Brussel,
17
januari
2019
|
10:54
Europe/Brussels

Mercedes-Benz BeLux kijkt tevreden terug op uitdagend 2018

Samenvatting

Het afgelopen jaar werd – onder meer - gekenmerkt door een volatiele markt,

veranderingen in wetgeving en een groeiend ecologisch bewustzijn. Mercedes-

Benz Cars en Vans gingen de uitdagingen aan.

2018 – Facts & Figures

Het afgelopen jaar werd – onder meer - gekenmerkt door een volatiele markt, veranderingen in wetgeving en een groeiend ecologisch bewustzijn. Mercedes-Benz Cars en Vans gingen de uitdagingen aan.
 

Mercedes-Benz Cars
Wereldwijd realiseerde Mercedes-Benz Cars opnieuw een recordjaar met een verkoop van 2,4 miljoen voertuigen van de merken Mercedes-Benz en smart. Daarmee werden voor het achtste opeenvolgende jaar recordcijfers genoteerd, die van Mercedes-benz het best verkopende premium personenwagenmerk in de automobielindustrie maken en dit voor de derde keer op rij.Op lokaal niveau realiseerde Mercedes-Benz Cars in België 35.526 registraties (2017:37.419) goed voor een marktaandeel van 6,5%. De Compact Cars, het segment van de SUV’s en de C-Klasse Familie zijn de drijvende krachten achter dit succes. smart kende een stabiel jaar met 1.741 registraties en hield daarmee gelijke tred met de voorgaande jaren.
 

Mercedes-Benz Vans
In een licht groeiende Belgische markt voor bestelwagens sloot Mercedes-Benz Vans 2018 af met 9.700 verkochte eenheden. De Sprinter, het icoon van het segment van de Large Vans, was daarbij goed voor 3.874 eenheden of een marktaandeel van 12.6%. In het segment van de Midsize Vans realiseerden de V-Klasse en de Vito een totaalverkoop van 6.488 eenheden, goed voor een marktaandeel van 13.4%. De stadsbestelwagen Citan bevestigt met een stabiel marktaandeel van 1.8%. En de X-Klasse kwam mooi binnen met net geen 400 eenheden. Meteen goed voor een marktaandeel van 5.5%.

De grote tendenzen van 2018 zullen volgens onze verwachtingen in 2019 verder worden doorgezet. De WLTP-wetgeving zal ons opnieuw voor uitdagingen stellen en het groeiende ecologische bewustzijn vraagt om een verdere afstemming van klantenbehoeften, aanbod en wetgevend kader. Mercedes-Benz investeert alvast 10 miljard euro in de elektrificëring van haar vloot: van EQ Boost met een 48Volt batterij over EQ Power met de plug-in hybridisering - met zowel benzine als dieselmotoren - tot EQ waarvan de EQC het eerste model is dat in 2019 op de markt komt. Idem bij de Vans waar de eVito in 2018 reeds werd voorgesteld en de eSprinter dit jaar zijn opwachting maakt. Kortom, een elektrische variant voor elk model naast het bestaande aanbod benzine- en dieselmotoren waar Mercedes-Benz blijft in investeren.Met andere woorden, tal van uitdagingen, die 2019 ongetwijfeld tot een boeiend jaar zullen maken en dat smart en Mercedes-Benz met vertrouwen tegemoet gaan.

 

Het volledige persdossier kan u aan de rechterkant downloaden.