschrijvingen van personenwagens in België, met name op de zesde plaats en op een honderdtal eenheden van de 5e plaats.

De nieuwe CLS is één van de verschillende premières op het salon van Brussel, naast de te verwachten lanceringen van de nieuwe A-Klasse, de C-Klasse New Generation en tal van andere nieuwigheden in 2018.

Om die redenen, gaat de divisie Mercedes-Benz Cars van Mercedes-Benz BeLux 2018 met vertrouwen tegemoet.

3. Mercedes-Benz Cars op het 96ste Autosalon van Brussel:

Mercedes-Benz Cars is ook dit jaar terug te vinden in Paleis 5 van de Heizel. Gezien de recente en forse uitbreiding van het gamma personenwagens, geen overbodige luxe.

Eén helft van Paleis 5 biedt immers voldoende ruimte om er in totaal meer dan 50 auto’s (smart inbegrepen) tentoon te stellen, met als belangrijkste blikvangers :

  • Eén Europese Première met de nieuwe Mercedes-Benz CLS Coupé.
  • Zeven Belgische Premières van Mercedes-Benz en smart met de E-Klasse Cabrio, de S-Klasse Coupé en Cabrio, de Mercedes-AMG GLC63 en S63 Cabrio, de Mercedes-Maybach S-Klasse, alsook de smart forfour crosstown edition.
  • Eén Conceptcar met de Mercedes-Maybach Vision 6 Cabrio.
  • Enkele exoten uit het recentste gamma van Mercedes-AMG.
  • Een groot aanbod aan alternatieve aandrijvingen uit de Mercedes-Benz portfolio.

Nieuw op de stand is de “Dream the Future Experience” waarmee we bezoekers die het wensen onderdompelen in de toekomstvisie van Mercedes-Benz en dit op een unieke en exclusieve manier.

We halen hen namelijk even weg uit drukte van het autosalon en begeleiden ze naar een afgesloten ruimte met een reusachtig HD-scherm over gans het plafond. Daar krijgen ze, achterover liggend in een futuristische zetel en voorzien van een state-of-the-art headset, een visuele en auditieve beleving van de toekomst van Mercedes-Benz aan de hand van een 7 minuten durende, exclusieve HD-opname. Alvast de moeite om de stand van Mercedes-Benz in Paleis 5 te bezoeken.

Contact

Christophe Vloebergh

Press Relations Manager Mercedes-Benz Cars

02/724.14.74 of 0475/380.190

christophe.vloebergh@daimler.com

Mediasite

Uw bron van informatie blijft zonder enige twijfel de mediasite: