Brussel,
12
augustus
2021
|
08:52
Europe/Brussels

Mercedes-Benz breidt Car-to-X Communication uit

3 miljoen Mercedes-Benz personenwagens vanaf bouwjaar 2016 kunnen voortaan nóg meer informatie ontvangen

Samenvatting

Grote kuilen of hobbels vormen een veiligheidsrisico, want als ze niet op tijd worden opgemerkt, kunnen bestuurders niet meer uitwijken of afremmen. Ook bestaat het risico dat de banden en wielophanging beschadigd raken. In het ergste geval kunnen er ongelukken gebeuren. Mercedes-Benz verhoogt de veiligheid nu met extra Car-to-X functies.

Nieuwe C-Klasse en S-Klasse modellen en de EQS[1] kunnen kuilen of hobbels (verkeersdrempels) detecteren. Als de onderstelregeleenheid een dergelijke situatie registreert en de service Car-to-X Communication geactiveerd is, wordt de informatie samen met de positiegegevens in realtime via het mobiele netwerk naar de Mercedes-Benz cloud verzonden. Bestuurders van Mercedes-Benz personenwagens in de buurt worden geïnformeerd en de situatie wordt met pictogrammen op de navigatiekaart weergegeven. Circa 10 seconden voordat de auto het betreffende rijstrookgedeelte bereikt, wordt een akoestische waarschuwing gegeven en wordt het pictogram visueel geaccentueerd.

Vanaf bouwjaar 2016 kunnen Mercedes-Benz personenwagens de waarschuwingsinformatie ontvangen. In totaal zijn dat wereldwijd meer dan 3 miljoen auto’s. Voorwaarden zijn een Mercedes me-account plus activering en online beschikbaarheid van de service Car-to-X Communication. In deze auto’s wordt via een spraakmededeling gewaarschuwd voor een verkeersgebeurtenis. In de nieuwe C-Klasse, S-Klasse en EQS wordt specifiek akoestisch gewaarschuwd voor een kuil of een hobbel (verkeersdrempel). De nieuwe waarschuwingen zijn nu beschikbaar in bepaalde landen wereldwijd en in alle 36 talen die door het infotainmentsysteem worden herkend.

Mercedes-Benz heeft de nieuwe Car-to-X functies volledig in eigen huis ontwikkeld. Het nieuwe detectiesysteem voor kuilen en hobbels werd onder andere getest in het Prüf- und Technologiezentrum Immendingen (PTZ). Daar zijn op een oppervlakte van 520 hectare meer dan dertig verschillende testtrajecten beschikbaar, waaronder zogeheten comforttrajecten met uiteenlopende kuilen en hobbels.

De modellen van de nieuwe generatie C-Klasse en S-Klasse en de EQS kunnen kuilen detecteren wanneer een bepaalde drempelwaarde wordt bereikt bij plotseling in- en uitveren en dit is ook het geval op de achteras met een zekere vertraging na de vooras. Een soortgelijk algoritme wordt gebruikt om hobbels (verkeersdrempels) te detecteren. Hier vindt herkenning plaats via de volgorde van compressie en rebound.

Een andere Car-to-X functie maakt gebruik van de informatie van de zijwindassistent: als dit assistentiesysteem wordt geactiveerd bij sterke zijwind, ondersteunt het de bestuurder door gerichte rem- of stuuringrepen en stuurt dit naar de Mercedes-Benz cloud. Op deze manier kan het achteropkomend verkeer gericht worden gewaarschuwd voor windstoten.

Omdat ook de sensoren van andere voertuigen worden gebruikt, breidt de Car-to-X technologie het dekkingsgebied van de eigen sensortechnologie – zoals radar- of camerasystemen – aanzienlijk uit. De Car-to-X technologie maakt het als het ware mogelijk om de hoek te kijken.

Onderstaand een overzicht van de Car-to-X waarschuwingen die nu bij Mercedes-Benz worden verzonden en ontvangen:

Verkeersgebeurtenis

Waarschuwingssymbool in ontvanger-auto

Trigger[2] in zender-auto

Voertuig met pech

Informatie van het infotainmentsysteem van het defecte voertuig

Plaats van het ongeval

Informatie van het infotainmentsysteem van het voertuig dat bij het ongeval betrokken is

Noodknipperlichten ingeschakeld

Noodknipperlichten geactiveerd, geen pechgeval of ongeval

Slipgevaar/gladheid

Wordt herkend door ESP®

Zware regenval

Hoogste ruitenwissersnelheid ingeschakeld

Mist

Wanneer het mistachterlicht ingeschakeld is

Wegwerkzaamheden

Afbeelding met tekst, teken, illustratieAutomatisch gegenereerde beschrijving

Info van verkeerscentrum

Hard remmen

Sterke vertragingen worden gedetecteerd door de voertuigsensoren

Algemeen gevaar

Handmatig geactiveerd door de bestuurder in het infotainmentsysteem

Zijwind

Ondersteunende ingreep door ESP®

Kuilen in de weg

Onderstelregeleenheid van de nieuwe generatie
C-Klasse, S-Klasse en de EQS

Hobbels in de weg (verkeersdrempels)

Onderstelregeleenheid van de nieuwe generatie
C-Klasse, S-Klasse en de EQS

Achtergrond: Car-to-X technologie bij Mercedes-Benz

Mercedes-Benz introduceerde al in 2013 mobiele netwerken en ontwikkelde daarmee een technologie waarmee waarschuwingen voor gevaarlijke situaties kunnen worden ontvangen en verzonden. Sinds 2016 is Car-to-X Communication standaard geïnstalleerd in combinatie met navigatiesystemen – aanvankelijk in de E-Klasse, nu in alle voertuigen van Mercedes-Benz.

Om de service Car-to-X Communication te kunnen gebruiken, moet de klant een Mercedes me connect-account hebben en de service hebben geactiveerd. Pas dan worden de gegevens in de auto geregistreerd en worden de voertuig-gerelateerde Car-to-X gegevens naar de backend gestuurd, waar ze worden geanonimiseerd. De service kan de eerste drie jaar gratis worden gebruikt en daarna tegen betaling worden verlengd. Mercedes-Benz rijders kunnen de service eenvoudig activeren of deactiveren via het gebruikersaccount in de Mercedes me-portal of in de Mercedes me-app. Hier kunnen ze desgewenst ook bezwaar maken tegen de doorgifte van gegevens.

[1] Optionele uitrusting voor de C-Klasse: vering met adaptief instelbare demping of AIRMATIC-luchtvering behoren tot de standaarduitrusting bij de S-Klasse en de EQS.

 

[2] De eigenlijke trigger-criteria zijn aanzienlijk complexer, en zodanig afgestemd dat onnodige waarschuwingen worden vermeden.